Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens aksjetips!

NYTT TEMA
arsenalpaatopp
arsenalpaatoppInnlegg: 3136
13.05.08 20:33
Tenkte jeg kunne lage en tråd der jeg kommer med jevnlige aksjetips med kursmål, tidshorisont og en liten analyse.

Jeg trader både etter det fundamentale og teknisk analyse, og da kommer det selvsagt til å variere litt hva jeg velger å bruke, gjerne begge deler.

Håper dette kan være til hjelp for noen som ønsker tips, og at mine analyser og vurderinger kan diskuteres (og helst kritiseres) av andre her inne. Om noen har ønsker om å høre min vurdering av et selskap etter en gitt tidshorisont, er det bare å spørre.

Andre som har aksjetips kan gjerne dele, men da med tidshorisont og under børsens åpningstider.

Jeg har hatt godt hell med mine analyser og investeringer i min tid som investor så langt, og det kan være interessant å se om jeg kan klare å vise til tips med god avkastning og som kan klare å slå markedet videre.

PS. Tipsene mine kommer selvfølgelig utelukkende under børsens åpningstider, noe som egentlig sier seg selv om man skal kunne bruke de.
arsenalpaatopp
14.05.08 16:16
Mitt første aksjetips..

Etman International ligger 10 000 aksjer ute for 3,00 nå på axess.
Tidshorisont:1 dag -

Handles med jevne mellomrom mellom 2.90 og 3.30. Mange prosent å plukke enkelt. Q1 kommer 28/5, og det kan for sikkerhetsskyld være greit å ha kommet seg ut til da. Hatt en del restruktureringer som kan gi utslag på q1.
Kjøp nå på 3.00 og legg ut på 3,30.
Også jevnlig store kjøp fra Kina som er med å holde kursen oppe.
Marchionni
MarchionniInnlegg: 6143
17.05.08 17:21
Hvorfor kommer tipsene kun under børsens åpningstider?
arsenalpaatopp
17.05.08 19:01
Fordi poenget er at når tipset kommer skal man kunne kjøpe aksjen til en gitt kurs. Kan selvsagt si at man vil tipse til åpningsprisen, men siden man ikke kan vite hva åpningsprisen er så kan det også hende at tipset er dårlig.

Også fordi jeg la merke til dette i en annen tråd, at noen tipset om en aksje og skrøt av hvor rett han/hun hadde. Han/hun hadde kommet med tipset etter stengetid og kursen var oppe fra start.
Marchionni
17.05.08 22:53
Med andre ord: Tipsene dine er meget kortsiktige, og forutsetter at vi følger med her hele dagen? I så fall tror jeg dette slår bedre an på HO.
arsenalpaatopp
18.05.08 00:55
Det har jeg absolutt ikke sagt. Tipsene kommer under børsens åpningstider, men kan vare over lengre tid. Jeg setter også kursmål, så det kommer tydelig frem hvor mye potensiale som har blitt tatt ut. Hovedpoenget mitt var at det skulle være orden, og at jeg da kan sette en kurs når jeg gir tipset. Det sier seg selv at poenget fort kan bli borte om jeg gir tips om kjøp av en aksje til en kursmål som allerede kan være overgått ved åpningskursen..
VivaLV
VivaLVInnlegg: 21702
18.05.08 09:56
Marchionni skrev:
Med andre ord: Tipsene dine er meget kortsiktige, og forutsetter at vi følger med her hele dagen? I så fall tror jeg dette slår bedre an på HO.

Bare bra vel at man forsøker og dra igang diskusjoner rundt aksje på VGD-forumet....
Flere har vel gjort tilsvarende forsøk, men har ofte stillet av.

HO er jo umulig og orientere seg i, 90% er jo bare tull.
Bananskall
BananskallInnlegg: 3527
18.05.08 12:44
Problemet med slike tråder er vel at folk i bunn og grunn helst vil få opp prisen på akjer de eier, og ikke hjelpe andre...
arsenalpaatopp
18.05.08 13:21
Bananskall skrev:
Problemet med slike tråder er vel at folk i bunn og grunn helst vil få opp prisen på akjer de eier, og ikke hjelpe andre...
-------------------

Hvis du tror at finnes mange nok på VGD som leser dette og investerer i mine tips, slik at kursen faktisk stiger, så vil jeg kalle deg naiv.

Og om jeg skulle tipse om aksjer jeg har investert i ville jeg uansett ikke kun forventet avkastning fra VGD-brukere og dermed ville det kun ha bekreftet seriøsiteten av tipsene mine enda mer.

Noen av tipsene jeg kommer med, kommer jeg nok til å investere/har investert i selv. Kan jo ikke gi bort de beste tipsene mine til VGD-brukere og sitte på de dårlige selv. Antar at det ikke er noe stort problem, etter det jeg har forklart.
Bananskall
BananskallInnlegg: 3527
18.05.08 13:28
arsenalpaatopp skrev:
Hvis du tror at finnes mange nok på VGD som leser dette og investerer i mine tips, slik at kursen faktisk stiger, så vil jeg kalle deg naiv

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jepp, omtrent like naiv som man vil være om man satser titusener av kroner basert på tips av en uidentifisert og sannsynligvis ukvalifisert arsenalpaatopp i stedet for å gjøre research på egenhånd;)
Marchionni
18.05.08 14:49
arsenalpaatopp skrev:
Det har jeg absolutt ikke sagt. Tipsene kommer under børsens åpningstider, men kan vare over lengre tid. Jeg setter også kursmål, så det kommer tydelig frem hvor mye potensiale som har blitt tatt ut. Hovedpoenget mitt var at det skulle være orden, og at jeg da kan sette en kurs når jeg gir tipset. Det sier seg selv at poenget fort kan bli borte om jeg gir tips om kjøp av en aksje til en kursmål som allerede kan være overgått ved åpningskursen..

-> Om kursmålet kan nås over natten, må det jo være veldig kortsiktig. Men for all del, jeg følger med!
Marchionni
18.05.08 14:51
VivaLV skrev:
Marchionni skrev:

"Bare bra vel at man forsøker og dra igang diskusjoner rundt aksje på VGD-forumet....
Flere har vel gjort tilsvarende forsøk, men har ofte stillet av.

HO er jo umulig og orientere seg i, 90% er jo bare tull."

-> Ja, det er flott, men jeg tror ikke det er nok lesere her til at vi kan lage diskusjon ut av så kortsiktige aksjetips. Angående HO, så skrives det mye bra der, om man holder seg i de rette fora. På Energi skrives det f.eks stort sett tull.
arsenalpaatopp
18.05.08 19:37
Marchionni skrev:
-> Om kursmålet kan nås over natten, må det jo være veldig kortsiktig. Men for all del, jeg følger med!

------------
Jeg forstår at jeg uttrykte meg litt uklart. Nå finnes det flere selskaper som har steget 50% over natta, men det var ikke hovedpoenget. Hovedpoenget var at jeg ville kunne ha med en startkurs når analysen og kursmålet kommer, og det kan jeg ikke gjøre når børsen er stengt.
arsenalpaatopp
18.05.08 19:44
Bananskall skrev:
arsenalpaatopp skrev:
Hvis du tror at finnes mange nok på VGD som leser dette og investerer i mine tips, slik at kursen faktisk stiger, så vil jeg kalle deg naiv

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jepp, omtrent like naiv som man vil være om man satser titusener av kroner basert på tips av en uidentifisert og sannsynligvis ukvalifisert arsenalpaatopp i stedet for å gjøre research på egenhånd;)

-------------------
Kjære bananskall. Jeg antar at du er klar over hvor mange selskaper som er notert på børs verden over. Og å starte på relativt blanke ark på forhånd da skal det mye research til, for brorparten av selskapene er ganske uinteressante. Så om jeg tipser om selskaper som jeg mener har stort potensiale så nekter det ikke deg å gjøre egen research før du velger å investere.

Og kan jo også si det på en annen måte. Om jeg klarer å vise til gode tips her på tråden over tid. Alle tipsene mine er under børsens åpningstider og dermed fullt mulig å handle når tipsene kommer. Hvorfor ikke da investere titusener av kroner basert på en uidentifisert arsenalpaatopp? Hvis jeg har hatt rett og gitt god avkastning på alle mine eks.vis 15 tips, hvorfor skal ikke det 16 være bra? Nå spørst det selvsagt hvor stor del av egenkapitalen titusener av kroner er for folk, men forfor ikke da ha noen lodd i mine tips?
arsenalpaatopp
19.05.08 15:47
Mitt andre tips..

Tandberg Data, Short.
Kurs på 1,79 nå.
Kursmål : 0,50?
Tidshorisont: 6 måneder - 12 måneder

Analyse:
Prøver å unngå å tipse mye short, men denne er såpass selvfølgelig kandidat. Måtte trå til med storstilt emisjon for ikke så lenge siden, og er ikke lenge til de mest sannsnylig må til med en ny emisjon, og da er det ikke sikkert at noen vil kjøpe. Selskapet skulle visstnok starte å levere positivt nå, men ser ut som det bare blir med planene. Det skal sies at de bør få litt mer tid til restruktueringen, men ganske mye skal forandres før de klarer å levere positivt.

Tall i millioner kroner
Q1 2007 Q1 2008
Omsetning
50,3 50,6
Driftsresultat
-1,0 -4,3
Resultat før skatt
-5,5 -9,8

PS. Selv om tidshorisonten er 6-12 måneder er de en god shortkandidat hele veien.
ulfarne
ulfarneInnlegg: 19841
20.05.08 15:29
Hvor kjøper du aksjene dine, arsenalpaatopp?
arsenalpaatopp
20.05.08 15:37
Mitt tredje tips..

PSI, Long
Kjøpskurs nå: 28.00
Kursmål : 45.00
Tidshorisont: 6-12 måneder.

Analyse:
Et vektsselskap med stort potensiale og som har blitt hardt straffet. Ble en megleranbefalingsfavoritt på slutten av 2006 og steg fra en kurs på rundt 10 til 60 midtsommers 2007. Etter toppen i fjor sommer har de hadde et jevnt fall ned til 30, og aksjen har nå også falt ned til i underkant av 30.

Selskapet er leverandører av avanserte IT-løsninger til dagligvarebransjen, faghandel, servicehandel og industri. Har nå også fusjonert med Cash Guard som PSI og Erik Pinnås (største aksjonær i PSI) gradvis har kjøpt seg inn i den siste tiden.

PSI har rett og slett blitt for hardt straffet og det vil vise seg det neste året. Mye av grunnlaget for fallet har kommet av at veksten har avtatt og at investeringer (Repant og CashGuard) har falt i verdi. Vekstpotensialet i Norge og Sverige er nok begrenset videre, men i år lanseres PSIs produkter i Danmark og etter fusjonen med CashGuard står Vest-Europa for tur. I tillegg kommer de med stadig større vareutvalg og treffer stadig nye markeder.

Et veldig interessant veksselskap og man kan tjene gode penger ved å komme seg inn i tide. På den annen side går det ikke å vite når oppturen starter og vi kan fort se at selskapet beveger seg sidelengs en måned eller to til.

Jeg har for øyeblikket ingen aksjer i selskapet, men vurderer situasjonen fortløpende.
arsenalpaatopp
20.05.08 15:39
ulfarne skrev:
Hvor kjøper du aksjene dine, arsenalpaatopp?

--------------

Jeg bruker nordnet for øyeblikket, men bytter nok snart til et bedre alternativ.
hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 5926
22.05.08 11:31
Noen gode trading-tips idag aresenalpaatopp?

arsenalpaatopp
22.05.08 16:31
hamplenedomplenedis skrev:
Noen gode trading-tips idag aresenalpaatopp?
-----------
Så dessverre ikke innleggget før nå, men finnes flere interessante aksjer nå om dagen. Skal prøve å få kommet med et par tips i morgen.
arsenalpaatopp
23.05.08 15:17
Mitt fjerde tips..

Exense (EXE), Long
Kjøpskurs nå: 1.31
Kursmål : 2.00-2.50
Tidshorisont: 3-6 måneder.

Analyse:
Exense er et it-selskap som er notert på Axess. De leverer løsnings- og integrasjonsorienterte prosjekter innenfor områdene innkjøp og logistikk. Exense har enda slitt med å levere positivt og med det har også kursene falt. Men Q1 2008 var derimot en opptur da selskapet leverte EBITDA på MNOK 8.4. Omsetningen var MNOK 22.8. Dette er sterkt for et selskap med markedsverdi MNOK 37.4, og om de kan opprettholde denne utviklingen sier det seg selv at selskapet er veldig gunstig priset.

Om dette er et godt kjøp eller ikke avhenger selvsagt mye av den videre utviklingen. Det vil være naturlig å tro at et positivt resultat, uansett størrelse, vil være nok til å forsvare kursen og også mest sannsnylig en moderat oppgang. Og dette virker meget sannsynlig etter mine vurderinger. Et annet positivt element er at selskapet er en mulig oppkjøpskandidat for flere selskaper.

Kursen har blitt trykket ned av en emisjon som nylig har blitt fulltegnet. Restrukturering og store utviklingskostnader i 2007 var grunnlaget for emisjonen. Det er mye som taler for selskapet, og fallhøyden er nok ikke så altfor høy. Men det skal samtidig nevnes at risikoen er der, og det er en nødvendighet at selskapet leverer Q2.

Jeg har selv 10 000 aksjer i selskapet for øyeblikket, noe som tilsvarer 7% av min totale portefølje. Min inngangsverdi var 1.32.
hm_2
hm_2Innlegg: 110
23.05.08 18:15
hei arsenal:

-etterlyser synspunkter på TSU.. er notert på axess

ellers sitter jeg i tts marine.. litt trauig aksje men den er vel bankers.( fikk i dag en drilling avtale som det er større marginer enn kran avdelingene. samt 2 x B Skeie inn i styret i dag.. har tro på denne..)
- kom gjerne med synspunkter på denne også..

har du shortet tad?

arsenalpaatopp
24.05.08 20:22
hm_2 skrev:
hei arsenal:

-etterlyser synspunkter på TSU.. er notert på axess

ellers sitter jeg i tts marine.. litt trauig aksje men den er vel bankers.( fikk i dag en drilling avtale som det er større marginer enn kran avdelingene. samt 2 x B Skeie inn i styret i dag.. har tro på denne..)

har du shortet tad?

-----------------
Hei hm_2,

Transeuro ja, du sitter inne nå? Et veldig interessant selskap med veldig stor oppside uten tvil. Har fulgt med dem en stund uten at jeg dessverre har valgt å investere enda. Jeg prøver konsekvent å unngå å investere med selskaper med så stor nedside som TSU, noe som har kostet meg dyrt i denne omgang.

Situasjonen nå er vel ganske positiv. Vi vet jo alle hva som skjedde med QEC etter funnet der og det samme kan vel skje for TSU. Samtidig er det veldig positivt for selskapet med all støtten som kommer fra Ukraina og at RAG er villig til å ta på seg så mye av utgiftene. De vil nok trolig også være med å betale for nye lisenser i Crimea. På den annen side så vil jo det tilsi at de ønsker seg en avtale som vil gjøre at det kan dryppe godt på dem også. Om jeg ikke tar feil så skal de vel i forhandlinger neste uke.

Som sagt så er potensialet ganske enormt. Om sannheten bare er i nærheten av ryktene så kan man tjene store penger på TSU. Men på den annen side så har ikke TSU mye penger og RAG har finanisert mye. De har også nylig utsted obligasjoner for å få inn mer midler. Ved en fiasko i Ukraina vil ikke TSU aksjene være mye verdt. Sannsynligheten for en fiasko er derimot liten og oppsiden stor.

I dette selskapet er uttrykket "ikke satse mer enn du har råd til å tape" veldig gjeldende. Men har du en sum som du har råd til å tape så er dette et selskap med veldig god reward iforhold til risken.

Hva er dine tanker rundt selskapet da?

arsenalpaatopp
24.05.08 20:58
hm_2 skrev:
hei arsenal:

har du shortet tad?

-----------------
TTS Marine kan være en fin aksje ja. Har ikke spesielt stor erfaring med selskapet, men ser at de har en stor og stadig økende ordrereserve og klarer å tjene penger. Med den veksten som er guidet så er heller ikke P/E særlig skremmende.

Når vi ser på det tekniske så ser vi en motstand rundt der kursen er i dag og neste er en ganske tydelig motstand på 92. Med aksjen og børsens positive trend så ligger mye til rette for at motstanden som ligger ved dagens nivå kan brytes. Om motstanden brytes så ser vi det som kan være en dobbelt bunn som vil tilsvare en kurs på rundt 92 om den tar ut sitt fulle potensiale. Om aksjen bryter motstanden og tar ut potensiale i dobbeltbunnen så bør man da ta en ny vurdering av selskapet. Ellers er RSI høyt, men ikke skremmende høyt. Det har nådd en tidligere topp og kan være interessant å se hvor lenge den kan holdes oppe.

Dette er et selskap hvor det kan være lønnsomt å følge "the trend is your friend"-mottoen med tanke på hovedindeksens bevegelser.

Håper du fikk noe ut av dette. Forstår av det du skriver at du ønsker å sitte i TTS ganske lenge, men blir vanskelig for meg å gi noen sterke prognoser uten å vite mer om det fundamentale, og uten å få noe tydelig teknisk svar. Men med dagens marked og det som kan bli en global konjunkturnedgang utover 2008 og i 2009 er det hovedsaklig viktig å se på selskaper som tjener penger og med store ordrereserver, det har i alle fall TTS.

Når det gjelder TAD så sitter jeg ikke short i selskapet. Jeg vurderer fortløpende kortsiktige short posisjoner etter trading oppturer, og vil nok sitte short ved Q2 også. Om ingen ting har endret seg til da så er det mulig at jeg blir sittende short litt lenger.
Bosset
BossetInnlegg: 804
25.05.08 02:10
Litt pussig at TTS og TSU blir nevnt i samme innlegg her. Mange tror faktisk at disse har nære forbindelser i disse dager. Hvis vi ser nærmere på børsmeldingen fra TTS:

(TTS) Kontrakt til Drilling Equipment divisjonens selskap i Canada

(...) en onshore rigg.

Kontrakten med en kunde i Ukraina gjelder leveranse
av en 125 tonns rigg pakke. (...)

Koblingen Canada - Norge - Ukraina fikk aksjen til å stige 33,33% på fredag. TSU er notert både i Norge og Canada, og har kontor begge steder. Muligens tilfeldig, men hvor mange selskap i Canada trenger en rigg akkurat nå til å drille i Ukraina (om man antar at kunden befinner seg i Canada)? Innsidekjøp forrige uke. Mulig at TSU ikke hadde til hensikt å offentliggjøre noe enda, men TTS rett og slett røpet de.

Slike rykter kjøper i hvertfall jeg. Så får jeg heller ta tapet om det viser seg at det var feil.
hm_2
25.05.08 08:48
takk Arsenal

Bosset: ja litt tilfeldig for min del at jeg har noen poster i tsu i tillegg til tts.. vurderer å kjøpe mer i tsu.. forøvrig litt rart at ikke tts melder om hvem kunden er?
hm_2
25.05.08 09:11
hei igjen arsenal

ja sitter med noen poster i tsu
jeg har ikke noen gode erfaringer med litt mer "risiko" aksjer, har tradet litt på qec, men ikke sitti over natta.angrer på jeg solgte på 11.-
innsidekjøpet i tsu gjorde at jeg kjøpte.. vurderer fortløpende hva jeg skal, men har ikke tid til å følge med hver dag. syns det er vanskelig å legge opp noen strategi,
har bestemt meg for å sitte på denne,,

arsenalpaatopp
25.05.08 11:36
hm_2 skrev:
hei igjen arsenal

ja sitter med noen poster i tsu
jeg har ikke noen gode erfaringer med litt mer "risiko" aksjer, har tradet litt på qec, men ikke sitti over natta.angrer på jeg solgte på 11.-
innsidekjøpet i tsu gjorde at jeg kjøpte.. vurderer fortløpende hva jeg skal, men har ikke tid til å følge med hver dag. syns det er vanskelig å legge opp noen strategi,
har bestemt meg for å sitte på denne,,

------------------------
Så lenge det er penger du har råd til å tape så er det absolutt å anbefale. Så håper jeg for din skyld at TSU blir et nytt QEC-eventyr..
hm_2
25.05.08 14:02
ja tror det blir en spennende uke, det er bare "gevinst" jeg har gjort på andre trades som jeg har i tsu, tørr ikke å gå all in her nei.

- min erfaring er å sitte lenge og ta gevinst når man har nådd sitt mål, eller vurdere situsjonen på nytt, man lærer masse om seg selv og grådigheten med aksjehandel hehe
men det kryder jo hverdagen litt med rally f.eks qec.

hamplenedomplenedis
hamplenedomplenedisInnlegg: 5926
25.05.08 17:18
Jeg har 20 000 aksjer i qec, kjøpt til snittkurs 3,65.. Hva tror dere, bør jeg selge nå eller avvente litt? Vurderer å sette stopp loss på 20,00. men litt usikker på den videre utviklingen
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg