Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lingongrova

NYTT TEMA
nadajan
nadajanInnlegg: 10182
10.02.18 10:19

Det er svensk fra Pågen og som er min favoritt av brød.

Noen andre som har en favoritt som ikke bare er fra den lokale bakeren?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 50373
10.02.18 16:15
nadajan: Noen andre som har en favoritt som ikke bare er fra den lokale bakeren?

Vel, den lokale bakeren blir sjeldnere og sjeldnere, men er absolutt å foretrekke fremfor det du nevner og annet industribrød. Egentlig kan man ikke sammenlikne, det er to forskjellige ting. Nesten som fersk og hermetisk frukt.

Stenia
SteniaInnlegg: 2360
11.02.18 02:06
nadajan: Noen andre som har en favoritt som ikke bare er fra den lokale bakeren?

Her i huset kjøpes brød fra Meny/Kiwi/Rema. Forskjellige brød. Noen ganger er et brød så godt at det må jeg huske merket på. Men det går i glemmeboken.

Svenske brød er ikke kjent for å være godt. Pågen er vel full av tilsetningsstoffer for å holde seg "ferskt" litt for lenge ?

nadajan
11.02.18 10:19
KingKongHalvor: Vel, den lokale bakeren blir sjeldnere og sjeldnere

Ja dessverre. Hadde tastet et svar som også inneholdt hva Stenia sier at de fleste forholder seg vel til industrien fra de store matvarekjedene, og noe positivt om de ferdigstekte rundstykkene fra Kiwi i både grov og fin med frø utgave som jeg varmer opp med hjelp av et stativ på brødrister, slik at det seige blir som ferskt med en sprø skorpe på. Det innlegget må jeg ha rotet bort.

nadajan
11.02.18 10:23
Stenia: Svenske brød er ikke kjent for å være godt. Pågen er vel full av tilsetningsstoffer for å holde seg "ferskt" litt for lenge ?

Mange mener at de ikke liker det søte svenske brødet, men det gjør jeg. Lagring for det nevnte brødet jeg snakker om har en anbefalt lagring i minus 18 grader eller kaldere altså dypfryst, og at det ikke må fryses på nytt etter tining.

fargerik
fargerikInnlegg: 48627
11.02.18 10:55
nadajan: Mange mener at de ikke liker det søte svenske brødet, men det gjør jeg. Lagring for det nevnte brødet jeg snakker om har en anbefalt lagring i minus 18 grader eller kaldere altså dypfryst, og at det ikke må fryses på nytt etter tining.

Det er fryktelig lenge siden jeg har kjøpt noe brød i Sverige, men jeg husker at det er på grunn av at jeg ikke likte dem spesielt godt.

I butikke variere jeg mellom mellomgrov/fint som landbrød, bondebrød og noen ganger toastbrød, men de beste brødene baker jeg selv.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 10:56)

nadajan
11.02.18 11:08
fargerik: men de beste brødene baker jeg selv.

All respekt for det. Noe man kanskje burde lære seg.

fargerik
11.02.18 11:17
nadajan: All respekt for det. Noe man kanskje burde lære seg.

Trikset er å zoome inn på en favorittoppskrift, og konsentrere seg om å lage noenlunde jevn standard og perfeksjonere "fargerik`s brød".

Det gjelder vanlig hverdagsbrød, da.

For mer eksentrisk bakverk og eksperimentering, gjelder selvfølgelig et annet lovverk.

(Innlegget ble redigert 11.02.18 11:19)

Silver
SilverInnlegg: 8
12.02.18 17:16

Kan jeg spørre hvilken oppskrift du bruker på brødene dine? 

fargerik
12.02.18 17:43
Silver: Kan jeg spørre hvilken oppskrift du bruker på brødene dine?

Det har jeg ikke eksakt på grammet.

Men det er mest hvetemel, og med noe sammalt hvete, litt rugmel, salt og olje og selvfølgelig gjær.

Litt havre har funket bra, men ikke hele korn, nøtter og slikt.

Jeg lar deigen heve, da, før den eltes en gang til og formes til brød og hever en gang til.

Det er sikkert like mange måter som det er bakere.

Jeg eksperimenterer også litt med ovnstemperatur, litt opp eller ned gjør også en forskjell.

Får jeg det til, noe som ikke er hver gang, blir det luftige brød med en snerten sprø skorpe.

En må bare prøve seg fram. Jeg har bakt mange mursteiner som kunne egnet seg bedre til å bygge vegger i et hus med :-)

Men nå bruker jeg etterhvert konsekvent brødformer, da. Slik blir brøsdkivene akkurat passe til å slippes ned i brødristeren. Setter dem inn når de har hevet seg noen cm. over randen på formen.

(Innlegget ble redigert 12.02.18 17:47)

fargerik
12.02.18 17:49

Nå fikk jeg lyst til å bake.

Men det dumpet inn en oppvaskmaskin her, og det er nok smartest å få en operativ oppvaskmaskin før man setter i gang med å bake.

Stenia
SteniaInnlegg: 2360
15.02.18 01:31
nadajan: Det er svensk fra Pågen og som er min favoritt av brød.

Jeg så at Meny hadde flatbrød med tyttebær. Nyhet (for meg). Noen som har smakt det og vil fortelle om hvordan det smakte ?

(Innlegget ble redigert 15.02.18 01:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg