Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Med Swap avtale betaler jeg mindre

NYTT TEMA
madigan
madiganInnlegg: 9188
09.05.17 17:27

Jupp,jeg ringte Telenor for kalkulere opp min avale jeg har med de siden sist jeg snakket med de,og det er litt over 1 år siden.

Det viste at den gamle mobilavtalen var langt dyrere enn jeg hadde signert for.

Jeg trodde jeg hadde et abbo på 299-mnd-, men jeg hadde et abbo på 499,med 5 giga datatrafikk,jeg hadde også en gammel forsikringsavtale som trakk opp prisen til 599-mnd som ble oppsagt.

Selgeren satte ned abbo til 199,-mnd med 1 giga datatrafikk.

Med litt frem og tilbake med selgeren,fant jeg ut at like gjerne kunne bestille en Samsung Galaxy S-8 Edge,og likevel ikke komme over 608 mnd,inkl abbo-forsikring + telefonen i 24 mnd-men har seff mulighet til å bytte inn telefonen etter 12 mnd med en ny uten å betale noe ekstra,eller noe mere på den gamle-jeg synes det var en grei deal,med tanke på at disse tlf ligger på nesten 10 000 å kjøpe inn på vanlig måte over disk uten noe avtaler.

Flere som har prøvd denne ''Swap'' Avtalen,og hva i såfall synes dere?

(Innlegget ble redigert 09.05.17 17:30)

Bitterman
BittermanInnlegg: 1109
09.05.17 17:52

Satt opp et kjapt eksempel her.

Ice Net 1gig data 24mnd: 3 096

Samsung kjøpt hos komplett: 7 590

Totalt: 10 686

Telenor Swap 24 mnd m/ Samsung:  14 592,-

madigan
09.05.17 19:43
Bitterman: Telenor Swap 24 mnd m/ Samsung: 14 592,-

Ja,men hvis du tenker 12 mnd-blir det 7292 med Swap,da bytter man telefon-det som er dritt med det er seff-viss man bytter operatør i løpet av de 12 eller 24 mnd,må man seff betale ut tlf:))

Bitterman
10.05.17 02:06

pluss at telefonen etter kun 12 mnd bruk fortsatt er verdt flere tusen og kan selges videre.

(Innlegget ble redigert 10.05.17 02:09)

madigan
10.05.17 02:13
Bitterman: pluss at telefonen etter kun 12 mnd bruk fortsatt er verdt flere tusen og kan selges videre.

Ja,men jeg slipper seff å fortsette å betale på den,jeg begynner bare å betale på en helt ny en,det er når man sier opp avtalen man må betale ut den siste telefonen man har Swappa til seg,da må man betale i 24 mnd,eller cashe den ut:))

Bitterman
10.05.17 02:24

Ja, men eieren av telefonen kommer til å selge den videre for type halv pris som fortsatt er noen tusen, og det kunne vært deg, men i stedet begynner du å leie en ny telefon.

Har tenkt og regnet litt på det nå, og det virker som det faktisk ikke er så dumt hvis man ikke skal eie, men låse seg til telenor telefoner og abonnement.

(Innlegget ble redigert 10.05.17 02:29)

madigan
10.05.17 11:25
Bitterman: Ja, men eieren av telefonen kommer til å selge den videre for type halv pris som fortsatt er noen tusen, og det kunne vært deg,

Eieren av tlf er vel fortsatt Telenor (viss man ikke har cashet den ut) som tar den i innbytte når man etter 12 mnd kjøper en ny avtale (tlf) dette er en del av avtalen.

Swap er jo en slags ''slang utrykk'' som betyr bytte på norsk.

Det er jo seff frivillig om man vil bytte etter 12 eller fortsette å betale i 24 mnd,men etter 24 mnd er tlf min,men da blir det seff en svært dyrkjøpt tlf,som du regnet ut lenger opp her,og jeg er ikke sikker på om Telenor er så intressert i å ta den i innbytte etter 2 år,med tanke på så mye som skjer i mobilverden i løpet av den tiden,og da har de jo også fått inn alle pengene sine:))

(Innlegget ble redigert 10.05.17 11:38)

Bitterman
10.05.17 17:28

Jada, bare mente at det er en del av regnestykket. Hadde du kjøpt den på komplett kunne du etter 12 mnd solgt den videre selv for ca halv pris, kr. 3 795,-.

Så, det virker som det er et kurant tilbud hvis du på død og liv skal ha den aller aller nyeste telefonen hvert eneste år. Men ulempen er jo at du ikke eier telefonen selv og er helt låst til Telenor, og dagen du vil ut av Telenors klamme hender kommer det til å koste :)

madigan
10.05.17 19:19
Bitterman: og dagen du vil ut av Telenors klamme hender kommer det til å koste :)

Ja,det er alltids en hake,men foreløbig synes jeg dealen er til å leve med:))

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34679
19.07.17 17:13

Jeg bestilte 'svitsj' hos Telia.

Telenor, Telia og Samaung tjenser selvsagt grovt med $$$ på telefoner og prising av databruk. Noe vi trolig kommer til å le av om/når 5G kommer.

Telenor/selgeren får nok en bra fortjeneste av å selge deg en 'billigere' avtale.

Én god grunn til å bytte telefon er at det er 'umulig' å få nytt batteri montert.

Spesielt Samsung driver innen bruk-og-kast-kategorien. Produktene har egentlig bare et lite stopp hos forbrukeren før de når målet sitt: El-Retur.

(Innlegget ble redigert 19.07.17 17:13)

Bitterman
20.07.17 22:10
rosmebraad: Spesielt Samsung driver innen bruk-og-kast-kategorien. Produktene har egentlig bare et lite stopp hos forbrukeren før de når målet sitt: El-Retur.

Vet ikke helt hva du mener, men det er vel vi forbrukere selv som står for bruk-og-kast mentalitet.

Det er ingen som "må" bytte telefon hvert år. Det kommer veldig sjelden ny nødvendig funksjonalitet.

Tror ikke på at det er sant det du sier om Samsung heller, men i alle fall i Norge så kan du helt fint bare reklamere og få en ny telefon, hvis telefonen dør av seg selv innenfor lovt varighet.

Nå kjemper også Samsung i toppen av toppen når det gjelder mobil, så at du faktisk tror de lager dårlige produkter med vilje er litt rart.

(Innlegget ble redigert 20.07.17 22:13)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34679
20.07.17 23:53

Innen hvitevarer har det vært kjent med dårlig levetid på koreanske apparater.

På Samsung LCD-deksel er jeg på TREDJE eksemplaret på tre år da de foregående har sluttet å virke. Bruk og kast 'de luxe'.

Hva er levetid og mulighet for reparasjon på Samsung TV? I praksis kast og få nytt om det er innefor reklamasjonstiden.

Det er i beste fall krevende å få nytt batteri i S7 og lignende.

På reklamasjoner og henvendelse om levetid direkte til Samsung unnlater de å svare. Leksen min er å handle hos Elkjøp, der reklamasjon og bytte går fint.

Haugene med el. avfall er store.

Sjekk på ifixit.com og lignende: Der sier de hvor vanskelig det er å bytte deler på endel telefoner.

Men ja, jeg er med på 'kjøret' selv. Regner med at fjorårstelefonen tas inn og selges brukt i utlandet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg