Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trenger du hjelp! LES DENNE

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18685
17.11.08 15:43

Hvis du trenger hjelp til noe i ditt innlegg, så huk av for "Trenger du hjelp til noe" Så havner den på fronten og fu får større trafikk til innlegget ditt.

Hildemor76
Hildemor76Innlegg: 1
06.10.09 12:06

Hei:)

jeg trenger hjelp!!!

Jeg er ansatt i kommunen hvor jeg har hatt feil timelønn i 1 1/2 år. Jeg hadde mistet mine attester v flytting, og ble henvist videre til lønningskontoret. De visste ikke hva de skulle gjøre, og fikk bare masse "nei vet ikke" hvordan.

på min arbeidsplass har de ingen rutiner for hva som kan gjøres i et slikt tilfelle...

jeg har mast og spurt og lurt i alle retninger om dette, og til slutt ga jeg litt opp. jeg prøvde begynne sanke inn attester på nytt da, siden ingen kunne hjelpe. Det var ikke lett, noen firmaer eksisterer ikke idag, og dere vet hvordan det er, prøve få tidligere arbeidsgiver til å skrive nye attester? vel, ikke lett når den sjefen du hadde ikke er der mer....sånt tar en hel evighet, og er ikke ferdig med det fremdeles..

ved ren tilfeldighet spurte jeg om dette igjen da jeg skulle inneom lønningskontoret og levere skattekort. jeg sa: det mååå da finnes en vei å få justert lønna mi?? da sier plutselig en av damene..gå på NAV og få utskrift av arbeidstaker registeret? jeg ble helt paff...gjorde som hun sa, mnd etter hadde jeg den lønna jeg skulle. dette var i februar 2009

.Jeg ble før sommeren henvist videre til en områdeleder...hun sier det er min egen skyld og at jeg ikke har gjort nok! gjort nok? jeg har jobbet og sliti for minstelønn...jeg er 33 år og har 2 barn. Nye ungdommer i samme jobben har høyere lønn enn jeg hadde den tiden. samtidig har min arb plass byttet leder 3 ganger, og hun som er min leder nå, vet ikke noe om dette hun heller....

i tillegg skylder hun på budsjettene til kommunen. det har vel ikke jeg noe med. Jeg vil bare ha den lønnen jeg skulle hatt, det er mine penger hun sitter og bestemmer jeg ikke skal få....de på lønningskontoret er enige med meg, sier jeg må være tålmodig så ordner det seg nok...

vel, jeg lurer vel egentlig på om det finnes noen paragrafer jeg kan henvise til?? hun gir seg ikke, og ikke jeg heller...kommunen sier de har som regel å etterbetale i slike saker....men skjer altså ikke i dette tilfellet....

(Innlegget ble redigert 06.10.09 12:09)

Wings_of_Norway
Wings_of_NorwayInnlegg: 75
23.11.09 11:52

Egentlig så forstår jeg ikke problemet, selv om jeg forstår deg.

Det er vel enkelt nok å gå over denne saksbehandleren og klage på behandlingen du har fått?
Noen paragrafer kan jeg dessverre ikke vise til, men kommuner har vel plikt på å etterbetale slikt om jeg ikke tar feil. Du kan jo henvende deg til organisasjonen. Jeg regner med at de ordner opp.

drømmer1
drømmer1Innlegg: 2
18.03.10 03:05

Jeg har vært sosialklient og narkoman i ca 10 år.Er nå nøktern, men har pådratt meg noen hundre tusener i gjeld.De fleste regningene er f.eks en bok i en bokklubb som kostet 100 kroner; og nå er regningen blitt på noen tusen.Jeg har rett og slett ikke åpnet regningene, eller møtt på evt "konfliktråd", eller hva det nå heter.Venter på time hos gjeldsrådgiver; og prøver å få oversikt over gjelden min.Sender ett standardbrev til alle kreditorer om situasjonen min;bl.a skriver jeg at jeg for tiden er sosialklient og betalingsudyktig.De fleste ignorerer dette og fortsetter å sende regninger og lar rentene løpe(selv om jeg ver om betalingsusettelse og rentefritak).Jeg går ut fra at jeg vil få gjeldssanering med tiden.Samtidig har jeg lyst til å starte egen bedrift.Jeg lager smykker som jeg vil selge gjennom nettbutikk og ønsker å søke etablererstøtte til å opprette en egen butikk her jeg bor.Kunne også tenkt meg å importere varer for videresalg.

Kan jeg få oversikt over gjelden min på en annen måte enn å åpne regningene jeg får etter hvert?Er det en dårlig ide å prøve å få min egen inntekt gjennom å starte en egen bedrift nå?Hvordan kan jeg evt vite om det er andre enn statens innkrevingssentral som evt har rett til å gå inn på kontoen min og hente penger?Kan jeg tjene 50 000 uten å betale moms?Kan jeg få noen tips?Er det noen spesielle nettsteder jeg kan lære noe av å lese?

På forhånd takk for hjelpen;-)

ferrek
ferrekInnlegg: 15458
18.03.10 10:40
drømmer1: På forhånd takk for hjelpen;-)

Jeg vil anbefale deg å kopiere denne teksten også lage et nytt tema her inne på økonomiforumet. Trykk på "Nytt tema", lag en overskrift og kopier det du har skrevet her.

Veldig få som er inne på denne tråden og sjekker. :-)

Wings_of_Norway
Wings_of_NorwayInnlegg: 75
22.04.10 10:57
drømmer1: Kan jeg få oversikt over gjelden min på en annen måte enn å åpne regningene jeg får etter hvert?Er det en dårlig ide å prøve å få min egen inntekt gjennom å starte en egen bedrift nå?Hvordan kan jeg evt vite om det er andre enn statens innkrevingssentral som evt har rett til å gå inn på kontoen min og hente penger?Kan jeg tjene 50 000 uten å betale moms?Kan jeg få noen tips?Er det noen spesielle nettsteder jeg kan lære noe av å lese? På forhånd takk for hjelpen;-)

Hmmm, jeg er i liknende situasjon, men jeg har fått gjeldsordning og har nå 1,5 år igjen av min 5-års "dom".

Ut fra min erfaring vil jeg på det sterkeste råde deg til å IKKE starte noe firma selv før en evt GO er i orden og ferdig avtjent, da dette vil skape stooore problemer for deg som gründer. Du vil ikke kunne få hverken telefon, bankkort, betalingsavtaler eller annet nødvendig for et firma før alle dine betalingsanmerkninger er strøket fra alle registre. Dette vil ta antall år en GO er i effekt pluss 2 år etter en GO er gjennomført. 
Når det gjelder moms så MÅ du ha en inntening på minst 50.000,- før momskonto blir opprettet, men etter du har nådd denne summen skal du betale moms for denne summen også, i tillegg til varer produsert og fakturert, selv om disse ikke er betalt av kunde. Du må med andre ord ha en del penger for å kunne få en inntekt.

Beklager å komme med slike nyheter, men dette er realiteten. 

adeline
adelineInnlegg: 2635
08.05.10 15:44

Tror ikke man kan drive egen virksomhet for å få gjeldsordning. Desverre. Og heldigvis. 10 år ute av drift er vel ikke beste bakgrunnen for å starte for seg selv.

adeline
adelineInnlegg: 2635
08.05.10 15:49
Hildemor76: Jeg ble før sommeren henvist videre til en områdeleder...hun sier det er min egen skyld og at jeg ikke har gjort nok! gjort nok? jeg har jobbet og sliti for minstelønn...jeg er 33 år og har 2 barn

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Mener du virkelig at arbeidsgiver er ansvarlig for å skaffe til veie nye papirer til deg!? At du i det hele tatt kritiserer arbeidsgiver her er å skyte langt over mål. Når du er 33 år burde du vite bedre.

maglauk
maglaukInnlegg: 72
15.10.11 23:59

Du burde ikke starte noe firma før du har fått ordnet opp i gjelden din. Ikke tenk på det engang !!! Få orden på livet og økonomien din først. Ikke gap over for mye med en gang.

Lykke til !!!

sigroes
sigroesInnlegg: 1
22.06.12 02:06

Hvem bryr seg om Porsgrund Porselen

Denne bedriften har vært  en av Norges attraksjoner gjennom årtider.Nå har den blitt rasert av en eier med enestyre og den eieren har "opsjon" på merkevaren PP. Er det noen av våre  pengesterke eiere i samfunnet som kunne tenke seg å forhandle med vedkommende om overtagelse for å opprettholde den eksklusive varen den engang var. Det er fortsatt mulig, da det enda er en kjent vare i turistøyemed. Vi håper.

Tidl.industriansatt som elsker vår industri, Porsgrunn 

(Innlegget ble redigert 22.06.12 02:07)

petter1
petter1Innlegg: 29
13.09.13 22:05
Hei :)

var så uheldig og kom borti glasspeisen med fleecgenseren... Det har kommet noen stygge merker på glasset... Hvordan få det bort når glasset er blitt kaldt?? Takk for svar :)

Sorry at jeg sender det her er litt desperat?
leif1
leif1Innlegg: 9
22.02.17 14:52
drømmer1: Jeg har vært sosialklient og narkoman i ca 10 år.Er nå nøktern, men har pådratt meg noen hundre tusener i gjeld.

hei, var i samme situasjon for ca 12 år siden, var hos namsmannen fikk gjeldsordning, sa jeg hadde et ønske om og komme i gang med arbeid med eget firma, ingen der som hadde motforestillinger mot det. jeg drev dette firmaet under  gjeldsordingen, noe som også hjalp meg godt under min rus rehablitering, ble ikke tatt ut mye lønn fra firmaet, da det ble mye innvesteringer av omsetningen første årene, holdt meg  oppdatert med en advokat hva jeg burde gjøre i forhold til inntekt osv. etter fire år tilbydde jeg kreditorene et fulstendig oppgjør på 15% mot at de slettet meg i brønnøysund og så på sakene som ferdig oppgjort. de fleste kreditorer hadde da alerede slettet gjelden, og de som ikke hadde gjort det godtok 15 %. grunnen var at om de hadde ventet et år til fikk de ingenting.så hele gjeldsordningen min varte tot 4 år. vær oppmerksom på dersom du starter et firma og det gir høy avkastning etter gjelsordningen er avsluttet ( inntil 5 år etter mener jeg det var ) kan kreditorer forsøke og hente inn kravene, dette gjelder også f.eks arv lottogevinst o,s,v derfor syns jeg det var greit og ha de bekreftelsene om at kreditorer så på gjelden som fullstendig oppgjort, med de 15% de fikk. men råder deg til og snakke med en jurist / advokat om dette, samt ha en godkjent regnskapsfører. det og ha en jobb er jo svært så viktig i forhold til og holde seg rusfri også, var i alle fall det for meg. lykke til :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg