Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svindel - enda en gang!

NYTT TEMA
b-mann
b-mannInnlegg: 1
28.11.14 23:44

Se opp for "Gul.no" !

Jeg har som leder av en liten bedrift, fått brev fra i Gul.no. Vedlagt en faktura på ca. 3000 kroner som ikke vedkommer meg.  Et søk på nettet etter firmaet og daglig leder, forteller meg at jeg ikke er den eneste som blir forsøkt svindlet. Utallige innlegg forteller det samme. Det er vanskelig å forstå hvordan denne svindelen kan foregå år etter år, uten at den blir stoppet. Her er min opplevelse denne uken:

Jeg har ikke hatt noe å gjøre med firmaet Gul.no siden 2009. Da ble jeg oppringt av en person fra Gul.no som ønsket å sjekke om min oppføring i telefon/søkeregisteret var riktig og om den skulle endres. Jeg oppfattet at henvendelsen var fra Gulesider.no.  Jeg ble tilbudt en sterk rabattert oppføring i 5 år framover. Jeg aksepterte dette og bekreftet.  Da jeg noen dager etter fikk faktura, så jeg at jeg hadde misforstått. Fakturaen var fra ikke fra Gulesider.no men fra Gul.no.   Jeg ringte straks til firmaet som hadde sendt fakturaen for å oppklare misforståelsen og avmelde kundeforholdet.  Nei, det var helt umulig, fikk jeg vite. Alle argumenter om falsk og villedende markedsføring ble avvist. Jeg var næringsdrivende (enkeltmannsforetak), og kunne derfor ikke klage på "handelen". Jeg avviste tilbudet bestemt, men fakturaen måtte betales! For å slippe ekstra inkassogebyrer, ble regningen betalt.  Jeg var blitt lurt. Det var en sur opplevelse.

Så gikk det 5 år. Jeg har ikke hørt noe, verken i telefon eller mail, fra Gul.no disse årene. Men så, denne uken, mandag 24. november 2014, fikk jeg brev fra Gul.no ved daglig leder Even J Jordal, vedlagt faktura på ca. 3000 kr for et nytt år. Abonnementet gikk fra 17.11.2014 og var derfor alt påbegynt.

Jeg ble kraftig irritert og ringte straks til Gul.no og fikk vite fra lederen av kundeservice at det var umulig å avmelde abonnementet. Ble det ikke betalt innen 10 dager, ble kravet sendt til inkasso. Jeg fikk vite at abonnementet måtte vært sagt opp 30 dager før forfall.  Dette var info som kom etter 5 år, hvor jeg ikke har hatt den minste kontakt med Gul.no, og jeg har aldri en eneste gang brukt tjenestene deres. Jeg har følt meg lykkelig disse årene for at jeg ikke har hatt noe mer med Gul.no å gjøre, for jeg har lest om mange andre som er blitt lurt.

Jeg kommer ikke til å betale regningen før jeg eventuelt blir dømt til å gjøre det.  Jeg har kontaktet Jæren Tingrett og fått utskrifter fra flere rettkraftige dommer om virksomheten til Gul.no.  Hver gang kommer retten med kritiske bemerkninger, men virksomheten blir ikke stoppet og saksøker får medhold.  Jeg kan ikke forstå at rettsvesenet vårt lar denne svindelen fortsette. En svindel som har foregått i mange år, og millioner av kroner er blitt svindlet inn av Gul.no. 

Gjør et enkelt søk på Google, så vil dere alle se hva som foregår.

barnimagen
barnimagenInnlegg: 2039
29.11.14 10:58

Be de sende deg dokumentasjon på ditt abonnement, med vilkår som du har samtykket til. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3144
01.12.14 16:18

Avvis kravet umiddelbart. Dette må gjøres skriftlig og helst rekommandert. Underskriv brevet og ta kopi.

I brevet skriver du ganske enkelt "Dette er hverken bestilt eller mottatt, kravet avvises derfor."

Hvis de deretter truer med inkasso (noe de ganske sikkert vil gjøre) kan du ganske enkelt henvise til brevet. Ifølge inkassoloven er det ikke lov å sende et bestridt krav til inkasso. Gul.no må derfor bevise at de har et reelt krav ved å bringe saken inn for forliksrådet, evt. til retten.

Du må gjerne skrive i brevet at du vil kreve saksomkostninger dekket dersom de tar saken videre.

pero
peroInnlegg: 3
08.01.15 16:17

Artig lesing! Jeg sitter i akkurat samme suppa. Har avvist alle krav helt fra starten i oktober, og har kontaktet advokat i påvente av forliksrådsbehandling i Sandnes. Det er helt utrolig at Jordal bare får fortsette.

Ser faktisk frem til forliksrådet- kan bli en selsom opplevelse!

Hold oss orientert om sakens gang er du snill.

18704
18704Innlegg: 1
09.01.15 17:06

Skjønner ikke att Even Jordal får sove om natten.

Tenk å vere så upopulær. Fy F......

pero
11.01.15 15:27

...gul bruker egen innfordringsavdeling og såkalt egeninkasso. Inkassoloven har egne regler for det.

I en annen sak gul nettopp hadde oppe i forliksrådet i Sandnes, ble vilkårene i den opprinnelige "avtalen" gul formentlig skal ha inngått med kunden tilsidesatt. Motpart opplevde at forliksrådet i Sandnes derfor fungerte som del av gul's "forretningsdrift", og jeg ble anbefalt å stille formelt spørsmål til forliksrådsmedlemmenes habilitet! Dette er en herlig suppe...

ErlendHammern
ErlendHammernInnlegg: 1
02.07.15 19:25

Jadda. Akkurat samme historie som min samboer har fra sin kontakt med Gul.no gjennom sitt foretak. Hun er Refleksolog og driver med behandlinger ved siden av en deltidsstilling i helsesektoren. Første gang disse svindlerne ringte så ville de at hun skulle oppdatere sin informasjon på deres sider, også hun oppfattet henvendelsen som om den var fra "Gule sider". Hun oppfattet dog at dette ville koste noe så hun sa klart i fra om at hun ikke ville kjøpe noen tjenester. Da fikk hun beskjed om at det var helt i orden men da måtte hun "avbestille sitt abonnement" ??? Til tross for at hun ikke hadde noe abonnement så måtte hun altså avbestille. Det kunne hun gjøre enkelt ved å svare "OK" på en sms fra kjeltringene i gul.no. Alle forstår vel nå at det var nettopp det hun gjorde og var plutselig bundet til 60 mnd (5år) med faenskapet. Hun fikk også faktura på ca kr. 3000,- ...  Kjeltringene vet meget godt at det tar veldig mye tid og kan påløpe store advokatkostnader for "den som skal kjøre sak mot dem" så som mange andre valgte hun å betale fakturaen. Det var nok den største tabben for da har du i alle fall akseptert kundebetingelsene. Når 5 år er gått kommer ny faktura, selvfølgelig etter at fristen for oppsigelse er gått ut for lenge siden. Fakturaen er for 1 år og er nå på kr. 2925,-. Å varsle oppsigelser på telefon holder ikke for disse kjeltringene. Selv med rekomandert postforsendelse kan du som enkeltperson med foretak ha problemer med å bevise at det var akkurat en oppsigelse du sendte. Vi får bare gratulere Even Jakob Jordal og hans medsammensvorne ennå en gang med å ha svindlet til seg penger fra folk som gjør et ærlig arbeid.

Den største kjeltringen heter altså Even Jakob Jordal.

http://www.proff.no/rolle/even-jakob-jordal/r%C3%B8yneberg/123998/

AsleBerntsen
AsleBerntsenInnlegg: 3
03.07.15 18:28

Nå igjen

Han gir seg ikke -så det er bare å betale og late som ingen ting har hent. Men det er jo irriterende så klart.
Verden vil bedras og i Norge er det helt greit. Det hjelper ikke å gå til anmeldelse heller. Så er det bare å vente 5 år til neste forfall. "Shitt happends"

keenio1
keenio1Innlegg: 7086
09.07.15 09:24
AsleBerntsen: Nå igjen Han gir seg ikke -så det er bare å betale og late som ingen ting har hent. Men det er jo irriterende så klart.
Verden vil bedras og i Norge er det helt greit. Det hjelper ikke å gå til anmeldelse heller. Så er det bare å vente 5 år til neste forfall. "Shitt happends"

er du gal? betaler ikke sånne fakturaer. alle bør leve etter min egen regel : om jeg skal kjøpe noe er det jeg som kontakter selger. alle som kontakter meg blir avvist.

(Innlegget ble redigert 09.07.15 09:26)

tobbens72
tobbens72Innlegg: 273
21.07.15 08:27

Hvis du får en telefon fra et ukjent nummer, så la være å ta telefonen og sjekk nummeret opp på siden http://www.telefonterror.no/

petterole2000
petterole2000Innlegg: 2
23.07.15 00:09

har hatt problemer med dette firmaet siden 2012 og nå har jeg plutselig fått brev fra forliksrådet  dette firmaet mår dere ligge langt unna di er så useriøse som det går an å bli

pass dere..................................................

petterole2000
petterole2000Innlegg: 2
28.08.15 13:16

Hei

jeg har også hatt en del problemer med gul.no

Har nå fått brev fra Sandnes forliksråd er det noen som kan hjelpe meg med noen gode råd så ta kontakt

tinaeek81
tinaeek81Innlegg: 3
07.09.15 16:39

Hei. Som jeg leser ovenforver jeg ikke alene. Og vi har også fått brev fra forliksrådet, vi gir oss ikke. Vi ønsker og komme i kontakt med andre som sitter i samme situasjon som oss.

hans.chr.pettersen
hans.chr.pettersenInnlegg: 1
19.10.15 17:14

Vi har også fått brev fra forliksrådet i sandnes. Mon tro om han holder hele forliksrådet i arbeid!!!! Hvordan kan dette gå an?

Det er jo ren svindel.

Han har svart på vår klage med et standarisert brev der han sier at regnskap og revisor har pålagt han å kreve inn gamle krav fra 2012 han ikke har krevd inn etc. maken til vås.

Blir matt da jeg hører at han får medhold i sandnes forliksråd, dette er jo skremmende. vi betaler ikke før vi blir dømt til det.

lite firma.

sirjoss888
sirjoss888Innlegg: 12923
19.10.15 17:19

Det er bare å ikke i seg mot disse kataloghaiene. Hele taktikken deres er å kjøre på til folk blir lei og betaler, og da bli det regnet som aksept. Det dummeste man gjør er ihvertfall å betale

tinaeek81
19.10.15 21:52

Jeg har hatt dialog med både politi og advokat. Har fått brev fra forliksrået med tilsvaret hans. Kunne godt tenkt meg og fått pratet med noen av dere som er i samme situasjon. Er virkelig klar for og ta opp kampen! Hvordan kan jeg nå dere??

tinaeek81
31.10.15 14:40

Hei hei

Har du mulighet for og kontakte meg på mail: tinaeek81@gmail.com

Ønsker og prate med andre som sitter midt i det. Kansje om vi samler oss så klarer vi og ta han.

AsleBerntsen
10.11.15 11:50

Tapte i forliksrådet - ser ut som at saksbehandlingen i Sandnes forliksråd er av kortest mulige sort. 

AsleBerntsen
10.11.15 11:57

Gul.no er en fantastisk god idé og ærlig talt... dere må jo være enig. Det virker jo perfekt. Pengene strømmer inn både i Forliksrådet og Mr. Jordal's lommer. Se lyst på det, betal 3000 kroner så får dere fred de neste 5 årene uten flere bekymringer

Stv
StvInnlegg: 3
09.12.15 18:35

Personer som har problemer med disse kataloghaiene kan ta kontakt med undertegnede på santa4@broadpark.no 

Famble
FambleInnlegg: 1
12.12.15 22:51

Det de driver med er så smart de har klart å lure et system, og tjener nok gode penger på det. Det er jo ikke mange gode måter å løse det på, det er tungvint, så lenge det er noen som betaler dem slik at de går i pluss vil de forsette så lenge de kan.

ktt72
ktt72Innlegg: 1
24.04.16 18:36

Vi må få stoppet denne mannen!!!!

Hvordan er det mulig at slik svindel går an i Norge??

Her står vi små firmaene og ikke vet hva vi skal gjøre med dette og så sitter han og gnir seg i hendene....

Rart forliksrådet og systemet ikke reagerer når så må til forlik!!!

Vi må gå sammen alle sammen og krige mot han!!

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13953
25.04.16 16:32
b-mann: Jeg kommer ikke til å betale regningen før jeg eventuelt blir dømt til å gjøre det.  Jeg har kontaktet Jæren Tingrett og fått utskrifter fra flere rettkraftige dommer om virksomheten til Gul.no.  Hver gang kommer retten med kritiske bemerkninger, men virksomheten blir ikke stoppet og saksøker får medhold.  Jeg kan ikke forstå at rettsvesenet vårt lar denne svindelen fortsette. En svindel som har foregått i mange år, og millioner av kroner er blitt svindlet inn av Gul.no.

Du har en soleklar sak.  Bestrid kravet ved rette instanser (forliksrådet), og ingen kan dømme deg.  Slapp helt av.  Om du ikke bestrider kravet der, kan du gjøre det ovenfor inkassoselskap, tingrett.  Men jeg anbefaler å bestride i forliksrådet.

Gul.no er kjente kjeltringer.

Ingen kan tvinge noen til å betale et krav som ikke har rot i virkeligheten - et fingert krav.  Dette står for enhver rett!  Men - man bør gå frem rett.  Vil man bestride et krav sender man brev til avsender for kravet.  Kommer det til forliksrådet, bestrider man kravet der.  Men det bør gjøres skriftlig, og med en grundig forklaring.

(Innlegget ble redigert 25.04.16 16:39)

pero
26.10.16 17:45

...som en kuriositet mens vi venter på forliksrådsbehandlinger: https://foto.no/f/7585

...og enda en: 

https://www.nrk.no/rogaland/nettfirma-klaget-inn-300-saker-pa-ett-ar-1.12652523

...og Jordal som redaktør for "Tullingtoppen"- (på seg selv, kjenner man andre...): 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2004/11/29/38706/ikke-lett-drive-tullingtopp

(Innlegget ble redigert 26.10.16 17:59)

Stv
16.11.16 22:13

# Gul.no # kataloghai # Svindel # Even Jordal

Har blitt kontaktet av veldig mange etter at jeg la ut mailadressen min i ett tidligere innlegg. 
Veldig mange ser ut til å bruke mye tid og energi på disse sakene i korrespondanse med Even Jordal. Han kverulerer med sitt ordforråd som for menigmann er vanskelig å forstå, samt henviser til dommer i rettsystemet som er i favør dem.
Mange velger etter en stund dessverre å gi opp. Sannheten er at han taper mange saker og først og fremst satser på at folk gir opp.

Send meg en mail med kort forklaring på saken din, så hjelper jeg med å sørge for at Even Jordal taper sakene som trekkes til forliksrådet. 
Med 300 saker i forliksrådet på ett år, så har de i praksis 1,5 saker der hver arbeidsdag. Mye sakspapirer og 4 personer som sitter og avgjør sakene. (Skattekroner) 

Det viktigste er å ikke fortrenge saken eller gi opp underveis. 
Fraværsdom medfører automatisk at man taper saken. Jeg bor i Sandnes og stiller opp dersom man ikke kan stille selv. 

Santa4@broadpark.no 

(Innlegget ble redigert 16.11.16 22:22)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5063
18.11.16 10:46
Stv: # Gul.no # kataloghai # Svindel # Even Jordal
Har blitt kontaktet av veldig mange etter at jeg la ut mailadressen min i ett tidligere innlegg. Veldig mange ser ut til å bruke mye tid og energi på disse sakene i korrespondanse med Even Jordal. Han kverulerer med sitt ordforråd som for menigmann er vanskelig å forstå, samt henviser til dommer i rettsystemet som er i favør dem. Mange velger etter en stund dessverre å gi opp. Sannheten er at han taper mange saker og først og fremst satser på at folk gir opp.Send meg en mail med kort forklaring på saken din, så hjelper jeg med å sørge for at Even Jordal taper sakene som trekkes til forliksrådet. Med 300 saker i forliksrådet på ett år, så har de i praksis 1,5 saker der hver arbeidsdag. Mye sakspapirer og 4 personer som sitter og avgjør sakene. (Skattekroner) Det viktigste er å ikke fortrenge saken eller gi opp underveis. Fraværsdom medfører automatisk at man taper saken. Jeg bor i Sandnes og stiller opp dersom man ikke kan stille selv. Santa4@broadpark.no

Har du tillatelse til å drive stadig rettshjelpsvirksomhet etter domstolloven § 218 flg. ?

Stv
17.01.17 14:29

Jeg kommer med råd og gjør det på veldedighet basis.
Kanskje du også burde ta på deg noen pro bono oppdrag? 
Det er dessverre veldig mange som tar kontakt og flere velger å betale for å slippe kveruleringen og påstandene Gul International sender ut på mail. 
Har lest mange av mailene dine og de skriver mye motstridene informasjon, alt etter hva som er passer dem og situasjonen best. 
Er vel kun Forliksrådet som kjenner fremgangsmåten dems bedre. 

krikkert2
19.01.17 12:23
Stv: Jeg kommer med råd og gjør det på veldedighet basis. Kanskje du også burde ta på deg noen pro bono oppdrag?

Du kan komme med så mange råd du bare vil, men hvis du generelt tilbyr å "[stille opp i forliksrådet] dersom man ikke kan stille selv" så driver du stadig rettshjelpsvirksomhet.

Tvisteloven § 6-7 tredje ledd bestemmer at ingen kan være prosessfullmektig for forliksrådet uten tillatelse etter eksempelvis domstolloven § 218, hvis vedkommende driver stadig eller ervervsmessig rettshjelpsvirksomhet.

Hvis du ikke har slik tillatelse, noe jeg antar at du ikke har (siden du bortforklarer spørsmålet), så risikerer dine "klienter" fraværsdom fordi de ikke stiller med lovlig prosessfullmektig. Dette kan du bli erstatningsansvarlig for.

Derfor bruker jeg ganske mye tid på pro bono-saker. Fordi jeg har en slik tillatelse, og vet at den gir min yrkesgruppe et monopol på slike saker.

thrasherT
thrasherTInnlegg: 1
23.02.17 21:42

Hva om vi som driver eget selskap begynner sende ham fakturaer tilbake for tjenester han ikke har fått? Vi kommer fra alle kanter av landet, og han kan ikke stille opp i forliksrådene. Kan dette være en søt hevn?

krikkert2
24.02.17 10:33
thrasherT: Hva om vi som driver eget selskap begynner sende ham fakturaer tilbake for tjenester han ikke har fått? Vi kommer fra alle kanter av landet, og han kan ikke stille opp i forliksrådene. Kan dette være en søt hevn?

For det første vil dette være straffbart.

For det andre må en forliksklage tas ut ved hans (saksøktes) forliksråd - ikke ditt (saksøkers), jf. tvisteloven § 4-4. Regelen om at man har rett til å ta ut klage ved eget forliksråd (tvisteloven § 4-5 syvende ledd) gjelder bare for forbrukere. Han vil derfor bare måtte forholde seg til ett forliksråd.

For det tredje vil han ikke ha personlig møteplikt i forliksråd som ikke ligger i hans egen kommune eller nabokommunen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg