Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Biltilsynet liker mopedførere...

NYTT TEMA
aremme
aremmeInnlegg: 2
23.04.03 20:36
Har du, som meg, opplevd å bli stoppet av biltilsynet med en trimmet moped? Irriterende, ikke sant?? Hvorfor kan ikke vi, som søta bror også få LITT morro ut av no vi lett betaler mellom 10-30000 kr for?? Viss du har lest på baksiden av vognkortet ditt står der noe om fart: Konstruktiv fart 45 Km/h. Spørr biltilsynet hva det betyr... Nettopp, de kan ikke svare deg på de. De vet det rett og slett ikke selv... Vi, kjøre landsmenn må velge et parti som setter lovverket der vi vil! Vi vil ikke køyre i 45 km/h. Det utgjør en fare for oss selv og andre trafikkanter. Hvorfor? Jo, ALLE skal forbi en moped! Hvem gidder å ligge bak en seig liten fjert? Ingen!
Nå er du sikkert litt forvirret, men det jeg vil fram til her er at de må bli lov til å trimme mopeder...!!
Sinka
SinkaInnlegg: 622
23.04.03 21:42
Har hørt at det faktisk ikke er noen lov som forbyr deg å trimme din moped. Det er bare ikke lov at forhandleren selger den trimmet. Dette blir selfølgelig ikke fulgt da.

Hvis du får tak i lovverket kan du jo sjekke hva det står om trimming av moped. Hvis du så blir stoppet kan du henvise til lovverket paragraf side osv.. eller ha en kopi av den.. Det hadde vært tøft, politiet vil jo ikke kunne gjøre noe når ingen lov er blitt brutt.
aremme
aremmeInnlegg: 2
23.04.03 22:42
Det står jo på vognkortet at endring av mopedens ytelse er strengt forbudt! så visst jeg har en tsx, har jeg altså IKKE lov til å endre dens ytelse...
desperado
desperadoInnlegg: 2438
24.04.03 15:47
Halve morroa er jo å kjøre ulovlig ;-)

iamadesperado[3300]
Sinka
24.04.03 17:02
Det står så på vognkortet, men hvis det står i lovverket at det er lov så har da ikke det i vognkortet noe betydning...

Halve moroa er å kjøre ulovelig. Herre da, du kjører trimma moped, skulle tru du hadde stjålet den... Så forbaska farlig er det vel ikke å bli stoppet m trim!
magzmod
magzmodInnlegg: 1068
24.04.03 21:27
"Sinka skrev:
Har hørt at det faktisk ikke er noen lov som forbyr deg å trimme din moped. Det er bare ikke lov at forhandleren selger den trimmet. Dette blir selfølgelig ikke fulgt da.

Hvis du får tak i lovverket kan du jo sjekke hva det står om trimming av moped. Hvis du så blir stoppet kan du henvise til lovverket paragraf side osv.. eller ha en kopi av den.. Det hadde vært tøft, politiet vil jo ikke kunne gjøre noe når ingen lov er blitt brutt."

3.2.5.15 "Trimming"

Mopedførerbevis eller førerkort bør inndras for minst 3 måneder hos den som gjentatte ganger ulovlig har endret maksimal hastighet eller ytelse for motorvogn i strid med vegtrafikklovens paragraf 13 fjerde ledd ("trimming")

Hentet fra instruksverket GP 4027 til politiets trafikktjeneste.

-magz-
Sinka
24.04.03 21:55
Hm stemte ikke helt med mine kilder dette her.. Sikkert en gammel løgn som har ballet seg på...

Jaja men da er det oppklart. Dritt i det, trim moped! Går for dårlig...
CHST
CHSTInnlegg: 1899
24.04.03 22:00
aremme skrev:
Hvem gidder å ligge bak en seig liten fjert? Ingen!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ikke jeg.. Jeg kjører forbi så lenge jeg kommer meg bra forbi uten at det skje noe med bilen og mopedisten.. Har god klaring når jeg kjører forbi..
Spiralis
SpiralisInnlegg: 3159
26.04.03 17:07
Hvis du blir tatt for trimming risikerer du at du må betale differansen mellom importavgift for moped og motorsykkel, og at mopeden din blir omregistrert til motorsykkel. Hvor lett tror du det er å få solgt en 50ccm "motorsykkel" ?
Sinka
26.04.03 18:06
Høres ut som en tom trussel spør du meg... tror ikke det er mest brukte praksisen akkurat.
Marvil
MarvilInnlegg: 1773
26.04.03 21:16
Hvis du blir tatt for trim så pleier du å få et par-tre tusen bot og de tar med seg trimsettet.
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
M@rvi| [www.aroneid.cjb.net]
Spiralis
SpiralisInnlegg: 3159
27.04.03 14:47
Sinka

Aner ikke hva praksis er men det juridiske grunnlaget for å gjøre det er der !!

For et par år siden sto det en gubbe fra biltilsyn på TV og sa at de ville benytte dette, om det er fulgt opp vet jeg ikke !?
Sinka
04.05.03 13:42
magzmod skrev:
"Sinka skrev:

Hvis du får tak i lovverket kan du jo sjekke hva det står om trimming av moped. Hvis du så blir stoppet kan du henvise til lovverket paragraf side osv.. eller ha en kopi av den.. Det hadde vært tøft, politiet vil jo ikke kunne gjøre noe når ingen lov er blitt brutt."

3.2.5.15 "Trimming"

Mopedførerbevis eller førerkort bør inndras for minst 3 måneder hos den som gjentatte ganger ulovlig har endret maksimal hastighet eller ytelse for motorvogn i strid med vegtrafikklovens paragraf 13 fjerde ledd ("trimming")

Hentet fra instruksverket GP 4027 til politiets trafikktjeneste.

-magz-

Dette er vel stikk i strid med det jeg nå har funnet på biltilsynet.no

Kjøretøyteknisk
Trimming av moped - lovlig?
--------------------------------------------------------------------------------

Biltilsynet har fått følgende spørsmål:
"Er det lov å trimme kjøretøy?"

Biltilsynets svar:
Både ja og nei. Alle "vet" at det er forbudt å trimme et kjøretøy - (med å "trimme" blir det vanligvis ment å endre konstruktiv hastighet for kjøretøyet).

Ut fra nedenforviste brev fra Vegdirektoratet blir svaret på spørsmålet: ja, det er tillatt å trimme, forutsatt at det ikke er fabrikanten som utfører jobben! Ifølge Vegdirektoratet kan ikke trafikkstasjonene påstå at konstruktiv hastighet er endret, med mindre det er "fabrikanten av kjøretøyet" som har utført jobben!

Gå til biltilsynet.no trykk på arkiv og helt nederst står det noe om trimming av moped.
magzmod
magzmodInnlegg: 1068
04.05.03 16:26
Hmmm... dette var merkelig, Sinka..

-magz-
vet ikke hva han skal tro
Sinka
04.05.03 20:35
Ja det var litt snodig... men siden dette står på biltilsynets hjemmesider må det være hold i dette.

Du fant info om trimming i lovverket og jeg fant akkurat motsatt tolkning hos biltilsynet. Hvordan kan biltilsynet da avskilte mopeder, når dette står på deres hjemmesider. Har man ikke da rett til å kreve erstatning hvis de klipper skilt på din moped som er lovelig trimmet hjemme?
tegen
tegenInnlegg: 231
05.05.03 04:50
Sinka skrev:
Ja det var litt snodig... men siden dette står på biltilsynets hjemmesider må det være hold i dette.

----

Les "Om Biltilsynet"!

Om Biltilsynet
--------------------------------------------------------------------------------
1 - Biltilsynet ønsker klare og utvetydige lover/forskrifter for veitrafikk, kjøretøy,
avgifter og gebyrer.
2 - Biltilsynet utfører veitrafikk- og kjøretøytekniske konsulettjenester.

3 - Biltilsynssjefen ønsker innspill fra Dere om uklare/manglende regler og
eventuell variabel regeltolkning.

4 - Biltilsynet må ikke forveksles med Statens Vegvesen.

Dette er en privat bedrift! Det gamle offentlige "Biltilsynet" er nedlagt for lenge siden.

-tegen
Sinka
05.05.03 19:57
Javel.. var ikke klar over det jeg... så deres tolkning av loven har ikkeno å si?
tegen
tegenInnlegg: 231
06.05.03 00:21
Ikke særlig mer enn min og din vil jeg tro...
Sinka
06.05.03 07:35
Javel da er saken oppklart, tilbake til utgangspunktet, trim er ulovelig og ingen bryr seg.
Klikk for å gå tilbake til toppen