Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skattefrie gaver fra foreldre?

NYTT TEMA
clavin
clavinInnlegg: 23044
10.08.08 22:30
Saken er den at min mor har et hus som skal selges, og har sagt at salgssummen skal deles i tre deler (henne, meg og min søster). Hun sitter i dag i uskftet bo (er enke).

Følgende spørsmål reiser seg her:

1) Istedet for å overføre hele summen et kalenderår til våre kontoer (dvs meg og min søsters) er et alternativ å ta dette stykkevis. Hvor mye kan foreldre hvert år gi sine barn skattefritt?

2) Hvordan kommer arvebestemmelsene til anvendelse? Vil forskudd av arv her bli registrert slik at høyere satser vil iberegnes når endelig oppgjør skal gjennomføres i fremtiden (dvs at vi her bruker opp de avgiftsfrie grunnbeløpene), eller starter vi på "null" i neste omgang?

Er det noen som har kunnskap her?
CaptainOfIndustry
CaptainOfIndustryInnlegg: 9038
10.08.08 22:31
Jeg mener at du kan motta inntil 300.000 NOK skattefritt som forskudd arv.
clavin
10.08.08 22:36

Jeg tror også det, men da betyr vel dette at dette blir registrert, slik at vi tar dette med oss når endelig arv skal fordeles (dvs at vi ikke får et nytt avg.fritt beløp om noen år).
helvete666
helvete666Innlegg: 102
10.08.08 22:39
Be moren din om å ta ut kontanter til deg og søstra .
deretter er det bare å sette penga inn på din egen konto.

clavin
10.08.08 22:54

Skatteetaten vil muligens merke en betydelig og unaturlig økning i formue?
spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1342
10.08.08 23:15
litt gammel info, men:
http://www.dn.no/privatokonomi/article954007.ece?WT.svl=article_image

og du har ellers helt rett, gjør dette "hvitt", så står du sterkere senere.

Sjekk også hvor mye du kan motta før det går ut over hva du får i stipend fra lånekassen.
helvete666
10.08.08 23:18
er du idiot?
En sum fra 500000kr er ikke no stress.
Ingen som bryr seg om det
og hvertfall så kan dem ikke bevise en dritt.

Valtra6850
Valtra6850Innlegg: 1002
10.08.08 23:25
clavin skrev:
1) Istedet for å overføre hele summen et kalenderår til våre kontoer (dvs meg og min søsters) er et alternativ å ta dette stykkevis. Hvor mye kan foreldre hvert år gi sine barn skattefritt?

Om jeg ikke husker helt feil, så ble det nylig satt et konkret tall på hvor mye man kunne motta i gaver fra foreldre avgiftsfritt -mener det er snakk om 1G* (grunnbeløpet i folketrygden). Tidligere var det bare en ullen formulering om at alle gaver ut over vanlige jule- og bursdagsgaver var avgiftspliktige. *Merk at størrelsen på beløpet må tas med en klype salt pga tvilsom hukommelse på min side, men det er i alle fall fastsatt en konkret sum.

clavin skrev:
2) Hvordan kommer arvebestemmelsene til anvendelse? Vil forskudd av arv her bli registrert slik at høyere satser vil iberegnes når endelig oppgjør skal gjennomføres i fremtiden (dvs at vi her bruker opp de avgiftsfrie grunnbeløpene), eller starter vi på "null" i neste omgang?

Du bruker opp de avgiftsfrie grunnbeløpene, med mindre grunnbeløpene blir økt etterpå, da får du jo selvsagt den økningen tilgode ved neste omgang, om du forstår..
clavin
10.08.08 23:29
Takk for svar til alle. Vi er ikke under utdanning, så således er ikke dette momentet relevant. Slik jeg ser det er det her ikke noen praktiske "snarveier", all den tid det kun godtas overføring av mindre beløp skattefritt.

Vi får se hva det ender opp med....
helvete666
10.08.08 23:30
mye er dette snakk om?
clavin
10.08.08 23:32

Det er vanskelig å vite, da boligen ikke er solgt, og det er snakk om en feriebolig hvor verdien er noe usikker. Vi har likevel estimert salgsverdien til ca en mill, men kan bli både lavere og høyere.
helvete666
10.08.08 23:37
Da er det ikke noe stress.

arveavgiften er bare laget for de superrike med masse formuer

Men et par mill skal kunne gå skattefritt
ingen som gidder å bry seg om det hvertfall..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg