Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lett MC med førekort klasse B

NYTT TEMA
Lpettern
LpetternInnlegg: 911
15.06.09 21:32

Hei.

Jeg har hørt rykter om at det kanskje skal bli lovlig å kjøre lett MC med klasse B førerkort.

Noen som kan bekrefte, evt avkrefte dette?

Hvordan vil dere i så fall anbefale en lett MC for en som har hatt billappen i 10 år og er vant med det?

Renius
ReniusInnlegg: 607
17.06.09 12:45
Lpettern: Hei.

Jeg har hørt rykter om at det kanskje skal bli lovlig å kjøre lett MC med klasse B førerkort. Noen som kan bekrefte, evt avkrefte dette? Hvordan vil dere i så fall anbefale en lett MC for en som har hatt billappen i 10 år og er vant med det?

Uten å ha undersøkt saken, så tviler jeg meget sterkt på dette! Har nemlig vært en kraftig innstramming på føreropplæring for MC de siste årene, også lett.Har dessuten vært en generell instramming, tar du billappen i dag så får du heller ikke skjørt sneskuter eller traktor.  Så at myndighetene plutselig avslapper reglene er svært, svært usannsynlig. Meld deg heller på et MC kurs;). Kan også ta lappen i utlandet hvis du ikke finner kurs i Norge, kombiner deg gerne med ferie. Får det også ned i en brøkdel av prisen! Så lenge du kjører opp i et EU land så får du automatisk byttet inn førerkortet til et norsk et, eller du kan fullt lovlig kjøre med et EU sertifikat så lenge det er gylig. Kjører du opp i et ikke EU/EØS land er det imidlertid egne regler for dette, slettes ikke sikkert sertifikatet er gyldig i Norge.

Det som imidlertid stemmer er at man før fikk klasse A1 med billappen, og for enda leeenger siden fikk man også A.

Lpettern
18.06.09 17:04

Tusen takk for et fint svar.

Grunnen til at jeg stilte spm var at jeg tror EU landene skulle tillate klasse A1 med førerkort klasse B, og at Norge derfor vil bli tvunget til å følge etter.

Det er høyt usikkert hvor jeg hørte dette, og om det i det hele tatt stemmer.

Larrek
LarrekInnlegg: 3523
21.06.09 11:47
Lpettern: Jeg har hørt rykter om at det kanskje skal bli lovlig å kjøre lett MC med klasse B førerkort. Noen som kan bekrefte, evt avkrefte dette?

Ryktene stemmer de. Men om det blir noe av gjenstår å se: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=513081

Lpettern
20.01.10 21:42

Er det noen som har hørt noe mer om denne saken?

Sheriff89
Sheriff89Innlegg: 358
24.01.10 23:16

Håper det virkelig ikke blir noe av det =S

Se for deg tusenvis av galinger som ikke vet hva som er gass, brems eller clutch en gang..

Det er ikke bare bare å sette seg på en motorsykkel og kjøre.. Er vist mange som tror det..

Håper virkelig ikke at dette blir innført.. Greit at mange sparer penger og det er miljøvennlig å kjøre 125ccm framfor bil, men trafikksikkerhetsmessig så er det helt bånn..

Min mor er jo i den generasjonen at man fikk med A1 på B... Aldri i verden om jeg hadde vært på veien om hun hadde kjørt motorsykkel.. =s Å det sier jeg ikke fordi det er min mor, men fordi hverken hun, eller alle andre som har det, har lite eller ingen opplæring i å kjøre sykkel... Greit at det bare er 15hk og 125ccm, men man kan få bra fart med det...

Hvis dette går gjennom, så kanskje vi burde tenke på å få med C1 på B lappen også?? :D

(Innlegget ble redigert 24.01.10 23:21)

roheg
rohegInnlegg: 2913
25.01.10 23:31
Sheriff89: Hvis dette går gjennom, så kanskje vi burde tenke på å få med C1 på B lappen også?? :D

Det burde dei aldri slutta med.

A1 på B burde ikkje vere noko problem. Heller ikkje MST på B. Eller BE på D eller C, eller C på D, eller D på CE.

Kunne i det minste droppa opplæringskrava og halde seg til teoretisk eller praktisk prøve.

Azurr
AzurrInnlegg: 4885
10.03.10 02:32

Min gamle far har lettlappen, og da jeg ble interessert i MC og slikt, ble han også bitt av basillen, og gikk til innkjøp av en usett CBR 125, uten noen gang å ha sittet overskrevs på en motorisert sykkel før. Heeerregud for en fiasko, og for noen bortkastete penger.

adroit
adroitInnlegg: 3017
19.04.12 23:48

Noen som vet om det har skjedd noe eller kommer til å skje noe her?

Hadde vært perfekt å varme opp litt med en 125 før jeg tar tunglappen.

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 32199
20.04.12 00:34

Det er ikke lov, adroit. Vet ikke hva som skjedde med de mulige endringene, men de har hvert fall ikke kommet.

adroit
20.04.12 00:45

Det jeg fant ut jeg og. Men det kan se ut som det kan skje noe til neste år.

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 32199
20.04.12 00:53

Det har jeg ikke hørt noe om. Jeg sliter med å tro at det vil skje i dette landet. Altså, Norge!? Hah, de er vel nærmere å forby slike kjøretøy.

Og jeg ville vært forsiktig med å kjøre ulovlig. Du mister lappen på bilen om du blir tatt, etter hva jeg har forstått. Det er ikke verdt det, når du har planer om å kjøre opp på sykkel neste sommer.

adroit
20.04.12 01:03

Har vel med å føye seg etter EU å gjøre. Fikk et svar på backstage nå om at man har lov hvis man tok klasse B før 2005 men finner ikke noe om det på nettet så jeg tviler litt.

Ellers leser jeg lenger opp i tråden at det er en som sier at man kan ta sykkellappen i ett EU-land og at den da blir godkjent i Norge.

(Innlegget ble redigert 20.04.12 01:04)

roheg
rohegInnlegg: 2913
20.04.12 01:10

Rette svaret for A1 er før (ein eller anna dato) i 1979. Men då ville det stått i førarkortet ditt.

2005 var året då dei verkeleg gjekk amok, og du ikkje eingong kunne køyre vanleg traktor og snøscooter på bilsertifikatet

adroit
20.04.12 01:26

Var det jeg trodde ja. Men et annet spørsmål: Går det an og ta sykkellappen i f.eks Sverige eller Tyskland uten å være bosatt der og bruke det i Norge?

1mr_target
1mr_targetInnlegg: 8
10.08.12 10:29

Heisann...en newbie her :-)

Har dere funnet ut noe mer ang dette. Har prøvd å kontakte div etater ang dette spørsmålet, men får sprikende tilbakemeldinger.

Noen sier at det vil bli en "liten" opplærings-pakke for å få utvidet klasse B til B/A1, men andre sier at det ikke vil bli noen endring, hvilket da betyr at vi gamlekara må ta eget førerkort for å få kjøre lett mc..noe som da faller bort for mitt vedkommende.

Rart egentlig..jeg kan kjøre en Leopard, 42 tonn med panserstål hvor jeg vil, men en lett mc får jeg ikke kjøre. FETT! :-)

Peevish
PeevishInnlegg: 72
16.08.12 15:02

Siden du kan kjøre leopard burde det jo være en smal sak å kjøre sykkel, bare å melde deg opp til oppkjøring å stå med glans det.. Trenger sikkert ikke kjøretimer en gang du.

flakey
flakeyInnlegg: 3395
30.08.12 20:02

synd om det er pengene som stopper dere fra å ta kl A(1)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg