Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Øvelseskjøring til Lett-Mc

NYTT TEMA
ElisabethDebora
ElisabethDeboraInnlegg: 11
10.07.10 02:14

Jeg skal få meg lett motosykkel, men jeg har et problem. Jeg har en sta far som ikke gidder å kjøpe motorsykkel før jeg har fått noe erfaring med å kjøre. Han sier at jeg burde prøve meg på en moped eller crosser sånn at jeg får følelsen av å kjøre noe. Er dette lurt? Eller burde jeg kjøpe lett motorsykkel uten å ha prøvd noe før? Trenger virkelig svar på dette, skal ta teori prøven snart så jeg trenger lett motorsykkel snarest mulig. 

silas
silasInnlegg: 19053
10.07.10 14:36
ElisabethDebora: Jeg skal få meg lett motosykkel, men jeg har et problem. Jeg har en sta far som ikke gidder å kjøpe motorsykkel før jeg har fått noe erfaring med å kjøre. Han sier at jeg burde prøve meg på en moped eller crosser sånn at jeg får følelsen av å kjøre noe. Er dette lurt? Eller burde jeg kjøpe lett motorsykkel uten å ha prøvd noe før? Trenger virkelig svar på dette, skal ta teori prøven snart så jeg trenger lett motorsykkel snarest mulig. 

Det høres ut som en foruftig far...

GrudgeWank
GrudgeWankInnlegg: 2069
10.07.10 15:22

Du virker ganske utakknemlige egentlig, du syter over at faren din ikke kjøper lettsykkel før du har fått kjøreerfaringer. Til din informasjon så må de aller fleste kjøpe moped/lettsykkel selv og det eneste faren din forlanger er at du får litt kjøreerfaringer. 

Hvis du synes det er så forferdelig at du må ha kjøreerfaringer så kan du vel skrape opp og kjøpe den lettsykkelen selv da.

(Innlegget ble redigert 10.07.10 15:23)

maxg
maxgInnlegg: 6636
10.07.10 19:01
ElisabethDebora: Han sier at jeg burde prøve meg på en moped eller crosser sånn at jeg får følelsen av å kjøre noe. Er dette lurt?

Tja, lurt å  lurt. Hvor hadde du tenkt å kjøre da?? Vi bor i Norge og hvis du skal kjøre noe som helst i din situasjon må du melde deg inn i en motorklubb, kjøpe utstyret de krever for at du skal kunne kjøre på deres LUKKEDE bane. Egen tomt, jorde, inne i garasjen..alt omfattes av veitrafikkloven og der kan du IKKE kjøre alene. Så det neste lovlige her er at du låner /skaffer en lett MC. Og en voksen sitter på.

Kjøre cross på et jorde har svært lite med kjøring å kjøre bortsett fra tekniske ferdigheter, som er viktige nok. Men det er ikke rare tekniske ferdighetene som skal til for å komme fra A-B i trafikken. Clutch, giring og bremser er stort sett det. Det har du lært fra garasjen til postkassa på første tur (litt forenklet). Det du trenger er å lære for å overleve i trafikken er erfaring med trafikkkultur, regler,skilt, plassering, oversikt osv. Så får kneskrap, maksbrems ned blokkert forhjul, snu i garasje uten å sette beinet ned, vektoverføring ol.komme med erfaring.

Eks. Så kjører min 6 år gamle sønn som en gud på sin crosser, men han hadde blitt drept iløpet av 10 minutter på en trafikkert fylkesveg.

Ser at du skal få lett MC, da er du griseheldig. Kanskje det er en jenteting :-). Jeg (og de fleste gutter har jeg inntrykk av) måtte kjøpe selv.

ElisabethDebora
ElisabethDeboraInnlegg: 11
11.07.10 00:04
GrudgeWank: Du virker ganske utakknemlige egentlig, du syter over at faren din ikke kjøper lettsykkel før du har fått kjøreerfaringer. Til din informasjon så må de aller fleste kjøpe moped/lettsykkel selv og det eneste faren din forlanger er at du får litt kjøreerfaringer.  Hvis du synes det er så forferdelig at du må ha kjøreerfaringer så kan du vel skrape opp og kjøpe den lettsykkelen selv da.

Her missforstår du meg. Jeg betaler selv, han har pengene mine på sin konto fordi på min alder går det ikke å overføre så mye penger fra min egen konto. 

Ellers takk for gode svar :)

GrudgeWank
11.07.10 03:32
ElisabethDebora: Her missforstår du meg.

Her misforstår ikke jeg, her er det du som ikke formulerer deg riktig.

Jonnern7
Jonnern7Innlegg: 168
15.07.10 00:53
GrudgeWank: Du virker ganske utakknemlige egentlig, du syter over at faren din ikke kjøper lettsykkel før du har fått kjøreerfaringer. Til din informasjon så må de aller fleste kjøpe moped/lettsykkel selv og det eneste faren din forlanger er at du får litt kjøreerfaringer.  Hvis du synes det er så forferdelig at du må ha kjøreerfaringer så kan du vel skrape opp og kjøpe den lettsykkelen selv da.

Han skal faktisk betale den selv, men det er faren som må overføre pengene for ham.

GrudgeWank
15.07.10 01:41
Jonnern7: Han skal faktisk betale den selv, men det er faren som må overføre pengene for ham.

Nei, for det fikk jeg ikke med meg tidligere i tråden.

Jorgen0508
Jorgen0508Innlegg: 379
22.08.10 17:41

Far kjøpte lett mc til meg uten noe øvelseskjøring... (bortsett fra kjøring på venners mopeder osv) har øvelseskjørt me pappa 3 ganger bare, men er allikevel kapabel nok til å kjøre hvor som helst. Far la også frem det forslaget med mopeden, men en lett mc er ekstremt lett å lære seg å kjøre :)

script92
script92Innlegg: 1159
25.08.10 22:24

Tror du bør høre på faren din..  Du bør prøve å se om faktisk det er noe for deg. Kjenner noen som hadde kjøpt sykkel, utstyr og full pakke. Så klarte de ikke lappen, å ente med å selge sykkelen istedet igjen ubrukt noen år senere..

Kjenner også en kar som syns det var gøy i 2 uker, så gadd han ikke mere. Det er ikke billig, så du bør være sikker på at dette er noe du ønsker, før du kjøper.

Ønsker deg lykke til vidre, med valg av sykkel. Vil anbefale Honda CBR 125. Dette er en flott nybegynner sykkel og ser råbra ut for jenter!

Bygdefjompen
BygdefjompenInnlegg: 72
07.09.10 20:34
maxg: Så det neste lovlige her er at du låner /skaffer en lett MC. Og en voksen sitter på.

Nå skal ikke jeg påberope meg ekspert-status på dette området, så langt derifra, men tidligere i sommer kjøpte madammen seg en Yamha r125 for å ha et billig og greit fremkomstmiddel til jobben. Når hun kjøpte seg en 650cc nå hørte vi med to lokale trafikkskoler om hvordan regelverket var i forhold til øvelseskjøring med tanke på meg (som ikke har lappen enda) og da fikk vi svar at enten måtte en sitte på med vedkommende som øvelseskjørte eller så måtte vedkommende med lappen kjøre egen sykkel bak lærlingen, ha 2 veis komunikasjon over intercom og en gul vest med en diger L på, så var det bare å øvelseskjøre.

Dette har vi selvfølgelig satt ut i praksis og ved flere enn en anledning har vi ligget enten bak eller foran en politibil uten å bli stoppet for dette.

(Innlegget ble redigert 07.09.10 20:35)

bennymann
bennymannInnlegg: 6
04.06.16 19:44

Les her: http://www.teori-prover.no/ovelseskjoring-mc/informasjon/ovelseskjoring-med-motorsykkel-a1-a2-og-a

bennymann
bennymannInnlegg: 6
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg