Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan bli finansielt uavhengig?

NYTT TEMA
rubenevo
rubenevoInnlegg: 45
19.01.14 19:20

Hei!
Jeg er 17 år, går medier og kommunikasjon, har planer om befalutdanning i militæret, men vet ikke hva jeg skal etter det. Har lyst til å starte en bedrift, men vet ikke hva som kan lønne seg! :) Er interresert i biler, men tror ikke dette kan lønne seg (tenker da import, eller bilstyling osv), så kom gjerne med tips til hva jeg kan drive med! :D

Mitt mål i livet (hvertfall et av dem) er å bli finansielt uavhengig, altså, eget hus, et par biler, og nok penger til å gjøre så og si det jeg vil (ferie dit jeg vil osv) og selvfølgelig være 100% gjeldsfri. Altså ikke behøve å tenke for mye på penger.

Jeg er villig til å legge mye arbeid ned i dette og gå 110% inn for det, og som sagt, vil gjerne starte for meg selv! Kom gjerne med tips til hvordan man kan oppnå dette! :D
hvordan kan man oppnå dette er altså spørsmålet! :)

takk på forhånd! 

(Innlegget ble redigert 19.01.14 19:24)

fargerik
fargerikInnlegg: 40888
20.01.14 05:54
rubenevo: hvordan kan man oppnå dette er altså spørsmålet!

Bruk alltid mindre enn det du tjener. Ikke lån penger fra kredittkort.

Har du det som rettesnor fra nå av og hele livet, vil du i praksis spare og etterhvert sitte bra i det.

Prudi2
Prudi2Innlegg: 331
20.01.14 10:14
rubenevo: Mitt mål i livet (hvertfall et av dem) er å bli finansielt uavhengig, altså, eget hus, et par biler, og nok penger til å gjøre så og si det jeg vil (ferie dit jeg vil osv) og selvfølgelig være 100% gjeldsfri. Altså ikke behøve å tenke for mye på penger.

Tror nok dette er veldig hårete mål for en som vil starte egen bedrift. Det å starte egen bedrift krever ofte mye kapital og den er det banken som sitter på. Da er det vanskelig å ha som mål å samtidig være gjeldfri. I tillegg skal du kjøpe hus og biler (som også bare banken har penger til) uten å ha gjeld.

Disse målene er i mitt hode uforenelige, men mindre du har et perspektiv som tilsier at de skal nås innen du er 70....

Jeg ville fokusert på hva som er hovedmålet. Er det å starte egen bedrift eller er det å være mest mulig økonomisk trygg. Hvis det siste er målet, så er det enkleste å finne seg en trygg og godt betalt jobb, bosette seg et sted der husprisene er lave og finne seg en partner med god lønn å dele kostnadene med. Og så ikke få barn. Da har man to inntekter, kan dele utgiftene og samtidig har kun seg selv å bruke pengene på.

(Innlegget ble redigert 20.01.14 10:15)

taknina
takninaInnlegg: 37130
20.01.14 10:17
rubenevo: Mitt mål i livet (hvertfall et av dem) er å bli finansielt uavhengig, altså, eget hus, et par biler, og nok penger til å gjøre så og si det jeg vil (ferie dit jeg vil osv) og selvfølgelig være 100% gjeldsfri. Altså ikke behøve å tenke for mye på penger.

Lykke til!!

krikkert2
krikkert2Innlegg: 4976
23.01.14 08:39
rubenevo: Jeg er villig til å legge mye arbeid ned i dette og gå 110% inn for det, og som sagt, vil gjerne starte for meg selv! Kom gjerne med tips til hvordan man kan oppnå dette! :Dhvordan kan man oppnå dette er altså spørsmålet! :)

Finansiell uavhengighet innebærer at du må ha nok kapital til at du kan leve av avkastningen av kapitalen alene, eventuelt at du kan spre tæringen på kapitalen over så lang tid at du ikke vil gå tom før du er godt og vel pensjonist.

En vanlig regel (bl.a. beskrevet av Mr. Money Mustache) er 4 %-regelen, det vil si at du trenger så mye kapital at 4 % av kapitalen (uttaket) representerer ditt årlige forbruk. Med et årlig forbruk på 200k vil du for eksempel trenge cirka 7 millioner kroner for å opprettholde dette forbruket med denne uttaksgraden.

Cluet til finansiell uavhengighet er ikke mye penger, men lavt forbruk. For å spare opp til de ovenfor nevnte 7 millioner kroner snakker vi sparing av 50k i måneden hver måned i ti år. Dette er da bare for å sikre deg en årsinntekt på 200k per år resten av livet (etter skatt). I tillegg kommer bolig.

Kan du redusere ditt årlige forbruk til 150k slipper du unna med en hovedstol på 5,2 millioner.

Alt du arbeider kommer selvsagt i tillegg til dette.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 2958
23.01.14 10:54
rubenevo: Mitt mål i livet (hvertfall et av dem) er å bli finansielt uavhengig, altså, eget hus, et par biler, og nok penger til å gjøre så og si det jeg vil (ferie dit jeg vil osv) og selvfølgelig være 100% gjeldsfri. Altså ikke behøve å tenke for mye på penger. Jeg er villig til å legge mye arbeid ned i dette og gå 110% inn for det, og som sagt, vil gjerne starte for meg selv! Kom gjerne med tips til hvordan man kan oppnå dette! :D
hvordan kan man oppnå dette er altså spørsmålet! :)

Sju-til-tre jobb og sparing vil ihvertfall ikke fungere. Da kan du i beste fall bli "økonomisk uavhengig" omtrent samtidig som du blir pensjonist, etter et langt liv med spinking og sparing.

De fleste som oppnår denne typen økonomisk uavhengighet er enten svært flinke til noe (idrett, artister, høye stillinger i næringslivet), eller de har klart å skape noe (vellykkede gründere, app-utviklere). Ett annet tips for den som ønsker å oppnå høy lønn er å jobbe "nær pengene". Dvs. innen økonomi og finans.

Hvis du tenker å stifte ditt eget et importfirma bør følgende kriterier være oppfylt..:

- Du må være genuint interessert i det du importerer. (Du må sannsynligvis jobbe 60-70 timer i uka, det funker dårlig dersom penger er eneste motivasjon.)

- Du må importere noe folk vil ha. Det er vanskelig å skape et behov.

- Du må være tidlig på banen. (F.eks. klesmerker som er hippe i USA, men fremdeles ikke har slått gjennom i Norge.)

- Importobjektet må være betydelig billigere i eksportlandet enn i Norge.

wwwMeihackOrg
wwwMeihackOrgInnlegg: 3086
22.02.14 22:03
RogerMaar: Hvis du tenker å stifte ditt eget et importfirma bør følgende kriterier være oppfylt..:
- Du må være genuint interessert i det du importerer. (Du må sannsynligvis jobbe 60-70 timer i uka, det funker dårlig dersom penger er eneste motivasjon.)
- Du må importere noe folk vil ha. Det er vanskelig å skape et behov.
- Du må være tidlig på banen. (F.eks. klesmerker som er hippe i USA, men fremdeles ikke har slått gjennom i Norge.)
- Importobjektet må være betydelig billigere i eksportlandet enn i Norge.

Gode råd...

ett tilleggstips - finn en nisje   ( særlig i starten )     -  helst en hvor det ikke er store aktører som allerede har full oppmerksomhet på dette

7CR
7CRInnlegg: 5795
23.02.14 00:22
RogerMaar: - Du må være genuint interessert i det du importerer. (Du må sannsynligvis jobbe 60-70 timer i uka, det funker dårlig dersom penger er eneste motivasjon.)

Dette finner du igjen overalt.

De som gjør det bra er oftest de som virkelig brenner for det de driver med. Det er en genuin interesse tilstede og penger er sjeldent det primære motivet, med mindre det er snakk om aksjer, poker osv. I det tilfellet er penger en "score" man ønsker å forbedre.

Tror det er en fin regel å ta med seg når man velger yrke/arbeid.

selters
seltersInnlegg: 6199
13.12.16 13:13

1. vinn mye penger

2. arv mye penger

3. start en bedrift og tjen mye penger enten ved å selge bedriften videre eller ved å tjene penger over tid på det bedriften gjør

Men hvis du ikke gjør noen av de tingene så må du bruke den sikreste oppskriften:

3. Studer noe som kan brukes i jobbmarkedet og få deg en greit betalt jobb (over 600-700 000 kr i året). Bruk mindre enn du tjener hele tiden og ha en høy sparerate/investeringsrate hele tiden.

Unngå dyre skillsmisser.

Kom deg rimelig tidlig inn i boligmarkedet slik at du får utnyttet den langsiktige prisveksten man normalt har over lang tid i boligmarkedet. Men ikke kjøp for tidlig slik at du må kjøpe en liten bolig først og så oppgradere/flytte til en større bolig flere ganger heller, for det koster 100 000-200 000 kr å kjøpe og selge en bolig. Ikke forvent noe i nærheten av samme prisutvikling i boligmarkedet de neste 25 årene som de siste 25 årene. Det er heller ikke utenkelig at boligprisene er lavere om fem år enn i dag, selv om de sannsynligvis er høyere om fem år enn i dag. Å være i boligmarkedet er normalt sett ikke en snarvei til å bli rik, selv om mange har blitt rike de siste 5-10-25 år i boligmarkedet. Men over 30 år kan forvente å ha en gevinst på noen millioner kroner på å eie sammenliknet med å leie hele tiden.

(Innlegget ble redigert 13.12.16 13:16)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13169
16.12.16 11:14

Jeg/vi er i dag gjeldfrie og har en god slump penger hver på kapitalkonto.  Så derfor kan vi se pensjonsalder lyst i møte.

Dette har vi oppnådd siden 1980, da vi kjøpte første bolig sammen. Ingen av oss hadde stor lønn de første tiårene.  Familien har to barn.  I mange år var det harde økonomiske prioriteringer for å få det til å gå rundt.

Oppskriften er økonomisk sans, strategisk økonomisk tenking og bruk av ervervet kunnskap.  Vi sa vi skulle være gjeldfrie og eie alt selv før vi ble pensjonister.  Og den strategien er fulgt.

"Aberet" med å ha en slik sits, er at det offentlige vet å beskatte mye.  Men, det får man vel tåle.

Så rådet må bli - vær realistisk, vær økonomisk, legg langtidsplan.  Ikke følg etter de som bruker alt de tjener, men spar hele tiden.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg