Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er markedsandel?

NYTT TEMA
Ormetunge
OrmetungeInnlegg: 14254
25.05.11 22:33

Jeg har et annet sted her i forumet http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1653260/tittel/sv-minister-lysbakken-og-norsk-presse-i-taktfast/innlegg/31698100/#post31698100

havna opp i en duskusjon angående markedsandeler. Hva markedsandel faktisk er.

Saken er at jeg påstår at A pressen sitter med 70% markedsandel. Så vidt jeg veit kan markedsandel være så mangt og det ser slik ut i følge Wikipedia. Kan jeg med det hevde at i dette tilfellet så er markedet 100% av befolkninga? Norges befolkning. Eller tar jeg feil?

(Innlegget ble redigert 25.05.11 22:38)

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12422
25.05.11 22:37

Jeg ville definert markedet for aviser = de som kjøper aviser. Markedsandel vil dermed bli enten andelen av antall aviser man selger ELLER andelen av den samlede prisen på aviser som selges, da faktisk pris, ikke nominell pris før rabatter. Hvis man definerer markedet på en slik måte at man kan ende med mer enn 100% markedsandel er definisjonen absolutt feil.

Ormetunge
25.05.11 22:43
RattusNorvegicus: Jeg ville definert markedet for aviser = de som kjøper aviser. Markedsandel vil dermed bli enten andelen av antall aviser man selger ELLER andelen av den samlede prisen på aviser som selges, da faktisk pris, ikke nominell pris før rabatter. Hvis man definerer markedet på en slik måte at man kan ende med mer enn 100% markedsandel er definisjonen absolutt feil.

Nå er ikke jeg økonom eller har salgsutdannelse, men har drevet med salg og er påståelig.

Når A pressen så hevder at de når: Daglig bruker mer enn 70 prosent av befolkningen  et eller flere av våre medieprodukter.

Har de da ikke på noen måte en andel av et marked regna ut fra 100% av befolkninga?

Det kan jo være seg gjennom TV2 og/eller feks gjennom ANB (nyhetsbyrå), som forer alle avisene deres (og kanskje andre aviser lokalradioer eller hva det enn måtte være) .

(Innlegget ble redigert 25.05.11 22:45)

Sjah
SjahInnlegg: 2636
25.05.11 22:45
Ormetunge: Saken er at jeg påstår at A pressen sitter med 70% markedsandel. Så vidt jeg veit kan markedsandel være så mangt og det ser slik ut i følge Wikipedia. Kan jeg med det hevde at i dette tilfellet så er markedet 100% av befolkninga? Norges befolkning. Eller tar jeg feil?

Nei de sitter ikke med 70% markedsandel selv om 70% av markedet bruker deres tjenester daglig. Av den grunn at de 70% også kan tenkes å bruke andre medier. Derfor blir et 100% marked den totale delen av definert media som benyttes i løpet av en dag. Ergo må en kartlegge den totale bruken i verdi eller tid od så se hvor stor andel A-pressen har av det markedet. Da vil du finne den reele markedsandelen.

Ormetunge
25.05.11 22:50
Sjah: Nei de sitter ikke med 70% markedsandel selv om 70% av markedet bruker deres tjenester daglig. Av den grunn at de 70% også kan tenkes å bruke andre medier. Derfor blir et 100% marked den totale delen av definert media som benyttes i løpet av en dag. Ergo må en kartlegge den totale bruken i verdi eller tid od så se hvor stor andel A-pressen har av det markedet. Da vil du finne den reele markedsandelen.

Ok, jeg gir meg og må heller bruke ordet dekning i en eventuelt fremtidig debatt?

Eller... hva er riktig terminologi? For å slippe å ødelegge tråder med feil benevnelse dvs leke ordleker.

(Innlegget ble redigert 25.05.11 22:50)

Sjah
25.05.11 22:52
Ormetunge: Når A pressen så hevder at de når: Daglig bruker mer enn 70 prosent av befolkningen et eller flere av våre medieprodukter.
Har de da ikke på noen måte en andel av et marked regna ut fra 100% av befolkninga?

Et eksempel:

Hvis alle som bruker olabukser i Norge bruker LEVIS har Levis 100% av Ola-bukse markedet.

Men hvis en ser på buksemarkedet totalt så omfatter det dressbukser, joggebukser, kort bukser, ola bukser osv. da har plutselig ikke LEVIS lenger 100% markedsandel fordi da er markedet omdefinert, men fortsatt eer markedet 100%.

Om alle disse bruke Ola bukse hver dag, men noen i tillegg skifter til dressbukse på jobben har de ikke lenger 100% markedsandel blandt de personene vedrørende bukser, men de har fortsatt 100% markedsandel på Olabukser.

Slik kan man leke med statistikk.

Men i ditt tilfelle kan man ikke hevde 70% markedsandel fordi brukerne sansynligvis også benytter tilsvarende produkter fra andre tilbydere.

RattusNorvegicus
25.05.11 22:57
Ormetunge: Ok, jeg gir meg og må heller bruke ordet dekning i en eventuelt fremtidig debatt?

Dekning høres bedre ut. Men hvorfor begrense seg til daglig? Hva med timesdekning eller ukesdekning? Dårlig definisjon med andre ord.

Ormetunge
25.05.11 22:58
Sjah: Men i ditt tilfelle kan man ikke hevde 70% markedsandel fordi brukerne sansynligvis også benytter tilsvarende produkter fra andre tilbydere.

Ok, jeg er enig og forstår dette.

Tusen takk

Sjah
25.05.11 23:00
Ormetunge: Ok, jeg gir meg og må heller bruke ordet dekning i en eventuelt fremtidig debatt?
Eller... hva er riktig terminologi? For å slippe å ødelegge tråder med feil benevnelse dvs leke ordleker.

RPI (Rating Percentage Index) er vanlig i medieverden. Det er et mål på hvor mange du når med ditt budskap. Ofte nyttes dette til å verdsette reklametid og sted. Det er dyrere å kjøpe reklame mellom 19 og 22 på kvelden enn det er mellom kl 02-05 om natta. DEt er dyrere å kjøpe reklame under Cham League finalen enn under "Bokspeilet". Samme måte blir det med aviser, VG er dyrere enn Klassekampen osv.

Dekning er et ok uttrykk, når ut til blir noe mer difust da det der ofte vises til hvor mange en har potensiale til å nå.

Himmelblå
HimmelblåInnlegg: 4315
25.05.11 23:01
Ormetunge: Hva markedsandel

Markedsandel kan være mange ting når mediahus blir omtalt.

1. Andel reklameinntekter av det totalt markedet.

2. Andel abonnementer av det totale markedet.

3. Andel seere/lesere av det totale markedet.

Og når man omtaler seere/lesere så er det slik at tallene ikke blir 100% om man legger de sammen :).

TV2 og A-pressen kan ha 70% seere.

Aftenposten og BT etc. kan ha samlet 50% seere. 

Årsaken der kommer av at mange bruker flere media.   Dvs de kan lese både VG , se på TV2 og lese Aftenposten.

Ormetunge
25.05.11 23:04
Himmelblå: Markedsandel kan være mange ting når mediahus blir omtalt. 1. Andel reklameinntekter av det totalt markedet. 2. Andel abonnementer av det totale markedet. 3. Andel seere/lesere av det totale markedet. Og når man omtaler seere/lesere så er det slik at tallene ikke blir 100% om man legger de sammen :). TV2 og A-pressen kan ha 70% seere. Aftenposten og BT etc. kan ha samlet 50% seere. Årsaken der kommer av at mange bruker flere media. Dvs de kan lese både VG , se på TV2 og lese Aftenposten.

Ja, men det jeg tenkte på.

En som selger barbermaskiner kan altså ikke beregne markedsandel fordi det er tenkelig at den som barberer seg også bruker høvel?

Noe slikt var utgangspunktet mitt

(Innlegget ble redigert 25.05.11 23:09)

Sjah
25.05.11 23:07
RattusNorvegicus: Dekning høres bedre ut. Men hvorfor begrense seg til daglig? Hva med timesdekning eller ukesdekning? Dårlig definisjon med andre ord.

Når og frekvensen er fullstendig uvesentlig for spørsmålet trådstarter reiser. Ethvert marked kan brytes ned eller utvides, tidfestes osv  på en mengde ulike måter og hva som er korrekt definisjon blir jo opp til den som ønsker å finne markedet(andelene) i sin nisje.

Det viktige i denne saken var at en ikke kan ta en bruker av ulike tilbyder i markedet til inntekt som en prosentandel kun for den ene tilbyderen. Bidraget fra denne må i så fall fordeles på begge/alle.

Sjah
25.05.11 23:11
Ormetunge: En som selger barbermaskiner kan altså ikke beregne markedsandel fordi det er tenkelig at den som barberer seg også bruker høvel?

Jo det kan han. Han kan ha X% markedsandel av barbermaskinsalget. Her kan han faktisk ha 100% om han er den eneste som selger barbermaskiner. (Markedet for barbermaskiner)

Mens hans andel av det totale barber markedet vil bli midre enn 100% hvis vi forutsetter at noen bruker barberhøvel, fordi da er det individer i markedet som ikke benytter barbermaskin. (Markedet for barbering)

Sjah
25.05.11 23:15
Himmelblå: Og når man omtaler seere/lesere så er det slik at tallene ikke blir 100% om man legger de sammen :).
TV2 og A-pressen kan ha 70% seere.
Aftenposten og BT etc. kan ha samlet 50% seere.
Årsaken der kommer av at mange bruker flere media. Dvs de kan lese både VG , se på TV2 og lese Aftenposten

Anbefaler deg et kurs i prosent og statistikk!

Markedet kan aldri bli mer enn 100%. Du kan ikke telle et individ 2 ganger fordi han benytter 2 ulike TVkanaler. Da må du fordele dette individets enhet prosentuelt på de ulike kanalene h*n har sett på.

RattusNorvegicus
25.05.11 23:19
Sjah: Når og frekvensen er fullstendig uvesentlig for spørsmålet trådstarter reiser.

Så fint, da er vi enige. Det jeg skriver er jo akkurat det samme. Frekvensen må være uvesentlig hvis definisjonen skal være brukbar - så lenge man ønsker en definisjon som er invariant over tid. Ormetunge så ikke ut til å ønske det og det kommenterte jeg, men det forstod tilsynelatende ikke du.

Sjah
25.05.11 23:21
RattusNorvegicus: Så fint, da er vi enige. Det jeg skriver er jo akkurat det samme. Frekvensen må være uvesentlig hvis definisjonen skal være brukbar - så lenge man ønsker en definisjon som er invariant over tid. Ormetunge så ikke ut til å ønske det og det kommenterte jeg, men det forstod tilsynelatende ikke du.

Beklager, noen ganger fungerer ikke det gamle hodet. Ja vi er tydligvis totalt enige.

Ormetunge
25.05.11 23:27
Sjah: Beklager, noen ganger fungerer ikke det gamle hodet. Ja vi er tydligvis totalt enige.

Dette var jo koselig

En diskusjon hvor alle er enige og påståelige meg gir meg :)

Det er ikke hver dag. Tomler kommer når tommelmarkedet tillater det

(Innlegget ble redigert 25.05.11 23:29)

Sjah
25.05.11 23:29
Ormetunge: Dette var jo koselig
En diskusjon hvor alle er enige og påståelige meg gir meg :)
Det er ikke hver dag

Ja noen ganger fungere VGD riktig så bra;)

Men det er dessverre sjelden. Fint å diskutere saklig og når det kommer til faktabasert kunnskap er det synd ikke flere tråder på VGD er mer etterrettelige.

Ormetunge
25.05.11 23:34
RattusNorvegicus: Ormetunge så ikke ut til å ønske det

Hva tenker du på? Jeg hadde et reelt ønske om å få en redegjørelse, selv om jeg eventuelt tok feil. Da slipper jeg jo ordleker i neste diskusjon om akkurat det samma og dermed ødelegge neste tråd i emnet. Den kommer... og sannsynligvis med akkurat den samma debattanten.

Dermed må du ha misforstått meg :)

(Innlegget ble redigert 25.05.11 23:34)

Ormetunge
26.05.11 10:26
RattusNorvegicus: Så fint, da er vi enige. Det jeg skriver er jo akkurat det samme. Frekvensen må være uvesentlig hvis definisjonen skal være brukbar - så lenge man ønsker en definisjon som er invariant over tid. Ormetunge så ikke ut til å ønske det og det kommenterte jeg, men det forstod tilsynelatende ikke du.

Tja, nå ser det ut til at jeg misforstod deg. Se bort fra forrige svar som nok er et resultat av en lengre periode som har innebært et langvarig besøk av en skravlehungrig svigermor og underskudd på søvn.

Om det i realiteten egentlig har noe å si kan jeg ikke være sikker på, men det liker/velger jeg og tro... slik at jeg slipper å føle meg sååå dum. Egentlig gikk jeg inn her nå for å gi deg en tommel så jeg får vel heller gå over til å faktisk gjøre det, i stedenfor å sitte her og produsere dumme og tynne unnskyldninger.

Edit.
(må visst vente litt til)

(Innlegget ble redigert 26.05.11 10:34)

RattusNorvegicus
26.05.11 18:51

Hva skjedde her? Jeg prøver å skjelle ut dere alle og høster et tonn med tomler? På tide å ta meg en tur til Hedmark og dyrke Satan. Jeg må være ute av trening.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 29317
26.05.11 19:04
RattusNorvegicus: Hva skjedde her?

Dårlig samvittighet antageligvis.

christiangu
christianguInnlegg: 1312
27.05.11 00:50
Ormetunge: Hva markedsandel faktisk er.

Vagt sagt er det andelen i det markedet du definerer. En TV-kanal kan f.eks si at "vi har 60% markedsandel for kvinner i alderen 18-25 år."

Når det kommer til A-Pressen blir det, igjen, hva slags marked du definerer. Dette kan være aldersgrupper, kjønn, typer forbrukere (f.eks de som kjøper aviser, eller eier smartelefoner), demografi, alder, og selvsagt en blanding av alle disse.

(Innlegget ble redigert 27.05.11 00:52)

christiangu
christianguInnlegg: 1312
27.05.11 00:56
Ormetunge: Saken er at jeg påstår at A pressen sitter med 70% markedsandel.

Media/nyheter er litt tricky mtp at folk flest konsumerer flere ulike produkter hver dag (ulike nettaviser, papirutgaver, TV-kanaler osv.). Jeg ville heller sagt antall brukere/konsumenter hver dag. Det interessante her er kanskje hvor mange de når ut til på daglig basis?

Ormetunge
28.05.11 14:45
christiangu: Det interessante her er kanskje hvor mange de når ut til på daglig basis?

Så feil kan man altså ta, det trudde jeg og. Men var dum nok til å la meg forlede inn i en slags "debatt" med en jeg kjenner som kverulant fra før av. Og når vi først skulle inn i et sidespor kunne vi jo heller ta den helt ut og gjøre det i rette forum, slik at tråden til TS ikke skulle bli ruinert av hva jeg mener er uvesentligheter, jeg tror alle skjønte poenget med en gang.

Og jeg har spurt han om hvilket ord jeg skal bruke neste gang for å slippe nøyaktig den samma "debatten" på nytt en annen gang. Vi kan vel bare spekulere i hvorfor jeg ikke får svar, vi må nok ta den en annen gang også.

Vi har tatt den før (ap og media), og i tillegg om reklame kontra sponsing (NRK). Der forskjellen etter min mening er minimal og mener den uinteressant for de aller fleste, målet er jo uansett det samma. Å få ut et budskap og det vises på en kanal som angivelig er "reklamefri". Samma hva han ser, om det så er sponsorplakater ser jeg reklame og en uinteressant "debatt", en kjedelig byråkratisk ordlek.

(Innlegget ble redigert 28.05.11 14:46)

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22033
02.06.11 23:15
Ormetunge: Men var dum nok til å la meg forlede inn i en slags "debatt" med en jeg kjenner som kverulant fra før av. Og når vi først skulle inn i et sidespor kunne vi jo heller ta den helt ut og gjøre det i rette forum, slik at tråden til TS ikke skulle bli ruinert av hva jeg mener er uvesentligheter, jeg tror alle skjønte poenget med en gang. Og jeg har spurt han om hvilket ord jeg skal bruke neste gang for å slippe nøyaktig den samma "debatten" på nytt en annen gang. Vi kan vel bare spekulere i hvorfor jeg ikke får svar, vi må nok ta den en annen gang også.

Hei, hei til deg Ormetunge.

Spekulasjoner er gøy, uten tvil. Spesielt hvis man har god tid.

Grunnen til at jeg ikke svarte var fordi du allerede har fått gode svar her, blant annet fra Sjah og Rattus Norvegicus

RattusNorvegicus
03.06.11 10:45
Ormetunge: Vi kan vel bare spekulere i hvorfor jeg ikke får svar, vi må nok ta den en annen gang også

La oss spekulere litt. Det du spurte om var hva markedsandel var. Det er grundig besvart. Som et tips til en annen gang: Ikke spør om noe annet enn det du er ute etter. Alle leste "hva er markedsandel" og slaktet det som kom etterpå fordi det ikke hadde noe med markedsandel å gjøre. Og da er ting ute å kjøre. Hvis du har for vane å spørre om noe annet enn det du lurer på så er det ikke rart du kommer ut for kverulanter.

For å komme litt videre:
Det du lurte på var noe annet - for meg virker det som du leter etter terminologi for å beskrive nærvær i markedet.

Det finnes et lignende begrep:
http://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_exposure
"Marketing exposure is a term used to describe how a marketing strategy once implemented performs in terms of the number of people who can be said to have viewed or been affected by the marketing undertaken. A marketing campaign that provides good marketing exposure will have been one that has a high profile."

og http://en.wikipedia.org/wiki/Market_penetration
"... In these cases penetration is given as a percentage of a country's households who have bought that particular brand or product at least once within a defined period of time."

Men jeg får inntrykk av at det du egentlig er ute etter er i hvor stor grad en markedsføringskanal er tilstede i markedet. Dette er viktig, og resultatene fra undersøkelser blant leserne forteller oss at det er ineffektivt å reklamere for tamponger i "Vi Menn". Jeg avventer videre gjetninger på hva du er ute etter til du kommer med en strikt definisjon. Jeg mistenker at grunnen til at du ikke finner begrepet og ikke får noe svar noe sted er at det ikke finnes et anerkjent, funksjonell teoretisk grunnlag for dette enda. Kanskje det ligger en nobelpris og venter der fremme? Men det er helt utvilsomt noe som mange har brukt mye energi på.

Ormetunge
03.06.11 16:05
RattusNorvegicus: La oss spekulere litt. Det du spurte om var hva markedsandel var. Det er grundig besvart. Som et tips til en annen gang: Ikke spør om noe annet enn det du er ute etter. Alle leste "hva er markedsandel" og slaktet det som kom etterpå fordi det ikke hadde noe med markedsandel å gjøre. Og da er ting ute å kjøre. Hvis du har for vane å spørre om noe annet enn det du lurer på så er det ikke rart du kommer ut for kverulanter.

Saken er at. Joda jeg innrømmer at jeg har misforstått hva mrkedsandel er. At jeg regarerer på MÅTEN kverulanten (som MEGET vel skjønte, som sikkert du også skjønner hva som var hensikten i teksten) operer på. I sofistisk hensikt for å ØDELEGGE tråden med PISS, fordelt over så mange onelinere som mulig... slik at ingen gidder å følge eventuell mer debatt i den tråden!

Ikke lat som du ikke forstår dette.

Videre, forventer du at alle skal være 100% inne med terminologien i et hvert fagområde?

Har du aldri skrevet noe som ikke er 100% riktig for å forenkle og forkorte noe du skriver? (jess, jeg har allerede gjort rede for at jeg ikke gjorde det denne gangen og tok FEIL!)

(Innlegget ble redigert 03.06.11 16:07)

Ormetunge
03.06.11 16:12
vaffanculo: Hei, hei til deg Ormetunge. Spekulasjoner er gøy, uten tvil. Spesielt hvis man har god tid. Grunnen til at jeg ikke svarte var fordi du allerede har fått gode svar her, blant annet fra Sjah og Rattus Norvegicus

Saken er at jeg tror nok de besvarte langt over hodet på deg og det er du veldig glad for.

RattusNorvegicus
03.06.11 16:44
Ormetunge: Ikke lat som du ikke forstår dette.
Videre, forventer du at alle skal være 100% inne med terminologien i et hvert fagområde?
Har du aldri skrevet noe som ikke er 100% riktig for å forenkle og forkorte noe du skriver? (jess, jeg har allerede gjort rede for at jeg ikke gjorde det denne gangen og tok FEIL!)

Når det gjelder 1. setning her, så aner jeg ikke hva du snakker om, antar det er en annen tråd. I så fall er det uinteressant, irrelevant for denne tråden og gratulerer, du avsporer i så fall din egen tråd. Hvis det gjelder denne tråden så forstår jeg ikke hvem du refererer til. Så - jeg skjønner ikke. Slik er det. Foreslår at du slutter å kverulere om denne kverulanten. Det er bare du som bryr deg om det.

Neste setning: Når spørsmålet er hva et begrep betyr, så er det vel litt mye å tro at den som spør er 100% inne i terminologien. Å tro at noen som kommer med definisjonen til deg forventer at du er inne i terminologien du spør om er forrykt. Jeg kan ikke skjønne at du kan finne på å spørre om jeg forventer at du er inne i terminologien. At du videre velger å argumentere mot det som er definisjonen på et uttrykk når det kommer frem hva det er OG det er noe du allerede har lest om på wikipedia og burde vite at er korrekt virker merkelig.

Konklusjonen er klar: Det må være du som er kverulanten. Jeg kan ikke forstå noe annet. Din neste post til "vaffanculo" peker i samme retning. Et helt meningsløst personangrep der du påstår at han er dum. Kan godt være han er det, hva vet jeg. Jeg tilbød meg å følge problemet videre hvis du var villig til å reformulere mer korrekt hva du var ute etter, og svaret jeg får er edder og galle.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg