Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan en "bøyd" iPhone 6 sørge for dårlig batteri?

NYTT TEMA
Pinkieez
PinkieezInnlegg: 998
14.10.16 19:47

Har hatt en iPhone 6 i såvidt over 1 år som har hatt en batteri som bare blir dårligere og dårligere. Batteriet ble tømt ekstremt fort, og jeg måtte lade den utallige ganger for dagen. Om jeg ikke hadde laderen i om natten så var den tom for strøm når jeg sto opp. Nå i det siste har problemene bare blitt verre.

Noen ganger sto det at mobilen hadde 20 % strøm, og når jeg puttet en lader inn så kom det med en gang opp at den hadde 40%. Samtidig har det hendt at mobilen slår seg av på 20-30 %, det hendte til og med at den slo seg av på 50%. 

Grunnet alle disse problemene, som har forverret seg over tid, valgte jeg å sende denne mobilen inn til service (Conmodo AS). Nede hos teleoperatøren forklarte jeg problemet, og de sjekket som vanlig om det var noen synlige skader før de sendte den inn, noe det ikke var. Telefonen så ut som en helt ny telefon. Jeg har selv behandlet telefonen veldig pent, selvsagt er den mistet i gulvet et par ganger, men ikke nok til å kunne bøye en telefon?

Nå, en uke senere, har de som tok seg av Service endelig sett på telefonen. De forklarer at mobilen har slag/klem -skade som har ført til at telefonen har bøyd seg, og at det er dette som har sørget for at batteriet blir dårligere. Videre viser de bilder som viser at telefonen er ekstremt lite bøyd. Dette, og at mobilen ikke er reparerbar var den eneste forklaringen jeg fikk. De forventer 4300 kr,- for en ny bytte-enhet. 

Kan en så liten bøy sørge for et så dårlig batteri? Det er her snakk om en bøy som nesten ikke går ann å se, med mindre man ser etter det. Uansett ble jo dette sett på hos teleoperatøren, der de poengterte at det ikke var noen synlige skader på telefonen. En bøyd telefon er jo en synlig skade, så det er her alt går i surr. 

Pinkieez
14.10.16 20:02

Legger ved noen bilder: 

Bilde 1

Bilde 2

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13167
14.10.16 23:13

Hvis man slipper i gulvet et produkt som dette, så må man ikke bli forbauset over skader.  Jeg slapp ned min én gang.  Etter det sluttet den å lade.  Så ja - en smell er nok.  Å skifte batteri er dyrt på noen telefoner.  Ikke lønnsomt.

Har man selv skadet produktet, nytter det ikke å reklamere på det.  

Pinkieez
14.10.16 23:23

Nå er det snakk om ekstremt små fall, med deksel på. Ser ikke grunn til at dette kan ha skadet batteriet. 

Og tingen her er jo at de ikke har kommentert noe om batteriet, de sier at telefonen er bøyd, noe som ikke var synlig når jeg sendte den inn til service. Dessuten kan man vell som kunde forvente iallfall en forklaring på hvordan denne "skaden" som ikke eksisterte når jeg sendte den inn har sørget for at batteriet har vært dårlig over en lang periode. 

(Innlegget ble redigert 14.10.16 23:26)

M-T
M-TInnlegg: 4973
15.10.16 22:56

Du finner sikkert masse tips mot dårlig batteritid på nettet, anbefaler deg å teste ut disse. Å resette telefonen helt kan også hjelpe.

Pinkieez
15.10.16 23:50

Har prøvd ut ulike ting, men virker som batteriet har bestemt seg for å bli dårligere :/ Eneste nå er å klage på at de har klart å bøyd telefonen på vei til service 

Tankefrihet
TankefrihetInnlegg: 1297
16.10.16 15:14
Pinkieez: Har hatt en iPhone 6 i såvidt over 1 år som har hatt en batteri som bare blir dårligere og dårligere. Batteriet ble tømt ekstremt fort, og jeg måtte lade den utallige ganger for dagen.

Det er dette du får når du velger en iPhone. Apple gjør det bevisst vanskelig å kunne bytte batterier på produktene sine, fordi de vet at det er denne delen som "ryker først". Andre produsenter lar folk langt lettere bytte batteriet selv. Her er det ofte prisen på batteriet som skal avskrekke folk fra å bytte ut og heller bare kjøpe nytt.

Se selv, designet til Apple er laget for å gjøre dette vanskelig. De ønsker å lage produkter som varer i 2-3 år. Du fikk et som varte i 1 år: https://www.youtube.com/watch?v=UgmtNJuqEHI

Hvordan verkstedet kan slå fast at batteriet er bøyd, når de ikke en gang har åpnet telefonen virker veldig søkt (i henhold til bilder av uåpnet telefon). Men det er sikkert et standardsvar som de fleste godtar. Og så slutter de å mase om garanti. Jeg synes du er inne på noe når du skal klage på at telefonen må ha blitt skadet på vei inn til verkstedet. Spesielt når forhandler sjekket telefonen for ytre skader da du leverte den inn.

Om det fører frem til noe aner jeg ikke, men tving dem i alle fall til å bruke mer tid og ressurser på å besvare henvendelsene dine enn om de bare hadde funnet frem skrujernet og reparert den defekte delen. Slik de faktisk skulle ha gjort i henhold til norsk lov.

Lykke til, og neste gang bør du heller velge en telefon som er solid nok til å ta med seg utendørs.

Pinkieez
16.10.16 18:34

Det er det jeg skal prøve på ja, de henvender kun til bilder som viser at den er "bøyd". Virker som de la mobilen vekk når de så at den var bittelitt bøyd.. 

Vi får se på det ;) 

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
17.10.16 06:51
Tankefrihet: Se selv, designet til Apple er laget for å gjøre dette vanskelig. De ønsker å lage produkter som varer i 2-3 år.

Betale 6-7 tusen kr for noe som bare varer noen år ? Helt vanvittig, jeg bruker android finner en mellomklassemodell og venter til den blir fjorårets, vips så varer den minst like lenge og koster 2000 kr. Har hatt mine telefoner så lenge at det er teknologien og ikke skader som tar rotta på de.

Tankefrihet
17.10.16 14:31
Mr.Daddycool: Har hatt mine telefoner så lenge at det er teknologien og ikke skader som tar rotta på de.

Dette er vel en annen måte produsentene ønsker å gjøre mobilene sine avleggs på. Finnes de som hevder Apple aktivt prøver bloate operativsystemet for å gjøre opplevelsen dårligere på gamle telefoner.

Er nok litt av det samme ute og går på Android-feltet, men det er vanskeligere å holde på med der. Her forsøker de mer å gjøre OS avleggs med X-antall versjoner av android, hvor noen får oppdateringer som kan kjøre nyere apper og andre ikke.

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
17.10.16 17:23
Tankefrihet: Dette er vel en annen måte produsentene ønsker å gjøre mobilene sine avleggs på. Finnes de som hevder Apple aktivt prøver bloate operativsystemet for å gjøre opplevelsen dårligere på gamle telefoner. Er nok litt av det samme ute og går på Android-feltet, men det er vanskeligere å holde på med der. Her forsøker de mer å gjøre OS avleggs med X-antall versjoner av android, hvor noen får oppdateringer som kan kjøre nyere apper og andre ikke.

Da er det vel bare å ta bakcup av filer og så kjøre en fabrikkreset ?

At OS blir avleggs forstår jeg jo, for appene blir mer og mer krevende og trenger større prosessorhastighet for å kunne fungere, og det er jo en rivende utvikling der. Mine telefoner har vært meget gamle før det problemet kom med noen apper.

Tankefrihet
17.10.16 17:46
Mr.Daddycool: Da er det vel bare å ta bakcup av filer og så kjøre en fabrikkreset ? At OS blir avleggs forstår jeg jo, for appene blir mer og mer krevende og trenger større prosessorhastighet for å kunne fungere, og det er jo en rivende utvikling der. Mine telefoner har vært meget gamle før det problemet kom med noen apper.

Den ordinære forbrukeren slenger den i veggen og kjøper ny. Du mangler også sikkerhetsoppdateringer om du ikke oppdaterer.

Ja, apper kan bli mer krevende, men egentlig spekuleres det ofte i å bruke mer prosessorkraft enn det som er nødvendig. For 20 år siden brukte jeg en Amiga til å surfe på nettet. Da hadde jeg 2 MB innebygd 2 ekstra på et eksternt kort. Og 14 Mhz prosessor.

Ja, det gikk treigt og telefoner som ble lagd for mange år siden knuste specsene til denne gamle datamaskinen. Faktisk knuste dem nesten specsene til den første laptop'en jeg kjøpte rundt årtusenskiftet også.

Grunnen til at apper blir for krevende for 3 år gamle telefoner er fordi de er designet for å være for krevende. Med mindre man driver med videoredigering og 3D modellering på telefonen så er det ingen grunn til at en 400 Mhz prosessor (som den første iPhonen hadde) ikke skal holde. Vi snakker mest om lett surfing, tweeting og telefonering her.

perchri
perchriInnlegg: 6769
19.10.16 09:11
Pinkieez: Det er det jeg skal prøve på ja, de henvender kun til bilder som viser at den er "bøyd". Virker som de la mobilen vekk når de så at den var bittelitt bøyd..

..desverre er det slik i dag. Service/reparatører kan ikke lenger noe annet en å skifte deler. Forståelse for hvorledes ting er laget har svært få. I ditt tilfelle burde i aller minste telefonen fått insatt et nytt batteri. Dersom "feilen" er der fortsatt vet man at batteriet er uten skyld. Så får man søke videre. I allefall, batteriet er meget ofte limt fast på undersiden. Batteriet i iphone er utrolig tynne. Lithium ion batteriets oppbygning tillater absolutt ikke noe form for bøying, så vet man det. Dårlig service verksted du har kommet borti. Et originalt batteri på E-bay koster mellom 170-235 n kr. Så vet du det. Det er også veldig lett å skifte. Youtube har videoer som tar det step for step.  Prøv sjøl. Det følger ofte med torq skruetrekker samt en sugekopp  og noen plast wrench. Du har jo ingen ting å tape.  Lykke til. Prøv batterieksperten, ser de leverer med verktøy.

Pinkieez
07.11.16 18:31

Ser ut som jeg ender opp med å få den tilbake og bytte batteri - evt ramme, hos en uautorisert bedrift. Eller så får jeg gjøre det selv, men er vell en liten risiko i seg selv det ^^

pusur44017
pusur44017Innlegg: 566
07.11.16 19:52
Pinkieez: Ser ut som jeg ender opp med å få den tilbake og bytte batteri - evt ramme, hos en uautorisert bedrift. Eller så får jeg gjøre det selv, men er vell en liten risiko i seg selv det ^^

Hvem er reparatør??? Jeg hadde NØYAKTIG samme problemet, sendt på service, dukket opp bøyd. Nekter å høre på fornuft, nekter alt, ingenting går.

-pusur

Pinkieez
09.11.16 20:00

Conmodo AS er de jeg sendte mobilen til, og Telenor er mobiloperatør - men de har vell ikke så mye med dette å gjøre. Tenker selv at det er veldig rart at en bøy ikke ble oppdaget hos Telebutikken, men ser heller ikke hvordan de skal ha klart å bøyd den på vei til service.

Men om den faktisk har blitt bøyd på veien av de tullingene, og jeg merker at det har oppstått flere feil med mobilen, så går denne saken rett til forbrukerrådet! :) 

(Innlegget ble redigert 09.11.16 20:02)

pusur44017
10.11.16 19:40
Pinkieez: Men om den faktisk har blitt bøyd på veien av de tullingene, og jeg merker at det har oppstått flere feil med mobilen, så går denne saken rett til forbrukerrådet! :)

Jeg sitter med samme reparatør, samme feil, samme benekting, og endt sak hos rådet uten resultat. Conmodo NEKTER å ta saken opp med posten. (annet enn at jeg fikk den igjen, dog i regi av komplett, ikke Conmodo)

Jeg håper du har bilder av mobilen før du sente den inn, og du merker neppe noe på mobilen, selv om du har fatt hørt i det vide og brede om hva som skjer når det er bøy på.

Jeg har et deksel som sitter i hakk på selve mobilkroppen, og det passer jo selvfølgelig ikke når mobilen er bøyd, noe den gjorde før jeg sente den inn...

Du tenker at du ville merket bøyen, og det forundrer meg ekstremt at du ikke merker en bøy, og så når den kommer inn der så har den både bøy, og så merker de den, når den er så liten. Har du mulighet til å be de måle hvor mange grader den er på? Mulig jeg er paranoid, men synes bøyen var større når jeg endelig fikk den tilbake...

Om saken kommer opp for rådet må du gjerne nevne at det ikke er første gangen kunder har klaget på uforklarlige bøyer på ting de sender inn...

-pusur

(Innlegget ble redigert 10.11.16 19:41)

Pinkieez
10.11.16 20:25

Har ikke bilder av mobilen før jeg sendte den inn nei.. :/ Men dette her er noe jeg kommer til å ta opp med forbrukerrådet hvis jeg merker bøyen ganske tydelig, og kommer garantert til å nevne at flere har fått nøyaktig samme svar. 

Har du en presis melding på hva de sa den bøyen førte til? Kan det være at de bare sier det samme til alle? 

pusur44017
12.11.16 14:32
Pinkieez: Har du en presis melding på hva de sa den bøyen førte til? Kan det være at de bare sier det samme til alle?

Er nok bare standard, merker ingen forskjell, har kjørt testprogrammet (får det frem hvis du trykker inn *#0*# i mobiltastaturet på android) både før og etter den ble sendt inn, ingen forskjell, ingen feil. Hadde mobilen i mange måneder før jeg sendte den inn (opprettet sak med en gang skaden skjedde) og har blandt annet hatt den liggende flatt på bordet hvor du nå ser bøyen tydelig. Men sant, ettersom jeg ikke har noe bilder eller bevis får jeg ingenting. Det frekkeste er nok at før saken gikk til forbrukerrådet kontaktet jeg komplett/conmodo og komplett linket meg til en artikkel i dinside hvor det ble anbefalt at man burde ta bilder av mobilen, dette etter faktumet skjedde (!) Hvis dette er så viktig, hvorfor pokker står det ikke når man sender inn mobilen?! Tror jeg var uheldig med rådet og fikk en som ikke var interessert. Ja det er "bare" en mobil som ikke er verdt så mye i forhold til mange andre saker de hånterer, men det er fremdeles noen tusenlapper det er snakk om.

Helt presist sa de blandt annet at loddepunkter kunne løsne, dårlig dekning/forbindelse, høy batteribruk, høy varmeutvikling, osv, osv. orker ikke finne frem hele meldingen, gjør meg deprimert. Husker jeg fant frem noe hvor de motsa seg selv, men ingen ville høre. Vil bare bemerke at jeg ikke har opplevd noen av disse symptomene.

Du har jo sendt den inn via telekiosken slik jeg forstår, og du har nok et godt argument bare det at de ikke har oppdaget bøyen før innsendelse. Vi ser jo at om det er en bøy, uansett alvorlighet er jo det umulig å gjøre noe med telefonen...

Jeg vil gjerne høre hvordan det går. Selv om jeg har avsluttet saken med rådet, kan man jo kanskje bruke dette til noe...

-pusur

Pinkieez
12.11.16 17:26

Har fått mobilen tilbake nå da, og betalt for å bytte batteri nå idag. Får se om det bedrer seg, noe jeg tror det gjør, hvis ikke så vet jeg ikke hva jeg skal forsøke meg på. Jeg har muligheten til å ta dette videre, men orker ikke alt styret med det as.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg