Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Måsegg

NYTT TEMA
BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
16.10.05 20:29
Noen her som liker Måsegg?... Det er faenmeg så utrolig lenge
sida jeg har smaka det.... De er utrolig velsmakende..

Men noe jeg kunne ha likt å kokt er strutse-egg:) Tenk
hvor mye mat det hadde blitt.. *hehehe*

http://allpoetry.com/poets/Beatpoet
Thyra
ThyraInnlegg: 41762
16.10.05 21:39
Nå er det vel kun i Nord-Norge (muligens bare i Finnmark?) det er lov å sanke måkeegg..........
BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
16.10.05 21:52
Det er lov til å sanke måsegg i Nordland,Troms og finnmark tror jeg...

I begrensa omfang riktignok

"# I Nordland, Troms og Finnmark Gråmåke, svartbak, fiskemåke, krykkje og kvinand i tiden til og med 14. juni.
.
# I Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag. Gråmåke, svartbak, fiskemåke, og kvinand i tiden til og med 20. mai.
.
# I Sør-Norge sør for Sør-Trøndelag Gråmåke, sildemåke, svartbak, fiskemåke og kvinand i tiden til og med 20. mai.
.
# Dun av ærfugl kan tas bort hele sommeren etter at klekking har funnet sted.
.
# På Statens grunn i Finnmark har de som er fast bosatt i kommunen samme rett som grunneier eller bruke"

http://naturtips.tbt.no/Filer_mat/plukking.htm

http://allpoetry.com/poets/Beatpoet
Thyra
16.10.05 22:30
Men dun av ærfugl kan kun tas fra redene? Man har forhåpentligvis ikke lov til å nappe dun av fuglene.......?
MobySlick
MobySlickInnlegg: 3487
16.10.05 22:33
Kan godt hende måke egg er bra nordpå, men her nede ser vi på dem som flyvende rotter. Ville ikke anbefale noen å sanke egg på søppeldyngene i sør.
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20200
16.10.05 22:51
Helt riktig, Thyra. Men når ærfuglungene er klekket, trengs ikke redene mer, og vi kan lage ekte edderdunsdyner/puter av de!

*Gnafs gnafs*
Thyra
16.10.05 22:52
MobySlick skrev:
Kan godt hende måke egg er bra nordpå, men her nede ser vi på dem som flyvende rotter. Ville ikke anbefale noen å sanke egg på søppeldyngene i sør.

----- Det er ikke lovlig heller.......
HELLYEAH
HELLYEAHInnlegg: 303
16.10.05 22:55
Thyra skrev:
MobySlick skrev:

----- Det er ikke lovlig heller.......

Søren å jeg som tenkte jeg skulle på jakt til neste år....
MobySlick
16.10.05 22:56
en dun putes vekt vil etter fem år bestå av 50% midd og midd bæsj. Sov syntetisk
HELLYEAH
16.10.05 22:58
MobySlick skrev:
en dun putes vekt vil etter fem år bestå av 50% midd og midd bæsj. Sov syntetisk

Puta mi er 15 år gammel... oops
TøttTøtt
16.10.05 22:58
vel. Nå er det slik at det bare er midd i hvert 10. hjem. Men det kan være lurt å lufte/fryse dyne og pute innimellom. Og få de rensa og satt på nytt lerredstrekk en gang i mellom. Evt rett og slett vaske!

*Gnafs gnafs*
MobySlick
16.10.05 22:59
Det finnes bare en løsning, mikrobøgeovnen i 20 minutter, for så å vaske den i syre
HELLYEAH
16.10.05 23:00
Hakke micro....Hva gjør jeg?
MobySlick
16.10.05 23:00
Nei midd er overalt, spesielt der du sover
HELLYEAH
16.10.05 23:01
MobySlick skrev:
Nei midd er overalt, spesielt der du sover

Ja ja får bare se på dem som noen ekstra venner....
TøttTøtt
16.10.05 23:02
Nei. Har lest den siste rapporten på husstøvmidd. Midden finnes omtrent i hver tiende seng her i landet.

*Gnafs gnafs*
MobySlick
16.10.05 23:03
Stikker på den nærmeste høyskolen og stjeler så mye radioaktivt cesium som mulig. deretter pakker du dette ned i aliminiums folie sammen med dun puta. Etter en uke, så spretter du opp dun puta ogkoker innmaten i en stor kjele. inmaten tørkes og puttes tilbake i puta.
HELLYEAH
16.10.05 23:06
MobySlick skrev:
Stikker på den nærmeste høyskolen og stjeler så mye radioaktivt cesium som mulig. deretter pakker du dette ned i aliminiums folie sammen med dun puta. Etter en uke, så spretter du opp dun puta ogkoker innmaten i en stor kjele. inmaten tørkes og puttes tilbake i puta.

Tror det blir en tur innom elkjøp å kjøpe micro jeg...
MobySlick
16.10.05 23:07
usikker, men dem som har midd allergi må vaske hele sengen og dyne to ganger i uka. kan hende vi snakker om forskjellige midd. Stort sett så merker man ikke disse middene. hudmidd?
Thyra
17.10.05 06:57
Trodde det var større eller mindre mengder midd over alt, jeg (2 000 000 i gjennomsnitt i en dobbeltseng, har jeg hørt...). Hvis midden bare finnes i hver tiende seng, hvor kommer den fra, og hva er det som avgjør hvor den er?
TøttTøtt
17.10.05 08:57
flaks/uflaks. Men det hjelper å lufte dyner og puter godt, og skifte sengetøy jevnlig. Samt dusje seg jevnlig. Det er vår svette og død hud midden lever av.

Dessuten. Midden trives best i et fuktig og lunt miljø. Så de som rer opp senga hver dag, pakker varmen og fuktigheten inn i dyna. De som slenger dyna fra seg på gulvet med den "varme siden" opp, lufter dyna og madrassen på en slik måte at midden rett og slett tørker ut og dør..

*Gnafs gnafs*
Tickle
TickleInnlegg: 22297
17.10.05 14:08
I tilleggg til å smake godt er måsegg er en av våre viktigste kilder til PCB, dioksiner og kvikksølv.

Ţ ϊ © К Ļ €

Follow the Flock, Step in Shit
Boggieman
BoggiemanInnlegg: 245
17.10.05 14:53
Du får unnskylle en stakkars søring, men legger måker egg på samme måte som høns? Joda jeg vet at det er fugl osv.... men er dem ikke befruktede? Spiser dere da fosteret?
TetilKje
TetilKjeInnlegg: 2652
18.10.05 11:12
Man kan ikke spise et egg med foster i, uansett om der er et måse eller hønse egg. Derfor man tar vanntesten på eggene får å se om de er for gamle. Må si denne tråden framkalte en del minner da jeg om en kompis var på måse egg jakt. En del av dem viste seg å være fra Ærfuglen...var vel 10 år den gangen tror jeg. hehe.

"Men var det verdt det, Håkons mann, å sloss for Folk og Fedreland? Du kunne ha sittet lunt i ly av andres blod og andres bly, og ventet på den store dag med jubelrus og fylte krus til det var trygt å tone flagget."

Erik Bye
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg