Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

125 4-takter

NYTT TEMA
Deryck
DeryckInnlegg: 373
11.12.03 13:24
Hvilken bør jeg kjøpe? Ikke racing, men offroad.

Har hørt litt om Honda NX, men tenkte på Honda XR. Har bare 11 hk.
Derbi Senda 125, 4-takter, med sinnsykt fet bakpotte. 12 hk. Originalt. Kan noen hjelp meg med å finne ut hvor my man kan trimme 4--takterne, eller gi meg en internettside hvor jeg kan sjekke. Vil ha rundt 25-30 hk så holder det....
Sinka
SinkaInnlegg: 622
11.12.03 22:00
25-30 hk kan du se lenge etter hvis du har en 125 4-takter... Rett og slett for dyrt å trimme. Sikkert ikke det du vil høre, men faktum er at med en annen potte og litt annet snaks så yter endel av offroad 2takterene rundt 40hk...
Spiralis
SpiralisInnlegg: 3160
13.12.03 01:46
Hei Deryck

Har selv en Suzuki 125 4takt, med 13,5HK. Håpet liksom å få 15HK ut av den da det er lovens maks. Hadde ikke tenkt å gjøre noe ulovlig. Skuffelsen var stor da det viste seg at det er så godt som umulig å gjøre noe med 125 4 takt motorer.Innenfor en fornuftig økonomisk ramme, vel og merke. Har åpnet eksospottene noe og dyset om forgasseren, men det er helt marginalt mere effekt jeg får av det, dessverre. Skal du ha masse effekt bør du gå for en 2 taktsmotor. Er 15 HK målet så kjøp en Honda som leverer så mye !!
Sinka
SinkaInnlegg: 622
13.12.03 10:28
Akkurat det er problemet. Honda sine 125 4 taktere blir levert med mindre hk en hva som er lovelig. Som den nye CBR 125 RR, hvis jeg ikke tar helt feil blir den levert med 13hk. Snodig at de ikke trekker maksimalt ut.
Spiralis
SpiralisInnlegg: 3160
17.12.03 23:15
Da gjenstår bare en mulighet. SLANK DEG !!!! Gjør som storebror Solberg. Mere Hk og samme vekt, og mindre vekt med samme Hk, kommer på ett ut !! Har du tenkt å gå over 15Hk så glem det, anoreksi er dumt. Mye bedre å kjøpe noe med 2 takt !
Deryck
DeryckInnlegg: 373
18.12.03 10:29
Spiralis skrev:
Da gjenstår bare en mulighet. SLANK DEG !!!! Gjør som storebror Solberg. Mere Hk og samme vekt, og mindre vekt med samme Hk, kommer på ett ut !! Har du tenkt å gå over 15Hk så glem det, anoreksi er dumt. Mye bedre å kjøpe noe med 2 takt !

>En totakter er mye mer effektsterk, men har lavere levetid, og man kan ikke kjøre langt med en totakter. Man får 180 cc sylinder til firetaktere, som gir mellom 6-10hk. Det er brukbart. Pluss at det sikkert er noen form for plomberinger i motor/eksossystem/tenningsannlegg, så noe er det vel å gjøre for å få litt effekt. Dessuten så er firetakts-hestekreftene sterkere enn totaktshestekreftene. På en totakter er det fulleffekt mellom 10- og 13 000 rpm., og kommer den over det så flater den ut, mens en firetakter har fulleffekt mellom 7 500 og 10 000 rpm.
maxg
maxgInnlegg: 6636
19.12.03 12:49
4 taktshester er sterker en 2 taktshester?? Javel.
Når du skriver at 2 takter går høyere på turtall er ikke det alltid tilfellet.
Ofte kommer faktisk effekten på lavere turtall en tilsvarende 4 takter.
Eks.på 2 taktere:
Suzuki RG 500 Gamma ca.95 hk v/9000 omdr. 1986 mod
Yamaha RD 500 YPVS ca.88 hk v/8500 omdr. 1985 mod
Suzuki GT 550 ca.50 hk v/6000 omdr. 1974 mod
Suzuki GT 750 ca 70 hk v/5500 omdr. 1976 mod

Hvilket turtall har f.eks en 600 4 takter på ca 100 hk ved maks effekt, 10000 minst
Sammenlign disse tallene med f.eks Honda CB 550 fra 1976.(ca 50 hk)Eller tilsvarende 4 taktere fra samme periode.Tror du ville bli overrasket.

Til sammenligning kan det nevnes at min V-Max varver 11000 lett og det er en 1.2 liter mens tutelleren på GT 550 har rødmarkering på 8000 og stopper på 10000.

2 takteren er dessverre snart borte (Over 250 ccm) så det er vanskelig å finne nye sammenligninger men er sikker på at turtallet på en japansk 250 RR 4-takter er betydelig høyere enn eks aprilia 250 ved samme effekt..

Det er lett å bli lurt av lyden da 2 takteren tenner dobbelt så ofte som 4 takter mens en 4 takter med "snekkelyd" ofte blir oppfattet som en lavturtall maskin.
Men det er den altså ofte ikke
oddgeir93
oddgeir93Innlegg: 1
11.11.09 20:37

eller... vist man skal ha noe under 250cc 2 takt.. noe over så er det 4 takt...

men spørsmål.. har en husqvarna wre 125... og har lyst på 180 sylinder vannavkjøling, noen bra sider/plasser eg kan kjøpe dette?

Breckern
BreckernInnlegg: 2
16.05.16 17:52

http://www.umaracing.com.my/        Tror du må se litt lenger ut i verden før du sier noe sånt som at det er dyrt og ikke går . 

(Innlegget ble redigert 16.05.16 17:54)

Breckern
BreckernInnlegg: 2
16.05.16 18:06

http://motor-part4u.blogspot.com/search?q=Exciter.    http://www.umaracing.com.my/        Tror du må se litt lenger ut i verden før du sier noe sånt !!!som at det er dyrt og ikke går . Min 135 Yamaha exciter 135 ccm gjør 180 km med 62 mm bore og uma superhead. Fortsatt 4 takter .

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg