Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pensjon

NYTT TEMA
CV14200
CV14200Innlegg: 3851
31.10.10 10:04

Sitter og ser på FBI på NrK nå. Temaet i dag (reprise) er pensjon. Om hvor mye og hvor lenge man må jobbe for å få x antall kroner i pensjon. Derfor må man spare selv også for å få det man trenger for å leve godt som gammel.

Jeg har kjøpt hytte som jeg leier ut og nedbetaler på den måten. Etterhvert er planen å kjøpe en leilighet i Oslo også. Så selger jeg en da nedbetalt leilighet og sitter med masse cash, og har da mulighet til å kose meg masse på mine eldre dager.

HHar dere tenkt noe på fremtiden?

FritzJ
FritzJInnlegg: 4715
01.11.10 19:41
CV14200: Sitter og ser på FBI på NrK nå. Temaet i dag (reprise) er pensjon. Om hvor mye og hvor lenge man må jobbe for å få x antall kroner i pensjon. Derfor må man spare selv også for å få det man trenger for å leve godt som gammel. Jeg har kjøpt hytte som jeg leier ut og nedbetaler på den måten. Etterhvert er planen å kjøpe en leilighet i Oslo også. Så selger jeg en da nedbetalt leilighet og sitter med masse cash, og har da mulighet til å kose meg masse på mine eldre dager. HHar dere tenkt noe på fremtiden?

Du må vel eie hytta i noen år før du kan selge uten å skatte av det (28%). Du må vel også ha brukt den endel selv. Leiligheten må du bo i et år før du selger for å slippe skatten. Det er jammen ikke alle som er så fornuftige som deg.

eplemosten
eplemostenInnlegg: 1748
01.11.10 20:08

Skattefritt salg av fritidsbolig forutsetter at du har brukt hytten selv i 5 av de siste 8 årene om jeg ikke husker feil.

CV14200
CV14200Innlegg: 3851
01.11.10 21:18
FritzJ: Du må vel eie hytta i noen år før du kan selge uten å skatte av det (28%). Du må vel også ha brukt den endel selv. Leiligheten må du bo i et år før du selger for å slippe skatten. Det er jammen ikke alle som er så fornuftige som deg.

Kjøpte hytta i 2005 for 2 mill. I dag er den verdt ca 2,5 mill, gjelden er på ca 1,5 mill i dag.. Da er det 500.000,- som må skattes av. Om 3 år er det skattefritt. Men skal ikke selge, hvertfall ikke enda på mange, mange år. Ligger på fjellet, ski in-ski out ved et populært skianlegg, og finansieres ved utleie. Leieinntekter etter alle utgifter og skatt er ca 120.000,- pr. år. Det er en god pensjon.

Ved å kjøpe en leilighet vil jeg kunne bruke EKen på hytta som sikkerhet, og kjøpe en til 2 mill uten problemer. Leieinntekter vil da bli typisk 10-12.000,- pr. mnd, og etter skatt og andre utgifter vil jeg sitte igjen med noen få tusenlapper. Lånet blir nedbetalt og skatten reduseres.

Jeg er i dag 30 år og jobber som lærer. Lav lønn vil gi lav pensjon, derfor viktig å sikre seg best mulig på egenhånd i dag. Selv om dette er objekter som vil kunne utløse en stor skatt ved salg, vil det være svært liten risiko, da planen er å nedbetale så mye som mulig før jeg evt. selger den dagen jeg trenger frisk kapital.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg