Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overføring av eiendom for samboere

NYTT TEMA
sparkie
sparkieInnlegg: 1473
01.07.10 10:54

Vi bor i dag i et rekkehus som vi eier 50% hver. For et par mnd siden kjøpte jeg nabohuset som jeg eier 100%. Dette skal vi delvis bo i og delvis leie ut. For å slippe å skatte av leieinntektene, ønsker jeg å slå boligene sammen til en enhet. For å gjøre dette kreves det at hjemmelshaverne er sammenfallende på de to boligene. Dvs. enten må jeg overta hele vår felles bolig(noe som er uaktuelt), eller så må min samboer eie 50% av den andre(sammen meg). Vi går for siste alternativ.

Men for å få tinglyst den andre boligen med min samboer som 50% hjemmelshaver, må vi betale dokumentavgift på halve markedsverdien. Dette vil utgjøre ca 26.000 kr for oss, noe som er meget kjipt å betale da jeg nettopp har kjøpt boligen(og betalt dok.avg. allerede).

Noen som kjenner til smutthull her? :) Og ja, jeg vet at vi slipper dette hvis vi gifter oss, men p.t. er ikke dette aktuelt tema(enda) :)

Alle tips/innspill mottas med stor takk!!

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5702
01.07.10 11:10
sparkie: Men for å få tinglyst den andre boligen med min samboer som 50% hjemmelshaver, må vi betale dokumentavgift på halve markedsverdien. Dette vil utgjøre ca 26.000 kr for oss, noe som er meget kjipt å betale da jeg nettopp har kjøpt boligen(og betalt dok.avg. allerede

vanskelig sak. Man trenger i utgangspunktet ikke og tinglyse ved eierskifte, men det er mulig du må det her for og oppnå ditt formål?

Jeg hadde meldt meg inn i Hushaieneslandsforbund asap, og sendt en mail til juridisk avdeling der. Alternativt tatt kontakt med an advokat med eiendom/overdagelser som felt.

Mvh 001

sparkie
01.07.10 11:38

Takk for tipset! Huseiernes landsforbund er jeg faktisk medlem i. Fyrer av gårde en mail der.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 46409
01.07.10 16:33

Unngå skattesjokk ved flere utleieforhold

Leier du ut flere boenheter? Da må du huske på skillet mellom tomannsboliger og det som kalles flermannsboliger.

Tomannsboliger: Utgangspunktet er at en tomannsbolig har to familieleiligheter.
Ved hybelutleie i den ene familieleiligheten, vil hybelinntektene bare være skattefrie dersom hybelen anses å være en "uselvstendig boenhet". På norsk betyr det at den må dele inngang og WC med den familieleiligheten den hører sammen med. Hvis hybelen har egen inngang og WC har vi en selvstendig boenhet, og leieinntektene vil bli skattepliktige.

Flermannsboliger: Boliger med tre eller flere selvstendige familieleiligheter vil være en flermannsbolig - og de skal alltid regnskapslignes. Det vil si at alle leieinntektene på utleiers hånd vil være skattepliktige.

Husk også at en boligeiendom med to familieleiligheter og en selvstendig hybel (dvs. at den har egen inngang & eget WC) vil være en flermannsbolig, og dermed skattepliktig.

Kilde: dinside.no

(Innlegget ble redigert 01.07.10 16:33)

Tsjitjikov
TsjitjikovInnlegg: 67
01.07.10 18:51
Rainmaker: Kilde: dinside.no

Den artikkelen du linker til her er datert 29.04 2003.

Etter skatteloven §7-2 er inntekt frå utleie av tomannsbolig skattefritt dersom utleigar nyttar minst 50% av den eine leilegheita (rekna etter utleieverdi) til eigen bruk.

001olebrum
001olebrumInnlegg: 5702
01.07.10 23:28
Tsjitjikov: Den artikkelen du linker til her er datert 29.04 2003. Etter skatteloven §7-2 er inntekt frå utleie av tomannsbolig skattefritt dersom utleigar nyttar minst 50% av den eine leilegheita (rekna etter utleieverdi) til eigen bruk.

Er boligen definert som 2 mannsbolig kan man godt leie ut den dyreste, og bo i den rimeligste selv, og leieinntektene er da alikevel ikke skattepliktig.

http://www.skatt.no/skatt/nyheter_arkiv/spar_skatt1/

Mvh 001

sparkie
05.07.10 09:01

Takk for nyttig info folkens. Hos meg blir det en tomannsbolig og slik jeg tolker det vil jeg slippe å skatte selv om leiligheten jeg leier ut får egen inngang(ref. 001olebrum sin link).

Ser for øvrig at det er viktig å holde tunga i rett munn her. Å skatte kontra ikke skatte er jo en vesentlig forskjell :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg