Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mobil telefon Positivt eller Negativt ???

NYTT TEMA
Obbo
ObboInnlegg: 2
10.12.01 09:02
Kva har mobil telefone hat å sei for det sosilae ?
Har det vært ei positiv eller ei negativ utvikling i Norge sida mobilen kom ?
Kvifor har folk flest Nokia ?
Har mobil telefonens utsjånad noko å sei for kven som kjøpar mobilen?

Dette lurar me på så vis nokon har meiningar/vil forklara oss det er det bare og settje i gang ...

mobil
mobilInnlegg: 1802
10.12.01 09:20
1: Jeg har forlovede idag takket være endel sms-meldinger for 3 år siden :-)
2: Både negativ og positiv... (kunne hatt en lang utdypning her, men har ikke tid akkurat nå..)
3: De som ikke har peiling på mobil kjøper nokia fordi det merket er mest kjent...
4: Både ja og nei. Design betyr nok noe, i tillegg til pris og funksjoner. Som nevnt i nr 3 har også merke stor betydning (kanskje størst), selv om nokia aldri scorer høyest i tester...
JX77
JX77Innlegg: 711
10.12.01 13:06
1. Denne har jeg faktisk tenkt litt på. På den ene siden er det på en måte mye 'lettere' å kommunisere over SMS. Hvis du er litt sjenert, ikke kjenner den andre så veldig godt, e.l. så kan det være veldig greit å kommunisere på den måten. På den andre siden så er det ikke særlig gunstig å utvikle telefonskrekk, og ikke ha lyst til å snakke med noen over tlf. Hvilken faktor som veier tyngst er jeg sannelig ikke sikker på. Det går jo an å snakke over mobil også, men det har vel mindre betydning for det sosiale, fordi man har jo vanlig telefon også. Telefoner generelt tror jeg har hatt veldig mye å si for det sosiale! :)

2. Hm... mener du økonomisk, sosialt, psykologisk, utdanningsmessig, jobbmessig, sportslig eller en annen utvikling?

3. Jeg tror det har mye med at Nokia i sin tid lanserte 6110 og 5110 som var overlegen de meste annet når det gjaldt brukervennlighet og batteritid. Etter det har de fått en kraftig oppsving. I tillegg har de hatt funksjoner som har sikret høy lojalitet, f.eks. bildemeldinger som kun går an å sende mellom to Nokiatelefoner. Heldigvis har Nokia fått stor konkurranse på de aller fleste områder, og det er på få områder at Nokia i dag er overlegne. Det eneste Nokia-produktet som pr. i dag er det beste i sin klasse er 6250 etter min mening, rett og slett fordi det omtrent ikke har noe komkurranse (bortsett fra Ericsson R310). Greit, de har vel den beste NMT450-telefonen også, Nokia 650.

4. Du sier 'for kven som kjøpar mobilen', men jeg regner med du mener for _den_ som kjøper mobilen. Det er både og, som mobil sier. for noen har det ekstremt mye å si, for andre ganske lite, men en 'sjøstøgg' telefon er det nok svært få som ville kjøpt. I motsetning til f.eks. klær og møbler fins det ikke mange miljøer hvor en med en sær, gammeldags og annerledes mobil blir sett på som hipp og kul.

JX77
Brynejente
BrynejenteInnlegg: 1
17.12.01 18:46
hei..
1:jeg har mange venner som bor langt borte fra meg.. så hadde det ikke vert for mobilen hadde jeg ikke kunnet holdt kontakt med dem så mye. så jeg er glaad jeg har mobil.
2:hmm... personlig syntes jeg at nokia bare kaster inn mobiler, driter i om dei ikke er heilt ok. og vil bare selge.. har hatt et par nokia. og eneste nokiane jeg kan virkelig skrøyte over er 5110 og 3210. dei andre som kommer etter har bare fått 2 nyt spill og bilde beskjeder og tåler dobbelt så mye mindre.. når har jeg en simens og er veldig fornøyd med den.
3: jeg tror det er mest ungdommer som har nokia. men nokia er veldig brukevelig og lett å hontere. førse gang jeg bladde gjennom ein simens kobla jeg meg opp på internett. men når du førts har prøvd ein annen mobil tror jeg at mange ville ha skiftet til andre enn nokia. men siden nokia er så kjent kjøper dei fleste den.
4: utsene har lite å bety for meg. jeg bryr meg for det meste om vekt.og om den er grei å ha i lommen.. men klart det er ingen som våger å gå og bære på ein murstein lenger.
catotheman
catothemanInnlegg: 1
15.02.17 20:26

Jeg synes dette er veldig gode spørsmål. Jeg synes det er bra at du har så mange spørsmål om akk dette, for dette lurer mange på. Det jeg tenker er at telefonen har en betydning som er stor, fordi når Alexander Graham Bell oppfant også telefonen til et bedre ting, så ble det mye lettere  å gi beskjeder om egnt alle ting. Jeg synes det er et veldig viktig verktøy, spesielt til hverdagen, men en tuch telefon. Det er enklere enn å for eksempel skrive brev til noen andre, og det tar mindre tid å svare tilbake også. så jeg synes det er veldig kjekt å ha en telefon. et godt hjelpemiddel:) - Hilsen en 13 år gammel jente:) 

Klikk for å gå tilbake til toppen