Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Musikk på mobilen.

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1136
03.03.17 00:15

Jeg har da Spotify og lignende lastet ned på mobilen. Men hvis jeg er ute og skal bruke den, må jeg bruke mobildata for å høre musikken, da det ikke er nett. Men er det en plass jeg kan lagre musikk som jeg har på mobilen, og høre på det uten å bruke nett eller kostbar mobildata ? Og hvorfra skal jeg lagre denne musikken ? Er altså ute etter en "lagringsboks" som jeg kan lagre musikk på mobilens harddisk.

fargerik
fargerikInnlegg: 45062
03.03.17 06:08

Hva slags telefon har du?

Last ned en app dersom telefonen ikke allerede har en musikkspiller installert, det finnes flere musikkspillere.

Har du Spotify premium, er løsningen her.

Jeg lagrer all musikken i SD-kortet. Kopierer fra datamaskinen til SD-kortet.

(Innlegget ble redigert 03.03.17 06:13)

merterje
03.03.17 21:36

Jeg har en Sony og en HTC mobiltelefon, ganske vanlig mobil, midt på treet, og grei å ha. Hvis jeg skal laste ned fra Spotify, må jeg vel betale ? Men det høres interessant ut med å laste ned fra PCen til mobilens SD-kort, men her er jeg helt blank. Hvordan gjør jeg det ? og trengs det noe slags "konverter/omformer" eller app på mobilen ? Og hva er best å laste ned fra fra PCen ?

cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2806
03.03.17 22:27
fargerik: Jeg lagrer all musikken i SD-kortet. Kopierer fra datamaskinen til SD-kortet.

Og hva har du brukt for å få musikken inn på PC-en ?  Kopiert inn fra CD-er du har eller lastet med med utorrent eller lignende?

cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2806
03.03.17 22:32
merterje: Jeg har en Sony og en HTC mobiltelefon, ganske vanlig mobil, midt på treet, og grei å ha. Hvis jeg skal laste ned fra Spotify, må jeg vel betale ?

Jeg har Tidal, som jo er sånn ca det samme som Spotify. 

Titta litt nå, og så jo da at det var en gratisversjon som gjorde at du ikke kunne laste ned for offline avspilling. 

Min personlige mening er at dette er nå så gode tjenester at det er verdt å betale for det, for da kan du ta med deg all verdens av musikk hvor du hen vil, og det da til en veldig god pris. Sparer deg også for veldig mye "trøbbel" og mellomledd. 

fargerik
04.03.17 02:41
cbx750f85: Og hva har du brukt for å få musikken inn på PC-en ? Kopiert inn fra CD-er du har eller lastet med med utorrent eller lignende?

Jeg druknet i CD-plater og vinyl, og fant på å kopiere alt til data`n og pakke dem ned. Dermed har jeg ganske mye mp3-musikk i et bibliotek å velge mellom og mindre rot i stua. Derfra er det jo enkelt å kopiere dette.

Har også noe som kalles "Streaming Audio Recorder" som kan ta opp lyden fra internettradio, You tube eller annet som blir spilt gjennom datamaskinen og lagre det i f. eks. MP3-format.

Det er flere slike opptakere å laste ned. Det jeg har brukt tar litt tid, siden man kopierer i sanntid. Men det er jo greit å bruke det og kopiere dersom man likevel sitter og lytter til musikk.

Når det er på harddisken, er det jo bare å sette minnekortet i maskinen eller en kortadapter og dra og slippe.

Det er også veldig smart å lage en backup av et slikt bibliotek på en ekstern harddisk når man har lagt mye arbeid i å bygge det opp, for å ikke miste alt når datamaskinen kræsjer eller lynet slår ned.

(Innlegget ble redigert 04.03.17 02:47)

fargerik
04.03.17 02:58
merterje: Jeg har en Sony og en HTC mobiltelefon, ganske vanlig mobil, midt på treet, og grei å ha. Hvis jeg skal laste ned fra Spotify, må jeg vel betale ? Men det høres interessant ut med å laste ned fra PCen til mobilens SD-kort, men her er jeg helt blank. Hvordan gjør jeg det ? og trengs det noe slags "konverter/omformer" eller app på mobilen ? Og hva er best å laste ned fra fra PCen ?

Skal du lage offline-spotify-spillelister, må du betale. Vil du kopiere gratis fra Spotify, må du bruke en av disse "streaming"-opptakerne, som funker som en kassettspiller og tar opp det du hører på i sanntid, og lagrer det som f. eks. MP3.

Kobler du telefonen til datamaskinens USB, vil telefonen komme opp som en stasjon i filbehandling, da kan du åpne den, lage en mappe på telefonen eller telefonens minnekort og kopiere musikken fra datamaskinen til telefonen. Dra-og-slipp. Eller du kan bare ta ut SD-kortet og sette det i en kortleser (adapter) eller rett i maskinen dersom den har et sted å stikke inn kortet.

Best å laste ned? De lærde strides, men jeg bruker bare MP3.

(Innlegget ble redigert 04.03.17 03:12)

merterje
04.03.17 12:57

Høres bra ut. Jeg bruker min HTC mobil, og kopierer bl.a. bilder over til PCen. Men har ikke kopiert hverken musikk, filer e.l. fra PCen til mobiltelefonen. Jeg ser at det tilkobling av mobilen til PCen, så kommer det opp noe : "kopiering Media Player" uten at jeg vet hvordan jeg skal benytte det, eller om det kan gjøres. Men selv om jeg har Spotify og setter på musikk på PCen, samt kobler til mobiltelefonen, så er flaskehalsen hvordan jeg får overført musikken ? Kanskje jeg må lagre det i f.eks. Media Player og så videre overføre på et slags vis til mobilen ? En annen ting er å sette på musikk på mobiltelefonen i Spotify og finne en måte å lagre denne musikken på harddisken til mobiltelefonen. Fant en side på nettet som belyser noe av det her. https://www.tek.no/artikler/slik_bruker_du_mobilen_som_mp3-spiller/41398

(Innlegget ble redigert 04.03.17 12:59)

fargerik
04.03.17 13:34
merterje: Høres bra ut. Jeg bruker min HTC mobil, og kopierer bl.a. bilder over til PCen. Men har ikke kopiert hverken musikk, filer e.l. fra PCen til mobiltelefonen. Jeg ser at det tilkobling av mobilen til PCen, så kommer det opp noe : "kopiering Media Player" uten at jeg vet hvordan jeg skal benytte det, eller om det kan gjøres. Men selv om jeg har Spotify og setter på musikk på PCen, samt kobler til mobiltelefonen, så er flaskehalsen hvordan jeg får overført musikken ? Kanskje jeg må lagre det i f.eks. Media Player og så videre overføre på et slags vis til mobilen ? En annen ting er å sette på musikk på mobiltelefonen i Spotify og finne en måte å lagre denne musikken på harddisken til mobiltelefonen. Fant en side på nettet som belyser noe av det her. https://www.tek.no/artikler/slik_bruker_du_mobilen_som_mp3-spiller/41398

Dersom du ikke betaler for Spotify, kan du ikke laste ned offline spillelister. Da må du kjøpe Premium.

Men som sagt kan du laste ned en opptaker.

Jeg har brukt denne, og den funker strålende.

Da kan du ta opp musikken du lytter til fra Spotify og lagre det i musikkmappa på datamaskinen, og deretter kopiere det over til telefonen.

Det tar altså tid, siden du kopierer musikken i sanntid akkurat som om du skulle ta opp musikken til en kassettspiller.

Pass på å velge format (MP3) før du begynner å kopiere, slik at du ikke kopierer musikken i WAW-format som tar masse plass.

Denne streaming-opptakeren tar opp det som spilles med lydkortet på datamaskinen, så du kan koble til platespiller og kopiere vinyl, du kan ta opp fra Spotify, fra Youtube, eller internettradio.

(Innlegget ble redigert 04.03.17 13:37)

fargerik
04.03.17 13:40

Og du kan altså ta opp alt som spilles med datamaskinens lydkort. Spotify, internettradio, lydfiler fra Youtube, og du kan også koble til platespilleren og ta opp vinylplater.

fargerik
04.03.17 13:50

sist jeg skulle reise langt, hadde jeg fryktelig mange timer i fly.

Da satte jeg på en favoritt-non-stop musikk-kanal på internett, og lot opptakeren gå og kopiere åtte timer radio.

To ganger gjorde jeg dette, og kopierte alt til et SD-kort.

Det var greit å ha på langtur, bare timesvis med radio jeg ikke hadde hørt før.

merterje
04.03.17 17:19

Lastet ned SoundTap Streaming Audio Recorder, og installerte her Wavepad Sound Editor og Switch Audio File Converter  men vet ikke om jeg skal bruke en av dem, det er 3 til, men det er til noe annet da. Jeg har Screenshot av dette, men ser ikke at det kan vedlegges på vgd.no. 

(Innlegget ble redigert 04.03.17 17:19)

fargerik
04.03.17 17:41
merterje: Lastet ned SoundTap Streaming Audio Recorder, og installerte her Wavepad Sound Editor og Switch Audio File Converter men vet ikke om jeg skal bruke en av dem, det er 3 til, men det er til noe annet da. Jeg har Screenshot av dette, men ser ikke at det kan vedlegges på vgd.no.

Vær obs. på at det blir èn lydfil hver gang du starter et opptak, uansett om opptaket er fem minutter eller fem timer.. Og at du må gi filen navn selv.

Kopierer du f. eks. en hel time radio eller en time fra Spotify eller en vinylside, blir dette en fil. Skal du dele opp denne i enkeltlåter etterpå, blir det et stykke jobb.

Det lureste er å kopiere en og en låt, og ta litt hver dag.

Ha også fokus på å gi alle opptakene navn, slik at du kan få dem inn i et system i biblioteket.

Jeg oppretter en ny mappe hver gang jeg laster ned noe fra en ny artist, slik at alle låter fra samme artist for fremtiden kan gis navn og legges inn i riktig artistmappe.

De havner i alfabetisk rekkefølge på låt dersom du gir dem låtnavnet og legger dem inn i artistmappa på datamaskinen, og artistene havner også i alfabetisk rekkefølge i biblioteket.

Kommer du på etterskudd med dette, får du problemer. Med å finne ting. For etterhvert vil du ha hundrevis av artister og tusenvis av låter i biblioteket.

Det kan by på litt tankebry....du må f. eks. velge om du skal lagre The Beatles under THE Beatles slik at de kommer under T i biblioteket, eller velge å legge them under Beatles slik at de havner under B i biblioteket. Og så videre ;-)

(Innlegget ble redigert 04.03.17 17:53)

JudasT
JudasTInnlegg: 5239
06.03.17 07:55
cbx750f85: Min personlige mening er at dette er nå så gode tjenester at det er verdt å betale for det, for da kan du ta med deg all verdens av musikk

Det mangler svært mye på at du kan få "all verdens musikk" fra strømmetjenestene. Engelskspråklig popmusikk – sikkert. Men sjekk for eksempel Vivaldi. Du finner garantert "De fire årstidene" i en drøss utgaver. Det var ett verk. Men hva med de andre, drøyt 650 som er innspilt? Hva med norsk folkemusikk? Populærmusikk fra Brasil? Og så videre... 

fargerik
06.03.17 10:17
JudasT: Hva med norsk folkemusikk? Populærmusikk fra Brasil? Og så videre...

(Innlegget ble redigert 06.03.17 10:21)

JudasT
JudasTInnlegg: 5239
06.03.17 10:36
fargerik: Internettradio. Ingen slår NRK på folkemusikk.

Økseskaft!
Vil en gjerne høre på et eller annet – samme hva i grunnen – er radio velegnet. Vil en derimot bestemme innholdet selv, må en enten spille egne plater eller filer, eller benytte en strømmetjeneste. Dessverre er sistnevnte alternativ ganske ubrukelig for den som vil høre på annet enn det mest alminnelige.

fargerik
06.03.17 10:48
JudasT: Økseskaft!
Vil en gjerne høre på et eller annet – samme hva i grunnen – er radio velegnet. Vil en derimot bestemme innholdet selv, må en enten spille egne plater eller filer, eller benytte en strømmetjeneste. Dessverre er sistnevnte alternativ ganske ubrukelig for den som vil høre på annet enn det mest alminnelige.

Som sagt er det veldig lett å kopiere hva som helst og lage sine egne spillelister. Tema for TS er jo å bruke mobilen til musikk uten å bruke mobildata.

Det kan jo tenkes at TS ikke har noe egen musikk. Mange ungdommer kjøper ingen musikk fysisk i det hele tatt.

(Innlegget ble redigert 06.03.17 10:51)

fargerik
06.03.17 10:56

...jeg ble sittende her med brasiliansk pop på strømmeradio :-)

Ganske kuuult

Klikk for å gå tilbake til toppen