Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Søtpoteter

NYTT TEMA
Thyra
ThyraInnlegg: 41753
29.01.05 12:23
Var på en innvandrerbutikk i dag og kjøpte grønnsaker, ofte litt bedre utvalg der enn på Rimi......
Jeg fant ut at jeg ville kjøpe søtpoteter, siden jeg aldri har smakt det før. Hvordan skal jeg tilberede dem? Går det an å bare koke dem som vanlige poteter? Hvor lenge skal de eventuellt koke?
Johninho
JohninhoInnlegg: 17205
29.01.05 15:05
Du kan tilberede dem på samme måte som vanlige poteter. Koke, bake, steke osv.
Thyra
29.01.05 17:29
Takk.
nn81
nn81Innlegg: 1122
29.01.05 23:04
Hvordan smaker søtpoteter?Er det stor forskjell fra vanlige?
Har bare sett på tv at de bruker det i USA til thanks-giving osv,så jeg har lurt litt på hva dette er.
Thyra
29.01.05 23:05
Jeg er spent på å finne ut hvordan de smaker.......
DarkSheep
DarkSheepInnlegg: 2431
30.01.05 04:08
Overaskende nok, så er de søte.

De er litt mykere enn vanlige poteter også. Også er de oransje eller noe inni.
Rosejenta
RosejentaInnlegg: 3465
30.01.05 04:14
Hei Thyra, tenkte jeg skulle være i det informative humøret i dag;)

Søtpoteter (Sweet potato, kumara, kumala) er ganske utbredt over hele sydhavet, og er en av de få rotfruktene som også kan dyrkes på atollene. Det finnes en rekke varianter. Noen er oransje og søte, men andre arter er hvite og nesten uten søtsmak. Det finnes også en purpurfarget variant som har en god smak og konsistens.
Oppbevaring: Oppbevar søtpoteter på et tørt og kjørlig sted. Kan oppbevares i 2-3 uker.
Bruk: Søtpoteter tilbredes og brukes gjerne som vanlige poteter. Det mest vanlige er at man ikke tar av skinnet, da det er lettere å fjerne skinnet etter koking. Rå, skrelte søtpoteter misfarges også raskt. Søtpotetene vaskes og skrubber potetene godt. Bakes, kokes eller dampes på samme måte som vanlige poteter. Kan serveres med smør eller klippet gressløk, eller moses til en fin potetstappe.
Næringsverdi; Søtpoteter er en god kilde for karbohydrater. Velegnet for barn. Gule varianter har mye A-vitamin.
Norge: Flere varianter søtpoteter kan fåes kjøpt.

Oppskrift for 8 porsjoner)
1 kg søtpoteter
4 epler
1 dl hakkede valnøtter
1 dl rosiner
3 ss brunt sukker
1/2 ts kardemomme
1/2 ts kanel
1/2 ts salt
5 ss smør
ca. 2 dl marshmallows

Skrell søtpoteter og epler. Skjær dem i 3 millimeter tykke skiver. Bland sammen nøtter, rosiner, sukker, kardemomme, kanel og salt. Legg epler og søtpoteter lagvis i en smurt ildfast form (formen må være dyp nok slik at du får plass til marshmallows på toppen).

Dryss sukker/nøtteblandingen mellom lagene. Legg på 5 ss smør. Dekk formen godt til med folie. Stek i ovn ved 200 grader ca. 1 1/2 time eller til potetene er møre. (Dette kan gjøres dagen i forveien og varmes opp igjen neste dag.) Ta ut formen og fordel marshmallows over potetene. Stek videre til marshmallowene har fått farge og blitt myke.

eller

Bakte søtpoteter
3 søtpoteter á ca 450 g
75 g smør
salt
svart pepper
hvit pepper
kajennepepper
persilleblad til pynt

Søtpoteter passer godt til de vanligste smakstilsetningene i kajunmaten: masse salt, hvit og svart pepper, kajenne og rikelig med smør. Server en halv søtpotet per person sammen med kjøtt, pølser eller fisk, eller én hel potet som et selvstendig måltid, kanskje toppet med sprøstekt bacon.

Vask potetene og la dem være våte. Gni skinnet med salt, og prikk dem med en gaffel over det hele. Sett dem på midterste rille i stekeovnen på 200 C, og la dem bake i 1 time eller til de er myke.

Potetene kan serveres halve eller hele. Skal de serveres halve, deler du dem på langs og lager diagonale snitt i kjøttet. Dekk flatene med smørskiver og skyv smør og krydder inn i snittene.

Dersom potetene skal serveres hele, lag et snitt tvers over poteten på langs, åpne snittet forsiktig og legg smørskiver i hele potetens lengde. Krydre med salt, svart pepper og kajenne. Pynt med persille.
Antall personer: 6

Håper en av disse to oppskriftene faller i smak;)

Hilsen Rose;)
30.01.05 10:54
Dette får jeg prøve en annen gang......... siden jeg denne gangen kjøpte kun to små søtpoteter for å prøve smaken.......
Man takk for oppskrifter, spesielt den første ser god ut.
ToreTrygve
ToreTrygveInnlegg: 9553
30.01.05 11:02

Jeg foretrekker dem kokt til de er overmøre, eller "mushy" som amerikanerne sier.
Deretter er det bare å servere dem med salt, pepper og smør.

JuggyNoots
JuggyNootsInnlegg: 121
31.01.05 21:12
Godt er det iallefall ikke...
ToreTrygve
ToreTrygveInnlegg: 9553
01.02.05 08:57

Neivel?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg