Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor strenge er regler når en kjører moped

NYTT TEMA
far77
far77Innlegg: 470
10.03.12 12:25

Har begynt å kjøre motorsykkel og trives med det. Nå er det tydeligvis veldig mange regler og jeg er slett ikke i stand til å følge alt av regler. Så jeg lurte på om politiet er veldig strenge mot oss mopedister da. F eks forhold til:

- En kjører der en ikke skal (bil/motorsykkel forbudt, gangfeldt, eller mot kjørebanen).

- En kjører uten hjelm.

- En kjører på rødt lys (  når de er klart )

- En kjører med trimmet moped.

Piraro76
Piraro76Innlegg: 718
10.03.12 13:39

Pja...

Kjøring "der du ikke skal" kan straffes med inntil 4200 kr i bot.

Blir du tatt med trimsett blir mopeden avskiltet på stedet og du får 4000 kr i bot. For å få registrert den igjen må du ta den med til biltilsynet med originale deler montert. Dessuten, hvis du skulle velte, kjøre på noe(n) og/eller forårsake skade og det blir oppdaget at du har trimmet mopeden risikerer du at du ikke får et rødt øre fra forsikringsselskapet.

Kjøre uten hjelm gir deg smekk på (penge)pungen i form av 2000 kr i bot.

Kjøring på rødt lys gir deg 5200 kr i bot.

Så det kan bli dyrt å ikke overholde reglene. I tillegg har du jo risikoen for å få slått nesa ut gjennom bakhodet hvis du ikke bruker hjelm, men det regner jeg med at du vet allerede.

far77
10.03.12 15:13

Takk for svar. Ganske dyrt synes jeg. Særlig det med å kjøre på rødt lys. Ikke rart folk er helt fanatiske på den. Hjelm bruker jeg nesten alltid da fordi det føles trygt, men gidder kanskje ikke hvis jeg skal 500 meter.

Trimming har jeg ikke gjort, men føler det er livsfarlig å kjøre i 80-sone med utrimmet moped. Jeg er kan unngå denne 80-sonen ved å bruke en vei som egentlig ikke skal brukes av motorkjøretøy.

Roffe_232
Roffe_232Innlegg: 961
10.03.12 15:16
far77: En kjører med trimmet moped.

Det finnes et flott alternativ til dette.

Lett motorsykkel. (A1)

Koster mer, men gir bedre og mer omfattende trafikkopplæring.

;=)

Fahruked
FahrukedInnlegg: 377
10.03.12 15:38

Det innlegget her må være en fleip, eller er vedkommende født i 1877? Alternativt aldri tatt mopedlappen iallefall..

(Innlegget ble redigert 10.03.12 15:39)

Roffe_232
Roffe_232Innlegg: 961
10.03.12 15:39
Fahruked: Det innlegget her må være en fleip, alternativt er vedkommende født i 1877, alternativt aldri tatt mopedlappen iallefall..

Kanskje TS valgte å kjøre uten hjelm den gangen han faktisk hadde behov for den.

;=)

far77
10.03.12 15:54
Roffe_232: Det finnes et flott alternativ til dette. Lett motorsykkel. (A1) Koster mer, men gir bedre og mer omfattende trafikkopplæring. ;=)

Virker bra det. Nå blir vel lett motorsykkel lovlig for folk med billappen fra 2013. Håper ihvertfall det og penger er desverre alltid knapphet her.

M-T
M-TInnlegg: 3590
10.03.12 17:49
far77: - En kjører uten hjelm.

Det er jo idiotisk.

far77
10.03.12 17:50
Roffe_232: Kanskje TS valgte å kjøre uten hjelm den gangen han faktisk hadde behov for den. ;=)

Jo, det er sant. En gang fikk jeg en skikkelig smell med hjernerystelse og et hele. Så er sikkert ganske preget. Skulle hatt hjelm i badebassenget den dagen får en si. Ellers aldri vært i nærheten av ulykke på motorsykkel.

Også sant at jeg aldri har tatt lappen på moped da. Ser ikke helt problemet med det da. Nå får jeg jo svar på spørsmål her.

nakara
nakaraInnlegg: 28
21.04.12 15:57
Roffe_232: Koster mer, men gir bedre og mer omfattende trafikkopplæring.

Yup! Tok den meningsløse mopedlappen for 100 år siden. Da jeg i fjor sommer kjørte opp til tung MC var jeg på deler av kurset sammen med to som allerede hadde A1.

De slapp MYE bullshit som jeg måtte gjennom.

nakara
nakaraInnlegg: 28
21.04.12 16:08
far77: Virker bra det. Nå blir vel lett motorsykkel lovlig for folk med billappen fra 2013. Håper ihvertfall det og penger er desverre alltid knapphet her.

Hva er det som tyder på det?

EU-regler da eller? Hadde det ikke vært for gode MC-organisasjoner her i Norge så er tendensen at Samferdselsdep gjør livet for MC-entusiaster så surt som mulig.

Dessuten; trafikkreglene på bil og sykkel er det ingen forskjell på. Jeg ville ikke vært foruten skolekjøringen. Det å kjøre sykkel i trafikken ga en VELDIG annerledes kjøreopplevelse enn det jeg hadde forventet. Jeg var på det tidspunktet en erfaren trafikkant.

Hvilken plassering du velger på veien! HVilke forbehold som bør tas v/ forskjellig veifeste og vær! Hvilke trafikkfarer som er sjeldende blant bilførere, men livsfarlige for MC-førere! Betydningen av å kjøre en "litt slarkete" sykkel i forhold til bil! Sikkerhetsutstyr! Valg av sykkel som passer for din kjørestil, størrelse og vekt!

Jeg kunne ha fortsatt på denne listen. Ble skremt når det blir spurt om hjelm er så viktig. Det beviser etter min mening at personen ikke er moden for verken moped, bil eller MC!

Kommenter
KommenterInnlegg: 537
02.06.12 09:37
nakara: Ble skremt når det blir spurt om hjelm er så viktig. Det beviser etter min mening at personen ikke er moden for verken moped, bil eller MC!

nei ikke trøkamel engang

adroit
adroitInnlegg: 3017
29.06.12 02:04
far77: Nå blir vel lett motorsykkel lovlig for folk med billappen fra 2013.

Noen som har hørt noe mer om dette? Finner ikke noe ny info på nettet.

stjerta
stjertaInnlegg: 442
25.08.12 14:16
adroit: Noen som har hørt noe mer om dette? Finner ikke noe ny info på nettet.

Dette har vel blitt tilbakevist i flere tråder her inne blant annet?

Daylights
DaylightsInnlegg: 5714
09.09.12 08:45
Roffe_232: Lett motorsykkel. (A1)

Teiteste førerkortklassen jeg vet om. Er det virkelig slik at folk svir av opptil flere tusenlapper på trafikal opplæring og flerfoldige timer for å kunne kjøre en motorsykkeltype man likevel får med "på kjøpet" hvis man går for klasse A?

Selv har jeg klasse A, og kan ikke fatte og begripe at noen velger å ta et førerkort med restriksjoner på volum og HK.

tucan
tucanInnlegg: 16281
09.09.12 08:46
far77: En kjører der en ikke skal (bil/motorsykkel forbudt, gangfeldt, eller mot kjørebanen).
- En kjører uten hjelm.
- En kjører på rødt lys ( når de er klart )
- En kjører med trimmet moped.

er det fryktelig vanskelig å følge disse enkle reglene er det vel like greit å levere inn lappen..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg