Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

SCOOTER - MOPED

NYTT TEMA
Haugen
HaugenInnlegg: 14263
28.04.03 17:41
For å bekrefte ovenfor en bekjent og forsåvidt meg selv, kunne jeg tenkt meg å få svar på disse spørsmålene:

Åja..spm er sikkert ganske dumme..

Hva er egentlig forskjellen på en moped og en scooter?

Ack jah.. En scooter, har den gir? Min bekjent påstår den ikke har gir, fordi man ikke hører denne girer. Ble faktisk ettehvert noe usikker selv..

Hjelp meg.
Sinka
SinkaInnlegg: 622
28.04.03 18:05
Scootere har som oftest variator... Ikke overføring via kjede, men reim overføring. De har som oftest to ''gir''! Ikke som normale gir, nar den når et vist turall går den automatisk over til det andre giret. Åssen det funker er jeg ikke helt sikker på. Fins vel også noen scootere med kardang om jeg ikke tar helt feil.

Hvis jeg er ute å sykler så vennligst bare sett meg på plass.
Sinka
28.04.03 18:16
En ting til... Du lurte på forskjellen på moped og scooter.. Scooter er jo den typen moped der du sitter som en skolefrøken og ikke har noe som helst følese med underlaget. Disse er automat mopeder. Men hva forskjellen på moped og scooter er, scooter er en del av moped. Men det blir feil å kalle alle mopeder for scootere siden det fines moper som RMX og Furia. Men hva med Camino da, er dette en scooter eller en moped? det blir jo helt feil å kalle den for scooter...

Løsningen er vel slik: Alle automat mopeder med femi sittestilling og mye fin plast er scootere. Alt annet er mopeder.

Haugen
HaugenInnlegg: 14263
28.04.03 20:23
Så man kan si at en scooter har gir?
Hva er en kardang? Og hvordan fungerer det i forhold til scootere med 2 gir?
Sinka
28.04.03 21:06
Er forsåvidt ikke sant at de har to gir.. Det er en form for utveksling, men kan ikke kalles gir akkurat. Kardang på scooter er jeg ikke 100%sikker på, er samme system som på bil. Direkte overføring av effekten med stiv aksling. Veier mer en kjede, men er også nesten vedlikeholdsfrie.

Får få noen flere til å komentere dette, forklaringen min er kanskje ikke vanntett...
desperado
desperadoInnlegg: 2438
29.04.03 11:30
Kaller Camino o.l. for knallerter...

iamadesperado[3300]
cityfreak
cityfreakInnlegg: 205
29.04.03 12:08
Før var det så enkelt - da hadde mopeder små hjul med hel felg, samt brett som gikk helt ned og som du hadde føttene på. I motsetning til mopedene kunne de også være på over 50 kubikk. Scooterne het gjerne Vespa og Lampbretta. Scooterne hadde giret og clutchen på venstre holke - høyre var til gass og forbrems. Etter hvert har skillet mellom scooter og moped blitt litt utviska, i og med at hjulene har endret seg både i størrelse og form (med eller uten eiker), brettet kommer og går, giret er flyttet ned eller fjernet og erstattet med "slur-o-matic". Kort sagt er det ikke så enkelt å sa hva som er hva, lenger. Retrostilen med nygamle Vespaer viser kanskje hva jeg mener?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg