Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skattefri gave

NYTT TEMA
sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
10.07.10 10:53

Hvor mye kan man gi bort til barna pr. år før de må skatte av beløpet? Forutsatt at barna har en normal inntekt...

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 45622
10.07.10 11:49

Mener på at det er 1/2 G.

sploinxx
10.07.10 12:36
Rainmaker: Mener på at det er 1/2 G.

(Innlegget ble redigert 10.07.10 12:37)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 45622
10.07.10 12:55
sploinxx: Er det et av disse tallene? La oss si at barnet har en halv million i inntekt.

Vedkommendes inntekt spiller ingen rolle for hvorvidt skattekrav på gave utløses.

Og ja, det er grunnbeløpet jeg snakker om.

sploinxx
10.07.10 17:00

75 000 altså. Da kan man gi 37500 årlig, da. Pluss lommepenger.

(Innlegget ble redigert 10.07.10 17:01)

KranJan
KranJanInnlegg: 1364
10.07.10 17:51
sploinxx: 75 000 altså. Da kan man gi 37500 årlig, da. Pluss lommepenger.

Man kan gi 1/2 G per forelder.

Så kan man gi "ekstra" ved spesielle anlednigner.

du kan gi mer til brylupp og slikt ting.

Man kan også gi Unger som studerer mer i studietiden. LIvssituasjon betont.

Om du har en sønn som tjener 500.000 i året kan du kke si du gir livssituasjon betont.

Å jeg ville vel vært obs på at om du gir "lommepenger" utover dem 1/2`n fra begge foreldre så kan det hende en dag at skattekontoret vil kommentere det.

Husk at i utgangspunktet er denne 1/2 også med julegaver og bursdagsgaver og alt dette.

KranJan
10.07.10 17:55
sploinxx: Hvor mye kan man gi bort til barna pr. år før de må skatte av beløpet? Forutsatt at barna har en normal inntekt...

Om du skal flytte midler til arvinger så er det dog mange andre måter å gå fram på som ikke utfører beskatning.

Dere kan jo også ta med familie på Ferie som dere betaler.

Dere kan selge eiendom osv til barna med bruksrett.. Dette vil redusere verdien på eiendommen betraktelig.

Dessuten en ting som funker fryktelig bra selv den dagen i dag.. det er selvfølgelig bruken av kontanter...

iSteden for å overførepenger til sønnen så gir du han kontanter. Det er vanskelig å påvise hvor x antall tusen pr mnd kommer fra ... 

så lenge du ikke gir så mye at han får en serdeles formueøkning. tjener man si 360.000 netto  i året vil jeg tror dem begynner å lure om han har en formuyeøkning på 300.000 i sparepenger i året. (altså at alt omtrent er betalt med kontanter fra deg/dere)

sploinxx
11.07.10 01:37

OK. Jeg kan sløse litt og la det drysse litt kontanter og ferieturer. Da kan barna bruke sine egne penger på å nedbetale lån. Jeg forstår.

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 10312
17.07.10 00:45
sploinxx: 75 000 altså. Da kan man gi 37500 årlig, da. Pluss lommepenger.

Arveloven er en lov som burde fjernes for godt, vi får altså ikke bestemme over våre egne penger som vi har betalt både inntektsskatt og formueskatt av i mange år.
Og la oss selv få bestemme hvem vi ønsker å gi penger til, jeg har 3 barn, A,B og C, hvis jeg gir penger til barn C, så har barn A og B krav på det samme beløpet, om ikke før så ihvertfall når jeg går bort. Og hvis jeg gir penger til barnet til barn C, (burtsdag, konfirmasjon), så blir det registrert på hva barn C har fått i forskudd på arv.
Nei, nå må det for pokker snart bli slutt på dette overformynderiet her i landet! 

KranJan
17.07.10 08:23
Bobbyv: Arveloven er en lov som burde fjernes for godt, vi får altså ikke bestemme over våre egne penger som vi har betalt både inntektsskatt og formueskatt av i mange år.
Og la oss selv få bestemme hvem vi ønsker å gi penger til, jeg har 3 barn, A,B og C, hvis jeg gir penger til barn C, så har barn A og B krav på det samme beløpet, om ikke før så ihvertfall når jeg går bort. Og hvis jeg gir penger til barnet til barn C, (burtsdag, konfirmasjon), så blir det registrert på hva barn C har fått i forskudd på arv.
Nei, nå må det for pokker snart bli slutt på dette overformynderiet her i landet! 

Skjev deling er jo lov etter norsk lov da.

Så når du som far har gitt hver av dinne barn en million. Eller fordelt 2/3 på barna dine.. SÅ kan du skjevdele resten. Det vil si at en av barna kan få 1/3 av formuen alene.

Skjevdeling er jo mer synlig blant "rikingene" Men der ser du plutselig at en av arvingene stikker av med største delen av kaka.

Støtter forslaget om fjærning av Arveavgift samt fjærning av formueskatt (hvertfall på arbeidende kapital)

krokus1
krokus1Innlegg: 4453
19.07.10 02:57
Bobbyv: Og la oss selv få bestemme hvem vi ønsker å gi penger til, jeg har 3 barn, A,B og C, hvis jeg gir penger til barn C, så har barn A og B krav på det samme beløpet, om ikke før så ihvertfall når jeg går bort. Og hvis jeg gir penger til barnet til barn C, (burtsdag, konfirmasjon), så blir det registrert på hva barn C har fått i forskudd på arv.

Tull og tøys. Selvsagt blir ingenting "registrert" uten at du selv gjør noe aktivt for det. Og du kan selvsagt gi alt du eier til barn C uten at det utløser noe som helst rettigheter for barn A og B. DU har rett og slett ikke peiling :-)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4340
20.07.10 12:08
Bobbyv: Arveloven er en lov som burde fjernes for godt,

Ja, fjern arveloven - så går alt til staten.

Bobbyv
22.07.10 00:57
krikkert2: Ja, fjern arveloven - så går alt til staten.

Jeg mente arveavgiften, men det burde strengt tatt også gjøres noe med arveloven, la meg få bestemme hvor mye jeg vil gi hvert av barna mens jeg lever.

Bobbyv
22.07.10 01:17
krokus1: Tull og tøys. Selvsagt blir ingenting "registrert" uten at du selv gjør noe aktivt for det. Og du kan selvsagt gi alt du eier til barn C uten at det utløser noe som helst rettigheter for barn A og B. DU har rett og slett ikke peiling :-)

Nei, jeg har ikke peiling, så da er vi 2 :-)

krokus1
22.07.10 08:49
Bobbyv: Nei, jeg har ikke peiling, så da er vi 2 :-)

Nei. Jeg har peiling. Tosk.

tobbens72
tobbens72Innlegg: 271
22.07.10 09:09

Anbefaler deg å kjøpe et bilag til Dine Penger som omhandler Arv. Du kan bestille det fra www.dinepenger.no

Her står alt du trenger å vite om arv.

Njaa-skeptisk
Njaa-skeptiskInnlegg: 77
22.07.10 13:58
krokus1: Jeg har peiling.

Da har jeg et spørsmål til deg som har peiling;)

Dersom jeg mottar en pengegave fra foreldrene mine innenfor grunnbeløpet (1/2G pr. forelder), plikter jeg å skrive gavemelding?

Bobbyv
22.07.10 14:27
Njaa-skeptisk: Da har jeg et spørsmål til deg som har peiling;) Dersom jeg mottar en pengegave fra foreldrene mine innenfor grunnbeløpet (1/2G pr. forelder), plikter jeg å skrive gavemelding?

Les et innlegg fra han tosken som påstår han har peiling litt tidligere i denne tråden.
Iflg ham så kan dine foreldre gi deg så mye de vil, også over grunnbeløpet, og det blir igjen iflg ham ikke registrert noen steder.
Dette er selvfølgelig bare tullprat, men skal bli artig å se hva han svarer på innlegget ditt.

krokus1
22.07.10 15:06
Bobbyv: Les et innlegg fra han tosken som påstår han har peiling litt tidligere i denne tråden.
Iflg ham så kan dine foreldre gi deg så mye de vil, også over grunnbeløpet, og det blir igjen iflg ham ikke registrert noen steder.
Dette er selvfølgelig bare tullprat, men skal bli artig å se hva han svarer på innlegget ditt.

Dette er ikke tullprat nei. Voks opp.

Les litt her og selvsagt her.

Uansett så er det du som mottager som må gi beskjed...dette er ikke noe som noen offentlig ansatte eller bankansatte driver og aktivt leter etter...de som tror det må være mindre begavet.

I tillegg...og det er det viktigste (sakset fra linken over):

"Periodiske ytelser til underhold, oppfostring, utdanning og til nødvendig stønad er ikke avgiftspliktig når ytelsen er brukt opp før giveren døde."

Dette kan fort dreie seg om et par hundre tusen i året.....personlig har jeg vel fått rundt 150000,- fra mine foreldre hvert år fra jeg var 18 til jeg var 30 og ferdig med utddannelsen....men det detter da inn noen titusener nå og da nå også...selvsagt uten at dette blir registrert av noen.

krokus1
22.07.10 15:10
Njaa-skeptisk: Dersom jeg mottar en pengegave fra foreldrene mine innenfor grunnbeløpet (1/2G pr. forelder), plikter jeg å skrive gavemelding?

Under 1/2 G, selvsagt ingen melding. Over 1/2 G? Ja, du plikter det, samme som du plikter å oppgi all inntekt, plikter å bruke hvit arbeidskraft osv. Det handler rett og slett om din samvittighet. Oppgir du det ikke er det ca 99,99% sannsynlighet for at det aldri blir registrert hos skatteetaten. Men det er klart....er du så dum at formuen din øker markant og ikke står i forhold til inntekten din blir det noe annet...da kan jo noen luringer hos skatteetaten heve et par øyebryn. Men igjen...95% av alle selvangivelser blir godtatt selv med grove feil....gjennomsnittlig behandlingstid pr. selvangivelse er 2,5 min.

krokus1
22.07.10 15:11
Bobbyv: Dette er selvfølgelig bare tullprat, men skal bli artig å se hva han svarer på innlegget ditt.

Hva for en idiot er du som skal belære meg i et tema jeg jobber med hver bidige dag? Tosk.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1324
22.07.10 15:26

Dette er typisk "skal, kan og bør".

Du SKAL oppgi alt du mottar ut over 1/2 G fra hver av foreldrene.

Du KAN la være å oppgi det du mottar ut over 1/2 G også, og du KAN late som om du ikke skjønte at det å fortsette å motta "veldig mange penger" uten å si ifra til noen ikke var lov. Her ville jeg gjort en liten vurdering av typen "Hva jobber jeg med, hva jobber mine foreldre med, er det sannsynlig at vi blir trodd når vi sier at vi ikke visste, og ikke gadd undersøke".
(Min personlige vurdering her er at om du eller dine foreldre er Økonomer, Advokater eller Smarte, så viser dere litt måtehold i hva dere tror dere slipper unna med)
Merk også at dersom du overstiger grensene så er ALT forskudd på arv, så skal du først motta mer enn "lovlig" så sørg for at det monner!

Du BØR følge regelverket, selv om sjansen for å bli oppdaget er minimal. (Myndighetene HAR blitt flinkere til å håndtere tallene de får inn etter at de slapp bruke tid på å punche inn tallene fra selvangivelsen og heller kunne bruke de elektroniske dataene. Mindre tid på å få tallene inn, mer tid til å kontrollere dem).
Når det er sagt, joda, om du sørger for at du ikke bygger en formue uten å kunne forklare hvor pengene kommer fra, så er det lite sannsynlig at du blir oppdaget.

Om jeg først skulle vært "smart" her, så ville jeg heller:
Lånt penger fra foreldrene, bruk renten fra "lån i arbeidsforhold", og sørg for at den årlige rentekostnaden er under 1 G (1/2 G fra hver av foreldrene) - rentefritt lån.
Nedbetal med et passe beløp hver måned fra din konto til deres.
Ta imot kontanter når du er hjemme på besøk. 
Dette bør gi deg større handlingsrom enn bare å motta noen tusenlapper når du er på besøk.

Bobbyv
22.07.10 15:35
krokus1: Hva for en idiot er du som skal belære meg i et tema jeg jobber med hver bidige dag? Tosk.

Herregud! Du skulle vært roer, du ror jo som en gal. Nå er tonen plutselig blitt at mottager er pliktig til å oppgi det vedkommende mottar i gaver over en 1/2 G av hver av sine foreldre, da oppga du vel det du mottok av dine foreldre?
Men uansett snakker du om helt andre ting enn det jeg ønsket, jeg ville bare kunne gi mitt barn C så mye penger jeg ville uten at ligningsvesenet skulle kunne blande seg opp i det.
Du påstår også at dette er et tema du jobber med til daglig, da er det veldig merkelig at du faktisk oppfordrer til ulovligheter, du sier bl.a. at man bare kan la være å melde fra om gaver uansett hvor mye penger det dreier seg om.

krokus1
22.07.10 15:37
spredo-the-original: Dette er typisk "skal, kan og bør".

Et godt innlegg...spesielt god lesning for de av oss med god moral og samvittighet ;-)

Njaa-skeptisk
Njaa-skeptiskInnlegg: 77
23.07.10 07:51
krokus1: Under 1/2 G, selvsagt ingen melding

Visste det ikke var avgiftspliktig, men var usikker på om det allikevel skulle meldes, så takker for svaret. Reglene kan virke litt diffuse for en som ikke har peiling.:)

krikkert2
23.07.10 08:06
Bobbyv: Herregud! Du skulle vært roer, du ror jo som en gal. Nå er tonen plutselig blitt at mottager er pliktig til å oppgi det vedkommende mottar i gaver over en 1/2 G av hver av sine foreldre, da oppga du vel det du mottok av dine foreldre?
Men uansett snakker du om helt andre ting enn det jeg ønsket, jeg ville bare kunne gi mitt barn C så mye penger jeg ville uten at ligningsvesenet skulle kunne blande seg opp i det.
Du påstår også at dette er et tema du jobber med til daglig, da er det veldig merkelig at du faktisk oppfordrer til ulovligheter, du sier bl.a. at man bare kan la være å melde fra om gaver uansett hvor mye penger det dreier seg om.

Krokus1 og du snakker om to helt forskjellige temaer - og du avslører at du ikke har lest det han har skrevet, i og med at du svarer på noe helt annet.

krokus1
23.07.10 09:49
Njaa-skeptisk: Visste det ikke var avgiftspliktig, men var usikker på om det allikevel skulle meldes, så takker for svaret. Reglene kan virke litt diffuse for en som ikke har peiling.:)

Klippet fra Skatteetaten (mine uthevelser):

"Hva er avgiftspliktig gave?

Som gave regnes enhver økonomisk fordel som oppnås ved foreldelse eller ettergivelse av gjeld, ved kjøp, bytte, leie, lån, interessentskapsavtale eller annen rettshandel hvor mottakeren ikke har svart fullt vederlag. Det er opp til arveavgiftsmyndigheten å avgjøre om overdragelse av aktiva innebærer et gaveelement eller ikke.

Gaver som er unntatt fra arveavgift

Enkelte gaver er unntatt for avgiftsplikt. Dette gjelder bl.a. gaver ytt innenfor det årlige avgiftsfrie beløpet, enkelte periodiske ytelser og gaver til ektefeller, registrerte partnere eller visse samboere. Disse gavene er derfor heller ikke meldepliktige. Nedenfor gis en kort omtale av de gaver som er unntatt fra avgiftsplikt. Nærmere informasjon kan også fås via internett i håndbok i arveavgift i kapittelet om periodiske ytelser og det årlige avgiftsfrie beløp, eller ved henvendelse til Skatteopplysningen.

Det årlige avgiftsfrie beløp

Med virkning for rådighetserverv fra

1. januar 2008 er det innført en regel som unntar gaver inntil halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G) ved årets inngang fra arveavgift. Det er et vilkår at gaven er ytt før giverens død.

Dersom det årlige fribeløpet ett år er fullt utnyttet gjennom gavetransaksjoner tidlig i året, er alle senere gaver meldepliktige til skattekontoret.

Det årlige fribeløpet omfatter ikke fast eiendom og formuesobjekter som verdsettes etter arveavgiftsloven

§ 11 A (ikke-børsnoterte aksjer og andeler i ansvarlige selskap og kommandittselskap, samt andre verdipapirer som ikke er notert på børs)."

Bobbyv
23.07.10 13:11
krikkert2: Krokus1 og du snakker om to helt forskjellige temaer - og du avslører at du ikke har lest det han har skrevet, i og med at du svarer på noe helt annet.

Hva mener du med at jeg svarer, det er jo Krokus1 som svarer på mitt innlegg hvor jeg sier at jeg selv burde få bestemme om jeg vil gi barn C så mye penger jeg selv ønsker uten at barn A og B skal ha det samme, meldeplikten kjenner jeg til, noe som burde fjernes.
Krokus1 har da et innlegg til meg 190710 0257: Sitat: Tull og tøys. Selvsagt blir ingenting "registrert" uten at du selv gjør noe aktivt for det. Og du kan selvsagt gi alt du eier til barn C uten at det utløser noe som helst rettigheter for barn A og B. Du har rett og slett ikke peiling.

Er du også av den oppfatning at jeg kan gi så mye penger jeg vil til et av barna uten at de 2 andre har krav på like mye, i såfall tar du også feil!

krikkert2
23.07.10 13:40
Bobbyv: Er du også av den oppfatning at jeg kan gi så mye penger jeg vil til et av barna uten at de 2 andre har krav på like mye, i såfall tar du også feil!
Bobbyv
23.07.10 14:15
krikkert2: Oh really now.

Jeg gir meg, dere hadde heldigvis rett, jeg ringte "Skatteetaten" for sikkerhets skyld. Men beløp over 1/2 G skal meldes inn og man kan ikke gi bort alt man har til ett barn, bl.a. fast eiendom skal deles mellom barna.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg