Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er kredittscore?

NYTT TEMA
toro1982
toro1982Innlegg: 171
19.01.10 20:33

hva er kredittscore? og hva som blir vurdert?

Testbruker27
Testbruker27Innlegg: 532
19.01.10 20:55

Kredittscore er en poengsum du får av kredittopplysningsbyråer. Hos Lindorff Decision er den mellom 1 og 5, hos Experian mellom 0 og 100, og hos Dun & Bradstreet mellom 0 og 300 (dette gjelder privatpersoner).

Din kredittscore beregnes ut fra:

Inntekt, skatt og formue

Betalingserfaring (anmerkninger)

Flytte og adressehistorikk

Alder (og tidligere kjønn, men det tror jeg er avskaffet)

Frivillige pantstillelser i løsøreregisteret

Næringsinteresser

osv..

"grønn sone" eller "grønt lys" ligger hos LD og Experian hhv på 3 poeng eller mer, og 30 poeng eller mer.

Og noen absolutte regler:

Betalingsanmerkninger gir ALLTID laveste score.

Flytting vil sette deg ned en del.

Plutselig bortfall av formue (f.eks ved boligkjøp) reduserer kredittverdighet (så kommer effekten av flytting i tillegg, noe som kan lage merkelige utfall hos enkelte)

Å drive enkeltpersonforetak er ALDRI bra for kredittverdigheten.

Bare si fra om du lurer på noe mer ;)

sentry4
sentry4Innlegg: 3748
19.01.10 21:11
Testbruker27: Alder (og tidligere kjønn, men det tror jeg er avskaffet)

Ja, det er vel såpass få som skifter kjønn at det er lite interessant, og forøvrig vil det vel vøre dobbel kjønnsdiskriminering å ta det med i kredittvurderingen... ;-)

toro1982
toro1982Innlegg: 171
19.01.10 21:14
Testbruker27: Kredittscore er en poengsum du får av kredittopplysningsbyråer. Hos Lindorff Decision er den mellom 1 og 5, hos Experian mellom 0 og 100, og hos Dun & Bradstreet mellom 0 og 300 (dette gjelder privatpersoner). Din kredittscore beregnes ut fra: Inntekt, skatt og formue Betalingserfaring (anmerkninger) Flytte og adressehistorikk Alder (og tidligere kjønn, men det tror jeg er avskaffet) Frivillige pantstillelser i løsøreregisteret Næringsinteresser osv..   "grønn sone" eller "grønt lys" ligger hos LD og Experian hhv på 3 poeng eller mer, og 30 poeng eller mer. Og noen absolutte regler: Betalingsanmerkninger gir ALLTID laveste score. Flytting vil sette deg ned en del. Plutselig bortfall av formue (f.eks ved boligkjøp) reduserer kredittverdighet (så kommer effekten av flytting i tillegg, noe som kan lage merkelige utfall hos enkelte) Å drive enkeltpersonforetak er ALDRI bra for kredittverdigheten. Bare si fra om du lurer på noe mer ;)

Takk:D Når en anmerkning som er oppgjort/slettet får det noe reaksjon for poengskalaen da?

Testbruker27
19.01.10 21:20
toro1982: Takk:D Når en anmerkning som er oppgjort/slettet får det noe reaksjon for poengskalaen da?

Bare hyggelig :)

Ikke for privatpersoner, hvor kun rating i øyeblikket vises.

For næringsdrivende kan man ofte se ratinghistorikk tilbake 3 år.

Når anmerkningen er oppgjort / slettet, er du tilbake på den score du ville hatt uten anmerkningen.

(Innlegget ble redigert 19.01.10 21:21)

Testbruker27
19.01.10 21:23
sentry4: Ja, det er vel såpass få som skifter kjønn at det er lite interessant, og forøvrig vil det vel vøre dobbel kjønnsdiskriminering å ta det med i kredittvurderingen... ;-)

Nå var det merkelig nok slik at yngre kvinner ble betraktet som bedre betalere enn yngre menn. Derfor hadde kvinner i sin tid en score (0-100) på 2 poeng over menn i samme situasjon.

Imidlertid ble dette avskaffet.

Kjønnsdiskriminering er uheldig ja :)

Edit: så ikke poenget ditt før nå, var litt trøtt. Det skulle selvsagt stå: Tidligere var kjønn av betydning, ikke om du var noe annet før :p

(Innlegget ble redigert 19.01.10 21:25)

sentry4
sentry4Innlegg: 3748
19.01.10 22:41

Alt i orden, kunne ikke dy meg, og jeg forsto godt hva du mente :-)

SuMA_P
SuMA_PInnlegg: 638
20.01.10 03:07
Testbruker27: Kredittscore er en poengsum du får av kredittopplysningsbyråer. Hos Lindorff Decision er den mellom 1 og 5, hos Experian mellom 0 og 100, og hos Dun & Bradstreet mellom 0 og 300 (dette gjelder privatpersoner). Din kredittscore beregnes ut fra: Inntekt, skatt og formue Betalingserfaring (anmerkninger) Flytte og adressehistorikk Alder (og tidligere kjønn, men det tror jeg er avskaffet) Frivillige pantstillelser i løsøreregisteret Næringsinteresser osv..   "grønn sone" eller "grønt lys" ligger hos LD og Experian hhv på 3 poeng eller mer, og 30 poeng eller mer. Og noen absolutte regler: Betalingsanmerkninger gir ALLTID laveste score. Flytting vil sette deg ned en del. Plutselig bortfall av formue (f.eks ved boligkjøp) reduserer kredittverdighet (så kommer effekten av flytting i tillegg, noe som kan lage merkelige utfall hos enkelte) Å drive enkeltpersonforetak er ALDRI bra for kredittverdigheten. Bare si fra om du lurer på noe mer ;)

Hva er det du jobber med, siden du hadde så god innsikt i dette?

Testbruker27
20.01.10 11:31
SuMA_P: Hva er det du jobber med, siden du hadde så god innsikt i dette?

Grenser for hva jeg vil utlevere av privatliv her, men jeg har kredittvurdert noen tusen kunder i årene som har gått, for å si det slik. Har også bekjente som har jobbet med å utvikle slike scoringmodeller.

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
20.01.10 11:39

Da har jeg lært noe i dag også :)

maj
majInnlegg: 9
19.06.13 12:34

Kredittscore fra de store selskapene er som Testbruker27 sier, men alene sier den ikke nok. I tillegg har man demografiske opplysninger som for eks din privatøkonomi, arbeidssituasjon, sivilstatus også videre, som sammen med kredittscore forteller for eks bankene om de skal si ja eller nei, og evt til hvilken pris hvis du skal låne penger. Lånescore er en gratis tjeneste du kan sjekke sistnevnte, www.lanescore.no

metafording
metafordingInnlegg: 2
metafording
metafordingInnlegg: 2
29.07.13 20:24

Fikk en score på 80 på lanescore.no mens jeg fikk et gjenpartsbrev fra soliditet hvor det står at jeg er ratet med -1 på 1-100 skalaen.  Minus 1 faktisk. Hva betyr dette da? Jeg har fast jobb, god inntekt, ingen anmerkning. Har 30 000 i kreditt + et moderat studielån.. Det er det hele.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 7026
30.07.13 19:55
Testbruker27: Når anmerkningen er oppgjort / slettet, er du tilbake på den score du ville hatt uten anmerkningen.

Det er jo litt rart at  man ikke ser på historikken til en person, for det sier jo ganske mye om hva man kan forvente. Skal man låne penger til en person eller selge noe som skal betales etter hvert (for eksempel telefonregninger) så vil jo en som stadig ligger på etterskudd med betalinger være en større risiko enn en som alltid gjør opp for seg i tide, da er det jo urettferdig at denne forskjellen ikke kommer frem.

La oss for eksempel si at en person er notorisk dårlig til å betale regninger og slikt, og har ti slike regninger på til sammen 10.000 kr som for lengst skulle vært betalt. Han vil da få en dårlig score.

Men la oss så si at vedkommende tar opp et forbrukslån på 10.000 kr, og betaler disse regningene, da er han plutselig oppe på en bra score, for han har ikke en eneste ubetalt regning (om han vil klare å betale det nye lånet er nå en annen sak).

VivaLV
VivaLVInnlegg: 27732
30.07.13 22:35
SUV_4WD: Men la oss så si at vedkommende tar opp et forbrukslån på 10.000 kr, og betaler disse regningene, da er han plutselig oppe på en bra score, for han har ikke en eneste ubetalt regning (om han vil klare å betale det nye lånet er nå en annen sak).

Vi lar vel oss amerikansiere her også. Der er jo kredittscore en veldig viktig ting og det finnes vel masse tips og triks hva man skal gjøre for å få best mulig score.

jensmaslaksen
jensmaslaksenInnlegg: 1
07.12.13 00:36

Det sies at kreditt skor reduseres ved flytting.er det noen som vet med hvor mye og hvor fort går den opp igjen?

b0lle
b0lleInnlegg: 12496
10.12.13 16:47
jensmaslaksen: Det sies at kreditt skor reduseres ved flytting.er det noen som vet med hvor mye og hvor fort går den opp igjen?

Tenker du da på deg som privatperson eller bedrift?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg