Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe (brukt) klokke - budsjett ca. 3k

NYTT TEMA
win
winInnlegg: 106
04.02.17 13:53

Hei,

jeg har lyst til å kjøpe meg mitt første "skikkelige" armbåndsur (herre) og er ute etter tips og råd. Tenker først og fremst på å kjøpe brukt, men er selvsagt åpen for å kjøpe nytt også.

I dag har jeg en fin Certina-klokke som jeg har hatt siden jeg fikk den som komfirmasjonsgave, men denne er litt for "bråkete" av utseende for meg og jeg ønsker meg et klassisk urverk av så god kvalitet som mulig for prisen. Budsjettet er ikke veldig fleksibelt, men jeg kan vurdere klokker opp mot 5k om det er verdt investeringen.

Hvilke merker er det jeg burde se etter? Hva burde jeg være oppmerksom på?

Urskiven skal helst ikke ha mer info enn tid og dato - stilistisk er drømmen en Omega Seamaster ( https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89455026 ). Men budsjettet strekker ikke til (enda).

Jeg kan ingenting om dette, men jeg ønsker altså et ur som kan vare og vare med godt vedlikehold; som gjerne holder seg i pris mtp. salg og senere oppgradering.

Tusen takk for tips!

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34728
04.02.17 19:30

Skal du ha mekanisk er der en del vannskiller der du 'må' velge side:

1. Sveitsisk eller ikke. (Der finnes også tysk.)

2. Selvtrekkende eller ikke.

3. Dersom sveitsisk: Valjoux eller in-house verk

De kjente, gamle merkene skal etter sigende handelelevering og reparasjonsservice 'til evig tid'. Mange av merkene/selskapene eies av Swatch.

Ruginho
RuginhoInnlegg: 725
09.02.17 02:44

Vet ikke helt hvor treffende det er, men siden du nevner Certina vil jeg gjerne anbefale DS8-klokken som jeg nettopp gikk til anskaffelse av. Kjempeflott kvalitetsklokke til en grei pris (Ligger stort sett rundt 5-6000,-), som jeg endte opp med i stedet for Orient Mako II som det egentlig var planen å kjøpe. Seiko Kinetic er også en klokke jeg lenge har vurdert, men ikke fått kjøpt ennå. Ellers kan jeg nevne to stilrene klokker jeg er veldig fornøyd med, men som ikke er så spennende om du fokuserer på selve urverket, nemlig Calister Vernazza og Armani AR2448. Jeg har vanskelig for å se at noen av disse klokkene kommer til å øke i verdi de neste årene, men for min del tenker jeg ikke så mye på videresalg så lenge jeg er i prisklassen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg