Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forretningsførsel

NYTT TEMA
THIERRY24
THIERRY24Innlegg: 3
06.12.16 18:22

Hei! 

Jeg lurer på om det trengs noen autorisering for å være forretningsfører for et sameie? 

Ser det er regler for de sameiene med over 21 boligseksjoner, dette gjelder ikke mitt sameie, hvor det kun er 16. Føler regnskapskontorene rundt omkring tar seg veldig godt betalt, og har fått et veldig godt tilbud fra noen som ikke er autoriserte. Er dette lov?

Noen som kunne svart meg på dette? 

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5071
07.12.16 08:44

Utgangspunktet er at sameiets forretningsfører skal være ansatt av sameiet. I slike tilfeller er det styret som avgjør om vedkommende har tilstrekkelige kvalifikasjoner.

Hvis sameiets skal ha ekstern forretningsfører stiller ikke eierseksjonsloven noen konkrete krav til denne - eierseksjonsloven stiller krav til hva vedkommende skal produsere. I eierseksjonsloven § 44 er det bestemt at styret skal sørge for at sameiet fører "ordentlig og tilstrekkelig" regnskapsførsel. Dette kravet gjelder for alle sameier, uavhengig av størrelse.

Etter regnskapsførerloven § 1 skal den som "i næring påtar seg å føre regnskap for andre" være autorisert regnskapsfører. "Føre regnskap" er definert i lovens § 2.

For et lite sameie som ikke har oppgaveplikt vil ikke pliktene i eierseksjonsloven § 44 være av en slik art at de er regnskapsførsel. Det er derfor ikke nødvendig med autorisert regnskapsfører.

Hvis sameiet er såpass lite, og ikke oppgavepliktig, vil det imidlertid som regel være billigere å rett og slett gjøre det selv, og heller ha en regnskapsfører på speed-dial hvis det dukker opp et vanskelig bokføringsspørsmål.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg