Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DAB-antenne

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 13106
21.10.16 18:09

Jeg har kjøpt et adapter for bil, for å få radio der etter at FM slukkes.  Det fulgte med en antenne som er en enkel ledning, så og si.  Den skal monteres innvendig i frontrute (stygt).  Kan jeg ikke like godt legge den fast på takstativet, som den skal monteres slik innvendig?  Ser her bort fra vannproblemer m.m.  Det essensielle er antennens funksjon.

Spm. 2:  Kan eksisterende FM-antenne brukes som DAB-antenne?  I så fall - med hvilken virkningsgrad?  Jeg er klar over forskjellene i bølgefrekvens - men de er vel ikke så forskjellige?

Torotto
TorottoInnlegg: 10170
21.10.16 23:52

Her

https://bilradiospes.no/articles/viktig-med-god-antenne

TomPadang
22.10.16 16:25

Det var nok ikke svar på mine spørsmål...

Torotto
22.10.16 23:32

Da kan du ikke lest hele linken.  

Med Forsterker kan eksisterende antenne brukes. Punkt4

Dab+ antenne skal monteres vertikalt

(Innlegget ble redigert 22.10.16 23:35)

TomPadang
23.10.16 10:34
Torotto: Med Forsterker kan eksisterende antenne brukes. Punkt4

Joda.  Men så reiser dette nye problemstilligger mht. montering og bruk.  Bla.a. hvordan vil eksisterende FM reagerer på forsterkede signaler?  Sannsynligvis med forvrenging.  Hvis da ikke forsterkeren selektivt sjalter seg inn og ut.  Det gjør den neppe.  

Også ser vi at denne forsterkertype passer bare til noen bilmodeller.

Det tredje forhold er montering av en slik sak.  Det kan bli både en arbeidssom og krevende jobb, hvis man vil ha den skjult.

Min løsning vil være at bilforhandlere/utstyrsforhandlere tilbyr erstatningsantenne for den bilen er levert med.  Skru av gammel - skru på ny.  Men dette blir nok neppe en opsjon.

(Innlegget ble redigert 23.10.16 10:36)

Torotto
23.10.16 11:15
TomPadang: Joda.  Men så reiser dette nye problemstilligger mht. montering og bruk.  Bla.a. hvordan vil eksisterende FM reagerer på forsterkede signaler?  Sannsynligvis med forvrenging.  Hvis da ikke forsterkeren selektivt sjalter seg inn og ut.  Det gjør den neppe.

Da har du jo denne som er en aktiv splitter.  Liten sak du kan gjemme ved siden av radio. 

TomPadang
24.10.16 10:49
Torotto: Da har du jo denne som er en aktiv splitter.  Liten sak du kan gjemme ved siden av radio.

Ligge og fikle bak dashbordet?  Nei, takk.  Og denne kommer jo vel i tillegg til adapter og forsterker?

perchri
perchriInnlegg: 6691
05.11.16 14:29
TomPadang: eg har kjøpt et adapter for bil, for å få radio der etter at FM slukkes.  Det fulgte med en antenne som er en enkel ledning, så og si.  Den skal monteres innvendig i frontrute (stygt).  Kan jeg ikke like godt legge den fast på takstativet, som den skal monteres slik innvendig?  Ser her bort fra vannproblemer m.m.  Det essensielle er antennens funksjon

Antennen er det aller viktigste når det gjelder radio, kortbølge som DAB,FM og mobiltelefoner.   FM/Mellombølge antenna på bilen er en forsterkerantenne. Men...den har noen filtere. FM har normalt et 3db punk (knekkpunkt) hvor filteret begynner å dempe signaler over 110Mhz. dempingen blir større og større mer du fjerner deg oppover i frekvens,fra dette 3db punktet.  DAB arbeider rundt 220Mhz,og vil derfor ikke ha noe nytte av en FM bilantenne med forsterker. Dempingen kan fort bli opp mot 30-6odb. Skal du montere en trådantenne må den i det minste være 10-15 cm vekk fra metalldeler.  Derfor er ruta,montert riktig, et utmerket sted. Du kan bytte ut tråden med betydelig tynnere,slik at den nesten ikke synes. Bruk en synålspiss med litt superlim på tråden,og lag noen punkter (5cm mellom) så sitter den "usynlig". 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg