Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

effektiv rente, reell rente, nominell rente?

NYTT TEMA
moneyinthebank
moneyinthebankInnlegg: 1774
17.11.09 01:31

Hva ligger egentlig i navnene? Hvorfor effektiv, reell og nominell?

Nominell rente er vel den vanlige renta p.a. så vidt jeg har skjønt.

Reell rente finner jeg ikke ut av...

I bøkene står det at effektiv rente er det dagligdagse navnet for internrente.
Hva legger de i det? På internett står det nominell rente + omkostninger, men klarer
ikke helt å skjønne hva dette har med internrenten å gjøre?

Noen som kan forklare kort?

Takker!

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 2353
18.11.09 08:51
moneyinthebank: Hva ligger egentlig i navnene? Hvorfor effektiv, reell og nominell?

Nominell rente er vel den vanlige renta p.a. så vidt jeg har skjønt.

Reell rente finner jeg ikke ut av...

I bøkene står det at effektiv rente er det dagligdagse navnet for internrente.
Hva legger de i det? På internett står det nominell rente + omkostninger, men klarer
ikke helt å skjønne hva dette har med internrenten å gjøre?

Noen som kan forklare kort?

Takker!

1. "Nominell rente" er rentefoten som oppgis når du tar opp et lån, f.eks. 5%. (Forenklet sagt vil altså et lån på 1.000.000 koste deg 50.000 pr. år i renter.)

2. Når man beregner "effektiv rente" må alle kostnader med lånet regnes med. Dette er typisk etableringsgebyr, faktureringsgebyr, månedsgebyr. (F.eks. tar lånekassen 35,- i termingebyr for å sende ut fakturaen.) Et annet moment som påvirker den effektive renta er at lån kapitaliseres månedlig, mens innskudd kapitaliseres årlig. Dette øker forskjellen på nominell og effektiv rente når det gjelder lån og innskudd. (Mer rentesrente på lån.)

3. "Reell rente" (eller realrente) er inflasjonsjustert + at skattefradraget på 28% er med i beregningen. Kan være vanskelig å beregne nøyaktig da det typiske låneobjektet bolig varierer stort i verdi utifra konjunkturer, lokasjon og standard + at bolig ikke er en del av inflasjonsstatistikken. Eksempel på reell rente..: Du låner 1.000.000 til 5% rente for å kjøpe en bolig. Effektiv rente er 5,50%. Rentekostnad første år er ca.55.000. I løpet av ett år har boligen steget 100.000 i verdi. Du har da en reell rente som er negativ. (Du har pr. definisjon tjent penger på lånet.)

Inflasjon + skattefradrag gjør at lån er mye billigere enn den effektive renta skulle tilsi. Pengene (og gjelda) blir mindre verdt etter som åra går.

(Innlegget ble redigert 18.11.09 08:55)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg