Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

lett mc vs moped

NYTT TEMA
jakthund
jakthundInnlegg: 4
28.04.15 19:36

hei!

er det vanskelig å gå rett på lett mc?

selvfølgelig er det jo lettere å styre en moped, pga vekta og farta, men tror dere det er mye vanskeligere å gå rett på en lett mc?

hvor mange extra kjøretimer tror dere man må sånn ca ha da?

takk for svar:)

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
28.04.15 20:09

Ta lett MC, da slipper du å være i veien for alle i trafikken!

jakthund
jakthundInnlegg: 4
28.04.15 21:07

godt poeng, men er det mye vanskeligere å styre en lett MC enn en moped - når du kun har kjørt barnecrosser fra før? ;)

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
28.04.15 22:44

Det kan jeg dessverre ikke svare på, men kan ikke se for meg at det er spesielt vanskelig når det er beregnet at 16-åringer skal mestre det. Jeg ville uansett anbefalt lett-MC! ;-)

_Dial_Square_
_Dial_Square_Innlegg: 21192
29.04.15 12:22

Har kjørt begge deler, dette er ikke noe stort problem :)

Det er farten som er utfordringen her, veldig uvant å svi til og rett i 80 km/t for en som aldri har behersket et kjøretøy før. Dette lærer du kjapt på kjøreskolen, og så ta det med ro til du får god erfaring så ordner det seg helt greit.

Noe ingen erfaring kan ta bort er ulykkesrisikoen på slike kjøretøy om det er lett sykkel eller moped, du sitter veldig utsatt til ved ulykker. Men det er en helt annen problemstilling. Uansett lykke til.

TheFamous25
TheFamous25Innlegg: 14981
10.05.15 05:45
jakthund: hei! er det vanskelig å gå rett på lett mc? selvfølgelig er det jo lettere å styre en moped, pga vekta og farta, men tror dere det er mye vanskeligere å gå rett på en lett mc? hvor mange extra kjøretimer tror dere man må sånn ca ha da? takk for svar:)

Liten forskjell utenom farten. Lett MC er ikke vanskeligere å kjøre enn moped. 

Tar man lappen på Lett MC så kjører man på lukket bane i begynnelsen der man får prøvd både fart og bremser under sikre forhold. Fungerer ihvertfall slikt her i Haugesund.

Som Minikongen skrev så vil det bli mye sikrere for deg i traffikken siden du slipper alle stygge forbikjøringer etc.

Pluss at skal du ta A2 senere så trur jeg du slipper litt billigere unna der også.

Har selv A og kan anbefale deg på det sterkeste å få deg større MC senere

(Innlegget ble redigert 10.05.15 05:48)

TheCowboy
TheCowboyInnlegg: 8541
16.05.15 17:22

Har kun kjørt moped som snørrvalp (16-17) før jeg tok lappen på tung MC i fjor høst (alder da, 31).. Kun kjørt scooter på bali i to uker der i mellom.. 

Kan utfra egen erfaring si at Lett MC og moped er helt likt.. Er kun farten som er høyere med Lett MC.. På godt og vondt.. 

Jeg prøvde å ta lappen på lett MC når jeg var 16, men gikk tom for penger før jeg fikk fullført, og derfor har det ikke hvert noe MC på meg siden da, frem til nå som nevnt.. 

Ta Lett MC du.. Litt dyrere å ta, men mye mer givende å kjøre med, samt som mange andre sier, du hindrer ikke trafikken (gitt du ikke tørr å kjøre fortere enn 50 da.. hehe) på samme måte som med en moped, og du kan gå videre til A2 og A mye lettere når du blir 18/20.. 

knutset
knutsetInnlegg: 4874
03.07.15 00:21
jakthund: selvfølgelig er det jo lettere å styre en moped, pga vekta og farta, men tror dere det er mye vanskeligere å gå rett på en lett mc?

Tenk deg selv hvordan det er å stort sett alltid være til hinder for annen trafikk. Stadig bli forbikjørt osv, og det selv av trailere som kjører forbi mopeder på landeveien.

Kjører du lett motorsykkel har du et avslappet forhold til øvrig trafikk der du ikke er til hinder osv.

Totalt vil jeg si at det er langt enklere å ha samme fart som resten av trafikken. Du kan med god samvittighet plasserer deg i kjørebanen der du har best oversikt uten å irritere noen andre da en holder samme fart.  

(Innlegget ble redigert 03.07.15 00:24)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6095
04.07.15 03:39

Fordeler med Lett mc:

-- Kan holde følge med øvrig trafikk..

-- Slipper å bli presset ut på veiskulder av andre trafikkanter.

-- Kan benytte hele veinettet (motorvei)

-- Kan ha med passasjer lovlig.

-- Har rett til å hilse på andre MC-førere.   :=)

-- Bedre opplæring.

-- Sannsynligvis mer erfaring fra trafikken når man senere skal ta lappen på bil.

(Innlegget ble redigert 04.07.15 03:41)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg