Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hjelm

NYTT TEMA
Duplo
DuploInnlegg: 30
28.03.03 00:47
På tide med nyhjelm i år. Sesongen har starta i Trondheim allerede
Spørsmålet er hva som er det kompromisset mellom pris og kvalitet.
Usansynlig vanskelig å velge!
Eplekjekk2
Eplekjekk2Innlegg: 5553
28.03.03 01:31
Ta marinestup i et basseng uten vann.. da merker du vilken hjelm som er best..
andreasr
andreasrInnlegg: 35
28.03.03 08:56
Hallo!
Jeg vil gjerne anbefale deg Shoei hjelmer. De blir håndlaget av Shoei fabrikken i Japan, og er blant verdens beste motorsykkelhjelmmerke.
Jeg anbefaler kvalitet fremfor pris, da hjelmen redder livet ditt hvis uhellet skulle være ute.
Da er det greit å vite at hjelmen er bra nok til å ta i mot støtet.
Men det er jo ingen grunn til å gå helt bananas, og bare kjøpe de dyreste i den tro at de er de beste. En Shoei hjelm til 4.000-5.000 kroner er relativt dyrt, men rimelig i forhold til kvaliteten på disse. Shoei XR900 er hjelmen for deg, med en pris på ca. 4.500,-

Det er ikke størrelsen som teller, men meter i sekundet!!!
Hondaen
HondaenInnlegg: 161
28.03.03 10:25
Bare tull å kjøpe en så dyr hjelm hvis du ikke har dyp lommebok.

En kompositt hjelm som begynnet på ca 2000.- og er E godkjent er like sikker som de dyre. Forskjellen i pris ligger i detaljer og komfort.

Hjelmer du bør styre unna er halvhjelmer og plast hjelmer. Halvhjelmer beskytter naturlig nok ikke hele ansiktet ditt. Mange mennesker som har fått skrelt av ansiktet under en krash og fått kjeven revet av pga dem.

Billige mopedhjelper er typisk plasthjelmer. De er av helstøpt plast. Under en krash så vil ikke plasten absorbere så mye av støtet som en kompositt hjelm, menheller sprette opp igjen somen ball... dette kan gi skader i nakken.

Konklusjon: Kjøp deg en kompositt helhjelm som er E godkjent. Fra prisklasse 2000+ avh. av din lommebok. Egentlig burde du hatt skikkelig kjøreutstyr også, men 8-15 lapper for slikt blir jo ofte for dyrt for en 16 åring.
tormodi
tormodiInnlegg: 1421
28.03.03 11:57
Ta en kikk her på Bike siden hjemmesider. Oversikt og erfaringer med mange forskjellige hjelmer. Jeg selv har Shoei Z-One og kan absolutt anbefale den.

http://www.bike.se/utrustning/index.php?type=4

Duplo
DuploInnlegg: 30
28.03.03 22:27
Poenget mitt er at hjelmen ikke har evig liv heller. Den bør jo skiftes ut med jevne mellomrom. Selv om du ikke går i bakken slites jo kompositten av forutensning, UV-ståler osv. Det er snakk om mange år, men man kan jo ikke vite sikkert.
Uansett, Når man begynner å lete etter ny hjelm finner man ut at det finnes titalls hjelmer i prisklasse 2000+.
Redd dette blir som å spørre hva folk liker på maten, men kanskje noen sitter med fete stalltips?
tormodi
28.03.03 22:57
Så lenge du kjøper en godkjent glassfiber hjelm er det meste ok, men vær klar over at du får det du betaler for. Og det er komfort det går på og ikke sikkerhet. Men to tips jeg kan gi deg er: Finn en hjelm hvor visiret enkelt lar seg skifte ut. Du har gjerne et sotet og et klart og da er det jævla fint å kunne svitsje på 10 sek. Ville også gått for en hjelm som har ..ja hva kalles det.. d-ring i hake stroppa og du skjønner hva jeg mener. Spør i butikken.

Bottom line:
Skal man spare noen hundringser... ikke gjør det på sikkerhetsutsyret til MC.
(av egen erfaring)
Elektrojet
ElektrojetInnlegg: 23495
02.04.03 11:49
Kommer vel også an på hva slags sykkel/ klær/ stil du har? Harley og Shoei vil vel se litt snodig ut?
McBMW
McBMWInnlegg: 1514
02.04.03 14:07
Hadde en Harley for noen år siden, kjørte med Shoei-hjelm og vanlige kjøreklær. Ble mobbet av andre halvfabrikata-kjørere, men: er det en ting jeg har lært meg gjennom årene, så er det at jeg lar ikke andre diktere hva slags kjøreutstyr jeg skal bruke. At andre vil fryse fordi de absolutt skal følge moten, får bli deres sak. Jeg kler meg slik at jeg føler meg mest mulig komfortabel, dette gjelder også hjelm.

Bruker for tiden en Shubert Concept åpningshjelm, vil ikke akkurat anbefale denne pga mye vindstøy. Men med ørepropper går det greit.

McBMW.
XXXX
XXXXInnlegg: 2516
02.04.03 14:12
Det absolutt viktigste i mine øyne når jeg kjøper hjelm er passform. Føles den ubehagelig vil du ikke bli fornøyd uansett pris.
heheeyy
heheeyyInnlegg: 746
02.04.03 14:13
XXXX skrev:
Det absolutt viktigste i mine øyne når jeg kjøper hjelm er passform. Føles den ubehagelig vil du ikke bli fornøyd uansett pris.

Helt enig..
Elektrojet
ElektrojetInnlegg: 23495
02.04.03 14:22
McBMW skrev:
Hadde en Harley for noen år siden, kjørte med Shoei-hjelm og vanlige kjøreklær. Ble mobbet av andre halvfabrikata-kjørere, men: er det en ting jeg har lært meg gjennom årene, så er det at jeg lar ikke andre diktere hva slags kjøreutstyr jeg skal bruke.

Og jeg som trodde jeg ble sett rart på, kjører CBR 600 med Cordura :) Men, hjelmen er i hvert fall en sportstype (FM). Meget behagelig, trenger ikke ørepropper.
Prøver å se for meg gutta i Bandidos med Shoei, men...
McBMW
McBMWInnlegg: 1514
02.04.03 20:29
Gutta i Bandidos kjører neppe med Shoei, men så tilhører jeg heller ikke der. Har sluttet å kjøre Harley, kjører nå BMW, 100 ganger mer komfortabel. Og så rister den heller ikke fra hverandre......
tormodi
03.04.03 21:34
Elektrojet skrev:
Prøver å se for meg gutta i Bandidos med Shoei, men...

Og jeg prøver å se for meg en på GSXR1000 med stram skinnbukse, dongerivest og mattsort halvhjelm...hehe

Ha'ly og halvhjelm er vel omtrent det samme som Aker Brygge og pils.

hotrodder
hotrodderInnlegg: 1892
14.04.03 13:39
Kjørte med Tommy halvhjelm da jeg hadde Vmax. Mulig den er mindre sikker enn mange helhjelmer, men den var utrolig stille! Det med vindsus eller ikke tror jeg kommer mer an på hodeformen ift hjelmen enn om hjelmen er dyr eller billig.

OK, det finnes jo noen kjempestore fluesopper av noen halvhjelmer med øreklokker inni, men de ser jo litt - spesielle ut.....
RoJa
RoJaInnlegg: 4
22.04.03 00:05
Her er det mye fordommer ute og går,.... man kan utmerket få en veldig god og sikker hjelm med plastskall!! Den mest aktive delen når det gjelder støtabsorbering finner du innvendig. Hvem har forresten ikke mistet sin glassfiber / kompositthjelm i banne? Er du klar over at dersom du mister ned en slik hjelm fra styret, dvs fra ca 1 meters høyde, så er den kassabel?

Dessuten anbefales det å skifte hjelm etter høyst 3-4 års normalt bruk, da innerforingen blant annet brytes ned og sikkerheten derved avtar. Er det da noe vits i å betale 5-6 tusen for en hjelm?? Her er det mye jåleri,... og merker som Shoei og annet er vanvittig dyrt, UNØDVENDIG dyrt etter min mening. Husk at det er "mote" innen MC også,.. ikke minst når det gjelder utstyr. Det er IKKE kvaliteten man betaler for, men unødvendige profitter til importører, grossister, forhandlere etc. Se på CruiserClub for eksempel, der kan man handle gode kvalitetsprodukter direkte fra fabrikk,... til VANVITTIG billige priser! (www.cruiserclub.no)

Selv har jeg vært innom det meste av hjelmer, fra halvhjelmer, helhjelmer og nå en eminent åpninghshjelm i såkalt "thermoplast". Jeg er også enig i at passform og støynivå er blant de viktigste momenter ved utvelgelse. Og jeg har ingenting imot såkalte "plasthjelmer",.. nettopp fordi de har mange gode praktiske egenskaper i hverdagen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg