Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Argument

NYTT TEMA
HolgersenMathias38
HolgersenMathias38Innlegg: 1
02.11.16 19:28

Hei! Jeg har lyst på lett mc, men har en mor som er i mot det. Hun lar meg få moped men mener lett mc er farligere, rent på grunnlag av at noen hun kjente døde på lett mc for 30 år siden. Noen som har argumenter for det? Alt hjelper :)

petterG
petterGInnlegg: 9214
02.11.16 19:39

Din mor er et fornuftig menneske. Lettsykkel har høyere toppfart, ergo farligere.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 3843
02.11.16 19:50

Statistikken er imot deg. Det er svært mange dødsulykker på lett mc; kan ikke skjønne hvorfor. Kanskje fordi  "lett" mc får det til å høres ut som et leketøy... men den granleggen i 70km/t er like hard om du treffer den på en 125cc som på en CBR600. Men ingen som kjører mc vil hevde at det er ufarlig, og ettersom det er snakk om lett mc kontra moped, betyr det vel at du ikke er allverdens gammel? Kommer du litt opp i tjue-årene og ikke lenger tror at du er udødelig, som alle ungdommer gjør, da kan du vurdere tung mc.

Hilsen motorsyklist

(Innlegget ble redigert 02.11.16 19:50)

Niklasabj
NiklasabjInnlegg: 2044
02.11.16 22:17

Men greia med moped er at der føler ikke føreren seg trygg når lastebiler, busser og alt annet skal presse seg forbi da de ikke greier å holde fartsgrenser med mindre du kjører forbi skoler og barnehager. 

Skal du kjøre mye på veier med fartsgrenser over 50 ville jeg ikke turt å kjørt original moped.. 

pusur44017
pusur44017Innlegg: 568
03.11.16 19:50
HolgersenMathias38: Hei! Jeg har lyst på lett mc, men har en mor som er i mot det. Hun lar meg få moped men mener lett mc er farligere, rent på grunnlag av at noen hun kjente døde på lett mc for 30 år siden. Noen som har argumenter for det? Alt hjelper :)

Hva med å hoppe over hele det steget med MC og gjøre en avtale med din mor med hensyn til å ta lappen for bil? Er du 15 kan du ta traffikalt grunnkurs allerede, da er du klar til du blir 16 og da kan du øvelseskjøre, og så begynner du å kjøre med lærer når du er 17.5+ så får du kanskje lappen rundt 18års dagen.

Din nevner at din mor kjente noen som døde på Lett MC for 30 år siden. Det er ikke en gang en måned siden det her i lokalmiljøet døde noen på et slikt kjøretøy, og dette på en utraffikert, overskitlig vei i god stand.

Kan du i det hele tatt forestille deg hva som ville skje med de rundt deg om dette sjedde med deg? Hvor ødeleggende utrolig din mor ville angret på at hun lot deg få ta lappen?

Det trenger ikke handle om deg eller hvordan du kjører, men det skal veldig mye mindre til om du blir truffet av noen når du sitter på MC/moped enn om du sitter i en bil.

Ingen tar hensyn til at du sitter på moped og at du ikke kan kjøre så fort. Om du for eksempel får en kassebil eller noe bak deg som må kjøre under fartsgrensen og det kommer enda en bil bak der igjen som ikke ser deg, og kjører forbi og krasjer rett inn i deg, hjelper det lite om du ikke er i live til å si: "jammen det var hans feil!"

Det er kanskje kjipt med venner rundt deg som farter rundt på moped, men du unngår problematikk som nesten ikke veigrep når det regner, ødelagte ting om du velter (mobil, PC) og oppskrapt moped og brukne bein/armer som du hvertfall ikke kan kjøre med.

Tror du når du er 18, 20 at det fremdeles kommer til å være like kult med mopeden du fikk når du var 16?

-pusur

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg