Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skal kjøpe min første motorsykkel, trenger tips !

NYTT TEMA
Noparasite
NoparasiteInnlegg: 63
13.07.09 17:12

Har nylig tatt sertifikat på MC.

Er 25 år gammel.

Type sykkel jeg har bestemt meg for: Sport \ R-sykkel, behøver ikke være r i navnet men den stilen\designet.

Jeg har sett på en del sykler på nett, og prøvekjørt noen hos forhandler, men jeg har bestemt meg for å gjøre litt mere research og ha noen flere alternativer når jeg snart endelig skal bestemme meg.

Har prøvd en 02 modell Yamaha r6, og en 01 modell zx6 Ninja. Likte begge syklene svært godt, og når det gjelder prisklasse går jeg ikke over 75 000 kroner da jeg har bil i tillegg.

Har studert den nye "babynijaen", 250r på nett, og den fremstår som et billig alternativ, men da jeg er 190 høy og 95 kg, lurer jeg rett og slett på om denne sykkelen er for liten i størrelse til meg, så dette må tas med i betrakningen, jeg kommer til å prøve en om kort tid, men lurer på om noen kan uttale seg om akkurat dette ? Ellers lurer jeg også på Aprilia rs250, samme spørsmålene om den kontra størrelsen på meg.

Kort fortalt, ser etter en r-sykkel som kan være en bra førstegangssykel, som ikke ser ut som en miniatyrsykkel av noe slag når jeg sitter på den da jeg er relativt stor av størrelse, og som ikke er dyrere enn 75 000 kr :)

Polly90
Polly90Innlegg: 1567
14.07.09 02:39

Kjenner en som er litt over 190 høy og mener han satt ganske godt på kawa 250'n.
Vet ikke om Kawa ER-6n kan være noe for deg, bra sykkel, men er jo litt mer street bike. Vet ikke om du har sett på suszuki gsx-R 600/750, men det kan jo også muligens være noe.

Noparasite
NoparasiteInnlegg: 63
15.07.09 22:19
Polly90: Kjenner en som er litt over 190 høy og mener han satt ganske godt på kawa 250'n.
Vet ikke om Kawa ER-6n kan være noe for deg, bra sykkel, men er jo litt mer street bike. Vet ikke om du har sett på suszuki gsx-R 600/750, men det kan jo også muligens være noe.

Hører så forskjellig om 250en, så det eneste å gjøre her er rett og slett å prøve den :)

Jeg skal ikke ha noe kaskoforsikring på den sykkelen jeg kjøper, uansett pris. Og det er på det rene at det skal være r\sportssykkel.

lykkeliten
lykkelitenInnlegg: 1742
21.07.09 16:18

Vil anbefale en Honda CBR 600 F. Her får du en rimelig sykkel (kjøp/forsikring) med en frisk motor.

Lykkeliten

Elektrojet
ElektrojetInnlegg: 23496
21.07.09 21:02
lykkeliten: Vil anbefale en Honda CBR 600 F.

En grei sykkel det. Men vedkommende er 190 høy og veier 90 kg (juger sikkert på vekta og veier 115 kg hehe).

Lurer på om det ikke er klokt å vurdere en bittelitt større sykkel, for eksempel:

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17992741

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=18263135

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17383134

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=18183392

Barnabas
BarnabasInnlegg: 50
21.07.09 22:44

Har selv hatt en -00 Yamaha 600 Fazer. Det var en grei sykkel til rimelig penge. Den har ingen spesielle svakheter, god kjørestilling, turtallsvillig.

lykkeliten
lykkelitenInnlegg: 1742
23.07.09 13:39

Godt poeng. Da vil jeg heller anbefale Honda VFR 800 F, sansynlig den beste sporttourer idag (skulle gjerne hatt en slik selv)

Lykkeliten

Jobs
JobsInnlegg: 9189
23.07.09 21:42

Kan anbefalle Kawasaki zzr1100  er selv stor og har selv hatt en slik sykkel krefter i masse vis og meget god motor som går langt og det er bra kjøre egenskaper på den.

Tror du blir for stor for en 600 og da særlig mindre en det,du blir bare sittende og gire og holde turtallet oppe,zzr er det bundrag i massevis men kjøp fra 1994 og nyere får de fra mel 50-60k,lykke til.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
26.07.09 18:10
Jobs: har selv hatt en slik sykkel

Jøss Jobs, du overrasker !!

Er du å se på noen treff eller er det kun hobbykjøring for deg ?

Jobs
26.07.09 19:14
Keto-dama: Jøss Jobs, du overrasker !! Er du å se på noen treff eller er det kun hobbykjøring for deg ?

Det blir ikke så mye treff nå,jeg var på Holy Riders treffet og en tur innom Toppen treffet i Danmark ,men ellers blir det mest hobbykjøring og en tur på banen når det passer.

Man kan da kose seg selv om en er en Kristen vet du.

Keto-dama
26.07.09 19:16
Jobs: Det blir ikke så mye treff nå,jeg var på Holy Riders treffet og en tur innom Toppen treffet i Danmark ,men ellers blir det mest hobbykjøring og en tur på banen når det passer. Man kan da kose seg selv om en er en Kristen vet du.

Der ser du - selv om vi er uenige om mye kan det være en fellesnevner. Nei, jeg er nok ikke å se på HR-treffet og Toppen-treffet ble i største laget (har vært der en gang) men er nok å se på ymse treff i løpet av sommeren.

Hvilken bane forresten ?

Jobs
26.07.09 19:34
Keto-dama: Hvilken bane forresten ?

Det blir nesten bare Rudskogen og en og annen gang på Anderstorp,har du ikke kjørt på bane kan jeg anbefalle det på det varmeste, der lærer du virklig og kjøre som kan være viktig og ha med seg i kritiske sitvasjoner.

Keto-dama
26.07.09 19:38
Jobs: Det blir nesten bare Rudskogen og en og annen gang på Anderstorp,har du ikke kjørt på bane kan jeg anbefalle det på det varmeste, der lærer du virklig og kjøre som kan være viktig og ha med seg i kritiske sitvasjoner.

Meg vil du nok neppe se på bane men har masse kjentfolk som kjører der :)

Er kjempefin trening, ja !

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg