Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan velge strømleverandør?

NYTT TEMA
soool
sooolInnlegg: 2243
08.09.08 20:53
For første gang.. vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Fikk en liste over en haug jeg kunne velge blant da..

Har heller ikke et fnugg av anelse på hvor mye strøm det vil gå i løpet av ett år.
soool
08.09.08 20:57
Kan forøvrig legge til at jeg får mye varme fra folk under, over og på sidene. Er også vedfyring, så det blir vel stort sett bare brukt strøm til matlaging, varmtvann og noe belysning. Ganske lite med andre ord.
geirern84
geirern84Innlegg: 1653
09.09.08 12:27
Om du bruker lite strøm så anbefaler jeg deg å bruke samme som nettleverandøren din, da slipper du å få 2 fakturaer, og sparer fakturagebyr etc.

Hold deg uansett unna de som lover deg strøm til innkjøprspris men skal ha mange hundre kroner i årsgebyr, dette er bortimot svindel om du bruker mindre en 20 000 kilowatttimer.

Jeg vil anbefale gubrandsdalen, fjordkraft, norgesenergi, sjekk mer på www.kt.no
niconi
niconiInnlegg: 15793
09.09.08 15:12
Om du bruker samme som nettleverandøren din, er du sikker på å få den dyreste strømmen. Late strømkunder som velger nettleverandøren fordi det er så lettvint, fordi de alltid har gjort det, eller fordi de ser det som en slags sosialdemokratisk plikt er melkekyrne til strømleverandørene.

Vær heller en aktiv forbruker, og velg en leverandør som tilbyr stabilt lav strømpris. Selv har jeg Ustekveikja. Selv om jeg ikke følger med på strømprisene fra uke til uke, har jeg inntrykk av at de ligger jevnt lavt.

Jeg endret fra Fjordkraft/BKK til Ustekveikja for noen år siden. bare et par uker etter at jeg hadde skiftet, fikk jeg telefon fra selgere i Fjordkraft. De tilbød meg mye lavere strømpris enn det jeg hadde hatt tidlegere. De opererer altså med pris for passive saueflokk/melkeku-kunder, og en lavere pris for våkne kunder. Jeg ble rasende og spurte hvorfor de ikke hadde ringt mens jeg var kunde. "Nei, det er bare dumt å selge så billig til alle" Jeg vil ha minst mulig å gjøre med selskaper som behandler trofaste kunder på den måten.
BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 39809
09.09.08 20:47
Hei

Denne siden kan du benytte for å finne de billigste strømleverandørene.

http://www.konkurransetilsynet.no/portal/page?_pageid=235,470742&_dad=portal&_schema=PORTAL&menuid=11957

Som det står på siden er kraftforbruket ditt rundt 10000 kWh dersom du har en liten leilighet, mens 20000 kWh er for normale eneboliger.

Legg inn en av disse summene og kommunen du bor i.

Deretter må du velge om du vil ha standard variable pris, spotpris eller fastavtale.

Kort fortalt gjelder følgende på generell basis:

Spotpris: Billigst over tid, men man må ha økonomi til å tåle raske svingeninger i markedet.

Fastpris: Generelt dyrest, men dersom man er heldig kan man jo slå kraftselskapenes egne analytikere. Bør benyttes dersom man vil ha forutsigbarhet. denne forutsigbarheten betaler du da noe for.

Standard variabel pris: En mellomting mellom de to forrige. Prisene varierer over tid men ikke så kraftig som med spotpris. Prisene er over tid høyere enn spotpris og du er i liten grad sikret mot prisforhøyninger. Du får dem bare 3-5 mnd etter spotprisavtalen. Etter min mening den dårligste av de tre alternativene, men selvsagt den avtalen de fleste har.

Når du har gjort et valg her går du videre på full oversikt for å kunne se alle leverandørene. Her får du også se også hvordan din egen nettleverandør ligger an.

Det er generelt sjeldent små forskjeller mellom du øverste på listen og fakturagebyrer kan selvfølgelig spille inn. Men det er for de fleste ikke for å tjene 200-300 kr i året at vi bytter selskap.

Som liten strømforbruker bør du antageligvis holde deg unna selskaper med fast årsbeløp, men som sagt listen hjelper deg med dette.

SÅ EN ADVARSEL!!!!!

Ikke alle strømlevereandører er like seriøse. Det er haier som melker markedet og i en situasjon med høyere strømpriser kaster kortene og slår seg selv konkurs. Da sitter du igjen med en kraftig oppjustert strømpris fra din egen nettleverandør som kan ta forhøyet pris inntil du på nytt for valgt ny strømleverandør. Dette kan bli svært dyrt. Styr unna disse. Av disse haiene mistenker jeg blant annet Telinet og Vitel å være.

Velg en av de øverste på listen, sjekk med hjemmesiden deres på nettet. Dersom de er nettleverandører eller strømprodusenter selv er de som oftest greie. I tilegg selskaper med solid egenkapital. Det siste kan du sjekke her.

http://www.proff.no/proff/index.c

Søk på firmaet og sjekk regnskapstallene. etter min mening bør egenkapitalen være godt over 10 mill.
soool
10.09.08 05:57
Tusen takk for oppklarende informasjon!

Jeg sjekket måleren, og på 9 dager har det gått 90 kw/t. Så, hvis det fortsetter slik blir det jo ikke de helt store utgiftene. Er fortsatt usikker på om jeg skal velge fastpris eller spotpris.. Klart, det blir sikkert dyrere med en fastpris men det blir liksom det å veie forutsigbarhet opp mot det å muligens spare noen hundrelapper i kvartalet da..

Som sagt første gang jeg betaler strøm selv, og merker at det irriterer meg når lys står på. Hehe.. nå begynner jeg å forstå hvorfor foreldrene mine var så oppgitte over de lange dusjene og den sløve holdningen til det å slå av lys :P

Skal se litt på dette når jeg kommer hjem i kveld, men på lista tilbyr Rauma Energi Kraft AS 64,40 øre per kWh mens de har 300 kroner i fastbeløp per år. Hakket under finner du Fitjar Kraftlag PL som har en kWh-pris på 67 øre per kWh og ingen årsavgift. Får regne litt på det, og sjekke selskapenes likviditet når jeg kommer hjem.
Ivers_1
Ivers_1Innlegg: 367
11.09.08 21:27
Har Vitel nå, med standard variabel pris men tenkte gå over til spotpris. Har aldri hatt problemer med Vitel av noe slag, men man vet jo aldri.

Hvem er å anbefale som ikke tar forskuddsbetalt? Vitel er jo billigst. Mitt forbruk ligger vel på 17000 - 20000 Kwt i året.
.
BornOnThe4thOfJuly
13.09.08 22:17
Nå ønsker jeg ikke anbefale noen direkte utover det jeg har sagt før.

Problemet med Vitel er blant annet som du sier at de tar forhåndsbetalt, i tillegg til egenkapitalsituasjonen. Ved store svingninger i markedet kan den finansielle bufferen de har være for liten slik at de kaster kortene (konkurs). Da har du allerede betalt for strøm du ikke får, samtidig som du kommer på en svært ugunstig tariff hos den lokale nettleverandøren.

Spørsmålet er om du synes denne risikoen er verdt å ta. Dette er selvsagt en vurdering som må holdes opp mot hva det ville kostet deg å benyttet et av selskapene som kommer på 3-7. plass på listen. Strengt tatt skal du også ta med utgiftene knyttet til forhåndsbetalingen (renter av et normalt terminbeløp).

Vurderingen må da være om risikoen står i forhold til gevinsten (besparelsen). Det kan bare du svare på.
pajala
pajalaInnlegg: 1065
14.09.08 01:54
Bruk din lokale leverandør. Den er som oftest eid av kommunen, så overskuddet går da rett tilbake til eieren.
Dette gjør at du kanskje slipper høyere avgifter på ting du kanskje må betale, som renovasjons og vann-avløpsavgift.

Dette gjelder uansett forbruk. En krone spart, er en krone tapt inntekt til kommunen. Dette vil på sikt føre til at du må betale tilbake igjen på andre måter.
BornOnThe4thOfJuly
14.09.08 13:49
Dersom dette var tvang slik at alle måtte bruke og betale til den lokale levereandøren skulle jeg ikke protestert så mye. Men slik systemet virker i dag vil jo jeg betale uforholdsmessig mye for bedre kommuneøkonomi, enn naboen som velger en billig strømleverandør. Jeg føler ikke at det er noe god ide for mitt vedkommende.

Ellers er ikke den lokale leverandøren min eid av kommunen lenger.

Når det gjelder renovasjon og vann- og avløpsavgifter er disse regulerte slik at kommunen ikke kan ta mer i avgifter enn det det koster å levere tjenestene, altså etter selvkostprinsippet. Kommunene kan selvfølgelig benytte skattepenger til å subsidiere tjenestene, men det finnes vel knapt noen kommune som gjør dette i dag. Det må isåfall være noe rike kraftkommuner som ikke vet hva de skal bruke pengene på.

Dersom du ønsker å bidra i kommuneøkonomien er jeg uansett sikker på at din kommune er villig til å ta imot pengegaver fra deg. Faktisk synes jeg det vil være en svært positiv handling, men jeg mener at det må være opp til den enkelte og ikke noe som jeg synes jeg kan oppfordre andre til å gjøre.
gourmande
gourmandeInnlegg: 12577
15.09.08 19:26
niconi skrev:
Om du bruker samme som nettleverandøren din, er du sikker på å få den dyreste strømmen. Late strømkunder som velger nettleverandøren fordi det er så lettvint, fordi de alltid har gjort det, eller fordi de ser det som en slags sosialdemokratisk plikt er melkekyrne til strømleverandørene.

Vær heller en aktiv forbruker, og velg en leverandør som tilbyr stabilt lav strømpris. Selv har jeg Ustekveikja. Selv om jeg ikke følger med på strømprisene fra uke til uke, har jeg inntrykk av at de ligger jevnt lavt.
-------------
Har selv Ustekvekja og kan bekrefte at de ligger jevnt lavt.
jj32
jj32Innlegg: 5
13.09.17 11:06

Vil anbefale å sammenligne strømleverandører ofte, jeg pleier å bruke strømtest.no eller strompris.no 

fargerik
fargerikInnlegg: 46485
13.09.17 12:01
soool: Som sagt første gang jeg betaler strøm selv, og merker at det irriterer meg når lys står på. Hehe.. nå begynner jeg å forstå hvorfor foreldrene mine var så oppgitte over de lange dusjene og den sløve holdningen til det å slå av lys :P

Vi har huset to ungdommer noen år, men de flyttet for et par måneder inn i egen leilighet, og vi er nå bare to gamlinger i huset.

Den første månedlige strømregninga som kom, første måned etter at de flyttet, var 1300 kroner lavere.

Det beste sparetiltaket er å kaste ut ungdommene.

(Innlegget ble redigert 13.09.17 12:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg