Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spiser 15 prosent mindre sjømat

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43314
06.01.18 12:27

Dette var litt overraskende tall.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/nordmenn-dropper-fisken-forbruket-stuper/a/24222415/

Trodde sunnhetsbølgen var så tydelig at man skulle tro at forbruket gikk noe opp? Fisk er jo også stadig mer tilgjengelig i butikkene, med passende porsjonspakker.

Men det er kanskje store forskjeller i befolkningsgruppen her også - og det man hører gjennom media hva folk spiser og drikker er kanskje noe annet, ettersom det er svært skjevt hvem som blir eksponert.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 8929
06.01.18 12:34
DrSchwei: Dette var litt overraskende tall.

Med meg er det iallefall motsatt. Spiser nesten aldri  måltider hovedsaklig av kjøtt to dager på rappen lenger , utenom første juledag og da var magen vrang i flere dager. Mat bestående hovedsaklig av fisk kan jeg igrunnen spise hele uka nå til dags.

(Innlegget ble redigert 06.01.18 12:35)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4312
06.01.18 12:36

Jeg leste meg gjennom kommentarfeltet, og der fremgikk det at den høye prisen på fisk og skepsisen til oppdrettslaks ble oppfattet som hovedårsaken.
Skjønner det selv, fisk er dyrt og man er blitt skremt av hva man hører om fiskeproduktene som kommer ifra oppdrettsnæringen.

En_ganske_snill_mann
06.01.18 12:37
FrannyLee: at bestående hovedsaklig av fisk kan jeg igrunnen spise hele uka nå til dags.

Ja, riktig. Det er jo en ønskesituasjon; men hvordan oppfatter du prisen på fisken i butikkene hos deg, og hva med kvaliteten? Du kanskje fisker mye selv?

bjerkseth
bjerksethInnlegg: 1812
06.01.18 12:37
DrSchwei: Trodde sunnhetsbølgen var så tydelig at man skulle tro at forbruket gikk noe opp?

Vegan FTW!

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 8929
06.01.18 12:42
En_ganske_snill_mann: Ja, riktig. Det er jo en ønskesituasjon; men hvordan oppfatter du prisen på fisken i butikkene hos deg, og hva med kvaliteten? Du kanskje fisker mye selv?

Jeg bor ved kysten ja og har slektninger og venner som jeg får\kjøper endel fisk av. Selv er eg ufør og passer ikke i båt som ruller lenger selv om jeg er fødd og oppvokst på ei øy og bor like ved på fastlandet fortsatt. Hadde lettsaltet torsk senest igår og den smakte helt himmelsk. I morgen blir det nok Seibiff , noe jeg synest er enda bedre. I dag blir det nok å nøye seg med risgrøt selv om jeg ikke som mange andre har jeg fått inntrykk av er fast lørdagsgrøtmann.

Forøvrig kjøper jeg også ganske mye laks på butikk og jeg synest det er nydlig mat må jeg innrømme. Trekt laks med mandelpoteter, rømme og agurksalat er framifrå mat. Og stekt\grillet naturligvis. Da helst i folie sammen med ei god blanding av grønnsaker.

(Innlegget ble redigert 06.01.18 12:47)

En_ganske_snill_mann
06.01.18 12:44
FrannyLee: Jeg bor ved kysten ja og har slektninger og venner som jeg får\kjøper endel fisk av.

Se det ja. :)
Tilgjengeligheten på ferske og gode råvarer er nok en faktor.

HarryH
HarryHInnlegg: 25205
06.01.18 12:51

Wow. Etterspørselen går ned når prisen går opp.

Nothing shocking, som Jane's Addiction liker å si.

kansas00
kansas00Innlegg: 19333
06.01.18 12:52
En_ganske_snill_mann: Skjønner det selv, fisk er dyrt og man er blitt skremt av hva man hører om fiskeproduktene som kommer ifra oppdrettsnæringen.

Er virkelig fisk så dyrt ?

Torskefillet 147kr/kg
Ørret i Lenke 178kr/kg
Laksefillet 170kr/kg

Til sammenligning

Kyllingfillett 145kr/kg
Karbonadedeig 142kr/kg
Ytrefillet 182kr/kg

Med tanke på at en porsjon som regel utgjør 200-250g, så betyr jo dette at det er marginale forskjeller mellom fisken og "kjøttet". Er fisken dyr, så er jo også all annen mat det, så det bør ikke vær økonomien som gjør at folk velger kjøtt foran fisk.

(Innlegget ble redigert 06.01.18 12:54)

En_ganske_snill_mann
06.01.18 13:18
kansas00: Er virkelig fisk så dyrt ? Torskefillet 147kr/kg
Ørret i Lenke 178kr/kg
Laksefillet 170kr/kg Til sammenligning Kyllingfillett 145kr/kg
Karbonadedeig 142kr/kg
Ytrefillet 182kr/kg Med tanke på at en porsjon som regel utgjør 200-250g, så betyr jo dette at det er marginale forskjeller mellom fisken og "kjøttet". Er fisken dyr, så er jo også all annen mat det, så det bør ikke vær økonomien som gjør at folk velger kjøtt foran fisk.

Det var et grundig arbeide du har gjort der!
Og åpenbart har du et poeng, men hvorfor oppfatter da folk fisk som så dyrt?
Jeg spekulerer bare her, men kan det være at man mentalt sammenligner prisen i fiskedisker hos dyrere butikker som Meny og Jacobs med tilbudsvarene på REMA?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 43314
06.01.18 15:15
En_ganske_snill_mann: Jeg spekulerer bare her, men kan det være at man mentalt sammenligner prisen i fiskedisker hos dyrere butikker som Meny og Jacobs med tilbudsvarene på REMA?

Ja, det er nok delvis tilfellet. I alle fall for egen del. Jeg synes det er svinedyrt å kjøpe fisk i fiskedisker, f.eks. Fiskeriet på Youngstorget. Det er jo luksusmat og biff er jo billigere mat. Det sitter nok langt inne for mange - jeg er nok ikke alene med å ha vokst opp med at fisk i det store og det hele var gratis mat.

Og så blir jo det gjerne til at man kjøper litt mer enn man egentlig trenger, kanskje - i alle fall sitter det litt langt inne hos meg å gå til en disk å be om mat for bare en person. Og så går det litt mer fisk enn f.eks. kylling i vekt, normalt. I tillegg er jo ikke fisken så holdbar - den smaker klart best nylaget. Rester av fisk er ikke storartet.

For egen del går dette med fisk veldig i bølger - kan utmerket spis fisk fire dager på rad, men som regel ender det opp med 1-2 dager i uka, med en eller annen slags fiskerett.

Disse små pakkene de har annonsert på Rema nå er veldig bra - ca 200 gram fisk i aluminiumsbokser som bare kan settes rett i ovnen. Veldig delikat og billig.

kansas00
06.01.18 15:19
En_ganske_snill_mann: Og åpenbart har du et poeng, men hvorfor oppfatter da folk fisk som så dyrt?

Mulig fordi folk tenker på fisk som fisk kjøpt på kaia av en fisker eller av type fiskebil (som man gjerne har i noen av de større byene).. eller av type "delikatesse-butikk" eller på fisketorget. (ja bare les denne artikkelen om fisketorget som ble åpnet på rådhuset i oslo i fjor; dyrt er vel omtrent et av de første ordene du leser i dne artikkelen) . og der er nok denne fisken dyr. Men folk flest kjøper jo maten sin på rema, kiwi, coop osv, så det lønner det seg å sammenligne prisene i dagligvarebutikkene for å få et riktig bilde av dette.

Selvfølgelig får man jo også forskjellige varianter av kjøtt, som man får det av fisk. Du kan være sikker på at den ferske fisken du kjøper på f.eks meny er dyrere enn den frosne fisken du kjøper i disken på rema. Uansett da må du jo samenligne frossen varer av fisk på rema, med forssenvarer av kjøtt. Når det gjelder ferske varer så er det litt vanskeligere da rema og liknende ikke selger ferskvare.

Uansett konklusjonen får nå være at sammenligner du noe av lik kvalitet.. kjøtt som fisk.. så får du neppe det store økonomisk argumentet for det ene fremfor det andre. Spesielt om du tar med i betraktning at du ikke skal spise en kilo av dette (som regel går jo prisene på pr./kilo).

(Innlegget ble redigert 06.01.18 15:23)

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 4434
06.01.18 15:28

Prisen nevnt over her er ikke avskrekkende, men ofte er prisen på laks hos min lokale butikk på opp mot 300,- kiloen, selv for frossen vare. Det syns jeg er for dyrt, særlig når det støtt og stadig er tilbud på kjøtt og kjøttdeig.

Vi er en husholdning med tre barn, og jeg vil gjerne spise mer fisk. Vi spiser torsk og annen hvit fisk en gang iblant, men stort sett blir det pasta, supper eller en form for kjøttrett med rotgrønnsaker. Vi spiste mye laks før, men det har vi nærmest sluttet med.

(Innlegget ble redigert 06.01.18 15:28)

kansas00
06.01.18 15:41
Palimpsest: Vi spiste mye laks før, men det har vi nærmest sluttet med.

Er vel tegn på at dere blir eldre (ref. artikkelen dr.schwei har linket til)

– De unge spiser mest laks, mens de eldre har foretrukket torsken. Derfor er det spesielt urovekkende når laksen taper såpass mye terreng, legger Rørtveit til.

Sånn apropos det, når var det egentlig denne "laksebølgen" kom ? Var det i forbindelse med at sushien begynte å innta den norske "mat-faunaen" ? Kan liksom ikke huske tilbake fra gammelt av at man spiste noe særlig av denne fisketypen.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55837
06.01.18 16:45
En_ganske_snill_mann: , men hvorfor oppfatter da folk fisk som så dyrt?

Kan være fordi fisk er fisk og kjøtt er mat.

Selv spiser jeg masse fisk og fiskmat.

(Innlegget ble redigert 06.01.18 16:48)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 55837
06.01.18 16:49
kansas00: Sånn apropos det, når var det egentlig denne "laksebølgen" kom ? Var det i forbindelse med at sushien begynte å innta den norske "mat-faunaen" ? Kan liksom ikke huske tilbake fra gammelt av at man spiste noe særlig av denne fisketypen.

Tror "laksebølgen" kom som med oppdrettsnæringen.

En_ganske_snill_mann
06.01.18 17:32

Da jeg vokste opp, 80-tallet, var laks litt luksus. Men selv da begynte fersk torsk å bli dyrt.

JJularbo
JJularboInnlegg: 5829
09.01.18 12:07
En_ganske_snill_mann: Ja, riktig. Det er jo en ønskesituasjon; men hvordan oppfatter du prisen på fisken i butikkene hos deg, og hva med kvaliteten? Du kanskje fisker mye selv?

Det må jo være mye bedre å spise en frossen blokk seifilet til 40kr kiloen enn å spise pølser og annet ræl.

Det er ikke så dyrt akkurat. 

Lezah
LezahInnlegg: 60460
09.01.18 12:14

Jeg skal ha laks fem dager denne uken, så kjenner meg ikke helt igjen i det her.

En_ganske_snill_mann
09.01.18 12:42
JJularbo: Det må jo være mye bedre å spise en frossen blokk seifilet til 40kr kiloen enn å spise pølser og annet ræl.

Vokste opp med de seiblokkene; pølse var mye artigere for oss som barn .... om det næringsmessig var bedre med seien, så var det ikke noe som la grunnlaget til et positivt inntrykk av fiskemat, for å si det slik.

En_ganske_snill_mann
09.01.18 12:43
Lezah: Jeg skal ha laks fem dager denne uken, så kjenner meg ikke helt igjen i det her.

Profylaks er ikke en fisk.... :)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4619
09.01.18 15:14
En_ganske_snill_mann: Profylaks er ikke en fisk.... :)

For de med fiskeallergi kan laks bli til anafylaks.. :o

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg