Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er og hvordan bruke MP3-spiller

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1146
11.02.17 09:16

Jeg vet faktisk ikke hva en MP3-spiller i virkeligheten er for noe. Men jeg tenkte å kjøpe noe for å høre musikk på øret når jeg trener. Da er det vel det som heter MP3-spiller som er aktuelt for meg. Men MP3 er vel ikke noen radio ? Eller er det slik at den tar inn noen musikk-kanaler, eller noe Spotify, eller nett ? Ser på nettet at det fins mange typer. Jeg har også en ny avansert radio/CD-spiller i bilen. Går det an å koble MP3-spiller til den ?

merterje
merterjeInnlegg: 1146
11.02.17 10:22

Det jeg er ute etter til trening, er nok radio. Jeg synes det passer best med en vanlig radio i ørene til det. Ser at det fins mange forskjellige typer, og en test av disse på nettet, alle rundt kr 1000. Men lurer på : det må da være DAB, samt at det kanskje er slik at alle får inn samme kanaler ? men forskjellig kvalitet ? Har du noen å foreslå ?

Angående MP3 så er det vel iTunes det lastes ned fra ? Men det fins sikkert andre nedlasting-steder også ? Jeg skal snart kjøpe radio/CDspiller i bilen. Lurer på om det er slik at en kan gå inn på nettet å høre den musikken en ønsker på en slik avansert bilradio?

fargerik
fargerikInnlegg: 45758
11.02.17 10:38
merterje: Det jeg er ute etter til trening, er nok radio. Jeg synes det passer best med en vanlig radio i ørene til det. Ser at det fins mange forskjellige typer, og en test av disse på nettet, alle rundt kr 1000. Men lurer på : det må da være DAB, samt at det kanskje er slik at alle får inn samme kanaler ? men forskjellig kvalitet ? Har du noen å foreslå ? Angående MP3 så er det vel iTunes det lastes ned fra ? Men det fins sikkert andre nedlasting-steder også ? Jeg skal snart kjøpe radio/CDspiller i bilen. Lurer på om det er slik at en kan gå inn på nettet å høre den musikken en ønsker på en slik avansert bilradio?

Til en MP3-spiller kan du laste ned musikk fra datamaskinen, og du kan kopiere dine egne CD-plater eller hente fra internett.

Også fra radiostasjoner på internett. Der er det mye!

Lommeradio til trening, du må kjøpe DAB+ for FM blir jo borte i år.

Trener du inne, kan det godt hende at radioen ikke virker, for treningssentre er ofte inne i bygg av stål og armert betong som blokkerer signalene.

Har du en telefon, kan du også lagre masse musikk på den, men foreløpig kan ikke telefoner så vidt jeg vet brukes som DAB+ radio.

Det er kjekt med bluetooth, da. Med telefonen kan du bruke trådløst headset og slippe de ledningene som alltid er i veien.

Har du abbonement med mye data, kan du høre radio over internett. Men det suger fort datatid, og bruker også mye batteri.

Jeg har en liten MP3-spiller fra Clas Ohlson, billig sak som har virket i flere år.

(Innlegget ble redigert 11.02.17 10:45)

fargerik
fargerikInnlegg: 45758
11.02.17 12:34

Her er en liste over en del MP3-spillere som har bluetooth og kan brukes sammen med trådløse øreplugger eller headsett.

Det er fint å slippe ledningene når du driver og trener.

Jeg har hatt et slikt trenings-headsett fra Creative noen år, syns den låter OK og har ganske lang batteritid. Samme ladeplugg som Samsung telefon

WP-250

(Innlegget ble redigert 11.02.17 12:42)

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
15.02.17 09:52
merterje: Jeg vet faktisk ikke hva en MP3-spiller i virkeligheten er for noe. Men jeg tenkte å kjøpe noe for å høre musikk på øret når jeg trener. Da er det vel det som heter MP3-spiller som er aktuelt for meg. Men MP3 er vel ikke noen radio ? Eller er det slik at den tar inn noen musikk-kanaler, eller noe Spotify, eller nett ? Ser på nettet at det fins mange typer. Jeg har også en ny avansert radio/CD-spiller i bilen. Går det an å koble MP3-spiller til den ?

For å si dette litt enkelt så er en MP3 spiller en musikkspiller som spiller av nedlastede/ eller rippede musikkfiler. Mange av MP3 er jo bare et av filformatene den spiller av.

Så da må du faktisk laste ned musikken, og føre den over til MP3 spilleren, det er mange forskjellige måter å gjøre dette på. Det er vel litt på vei ut også, de fleste bruker mobilene sine og streamer musikken fra spotify eller andre slike tjenester, dette kan du gjøre i "offline" modus også.

Har du en stor CD samling, kan disse "rippes"/kopieres over til MP3 format på pc, så føres over til MP3 spiller. Litt jobb med dette, men selv har jeg gjort dette med en stor CD samling jeg har. Uansett husk sikkerhetskopier om du gidder å gjøre denne jobben.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg