Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

DHL og utleggsgebyr

NYTT TEMA
PetterKjeilen
PetterKjeilenInnlegg: 2
28.03.14 18:08

Kjøpte noen varer fra en britisk netthandel. Varene er tollfrie, men norsk moms må selvsagt betales. Varene ble sendt med DHL (var inget annet transport alternativ). Fikk i dag faktura fra DHL for inbetaling av norsk moms. I mitt tilfelles er det 580 kroner. I tillegg til dette skal DHL ha 200 kroner i et utleggsgebyr. DHL sier de legger ut penger for moms for å forhindre at sendingen blir forsinket. Dette tar de da 200 kroner for..

Spørsmålet er da om dette er greit ? Er ikke dette i overkant mye for å betale for at DHL sender meg en regning ?

Er det ikke mulig å betale inn norsk moms selv direkte ?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14918
28.03.14 19:41
PetterKjeilen: Spørsmålet er da om dette er greit ? Er ikke dette i overkant mye for å betale for at DHL sender meg en regning ? Er det ikke mulig å betale inn norsk moms selv direkte ?

Om det er i overkant mye? Det kommer an på hva du egentlig spør om:

a) Er det et uvanlig høyt beløp? Egentlig ikke - tror de fleste speditører tar rundt 120-200 kroner for denne jobben.

eller

b) Burde ikke dette vært billigere? Joda, men det er som sagt ingen som tilbyr dette billigere. Og fortolling innebærer litt mer "papirarbeid" enn bare å betale en regning. Og her til lands er det jo vanskelig å få utført en tjeneste for under hundrelappen.

Ellers er det fullt mulig å fortolle varer selv. Men som tollvesenet selv skriver: "I praksis er det lite eller ingenting å spare på dette, da erfaring har vist at transportørene likevel tar seg betalt for lagring og ekspedering av sendingen"

PetterKjeilen
PetterKjeilenInnlegg: 2
29.03.14 00:06

Problemet er vel at en ikke får denne muligheten til å fortolle varen selv.. DHL gjør denne jobben uten at kunden her får muligheten til å velge. De kaller heller ikke gebyret for et ekspedisjonsgebyr. De kaller det for et utleggsgebyr, dvs de tar et gebyr for at de legger ut penger for momsen. Kunne de ikke heller bare kalle gebyret for et ekspedisjons/formidlingsbegyr. Da hadde det kanskje vært lettere å akseptere kostnaden..

franzsigel
29.03.14 07:59

Skal du fortolle selv, så må du som tollvesenets link sier informere speditøren på forhånd.

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
29.03.14 08:01

Hva de kaller gebyret spiller vel liten rolle. Posten tar 150,- for samme jobben, men DHL var jo eneste alternativ, så da er det bare å betale og være fornøyd.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2680
29.03.14 13:01
TrudeX: så da er det bare å betale og være fornøyd.

Eller betale og være misfornøyd.

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
29.03.14 20:04

Før de blåblå inntok regjeringskontorene var det snakk om at 200-kronersgrensen skulle endres (økes). Fra merkantilt hold ble det da sagt at det var bedre om folk selv kunne inntolle varer over 200-grensen, altså unngå gebyret på 150-200kr.

Men har vi sett noe til dette?

moskos
moskosInnlegg: 14309
01.04.14 21:39

Jeg synes det er greit at ekspedisjonsfirmaet fikser alt dette, hater å tukle med tollpapirer.

JayKey
JayKeyInnlegg: 1
31.07.17 13:09

Jeg fikk en lignendes regning i dag :-( 

Lurer bare på, hvordan holder dette vann sånn rent lovlig? 

Jeg har bestilt en vare fra utlandet. Selskapet som sender varen bestiller frakt fra DHL (Dette selskapet er altså kunden til DHL), og så får jeg regning på 188NOK. Jeg har jo aldri bestilt denne tjenesten fra DHL, ei heller har jeg blitt informert på forhånd. Jeg har ikke inngått noe slags kontrakt med DHL heller.

Kan DHL komme å be meg betale noe som ikke har vært avtalt på forhånd? 

Johan

franzsigel
31.07.17 14:27
JayKey: Kan DHL komme å be meg betale noe som ikke har vært avtalt på forhånd?

Ja. Når du bestilte varen har du helt sikkert svart ja på at du aksepterte selgers "terms & conditions".

Om selger f.eks hadde vært Amazon, så ser de slik ut:

Those items for shipment to countries outside of the U.S. may be subject to taxes, customs duties and fees levied by the destination country ("Import Fees"). The recipient of the shipment is the importer of record in the destination country and is responsible for all Import Fees.

With respect to each item for which Import Fees have been calculated, you authorize Amazon Export or Merchant (as applicable) to designate a carrier ("Designated Carrier") to act as your agent with the relevant customs and tax authorities in the destination country, to clear your merchandise, process and remit your actual Import Fees for such item.

"Import Fees Deposit" represents an estimate of the Import Fees that will be levied on the items in your order for shipment to countries outside of the U.S. By placing your order, you agree to allow Amazon Export and/or Merchant (as applicable) to collect the Import Fees Deposit for the applicable items in your order. This deposit will be used, on your behalf, to reimburse the Designated Carriers for the import fees that they have paid on your behalf to the appropriate authorities of the destination country.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg