Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Foreslår reflekspåbud for MC

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18684
11.06.10 12:51

MC-fører Harald Fredriksen i motorsykkelklubben Wings of Rogaland ber om at det skal bli påbudt for MC-førere å bruke refleksvest. Forsikringsselskapet If støtter langt på vei Fredriksen, og oppfordrer MC-folk til å bruke gul vest i trafikken.

Mener du det er riktig å påby refleksutstyr? Kjører du med refleksvest- eller jakke? Hva er fordelene og ulempene med å bruke slikt utstyr?

(Innlegget ble redigert 12.06.10 14:26)

TEFO
TEFOInnlegg: 1
12.06.10 15:31
VG Nett: MC-fører Harald Fredriksen i motorsykkelklubben Wings of Rogaland ber om at det skal bli påbudt for MC-førere å bruke refleksvest. Forsikringsselskapet If støtter langt på vei Fredriksen, og oppfordrer MC-folk til å bruke gul vest i trafikken.   Mener du det er riktig å påby refleksutstyr? Kjører du med refleksvest- eller jakke? Hva er fordelene og ulempene med å bruke slikt utstyr?

Jeg kjøpte nylig ny motorsykkel og diverse utstyr som hjelm, jakke, bukse, hansker, m.m. Dyrt, men jeg føler meg ihvertfall tryggere enn om jeg ikke hadde gode klær.

Helt bevisst kjøpte jeg jakke med mye gult i, OG med refleks! Det er jo ikke så vanskelig å forstå at dette vises bedre i trafikken. Sikkerhet foran "coolness". Alt for mange mc-liv går tapt i trafikken. Jeg er dessuten enig i at det bør bli et påbud å ha gult i bukse/jakke dersom man ikke har klær med gult i.

Når det er sagt så har jeg ellers et annet godt forslag som jeg håper å få kommentar på: Hva med å ha påbud for å ha blinklysene foran og bak svakt opplyst? Selv har jeg det ( dog ulovlig i molbo-Norge), og jeg må si jeg både føler meg tryggere og VET at andre bilister og motorsyklister ser at jeg kommer på en motorsykkel! Da tilpasser man seg kjøretøyet som kommer imot og det vil garantert redusere møteulykker ihvertfall. Hvorfor skal ikke svært sårbare motorsyklister kunne ha lov til dette når både busser og lastebiler får lov?

Om jeg skulle bli anmeldt eller bedt om å ta bort/skru av mine lys inni blinklysene så vil jeg gå til motanmeldelse mot den norske stat for drap på uskyldige mc-folk!

En kommentar med litt annet tema: Det må bli strengere straffer/bøter og flere kontroller av biler som kjører som enøyde banditter! Dette er svært farlig og ubehagelig for mc-førere!

Spiralis
SpiralisInnlegg: 3160
12.06.10 15:44

MC-fører Harald Fredriksen i motorsykkelklubben Wings of Rogaland ber om påbud om bruk av refleksvest for at alle skal være like fornuftige som ham selv.

For det første avskyr jeg folk som skal "tenke for meg". Slike "do-gooders" er det allerede alt for mange av i verden!

Hadde denne sikkert velmenende typen sett seg selv komme på sykkelen sin ville han ha sett hvor lite denne forbaskede vesten vil gjøre fra eller til! Bak en sotet vindskjerm vises jo ikke vesten i det hele tatt! Og selv om man kjører bak en Gold Wing vil ikke føreres vest vises for den blir skjult bak alle veskene bak på sykkelen. Denne vetsen gir bare falsk tryghet.

Det tryggeste er at alle som kjører MC lærer seg først som sist at ALLE bilister er halvblinde idioter og at man som følge av dette kjører meget defensivt og forsiktig!

Jeg kjører MC selv og har som utgangspunkt i alle veikryss at den idioten i bil som kommer kjørende IKKE har sett meg! Har så langt ikke hatt en eneste ulykke å MC.

dessuten skal man ikke glemme at når "ALLE" skal ha gul vest i trafikken, bilister, MC førere, fotgjengere, ambulansepersonell, biltilsyn og politi vil effekten av den gule vesten minke og sette andre grupper i fare. Det blir så mange gule vester "overalt" at vi ikke reagerer på den lenger!

håkkih
håkkihInnlegg: 1
12.06.10 16:56

Jeg personlig mener dette er bare vas att det skal bli påbudt med reflex vest på MC, jeg mener nå att alle bilister skulle blitt pålagt en syns test for det er jo der det ligger ikke hos MCeisten. Du kan komme med alle regnbuens farver på veien men tror du han eller hun som sitter inni den bilen ser deg for det???????. Nei de gjør ikke det for de er enten nesten blind eller svak synte. Så akkurat ett exempel på dette der kom en moped kjørende på en forkjørs vei og der sto en bil å ventet på å få kjøre ut den stoppet for bilen som kom først men mopeden holdt han på å kjøre flat og han hadde til og med reflex vest på seg, så du som kjører denne goldvingen kjør med reflex vest du så skal eg kjøre med min vest der det står vilken klubb jeg er medlem inn og så må du ikke sette flere skruer inn i politikkerene så de kan kreve mere penger fra oss vanlige MC e ister.

KokkenCT
KokkenCTInnlegg: 1
12.06.10 17:25

Jeg syns det er helt tåpelig, det at du tar på deg refleksvesten har lite å si for billisten forran deg når du sitter bak den vindskjermen din. Kanskje vi skal forby sykler som er helsvart, alle burde få samme fargene som ambulansen og sette på sirene. Det som er problemet er billister som gjør alt annet enn å kjøre bil; spise mat, røyke, skru på spillern, prate i mobilen, prate med unger og andre folk rundt i bilen. En sykklist følger mye mer rundt på omgivelsene. Jeg er enig at det skal være sikkerhet rundt kjøringen i trafikken, selv kjører jeg med komplett utstyr (hjelm, mc-hansker, skinn bukse og jakke, ryggskinne, og kjøre sko. Men det blir for tynt og skylde på at det med refleksen skal hjelpe. Motorsyklister har et eget bånd og kultur og utseende er faktisk en del av det.  Hvist du er så redd for å bli usett i traffikken hold deg hjemme.

(Innlegget ble redigert 12.06.10 17:25)

Klinker
KlinkerInnlegg: 1
12.06.10 19:54

Alle vet at uoppmerksomme bilførere er den største faren for motorsyklister, Likevel synes jeg et slikt forslag smaker av enkel populisme. Det neste må bli gult blinkende lys på toppen av hjelmen! Eksempelhvis er det mange kollisjoner mellom vogntog og bil, hvis ikke bilistene ser et vogntog komme imot, så ser de heller ikke en liten gul vest. Poenget mitt er at det handler om at når vi velger å kjøre mc, så må vi også vite at vi ikke kan stole på at NOEN ser oss i trafikken, og derfor tilpasse vårt kjøremønster deretter. De som tror at en gul vest skal redde alt, bør parkere sykkelen sin! Kjør defensivt og bruk hodet.

gwleif
gwleifInnlegg: 1
12.06.10 20:11

Har lite sans for et påbud inntil det kan statistisk bevises at MC-bekledning med signalfarge forhindrer ulykker. Problemet sittet mellom ørene på de som ferdes i trafikken. Bilførere må lære seg at det finnes trafikkanter å 2 hjul og at det krever større oppmerksomhet for å oppdage en MC enn en trailer. MC-førere må også være klar over at en gul vest er ikke gir samme trygghet som en redningsvest til sjøs. Du blir ikke automatisk sett av alle når har en slik. Et påbud vil derfor kunne gi en falsk trygghetsfølelse.

Kjører selv Gold Wing og erfarer at stor sykkel synes bedre og gir god oppmerksomhet i trafikkbildet. En GW-fører med gul vest synes best i terrenget når han/hun står ved siden av sykkelen langs veien (- og spiser pølse). I trafikken kreves det uansett at man kjører med hodet, er våken overfor andre veifarende, gir medtrafikkanter en mulighet til å oppdage deg ved riktig plassering, riktig hastighet, bruk av lys/signal og gjerne bekledning med signaleffekt i tillegg.

Større fokus på trafikkadferd og forståelse av trafikkbildet er noe både Politiet og kjøreopplæringen må prioritere!

La oss i alle fall slippe flere pålegg!

JeanetteBuerJewelry
JeanetteBuerJewelryInnlegg: 1
12.06.10 21:00

Jeg synes dette er et godt forslag!! Kjører selv og bruker refleksvest. Føler at jeg blir mer synlig da, og greit nok mønsteret på jakken min synes ikke så godt under refleksen, men heller det enn å bli Ducati-pretzel rundt et bilpanser fordi bilførern ikke ser meg..

Synes dette er et godt forslag! Sikkerhet foran mote og alle andre argumenter dere måtte komme på, eller hva? :)

roystene
roysteneInnlegg: 1
12.06.10 21:43

Helt enig om belysning i blinklys, men som du sier molbonorge viser seg fram på nytt. Både jeg og min kone bruker denne belysninga, men heldigvis finnes det politifolk langs veiene som er i stand til å skjønne argumentet om å bli sett. Har vært ute i flere kontroller som det har vært påpekt om ulovligheten, men det har alltid gått bra.

maxg
maxgInnlegg: 6636
12.06.10 22:29
JeanetteBuerJewelry: Føler at jeg blir mer synlig da

Jeg FØLER at alle som kjører cabriolet bil burde bruke hjelm, det ville nok spart en 2-3 liv iløpet av 10 år. TROR jeg ihvertfall. Så la oss gjøre det FORBUDT å ikke bruke hjelm, og bøtelegge de som kjører uten.

Sånn for sikkerhetens skyld

Kjører ikke cabriolet selv, men TENKER for de som gjør det.

Typisk norsk??

Ronny_T
Ronny_TInnlegg: 1
12.06.10 23:53

Som mange andre på forumet sier jeg meg enig i at det blir i overkant trangsynt å tro at refleksvest vil gi merkbar redusert nedgang i ulykker.

Det hersker liten tvil over at refleksvest hjelper, dog vil jeg tørre å påstå at motorsyklister flest er veldig flinke til å kjøpe utstyr med friske farger som vises godt. Jeg har selv jobbet som selger av motorsykkelklær og brorparten av alle klær som ble solgt hadde både refleks og sterke farger.

Et bedre tiltak vil være bedre opplysning, både til mc og bilførere. Alle som kjører mc må se på bilister som totalt inkompetente å ikke forvente at bilistene ser sykkelen. 

stein-k
stein-kInnlegg: 1
13.06.10 00:48

Påbudt!!!!

Hvorfor er det alltid snakk om påbud, forbud, må og skal? Vi skal styres og kontrolleres av forståsegpåere overalt i samfunnet. Nå er det nok!  :(

La bruk av refleksvest være valgfritt. Det er allerede nok som er påbudt om ikke vi skal tvinges til å bruke refleksvest!!!

De som vil synes litt ekstra bruker refleksvest, eller skarpe farger uansett.

La oss i tillegg få bruke kjørelys i blinklysene foran, slik som i USA, da vises motorsykkelen MYE bedre for bilister og andre i trafikken.

Men neida, sånt må man jo forby i dette landet. Er jo fysjfy med oransje kjørelys :(

supermutardøge
supermutardøgeInnlegg: 8
13.06.10 10:27

Det skal være SVART bukse SVART jakke SVARTE støvler SVARTE hansker og SVART HJEEEEELM

eirikww
eirikwwInnlegg: 258
14.06.10 00:30

Kjører selv moped, en liten ekstra ting man kan gjøre i tillegg til refleks vest er å bruke fjernlys hele tiden.

Som jeg sier det, når man kjører moped/motorsykkel så har man stopp for alle, ikke forvent at bilene stopper.. For en dag gjør de det ikke og da blir det ikke pent.

v01d
v01dInnlegg: 2
14.06.10 10:24

Yet Another Rule In Norway

Norway is full of rules. People LOVE here to make rules, and have careers in making rules about rules.

Some rules are .. good, some are strange or plain stupid. And often groups that try to impose a rule on everyone else have issues, and they suffer from lack of something...

While I think there is no harm for riders to wear such reflex-vest, I don't agree that making everyone to wear such gear will reduce motorcycle accidents. If a car driver is sleeping and is not aware of what he is doing on the road - like he first changes lane, then looks if anyone was at the back - vest won't help. Did you look at your rear view and side mirrors?

Looking at that specific photo with those huge blocks on the huge American heavy equipment motorcycles, which take as much space as cars, are you honestly telling me, you can ACCIDENTALLY NOT NOTICE THEM ??? Get off the road & check your eyes before getting back behind the wheel !!!

And this is not to say that smaller bikes or scooters are less visible.

Bike riders are at higher risk that's a given.

But are you trying to protect car driver errors with such rule, or people who should not be driving in the first place?

gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 13375
14.06.10 11:34
VG Nett: MC-fører Harald Fredriksen i motorsykkelklubben Wings of Rogaland ber om at det skal bli påbudt for MC-førere å bruke refleksvest. Forsikringsselskapet If støtter langt på vei Fredriksen, og oppfordrer MC-folk til å bruke gul vest i trafikken.   Mener du det er riktig å påby refleksutstyr? Kjører du med refleksvest- eller jakke? Hva er fordelene og ulempene med å bruke slikt utstyr?

Selvfølgelig skal en tenke sikkerhet, men tror de fleste, om ikke alle bilister ser motorsykkelen..det er vel heller stor fart , singelulykker eller bilister som gir faen som skaper ulykkene.

Dernest ser vi i innlegget på bil/motorsiden dette demonstrert med en mc-fører gjemt bak kåpen på en stor tursykkel, der frontlyset utvilsomt vil ha en mange ganger størrec trygghetsfaktor enn en gul vest...skal kanskje sykkelen males i knallorange eller gult da??

gråskjegg
gråskjeggInnlegg: 13375
14.06.10 11:37
JeanetteBuerJewelry: Jeg synes dette er et godt forslag!! Kjører selv og bruker refleksvest. Føler at jeg blir mer synlig da, og greit nok mønsteret på jakken min synes ikke så godt under refleksen, men heller det enn å bli Ducati-pretzel rundt et bilpanser fordi bilførern ikke ser meg.. Synes dette er et godt forslag! Sikkerhet foran mote og alle andre argumenter dere måtte komme på, eller hva? :)

Når jeg kjører svær bil, og tuter og blinker med lysene på idioten som hiver seg ut rett foran meg, og vedkommende ikke ragerer eller ser meg og gir faen, så ikke fortell meg at en refleksvest på to hjul er til større hjelp!!

(Innlegget ble redigert 14.06.10 11:38)

Dobbelxx
DobbelxxInnlegg: 1
14.06.10 16:36

Kanskje begynne med seg sjøl ?

Han burde skippe vesten og kjøpe seg skikkelige hansker, og en helhjelm av adekvat merke ?

Går han på trynet så er halve ansiktet borte og fingrene tør jeg ikke tenke poå der han sitter med hansker uten fingre

En annen ting er at skinndresser gir bedre beskyttelse in den supercordura dressen han bruker også.

Å kjøre MC er farlig, men det handler også om å bruke innsida av huet, og det å tro at du kan kle på deg en vest og bli sikrere faller på egen urimlighet.

Bruk penga kjørekurs, skikkelig utstyr og en sykkel du kan håndtere så kommer du langt.

hafoz
hafozInnlegg: 2
14.06.10 20:13

Nei til refleksvest..

Jeg er i mot at det skal påbys vestbruk bare fordi dette vil medføre at sløve medtraffikanter bare blir enda sløvere... (Ops jeg så deg ikke siden du ikke hadde refleksvest....)

Men slik jeg kjenner MC bransjen så bruker vi lys hele tiden som bilene, vi har refleks og lys bak på sykkelen og det er reflekser på siden av de fleste motorsykler. Hvorfor skal det være behov for mer en det.. Jeg foreslår at det blir påbudt med refleksvest for alle dresskledte som beveger seg i byen og har drukket alkohol... Det er akurat like dumt, eller at alle politikkere må gå med refleksvest slik at vi ikke risikerer å blande oss bort i idiotiske dialoger uten å vite at det er politikkere vi snakker om.

Jeg er drittlei av alle mulige idiotiske sikerhets tiltak som byrokrater finner på. Se bare på midtdeler politikken. Det blir en sovepute for ikke å bygge bedre veier. Et annet pong med refleksvesten er vel da at forsikringen heller ikke gjelder ved manglende bruk av denne.. Med resultatet at sløve bilister som ikke ser får fortsette å være sløve uten at noe skjer.. Jeg kommer i hvertfal aldri til å bruke slik vest, moderne goretex fungerer og puster best uten at det er tildekket, så får de som gjerne vil bruke dette, men det er ikke noe som gir dere større sikkerhet i traffikken..

hafoz
hafozInnlegg: 2
14.06.10 20:24
supermutardøge: Det skal være SVART bukse SVART jakke SVARTE støvler SVARTE hansker og SVART HJEEEEELM

Og svart MC, du glemte det.. ;o))

Semih
SemihInnlegg: 3163
14.06.10 20:30

idiotisk forslag, la nå motorsyklistene bestemme selv. Snart kommer det nok forslag om at det skal bli påbudt med gule biler med en refleksstripe langs hele bilen.

maxg
maxgInnlegg: 6636
14.06.10 21:36

Hva med å forby MC som ikke er i en godt synlig farge. Grønn, brun og svart syntes ikke så lett mot bagrunnen. Innfør ambulansefarger til ALLE 2 hjulinger nå...

Gjennomfør dette og det vil bli skikkelig donortørke, det er jeg sikker på.

Hva med fluorisrende hjelmfarge for alle sykler med høye kåpeglass. 

HEIA Norge....

K100rs
K100rsInnlegg: 1
14.06.10 23:54

Før var det barnehagebarn og andre svake grupper  som brukte refleksvest.  Når vi så en vest så visste vi at det var grunn til å sakke ned farten og vise ekstra varsomhet.  Nå bruker alt for mange det, og vi har tatt fra disse svake gruppene den sikkerheten det var å være litt alene om å bruke refleksvest.  Skammelig er det, og har bare med egen egoisme å gjøre.  Det burde heller bli forbud for oss MC ister enn et påbud.  Gi de svakeste tryggheten i vesten tilbake!!

Mr_forståsegpå
Mr_forståsegpåInnlegg: 1
15.06.10 08:11

Er det mulig?

Er det ikke nok lover og regler i dette landet? Fredriksen er av den typen folk som jeg misliker sterkt. Dvs Jeg (les Fredriksen) føler at det jeg gjør er riktig så hvorfor kan ikke alle gjøre som jeg gjør?

Jeg er ikke direkte uenig i at en refleksvest gjør MC-føreren mer synlig i trafikken og gjør at kanskje billister er mer oppmerksom på motorsykkelisten. I bunn å grunn handler det vel mer om adferd i trafikken. Skal man være en del av trafikkbilde skal man vise hensyn og aktsomhet uansett. Er ikke folk våkne og følger med, har de ingenting påveien å gjøre. Jeg tror irritasjon skaper mer fare i trafikken. Jeg respekterer at noen vil bruke refleksvest, men synes de går for langt når de skal begynne å bestemme over hva andre skal ha på seg.

thorfinnarnesendotcom
thorfinnarnesendotcomInnlegg: 2
15.06.10 08:12

Hvis du mener det er så livsfarlig å kjøre motorsykkel at du må ikle deg refleksvest, så la det heller være. Og påstanden om at det er motorsyklistenes egen feil at det skjer ulykker faller vel på sin egen urimelighet. Alle skjønner at det å sitte ubeskyttet på en motorsykkel innebærer en viss risiko, og er et dårlig utgangspunkt når uhellet er ute.

Til de som er ute etter å tallfeste hvor farlig det er å kjøre sykkel, så kan vi jo begynne  å nevne hvor mange som skader seg eller dør i sportsarrangementer rundt om. Det er langt flere enn ca 30 i året kan jeg fortelle. Folk dør av å løpe etter en lærkule på en gressbakke.

La oss som velger å bruke tid og penger på å nyte friheten på en motorsykkel få gjøre det. Vi betaler veiavgift, nesten et par tusen kroner i året. Vi vil være i fred for dustehuer som vil påby sine private meninger.

Jeg vil kjøre i jeans og skinnjakke. Dermed basta.

thorfinnarnesendotcom
thorfinnarnesendotcomInnlegg: 2
15.06.10 08:17

(Innlegget ble redigert 15.06.10 08:17)

Tbat
TbatInnlegg: 1
15.06.10 08:49

Ser mange understreker at det er pga av det er de "idiotiske" bilførerene at det er trafikkfarlig....

Vel men en motorsyklist er faktisk ikke så enkel å se når de kommer i 140 og legger seg i blindsona di, eller sniker seg frem mellom biler i trafikken... er nok veldig veldig mange motorsyklister som gjør en hel rekke dumme valg i trafikken, vedrørende forbikjøringer osv!!

Så å legge all skylda på billister er vel litt lavmål!

endon
endonInnlegg: 2
15.06.10 09:28

Som syklende har jeg for lengst lært meg at bilister ofte ikke ser meg. Hovedgrunnen til dette virker å være at bilistene instinktivt ser etter en bil når de sjekker om det er klart. Som syklist er det lurest å oppføre seg som om man er usynlig, inntil det motsatte er bevist.

Da jeg i fjor ble MC-fører oppdaget jeg raskt at mye av det samme gjelder for motorsyklister. Bilistene ser i min retning, men de ser meg likevel ikke. Dette er på høylys dag i god sikt. Så med mindre en refleksvest kan få meg til å likne på en bil, så er det nok lite hjelp i den.

De som føler seg tryggere med refleksvest på må jo gjerne bruke det. Men vi som har skjønt at det er defensiv og oppmerksom kjøring som skaper økt sikkerhet, forbeholder oss retten til å la være.

Geirbest
GeirbestInnlegg: 7
15.06.10 09:35

Det første som skal sies er at dette kommer aldri til å forandre seg: det kommer alltid til å være like mange uforsiktige bilister og like mange uforsiktige motorsyklister. Uansett om alle kjøretøy på veiene hadde blitt malt knall gule så hadde det fortsatt vært like mange ulykker.. Men. Jeg har til gode å ligge foran en motorsyklist mer enn 20 sekunder i strekk, og kjører de forbi så ser man dem nok ikke særlig mye lenger enn det heller. De kjører forbi over en lav sko og gjerne mellom filene på motorveien selv om øvrig trafikk kjører i fartsgrensen og litt over. Hvorfor er kulturen slik for motorsyklister at de absolutt må kjøre forbi? Kjører man forbi så bryter man fartsgrensen og jo høyere fart man holder jo værre er det å stoppe hvis det skulle skje noe. Når undersøkelser viser at i 8 av 10 tilfeller så har mc føreren skyld så må jo dette ha noe med måten de kjører på å gjøre. Hvis motorsyklistene hadde oppført seg som øvrig trafikk og kun foretatt forbikjøringer der dette er trygt så hadde disse ulykkene gått betydelig ned. For min del ser jeg godt og følger med i speilene. Jeg ser godt nok til å få øye på en motorsykkel, jeg vil påstå at de har ganske karakteristiske trekk og ikke bør være vanskelig å skille fra tom luft. Ser man imidlertid så dårlig at man ikke kan skille en motorsykkel fra tom luft så har man ikke noe bak et ratt å gjøre. Poenget mitt er at de fleste klarer dette, å skille en motorsykkel fra tom luft. Så derfor er det ikke på grunn av at bilister ikke ser motorsyklene at disse ulykkene skjer, heller fordi motorsyklistene tar store sjanser i trafikken. Så min konklusjon vil da bli: ingen påbud om bruk av refleksvest, heller større fokus rettet mot opplæring i hvordan man kjører trygt. 

Jan71
Jan71Innlegg: 1
15.06.10 14:50

Kunne vi ikke få se et bilde av denne Harald Fredriksen på Goldwingen sin forfra med lyset på? Ta bildet en 20-30 meter unna, så får vi se hvor mye vi ser av refleksvesten hans...det vil være fint lite i bak den store kåpa. Dette er heller ikke enestående for denne sykkeltypen. Hva med alle r-syklene hvor man ligger godt framover?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg