Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Formueskatt

NYTT TEMA
OOTSP
OOTSPInnlegg: 6446
19.08.10 17:07

Nå må jeg spørre personer som har økonomisk peiling, for jeg har blitt litt usikker på hva jeg sparer mest penger på.

Jeg har en bolig verd 3m, og har ikke tatt opp noe lån enda. Formueskatten ligger på 1,1%. Så da må jeg betale 33 000 hvert år i formueskatt. Men får høre fra alle at jeg må ta opp et lån, for da vil formueskatten minke.

Hvis jeg tar opp et lån på 100 000,-, hvor mye kommer formueskatten til å minke da?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 45058
19.08.10 17:38
OOTSP: Nå må jeg spørre personer som har økonomisk peiling, for jeg har blitt litt usikker på hva jeg sparer mest penger på. Jeg har en bolig verd 3m, og har ikke tatt opp noe lån enda. Formueskatten ligger på 1,1%. Så da må jeg betale 33 000 hvert år i formueskatt. Men får høre fra alle at jeg må ta opp et lån, for da vil formueskatten minke. Hvis jeg tar opp et lån på 100 000,-, hvor mye kommer formueskatten til å minke da?

Det er ikke markedsverdien for en bolig som benyttes for beregning av formue.

Det er likningsverdien.

Likingsverdien vil maks utgjøre 30% av omsettningsverdiverdi.

Hvilket betyr at likningsverdien for boligen din maksimalt er 900 000.

Hvis du da er gjeldfri, og ikke har andre formuesobjekter vil du ha nettoformue på 900 000 kr

Innslagspunktet for formeskatt er 700 000 (1,4 mill for ektefeller)

Du skal da betale formueskatt for 200 000 kroner.

Det tilsvarer 2200 kr i skatt pr. år.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1304
19.08.10 18:12
OOTSP: Hvis jeg tar opp et lån på 100 000,-, hvor mye kommer formueskatten til å minke da?

Rainmaker har helt rett i sitt svar.

I tillegg, noe som svært mange glemmer når de ser problemstillingen "jeg har formue, kan jeg ta opp lån for å bli kvitt den..."

Hvis du har en formue på 1.000.000
så tar du opp et lån på  300.000 for å redusere formuen, hva gjør du med de lånte pengene?

Hvis du setter dem i banken så har du en formue på 1.000.000 + bankinnskudd på 300.000 - lån på 300.000 = formue på 1.000.000. Mao ingen endring i formuen.
I tillegg så betaler du RENTER på lånet

Skal du slippe unna formueskatt så må du enten bruke opp pengene du har i banken, eller ta opp lån og bruke opp de lånte pengene (og betale rente), ELLER bruke pengene til å kjøpe noe som blir oppfattet å ha LAVERE verdi enn det du kjøpte det for (hus/bil etc). (Men siden hus og bil har andre kostnader knyttet til det så skal du være rimelig desperat om du gjør sånne investeringer BARE for å redusere formuesskatten)

Det er også verdt å merke seg at de som VIRKELIG har så mye formue at formuesskatten utgjør en større sum penger forsøker å investere formuen i noe som gir AVKASTNING heller enn å fokusere ensidig på å redusere skatten.

SimplyTheBest
SimplyTheBestInnlegg: 13707
19.08.10 18:15

Det store spørsmålet her i verden er hvorfor ikke ligningsverdien på boligen er det som skal legges til grunn for formueskatt når vi tross alt har en lov om det.

Riktignok en svært gammel lov som av en eller annen grunn ikke har tredd i kraft.

Rainmaker
19.08.10 18:37
SimplyTheBest: Det store spørsmålet her i verden er hvorfor ikke ligningsverdien på boligen er det som skal legges til grunn for formueskatt når vi tross alt har en lov om det. Riktignok en svært gammel lov som av en eller annen grunn ikke har tredd i kraft.

Hva mener du?

OOTSP
19.08.10 18:41
Rainmaker: Det er ikke markedsverdien for en bolig som benyttes for beregning av formue. Det er likningsverdien. Likingsverdien vil maks utgjøre 30% av omsettningsverdiverdi. Hvilket betyr at likningsverdien for boligen din maksimalt er 900 000. Hvis du da er gjeldfri, og ikke har andre formuesobjekter vil du ha nettoformue på 900 000 kr Innslagspunktet for formeskatt er 700 000 (1,4 mill for ektefeller) Du skal da betale formueskatt for 200 000 kroner. Det tilsvarer 2200 kr i skatt pr. år.

Okey, det hørtes veldig bra ut. For selv om jeg har et hus for 3m, så har jeg nesten ingenting på konto, og tjener utrolig lite (ufør). Derfor måtte jeg spørre siden jeg begynte å bli nervøs for at formueskatten kom til å ta knekken på min økonomi.

Da vil jeg fokusere på å heller være gjeldsfri og droppe å ta opp lån, for det ville bare ha kostet mer som sagt. Tusen takk for hjelpen, alltid godt å få hjelp fra dere som kan dette :-)

SimplyTheBest
19.08.10 18:42
Rainmaker: Hva mener du?

http://lovdata.no/all/tl-19750606-029-003.html#8

Er mange som får grunnlaget for eiendomskatt beregnet høyere enn ligningsverdi.

Men uansett, var en avsporing fra utgangspunktet for debatten.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 3612
19.08.10 18:44
SimplyTheBest: http://lovdata.no/all/tl-19750606-029-003.html#8 Er mange som får grunnlaget for eiendomskatt beregnet høyere enn ligningsverdi.   Men uansett, var en avsporing fra utgangspunktet for debatten.

Du må ikke blande formueskatt og eiendomsskatt.

Har ingenting med hverandre å gjøre.

SimplyTheBest
19.08.10 18:46
Columbus_3: Du må ikke blande formueskatt og eiendomsskatt. Har ingenting med hverandre å gjøre.

Beklager, hadde ment å skrive eiendomskatt.

Men som sagt, har ingenting i diskusjonen her å gjøre. Er bare litt irritert på eiendomsskatten på andres vegne, siden jeg ikke eier selv.

Rainmaker
19.08.10 19:24
SimplyTheBest: Er mange som får grunnlaget for eiendomskatt beregnet høyere enn ligningsverdi.

Eiendomsskatt er ikke det samme som formueskatt

SimplyTheBest
19.08.10 20:17
Rainmaker: Eiendomsskatt er ikke det samme som formueskatt

Nei, ser at jeg skrev feil når jeg skulle avspore diskusjonen.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 20367
19.08.10 21:56
OOTSP: Nå må jeg spørre personer som har økonomisk peiling, for jeg har blitt litt usikker på hva jeg sparer mest penger på. Jeg har en bolig verd 3m, og har ikke tatt opp noe lån enda. Formueskatten ligger på 1,1%. Så da må jeg betale 33 000 hvert år i formueskatt. Men får høre fra alle at jeg må ta opp et lån, for da vil formueskatten minke. Hvis jeg tar opp et lån på 100 000,-, hvor mye kommer formueskatten til å minke da?

Ta og sjekk hva formuesverdien er. Hvis du eide boligen 1.1.2010 så står jo det på ligningen.

Hvis du ikke eide boligen så kan det hende det står i salgsprospektet.

Flystasjon
FlystasjonInnlegg: 2752
19.08.10 22:58

Fra og med i år er det nye regler for beregning av boligens ligningsverdi. Boligens areal multipliseres med en kvadratmetersats som avhenger av boligtype, byggeår og geografisk beliggenhet. Beregningene skal oppdateres årlig og følge boligprisutviklingen.

Kvadratmetersatsen vil på din primære bolig settes til 25% av beregnet kvadratmeterpris, mens fritidsboliger verdsettes som tidligere til ligningsverdi.

Dog vil regelen om at ligningsverdien ikke skal overstige 30% av eiendommens markedsverdi, fortsatt gjelde.

(Innlegget ble redigert 19.08.10 22:58)

OOTSP
20.08.10 00:46

For å være helt ærlig så vil dette huset være ferdig til desember i år. Så huset blir ferdig i 2010, taksten på huset vil komme rundt 3 millioner. Huset består av 2 leiligheter med et areal på 142 m2.

Husker nok ikke hva boligtypen kalles, men lurer på om det var enebolig med hybelutleie det kalles, selv om hybelen er som en leilighet på 133 m2, hehe....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg