Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Moped eller lett-motorsykkel?

[ Trådet ] NYTT TEMA
Wannebo
Wannebo
11.02.09 15:30

Jeg er en 15-årig gutt (16 i sommer) som lurer fælt på om jeg skal velge moped eller lettmotorsykkel å kjøre opp til. Er ikke så lysten på å betale så veldig mye for kjøretøyet, maks 15 000 - 17 000, tenker jeg. Den bør ikke være så veldig gammel heller da. Har lest litt om at mopeden er farlig i trafikken pga dens lave fartsgrense, høres bedre ut med lett-motorsykkel? Hadde vært fint hvis noen kunne kommet med plusser og minuser for de respektive kjøretøyene. På forhånd, takk! :- )

Dinamozagreb
Dinamozagreb
11.02.09 16:26

Jeg valgte lettsykkel pga det med fart osv, det er mye deiligere når du ikke må legge deg ut til høyre for å slippe biler lettere fram osv.
Jeg ble en stor tilhenger av sykkel generelt etter to år på lettsykkelen at jeg da tok motorsykkel lappen noe som er mye lettere å billigere hvis du har lettlappen fra før av.
Nå vet jeg ikke hva prisene på lettsykkel er, men at det er kulere enn moped definetivt.
Hvis du har noen venner som har lettsykkel og moped så kan du jo prøve begge deler å se hva som kansje "passer" deg best.

Lykke til uansett med valget

Wannebo
Wannebo
11.02.09 19:13

Tusen takk :-)
Gjerne kom med flere personlige opplevelser, interessant å høre!

SimplyTheBest
SimplyTheBest
11.02.09 19:49

Lettsykkel er nok noe dyrere enn moped i innkjøp og forsikring ja, men behandler du den fint kan du nok selge den med nesten like lite verditap som på en moped.

maxg
maxg
12.02.09 13:03

Har du lyst så er det bare å ta lappen på MC med en gang. Fordelene sier seg selv. Kan kjøre på motorvegen og få MYE lenger rekkevidde. Dama/kompiser kan sitte på osv. Man blir mye mer selvstendig. Lett MC er et fullverdig kjøretøy, det er ikke moped. Men det viktigste er at det er moro. Moped som gjør 45 er bare trist og man gidder ikke å kjøre langt i praksis. De fleste trimmer derfor mopedene. Og om man trimmer så koster det fort noen 2-4000 kr for en god trim., blir man tatt. Koster det 4200 kr og havner man i ulykke med trim så står man der med gjeld til man er 40 år (uflaks). + Trimmede motorer går lett istykker også begynner rep.kostnader med overhaling av veiv osv.

Poenget er at å ta "ekte" førerkort , kjøre "ekte" mc, ha det moro i 2 år å selge igjen koster sannsynligvis mindre en å kjøre moped, trimme, bli tatt, reparere skjærte mopedmotorer osv. Bruktprisene på lett er også meget gode.

Tror ikke regnestykket vil bli dyrere for lett MC i praksis, bare sjekk med en 18 åring som har kjørt moped har brukt på rep, vedlikehold, trimbot, osv. I tillegg betalt for et mopedførerbevis som er verdiløst hvis han ønsker å kjøre tung MC eller lappen på bil senere.USA heter det "buy cheap, buy twice". Ta billig mopedlappen og kjøp billig moped og deretter begynne å handle på nettbutikker for å få det til å gå fortere.

Jeg kjørte lett MC og bor på østlandet. Bare det å kunne ta en tur inn til Oslo på kino en varm sommerkveld, eller festetur til Hamar eller besøke kjente i Hurdal. med moped vil det i praksis være umulig. Kjøre Hamar - Oslo på 5 timer og holde seg til småveger med 50-60 soner. Med moped holder man seg til nabolaget, butikken og skolen lengre blir et ork. 

Det er desverre slik at det skjer flere ulykker med lett MC enn med moped pga av den økte toppfarten så sjangsen for å overleve tenårene er større på moped.

Wannebo
Wannebo
12.02.09 19:37

Tusen hjertelig takk for meget utfyllende innlegg '' maxg !'' Hvordan går du frem for å kjøre opp til MC da? Trafikalt og det der?

Gpz500s
Gpz500s
12.02.09 21:07
Wannebo: Jeg er en 15-årig gutt (16 i sommer) som lurer fælt på om jeg skal velge moped eller lettmotorsykkel å kjøre opp til.

Har kjørt bil i mange år, og har siden tatt MC lappen, og jeg vet hvordan lett mc og moped oppfører seg i trafikken.

I mine øyne er det flest fordeler med lett mc. Største er sikkerheten. Du vil kjøre samme hastighet som resten av trafikken, uten å måtte trimme den. Dette gir en klar fordel innen sikkerhet, da du slipper at 100 biler kjører forbi deg i en liten oppoverbakke. Annen ting er at opplæringen på lett mc er sinnsykt bedre enn på moped.

Rekkevidden er også ett godt poeng. Dersom du skal på en lengre tur, feks 12 mil, vil du bruke ca 3 timer på mopeden, mot ca 1,5 time med lett mc. Å kjøre 3 timer i 45 er en sann mare (tro meg, har kjørt inn en lett mc som ikke skulle kjøre fortere enn 50 første 1000 km)

Prismessig blir det faktisk nesten hipp som happ på sikt. Det er dyrere nå, men du får igjen noe senere.

En annen ting. Moped er transportmiddel, lett mc er moro.

Wannebo
Wannebo
13.02.09 07:44

Tusen takk for nok et utfyllende svar! :- )
Men jeg spør igjen: Hvordan er opplæringen og oppkjøringen til MC?

piracy
piracy
13.02.09 22:27
Wannebo: Men jeg spør igjen: Hvordan er opplæringen og oppkjøringen til MC?

Du må ha trafikalt grunnkurs. Det får du på nærmeste aktuelle trafikkskole. Dersom du har tatt det fra før, eller når du har fullført det, kan du melde deg på MC-kurs. Teorien er den samme for lett og tung motorsykkel, men den praktiske opplæringen er selvfølgelig noe forskjellig.

MC-kurset starter med en teorikveld og der får du informasjon om videre fremgang, som kjøreopplæring, teoriprøve på biltilsynet, sikkerhetskurs osv.

Når det gjelder oppkjøring til MC, finner den sted på nærmeste trafikkstasjon (biltilsyn)  og den består av to deler. Første del foregår på bane (kjøregård) hvor du skal manøvrere sykkelen mellom kjegler, kunne sikker oppbremsing og styrekomando (hvilket du lærer på kjøretimene) Del to foregår på veien med sensor bakpå. Da skal du vise at du behersker sykkelen, ser trafikkbildet og kjører på en forsvarlig måte. Du skal også kunne kontrollere sykkelen for feil og mangler, og forklare hvorfor og hva du bør sjekke på en motorsykkel. (dette er noe du går igjennom sammen med kjørelæreren din på kjøretimene) 

Det er mye dyrere å ta førerkort på lett motorsykkel (klasse A1) enn moped. Men fordelen med å ta førerkort klasse A1 er at, når du er gammel nok, kun trenger å oppgradere til førerkort klasse A.  Så dersom du har et ønske om å kjøre tung sykkel om noen år, lønner det seg absolutt å velge lett motorsykkel nå.

Lykke til:))

(Innlegget ble redigert 13.02.09 22:38)

piracy
piracy
13.02.09 22:55
maxg: Det er desverre slik at det skjer flere ulykker med lett MC enn med moped pga av den økte toppfarten så sjangsen for å overleve tenårene er større på moped.

Sant nok,  men med hodet på rett plass og forsvarlig kjøring er sjansen for å overleve stor! Trenger ikke kjøre fort for å ha det gøy, hold fartgrensen og kos deg:-)) Eller gjør som meg....jeg kjører ikke fort, jeg kjører Harley ;-)

Matador_0
Matador_0
14.02.09 09:02

Kjøp deg det som kompisene kjøper. Kan knapt huske at jeg kjørte en eneste mil uten at kompisgjengen hange på med sine mopper.

Gpz500s
Gpz500s
16.02.09 16:56
Matador_0: Kjøp deg det som kompisene kjøper. Kan knapt huske at jeg kjørte en eneste mil uten at kompisgjengen hange på med sine mopper.  

Hadde jeg vært far i huset, hadde jeg aldri tillatt moped.

Grunnene er flere. Farten er ikke stor, men pga den elendige farten, så sørger billistene for at å kjøre moped blir farlig. Min sønn/datter skulle hatt ordenlig redskap å kjøre med, slik at de slapp å trimme mopeden for å følge resten av trafikken og dermed kjøre med trafikkfarlige farkoster.

Lett mc hadde jeg tillatt uten å blunke.

Wannebo
Wannebo
20.02.09 23:18

Tusen hjertelig takk for alle svar! :-)
Men, er ikke sikker på om jeg orker all den oppkjøringa til MC, samtidig som jeg vet at jeg ikke kommer til å kjøre lange distanser med sykkelen.

(Innlegget ble redigert 20.02.09 23:21)

maxg
maxg
21.02.09 09:23
Wannebo: Tusen hjertelig takk for alle svar! :-)
Men, er ikke sikker på om jeg orker all den oppkjøringa til MC, samtidig som jeg vet at jeg ikke kommer til å kjøre lange distanser med sykkelen.

Utifra det du skriver så syntes jeg du skal la være.. Fra jeg var 15 stod jeg på liste for å ta lappen på lett MC og gledet meg som en unge til dagen kom. Sagt med andre ord hadde jeg interesse, glede og mye moro med motorsykkel. Koste meg hver dag når jeg skulle ut å kjøre, 16-18 år var de morsomste årene jeg har hatt. Mye takket være at man var " fri" fra forpliktelser og fikk luft under vingene

Tror ikke du har denne interessen når du skriver"Orker ikke all denne oppkjøringa". Samtidig som du leiter etter argumenter for å la være å ta lappen. (Kjører ikke langt, må ikke koste for mye, helst ikke for gammel MC osv osv). Å kjøre motorsykkel er ikke bare rasjonelt, det er mye mer. Virker for meg som du er best tjent med å la mamma og pappa kjøre deg i 2 år og kjøpe bil når du blir 18 år.evt. kjøpe mnd. kort på bussen. Det blir billigere. MC er ikke for alle...

(Innlegget ble redigert 21.02.09 09:24)

RyanBabel
RyanBabel
22.02.09 23:35

Har du mange kompiser som kjører? Hvis du ikke er villig til å trimme mopeden din så kan det bli veldig kjedelig å henge etter i 45 km/t. Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg tok lett MC-lappen. Koser meg hver dag på sykkelen og det finnes ikke mange bedre følelser enn å bare sette seg på sykkelen og kjøre.

Wannebo
Wannebo
24.03.09 16:47

Men liksom, jeg vet ikke om jeg trenger en lett motorsykkel hvis jeg bare skal på butikken, på løkka for å spille litt etc. Jeg har det meste 1 kilometer unna, og det jeg trenger er egentlig bare et par kilometer unna .. Byen er 7 km unna, og jeg trenger heller ikke kjøre E6'en for å komme dit heller. Vet bare ikke om det blir nødvendig med MC da. Hvordan er opplæringa på moped da? Jeg har meldt meg på trafikalt grunnkurs hvertfall. Flott at jeg får hjelp, tusen takk!

Sosialliberalisten
Sosialliberalisten
26.04.09 20:07
Wannebo: Jeg er en 15-årig gutt (16 i sommer) som lurer fælt på om jeg skal velge moped eller lettmotorsykkel å kjøre opp til.

Har ikke lest alle innleggene, men fikk lyst å svare fordi svaret er så enkelt: lett MC!

Fordeler:

Bedre sikkerhet ifht hastighet på øvrig trafikk

Bedre sikkerhet mtp kjøreegenskaper

Kan kjøre med dama bakpå helt lovlig

Litt kulere å stoppe forran pølsebua med lett-mc enn en fjollete moped

Lettere å ta MC-lappen om to år

Ulemper:

Ingen... eller, ok da... litt dyrere i innkjøp, forsikring og lappen

Imponert
Imponert
21.05.09 13:21

Prisen på lett MC-lappen (A1) ligger på 20-30 000,-

Du nevner at du ikke vil gi mer enn max 20 000 for selve sykkelen, har du da tenkt igjenom at det er minimum 5 000 i forsikring osv. ?

Tenker du pris; Velg moped! Blir du tatt for å trimme er det kun 4000 i bot. Tenk hvor mange ganger du kan bli tatt før du "tar igjen" det du måtte ha betalt for en A1 ..

Wannebo
Wannebo
20.06.09 15:58

Hei igjen. Er snart ferdig med teorikurset, så er det bare øvelseskjøring igjen. Må da ha egen moped. Jeg driver og kikker litt på denne her jeg: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17346204

Er det verdt kjøpet? Har fått presset prisen ned 2000 allerede. Erfaringer med Furia? Innblikk i denne typen moped?
På forhånd, takk.

axxo
axxo
22.08.09 20:35

Hva ble det?

Apexiking
Apexiking
23.08.09 22:24

Når det gjelder mopedkjøring og trafikk, så bare gi faen i de andre bilene bak deg, de skal ha respekt for andre kjøretøy, og om de kjører uforsvarligt og presser deg bakfra, se i speigelen, ta nummeret og gå til politiet, (jeg kommer da fra en middel stor bygd) og har hørt at andre har gått til politiet når de har blitt utsatt for noe sånt, politet hadde ringt til eieren av den bilen og tok en prat, eneste jeg har hørt til nå. ;)

Jeg skal selv ta mopedlappen, da jeg ikke giddr å bruke mye penger på dyre lett sykler, slik at bilkjøp blir problematisk.
Plusset med lett er som sagt fart, men er det ikke noe snakk om noe heving av fartsgrense på moped? nå er det jo 45 km/t og jeg skule gjerne hatt den opp til 60 km/t det hadde hjulpet mye i trafikken.

Havarsen
Havarsen
02.09.09 16:04

Hvis man tenker prismessig blir det dyrere med en lett mc, men hvis du en gang skal selge den igjen får du mye av pengene tilbake (avhenger av hvordan man har behandlet sykkelen osv..). Skal du selge en moped etter tre år er salgsprisen mye mindre enn denn du kjøpte den for.. Derfor velger jeg å kjøpe lett mc og kjøre opp til det når jeg blir gammel nok : )

maxg
maxg
02.09.09 20:11
Apexiking: men er det ikke noe snakk om noe heving av fartsgrense på moped?

.....drøm videre. 45 kommer til å vøre grensa til du er middelaldrene. Eneste veien rundt er å kjøpe moped fra før 1996. De gjorde som regel 55 km/t , 60 på en god dag.

Turbogunnar
Turbogunnar
02.09.09 20:15
Imponert: Tenker du pris; Velg moped! Blir du tatt for å trimme er det kun 4000 i bot. Tenk hvor mange ganger du kan bli tatt før du "tar igjen" det du måtte ha betalt for en A1 ..

Pluss anmeldelse og beslag av utstyr....

Som nok kjapt blir hele sykkelen ved gjentatte brudd.

Så hvor lurt det er kan nok diskuteres...

(Innlegget ble redigert 02.09.09 20:17)

Bambooza
Bambooza
29.09.09 21:56

Jeg valgte moped fordi jeg ikke gadd å bruke så mye penger og tid på lappen. Noe jeg senere kom til å angre.

Velg A1 !

Mcgal
Mcgal
10.10.09 17:30
Imponert: Tenker du pris; Velg moped! Blir du tatt for å trimme er det kun 4000 i bot. Tenk hvor mange ganger du kan bli tatt før du "tar igjen" det du måtte ha betalt for en A1 ..

Superfarlig forslag.

Ved trimming, gjelder ikke forsikringen lenger. Politiet er minste problemet angående saken. Problemet er at man kan bli gjeldsslave resten av livet, viss man er riktig uheldig. Man kjører på noen, eller skader noe. Og ja, det er noen i norge som er det pga diverse brudd på loven....

Gallavara
Gallavara
11.11.09 09:49

Hvis du kjøper moped kan du klare å kjøre en stund orginalt men man blir fort lei av å bli forbikjørt og tutet på hele tiden.

Når man blir lei av å kjøre i 45kmt ender det med att man kjøper trimmsett, og når du har trimmsett er du heldig vist du ikke blir stoppet av politiet.

Når du blir tatt med trimmsett får du bot og mopeden blir inndratt. Og da sitter du igjenn uten kjøretøy.

Hvis du kjøper lettsykkel og tar lettsykkellappen (A1) så blir det dyrere i utgangspunktet men med tanke på att du klarer og holde fartsgrensen og at den ikke trenger trim for å gå godt så mener jeg det er ett bedre valg.

MoldeFKNils
MoldeFKNils
20.01.10 19:33

Kjøp Lett mc ! Opplæringen du får ved å ta moped-lappen er beregnet for at du skal kunne kjøre maks 45 km/t. Viss du skal trimme mopeden din, er sjansen stor for at noe skjer. Lyden på mopeden blir annerledes og farten gjør at det blir farligere. Ved å ta lettmc lappen har du nesten den samme opplæringen som i tung mc-kurs, og du blir mye smartere i trafikken. Jeg anbefaler deg å kjøpe lett mc, og du får enkelt en god  lett mc til ca. 25000,- viss du leter litt på finn.

Som mange har sagt før meg her, så er det ingenting som gjelder viss du er i en ulykke med trimmet moped. Ingen forsikring gjelder, pluss at du mister lappen og du må sikkert betale noe viss noen var innblandet i ulykken eller du ødela noe.

Jeg sparte rundt 10.000 på bil-lappen fordi jeg kunne det meste av trafikkreglene og visste hvordan man skal oppføre seg på veien.

sist , men ikke minst så får du MYE mer oppmerksomhet med en lett mc ! synes det er patetisk av dere å dra fram at det er så kult med dama på lett mc, men uansett så er det en stor bonus at du kan ha folk bakpå, noe som er ulovlig på moped. Er sykt artig å plage kompisene dine som kommer med pysete mopper og scootere når du har lett mc !

Ville bare si til slutt at politiet har tester av og til på skoler der de tester toppfarten på kjøretøy, er altfor mye ulemper med moped ! VELG LETT MC FOR F***!

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg