Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Registrere tung sykkel til mellomtung

NYTT TEMA
torbjornberget
torbjornbergetInnlegg: 36
04.08.17 15:49

Hei!

Noen som vet hva det sånn ca vil koste å få nedtrimmet en tung sykkel til mellomtung hos forhandler? Fant ikke noe svar på nettet

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15342
05.08.17 20:11
torbjornberget: Noen som vet hva det sånn ca vil koste å få nedtrimmet en tung sykkel til mellomtung hos forhandler? Fant ikke noe svar på nettet

Hvorfor i alle dager vil noen øsnke å gjøre noe slikt. Det er allerede betalt avgifter for effekten på sykkelen, og da virker det dumt å ville trimme den ned igjen. Må være bedre å kjøpe en riktig sykkel.

Bortsett fra det så er det følgende som gjelder -

Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har en effekt på høyst 35 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt.

torbjornberget
06.08.17 12:59

Grunnen er at de fleste sykla jeg har sett på er registrert som tung, ikke funnet en mellomtung sykkel som jeg er interessert i ennå. I tillegg kan jeg jo bare fjerne plomba og registrere den som tung igjen når jeg får tunglappen.

(Innlegget ble redigert 06.08.17 13:00)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15342
06.08.17 17:07
torbjornberget: Grunnen er at de fleste sykla jeg har sett på er registrert som tung, ikke funnet en mellomtung sykkel som jeg er interessert i ennå. I tillegg kan jeg jo bare fjerne plomba og registrere den som tung igjen når jeg får tunglappen.

Ja, hvis du fortsatt synes dette er en god ide så må du kontakte en forhandler. Vedkommende vet om det foreligger et typegodkjent sett, dokumentere endringene og hvordan den var før, vise den hos Statens vegvesen og omklassifisere og registrere den på nytt.

Jeg hadde også tatt med all informasjonen fra forhandler, og spurt om dette ser greit ut hos Statens vegvesen før jeg gjorde noe mer.

Niklasabj
NiklasabjInnlegg: 2059
06.08.17 17:16

Hvilken sykkel gjelder det? Greybikes.no har strupesett til en del sykler. Men min oppfatning er at det kan bli billigere å kjøpe slike sett fra tyskland. Husk at du må ha TÜVpapirer for å få godkjent jobben.

Noen påstår at man ikke trenger å få jobben gjort hos godkjent verksted, mens andre gjør det. Ta kontakt med ditt lokale biltilsyn for å få svar på dette.

Det er penger å spare på å gjøre jobben selv. Men om sykkelen er såpass ny at den enda har nysykkelgaranti så burde du forhøre deg med forhandler om denne garantien ryker hvis du gjør jobben på egenhånd.

(Innlegget ble redigert 06.08.17 17:17)

torbjornberget
15.08.17 19:48

Takk for svar:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg