Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Budrunden

NYTT TEMA
senthilkumarthurairajah
senthilkumarthurairajahInnlegg: 1
25.04.17 15:31

God dag,

Jeg har funnet en fin sykkel, Men er litt usikker på om selgeren viser meg bud som ikke er ekte for å øke prisen. Hvordan kan jeg finne ut om budet er ekte eller ikke?

zickboy25
zickboy25Innlegg: 50
26.04.17 10:19

Be om screenshot som viser budet

filesnisk
filesniskInnlegg: 857
28.04.17 21:54

Link til annonse?

SUV
SUVInnlegg: 3368
22.08.17 01:44
senthilkumarthurairajah: Jeg har funnet en fin sykkel, Men er litt usikker på om selgeren viser meg bud som ikke er ekte for å øke prisen. Hvordan kan jeg finne ut om budet er ekte eller ikke?

Hva med å rett og slett ikke by mer enn du synes sykkelen er verdt for deg?

Hvis du da får tilslaget (uavhengig av om det er kommet inn noen falske bud) så har du fått sykkelen til en pris du er fornøyd med. Og hvis du ikke får tilslaget så har du latt være å kjøpe sykkelen til en pris som du synes er for høy.

Det er ikke sånn at man er nødt til å forhøye over ethvert bud som kommer inn, man må klare å stoppe i tide. Og du kan godt sette deg ei grense for hvor høyt du vil by som er litt lavere enn det du anser som riktig verdi.

La oss si du synes motorsykkelen er verdt 50.000 kr, da kan du bestemme deg for at du byr opp til 48.000 kr, men ikke mer. Men ikke fortell selger hvor denne grensa går. Hvis dere så krabber oppover og han etter hvert forteller at han har et bud på 47k så byr du 48k, og hvis du får tilslaget så er du fornøyd og hvis han deretter forteller at det er kommet et bud på 49k fra Anonyme Anders så sier du bare: "Greit, da får jeg bare gratulere Anonyme Anders med ny motorsykkel, for der røyk jeg ut av budrunden."

Hvis selger deretter sier at Anonyme Anders hadde visst glemt å spørre kona om lov til å kjøpe motorsykkel og har derfor etter ordre fra kona trukket budet  sitt (som jo kan bety at det var et falskt bud og at AA ikke eksisterer) så betyr ikke det at du er forpliktet til å kjøpe den for ditt siste bud på 48k. Så hvis selger da sier at du derfor får den til 48k så kan du jo godt svare at du tar den hvis du får den for 40k, og ellers er det bare å glemme handelen, så får selger avgjøre om det blir handel til 40k eller ikke. Det er jo fullt lovlig for deg å heller vurdere andre sykler når du har tapt budrunden, det er ikke slik at man er forpliktet til å stille opp som kjøper på alt man har tapt av budrunder opp gjennom tidene. Da kunne man endt opp med veldig mange av samme sak.

Men som en generell regle så kan det jo være lurt å droppe handler med folk man regner med lyger om noe, for da er det god mulighet for at de også lyger om andre ting.

Men hvorfor ikke gjøre som meg når du skal kjøpe noe? Jeg misliker budrunder der mange må reise og sette seg inn i tilstanden og så legge inn bud og så er det en som får tilslaget og må ta enda en tur for å hente det man har kjøpt. Jeg foretrekker (hvertfall om det ikke er veldig nærme meg) å kjøpe ting der selger har klart å sette en pris på det som selges, så kan jeg vurdere om det er verdt det og så reise avgårde og se om det er som beskrevet og så reise hjem med det jeg har kjøpt.

Jeg har kjøpt noe der den var annonsert til en pris og den prisen var for såvidt forholdsvis grei tenkte jeg, men jeg spurte om det var aktuelt å selge for et beløp som var bittelitt lavere. Svaret fra selger var at det var en annen som hadde lagt inn bud, og jeg vil jo ikke legge inn noe bindende bud uten å se på den først. Dette var flere timers biltur fra der jeg bodde, så jeg tenkte at å reise dit for å se og så legge inn bud, reise hjem og vente på evt bud fra den andre interesserte og så evt reise å hente det jeg har kjøpt, det ville blitt tungvint, så jeg vurderte å droppe det. Og selv om vedkommende hadde lagt inn et lavt bud så kan det jo hende han er mye mer interessert enn meg og derfor byr over meg så alt er bortkastet.

Jeg sa at jeg var ikke så veldig interessert i å ta en budrunde og ville helst ha en pris å forholde meg til så jeg kunne reise dit, se og så bestemme meg og ta den med meg hjem hvis jeg synes det var et bra kjøp. Så han sa at hvis du betaler en gitt pris (ca 80% av annonsert pris) så er den din. Da svarte jeg at jeg tar turen neste dag og jeg var fornøyd med det jeg så og signerte kontrakt og det ble handel.

Jeg kunne godt ha betalt godt over 90% av det den stod annonsert for og vært godt fornøyd, men det kunne jo ikke selger vite.

Tilsvarende når jeg har solgt noe så tenker jeg at om jeg setter "selges til høystbydende" så lager jeg masse ekstraarbeid for mulige kjøpere og for meg ved at mange må ta en vurdering av det jeg skal selge og at mange derfor ikke gidder det, så da setter jeg heller den prisen jeg tipper er korrekt, og den første som er interessert og gjør en handel får kjøpe til den prisen (så får jeg heller redusere prisen litt hvis interessen uteblir).

En gang jeg solgte noe så satt jeg prisen til 4000 kr, en person ringte og avtalte å se på saken snart og jeg regnet med det ble handel. Så ringte 5 stykker til og var interesserte, så mulig jeg hadde satt prisen litt for lavt. men en avtale er en avtale og førstemann som ringte kom og så på den og var fornøyd og kjøpte til avtalt pris. Så da var både jeg og kjøper fornøyde, så får det være mindre nøye at en del andre sikkert var misfornøyde med at ikke de fikk kjøpe.

Men hvis jeg hadde skrevet "selges til høystbydende" så kan det jo godt hende at alle hadde droppet å ta kontakt unntatt han ene som meldte at han kunne gi meg 2500 kr for den. Og det hadde jeg solgt den for om det bare hadde vært han som hadde tatt kontakt.

Får si som Rema 1000, det enkle er ofte det beste.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg