Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

lett mc- på billappen?

NYTT TEMA
runar77
runar77Innlegg: 335
28.04.03 15:19
kan jeg kjøre lett-mc på billappen? kjørte opp for 6 år sia, (har mopplapp også)

husker nabon min da han kjørte opp, for å feis på en kh-100, med bare billappen...
cityfreak
cityfreakInnlegg: 205
28.04.03 16:00
Sjekk hva det står på billappen din. Jeg tok lappen allerede i 1974, og det er såpass lenge siden at jeg har lov til å kjøre - og kjører lett mc på billappen. Men etter hvert er reglene blitt strengere, og jeg mener at den nye inndelingen med lett, mellomtung og tung sykkel - med dertil hørende aldersinndeling - krever oppkjøring for hver av klassene. Skal du ha tung sykkel, må du altså (slik jeg har forstått det via lovdata.no) gå opp totalt tre ganger; først på lett, så på mellomtung og til sist på tung.
Haugen
HaugenInnlegg: 14263
28.04.03 17:38
cityfreak skrev:
Skal du ha tung sykkel, må du altså (slik jeg har forstått det via lovdata.no) gå opp totalt tre ganger; først på lett, så på mellomtung og til sist på tung.

Trur ikke det stemmer helt. Ikke det jeg har lest. Lettsykkel kan du naturligvis kjøre opp til når du vil, så lenge du er 16 eller over. Mellomtung, kan du også kjøre opp til, så lenge du er 18 eller over. Og tilslutt tung: Det kan du kjøre opp til så lenge du er 21 eller når du er 20, men hvis du skal kjøre opp når du er 20 må du ha hatt mellomtung, siden du var 18.

Dette har også vært diskutert tidligere her på VGD..

Vet ikke om du har lov til å kjøre lettsykkel med B-lappen.. Mulig man hadde lov til det før. Men denne regelen ble vel endret noen år tilbake. Vet ikke hvilket.
McBMW
McBMWInnlegg: 1514
28.04.03 21:11
runar77 skrev:
kan jeg kjøre lett-mc på billappen? kjørte opp for 6 år sia, (har mopplapp også)

Du har nok et for ungt førerkort til automatisk å få lov til å kjøre lett mc. Hvis du hadde tatt førerkortet før 1989, ville det fulgt med tillatelse til lett mc. Men du må nok belage deg på å kjøre opp til tung mc. Du er for gammel til "bare" å få lett mc.......
Ullius
UlliusInnlegg: 194
29.04.03 02:17
Nei det er ikke sant. Henrik Ibsen må bare falsifisere disse absurde påstandene dine.
McBMW
McBMWInnlegg: 1514
29.04.03 14:29
Ullius skrev:
Nei det er ikke sant. Henrik Ibsen må bare falsifisere disse absurde påstandene dine.

Ja, jeg hadde feil i noen av mine påstander, men det er lov til å rette på dem på en litt mer høflig måte.

Det er lov til å kjøre opp til lett og mellomtung mc såfremt du er over 16 og 18 år. Men hvorfor begrense det til lett hvis du f.eks er 30 år? Den tiden da du ønsker at du hadde kjørt opp til tung kommer uhyggelig fort!

Men fortsatt er det slik at hvis du skal kjøre lett mc på bilsertifikat må du ha tatt lappen før 1989!

Ein grosses bier, bitte! Etter turen!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg