Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Korfor gidder dere å kjøre motorsykel?

NYTT TEMA
Zwikker
ZwikkerInnlegg: 671
23.07.04 16:27
det er jo strengt tatt ein grunn til at det kalles donorbikes.
Korfor utsette seg sjølv for ekstra fare på den måten?
Traffiken er da farlig nok som det er!
Postmannen
PostmannenInnlegg: 470
23.07.04 16:28
Fortell om noe som IKKE er farlig?
Zwikker
ZwikkerInnlegg: 671
23.07.04 16:32
Bil er nå ivertfall mer sikkert en motorsykkel da.
Postmannen
PostmannenInnlegg: 470
23.07.04 16:34
Vil heller si litt mindre usikkert.
jakk
jakkInnlegg: 1127
23.07.04 17:26
Hvorfor vi gidder kjre MC?

Rett og slett fordi det er gøy!
Faremomentene kan vi selv i høyeste grad gjøre noe med.
hotrodder
hotrodderInnlegg: 1892
27.07.04 14:27
Hva får deg til å tro at det ulimate liv er å leve mest mulig sikkert???
Hvorfor hopper folk i fallskjerm? Kjører alpint? Klatrer i fjell? Dykker? Røyker? Drikker seg fulle? Rydder miner? osv osv.
Fordi de har lyst, for svarte. Ok minerydding er jo i tillegg en humanitær oppgave der de som rydder unnskylder seg med at de hjelper andre. Men det er helt frivillig og jeg vet at eventyrfaktoren i denslags miljøer er temmelig høy. Ikke at der er mindre noble av den grunn, for all del.

Feilen du og andre gjør er at dere automatisk setter likhetstegn mellom et godt liv og et liv kjemisk fritt for usikkerhet og risiko.

Hvorfor mener du det egentlig? Hvorfor er det så mye bedre å leve slik du gjør enn å leve slik f.eks motorsyklister gjør?
svartef
svartefInnlegg: 1196
10.08.04 20:28
jakk skrev:
Hvorfor vi gidder kjre MC?
.................................................
et forbannet godt alternativ til bil i rush trafikken i de større byene, og avgjort mer underholdende.......
pettermh88
pettermh88Innlegg: 994
10.08.04 22:07
Skal jeg fortelle deg en ting?!

100% av de som spiser potet dør
100% av de som kjører bil dør
100% av de som raper dør
100% av de som synes motorsykkel er et farlig kjøretøy dør

VERDEN ER FARLIG!
Yourstruly
YourstrulyInnlegg: 578
10.08.04 23:17
Motorsykkelen er sjelden skyld i ulykker. Oftest er det en billist, og noen ganger motorsykklisten selv som gjør en blunder. Tragisk er det imidlertid at vi fortsatt ikke er kvitt medieoppslag som "motorsykkelulykke", der det faktisk både er minst en bil involvert, og en bil som har skylden.
jakk
11.08.04 09:50
Yourstruly skrev:
Motorsykkelen er sjelden skyld i ulykker. Oftest er det en billist, og noen ganger motorsykklisten selv som gjør en blunder. Tragisk er det imidlertid at vi fortsatt ikke er kvitt medieoppslag som "motorsykkelulykke", der det faktisk både er minst en bil involvert, og en bil som har skylden.

Vel vel!
Den siste statistikken jeg leste viste at over 40% av mc-ulykkene var singelulykker uten andre trafikkanter innblandet.
Sikkert også en del ulykker hvor bilisten i utgangspunktet har vikeplikt men ikke skjønner at sykkelen han ser i det fjerne holder 200 km/t.
I slike tilfelle kan man jo spørre seg om hvem som har feilen.

Uansett taper motorsykkelisten duellen så kjør som om du er usynlig.
Å kjøre sykkel er såpass gøy at man burde satse på å holde på med det lengst mulig.
Yourstruly
YourstrulyInnlegg: 578
11.08.04 16:28
jakk. som jeg skrev: Motorsykkelen er vanligvis rellativt uskyldig, billisten og motorsyklisten derimot.....Altså er hodet som sitter på toppen av motorsyklisten en viktig del av problemet.
Tror nok at de fleste som kjører sykkel har opplevd halvblinde billister, uten at dette kan tilskrives høy hastighet på sykkelen. At hele 40% er singelulykker som du kaller det, virket litt høyt på meg. Men vi har mange nye i alle aldre på veiene nå, og det er lett å bli fartblind.
jakk
11.08.04 18:02
Sjekk ut;
http://www.itrafikken.no/nyheter/motorsykkel/artikkel.asp?id=1623
Simen123
Simen123Innlegg: 1
11.08.04 21:36
Jeg må bare si at jeg ikke kan få blitt mer enig!!!
Demonish
DemonishInnlegg: 22
11.08.04 22:14
Vi kjører motorsykkel fordi det er sinnsykt morsomt. Jeg er villig til å leve kortere og leve som JEG vil leve det heller en å leve til jeg blir 120 og leve "trygt".
hotrodder
13.08.04 13:40
John Manyard Keynes, kapitalist økonomiens "far" sa det ganske treffende:
"På lang sikt er vi alle døde..."

Med det mente han at hvis man tenker langt fram hele tiden, ender man opp med aldri å leve.
McBMW
McBMWInnlegg: 1514
14.08.04 18:09
Idioter som dette kommer innom her med jevne mellomrom.

Forrige var dette:
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=143&Group=Motorsykkel&ThreadID=597918&Thread=Herregud%2C%20eget%20forum%20for%20motorsykkel%21
hotrodder
14.08.04 18:27
Nemlig.
Ta en titt på historikken til nick'et. Ofte ser man nesten bare slike innlegg på de forskjellge temaene.
Den verste jeg har sett var vel han derre nyregrus-typen. Han hadde nesten 40 innlegg med titler av typen "Fotball er teit" under fotballtrådene, "Religion er ut" under religionstråden, "Lesing er kjedelig" under litteratur tråden osv osv.

Stakkarlig type som antakelig hadde det gøy med å plukke vingene av sommerfugler når han var en liten drittunge.
Espmell
EspmellInnlegg: 2067
17.08.04 15:11
Det handler om å leve livet mens man ennå lever!

I tillegg er det ufattelig moro, var hjemme i Norge i ferien og leide motorsykkel, Honda CBR 900 RR, fytti bikkja å artig!

Når det gjelder motorsykkel-ulykker må desverre bilister ta sin del av skylda, er helt utrolig hvor lite våkne endel bilister er, synd å si det men det gjelder som oftest kvinner. Har vært i Australia i 2 1/2 år, har kollidert 1 gang (med bil, eldre asiatisk dame, ikke min feil, hun så meg ikke)
Antall nesten-ulykker som følge av at folk ikke sjekker blindsonen sluttet jeg å telle etter noen uker.
Kosh
KoshInnlegg: 7719
14.09.04 20:16
Zwikker skrev:
det er jo strengt tatt ein grunn til at det kalles donorbikes.
Korfor utsette seg sjølv for ekstra fare på den måten?
Traffiken er da farlig nok som det er!
---
Vel, kjører ikke sykkel, men gjør mitt beste for at jeg kan hive meg på min egen neste sommer! Hvorfor? Vel, det bare er sånn! Gleder meg som en unge!!!!
Carmann
CarmannInnlegg: 15
15.09.04 10:57
Har du ikke skjønt at statestikker er bestillingsverk??

Men for sikkerhetsskyld : Kjør som om alle andre er idioter på veien!!
Dvs defangsivt!!
Drosjeslave
DrosjeslaveInnlegg: 168
21.07.08 02:58
Jeg kjører motorsykkel fordi jeg er en mye bedre sjåfør enn de fleste andre.
Astralico
AstralicoInnlegg: 1798
23.07.08 03:21
En måte å si det på er at du får råd til en Lamborgini uten å være rik.
Du er ute.
Det føles som å fly.
Du styrker sjelen din, frykten din, du utvikler deg på mange ledd.
Norge skal vistnok være verdens tryggeste land å kjøre motorsykkel i.
En må belage seg på noen tanker om at en er myk traffikant.
Men sett ifra en annen vinkel. Det øker livskvaliteten og er en oppmerksom, respekterer traffikloven, kan godt aksellere litt i ny og ne på planlagte strekkninger og svinger, forhånds godkjenning. I utgangspunktet blir det veldig spennende på landeveien, hvor du faktisk kan kjøre fort, 80 kmt i timen, en trenger ikke kjøre fortere, da må en konstentere seg så hardt. Her slapper en av og nyter natur, den varme sommevinden, energien en lader seg opp med er unik. Til tross for at en sliter seg litt ut. En føler seg litt asfalt etterhvert. Det er fint i bil også, helt unikt, med musikken samt sigaretten i hånden. Blir ikke automatisk noe kjedelig for det. Men når en kjører motorsykkel så er det altid lite behov bare for å ta en sig hvert 15. min. Den sigaretten blir bedre med etappene.
Du får livsgnisten tilbake, den er vanskelig å forstå når en har glemt den, men den kommer fram. En føler seg veldig levende, det er der frykten og faren kommer inn. Det blir som hjertekompresjon. En kan prøve yoga, meditasjon ashram, etc men en forstår fort ut hva en egentlig trengte, mil etter mil på landeveien med en to hjuling var alt som skulle til. Noen sitter under et tak, noen sitter på et fjellknaus, noen kjører en bil, noen på en 2-hjuling, de færreste sitter i et fly og fører det. Men med motorsykkel så er det mulig for alle å få dette til. Motorsykkel er dødens kjærlighet til livet. Det er sånn det føles for meg.
Gpz500s
Gpz500sInnlegg: 336
24.07.08 14:50
Nytter ikke å diskutere med en som tydeligvis aldri har sittet på en mc.

MC er ufattelig gøy, og det å ligge i 70-90 km/t på en svært svingete vei, og bare nyte hver meter er ubeskrivelig.

Merkelig at du tar mc og ikke fjellklatrere. 20% av de som prøver seg på K-2 omkommer og for himalaya er dødsraten 10%.

Hvert år dør ca 20 pers på MC, og det er ca 200 000 mc folk som kjører gjevnlig. Dvs at pr 10 000 sjåfør dør en. Tar man i betrakning røyking så er MC reine skadefritt og dødsfritt.

Prospero
ProsperoInnlegg: 759
07.09.08 00:33
Vet ikke.

Det virket bare naturlig for meg å kjøre motorsykkel istedenfor bil. Det kan vel forklares med at en bil kjører man, mens en motorsykkel rir man.

For å forklare forskjellen:

Hvis vi levde i gamle dager, hadde jeg definitivt vært typen til å ri på en hest, istedenfor å feste en vogn bak hesten og bruke den istedenfor.

Mer teknisk sett kan man si at det dreier seg om å være mer i ett med kraftkilden som transporterer deg fremfor å være distansert fra den. Det er om å ha et nært forhold til en kraft som er større enn deg selv, egentlg. Og til en viss grad blir du og sykkelen ett og det føles som et privilegium at man kan bli til ett med noe så kraftig som en maskin som transporterer deg i 100 km/t. Når det kommer en sving, må sykkelen ha deg til å lene seg med den og balansere den, slik at den ikke faller. Og når du gasser på, så er det ingen tvil om hvor personlig forholdet er... kraften føles som om den sitter i skrittet ditt og bokstavelig talt så gjør den nesten det også :)
Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
19.01.09 22:00
Zwikker: Korfor utsette seg sjølv for ekstra fare på den måten?

Den som må spørre om dette har aldri prøvd selv !!!!

indian
indianInnlegg: 4260
21.01.09 18:05

Das 'Organspänder' og ikke donorbikers. Intensivgjengen er et annet ord jeg har sett.

Turbogunnar
TurbogunnarInnlegg: 3231
21.01.09 18:14

For da kan jeg kjøre på bakhjulet... derfor... Blir som og spørre noen om hvorfor dem puster... lissom.

knutset
knutsetInnlegg: 4874
21.01.09 19:29
Zwikker: Korfor utsette seg sjølv for ekstra fare på den måten?

Da spør jeg motsatt, hvorfer gidder folk å stå i kø hver dag til og fra jobb.

Faren en utsettes for, reduseres kraftig med defensiv kjøring som en uansett vil spare mye tid dagelig.  

vaktbikkja2000
vaktbikkja2000Innlegg: 368
21.01.09 19:42
Postmannen: Fortell om noe som IKKE er farlig?

Sjakk..

Men så er det ikke noe morro heller, da...

knutset
knutsetInnlegg: 4874
21.01.09 21:39
Postmannen: Fortell om noe som IKKE er farlig?

Sjakk..

-----------------------------------

Tror det var på CSI på TVN, der ente et sjakkparti med drap.

Det er farlig å leve, vi er garantert at vi en gang skal dø.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg