Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

fond/aksjesparing- Nordea PLAN 10

NYTT TEMA
King-Xavi6
King-Xavi6Innlegg: 580
13.12.16 11:33

Hei, jeg må først bare ta selvkritikk om dette innlegget ikke er på riktig sted. Men har vært i dialog med NORDEA i forhold til sparing, og de anbefaler sparingsform som heter "PLAN 10", som skal være en fondparing. Jeg har for å være helt ærlig veldig lite peiling på akkurat denne formen for sparing. Men jeg har alltid tenkt på å spare på en annen måte enn vanlig tradisjonell sparekonto. Jeg søker derfor litt info. Er dette sikker sparing? Vil jeg tape pengene mine? Har dere andre fondsparinger som er mer sikre? Egentlig så er alt info til bra nytte for meg. Setter stor pris på info rundt dette, da jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal spare videre. 

Tusen takk på forhånd! 

(Innlegget ble redigert 13.12.16 11:35)

selters
seltersInnlegg: 6199
13.12.16 12:55

Produktet er helt greit, men har mye høyere kostnader enn om du plasserer 10% i Nordea Global Index og setter de resterende 90% i banken.

King-Xavi6
13.12.16 14:03
selters: Produktet er helt greit, men har mye høyere kostnader enn om du plasserer 10% i Nordea Global Index og setter de resterende 90% i banken.

Kunne du udypet det mer? Men sette 90% i resterende bank, tenker du da på vanlig sparekonto? og 10% av det jeg opprinnelig ønsker å spare pr mnd heller hos Nordea Global Index? 

Men lurer også på om Plan 10 er en safe nok sparing. Han rådgiveren hos Nordea sa at "jeg ikke sover dårlig om nettene", altså at dette er safe. Men er det virkelig så safe?. Spør sikkert vanskelig og dumt, men sparer mye, og det er viktig at pengene ikke går tapt. Da sparer jeg heller i en vanlig sparekonto. 

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 13040
13.12.16 18:49

Med mindre hele finanssystemet klapper sammen kommer du ikke til å miste pengene dine i dette fondet. Men forvent heller ikke noe særlig avkastning. 

Hvor lenge tenker du å spare? Har du mulighet til å sette i BSU? I så fall vil avkastningen din være omtrent den samme, mens det vil være helt fritt for risiko. 

Jeg personlig hadde aldri giddet å sette sparepenger i et slikt fond. Da hadde jeg, som foreslått over, heller satt deler av pengene mine i et fond med litt større risiko, og latt resten stå på sparekonto. 

selters
seltersInnlegg: 6199
13.12.16 19:33

Avgiftene er litt høyere i Nordea Plan 10 enn i Nordea Global Index sammen med en bankkonto. Men nei, det er ikke katastrofalt å bruke Nordea Plan 10. Over tid vil du nok få litt høyere avkastning i Nordea Plan 10 enn på bankkonto. Men det er begrenset hvor mye 10% i aksjemarkedet trekker opp.

(Innlegget ble redigert 13.12.16 19:36)

King-Xavi6
14.12.16 12:41

men hva er avgiftene? Vet dere noe om summen på det? eller varierer dette avhengig av hvor mye penger du har der. 

King-Xavi6
14.12.16 12:43
DimitarBerbatov9: Hvor lenge tenker du å spare? Har du mulighet til å sette i BSU? I så fall vil avkastningen din være omtrent den samme, mens det vil være helt fritt for risiko.

Har allerede fylt opp BSU, og tenkte en sparing på opp mot 5-10 år. Har allerede kjøpt mye av de tingene jeg ønsker, så prøver å sette av mest mulig til sparing. Hvis du har noen andre og bedre måter å spare på så kom gjerne med forslag. Uansett, tusen takk for hjelpen. Dere er til stor hjelp her. 

Mikey666
Mikey666Innlegg: 603
18.12.16 16:47
King-Xavi6: men hva er avgiftene? Vet dere noe om summen på det? eller varierer dette avhengig av hvor mye penger du har der.

Du ser avgiftene her:
http://www.nordea.no/privat/sparing/fond/vare-fond.html

Finn riktig fond. De tar 0,8% av dine innskudd hvert år som kost.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3126
19.12.16 15:23
King-Xavi6: Har allerede fylt opp BSU, og tenkte en sparing på opp mot 5-10 år. Har allerede kjøpt mye av de tingene jeg ønsker, så prøver å sette av mest mulig til sparing. Hvis du har noen andre og bedre måter å spare på så kom gjerne med forslag. Uansett, tusen takk for hjelpen. Dere er til stor hjelp her.

Generelt sparer du i fond dersom du har lang horisont (+10år). Verdien VIL svinge (Oslo Børs ble halvert i 2008), så det er viktig at du har is i magen og ikke selger deg ut på "feil" tidspunkt.

Jeg ville anbefalt sparing i følgende rekkefølge..:

1. Legg opp et par månedlønner på en vanlig sparekonto. (Buffer for større uforutsette utgifter.)

2. Spar i indeksfond. Dette er fond som praktisk talt vil følge børsen og som har liten risko. Denne siden viser bl.a. en figur for Oslo Børs siste 20 år.

3. Spar i aksjefond. Her kan du velge fond utifra bransje/region/annet, og du kan selv vurdere hvilke fond du investerer i. Risikoen vil variere. Velger du et stort globalt aksjefond er ikke risikoen mye større enn et indeksfond. For mindre bransjefond vil risikoen være betydelig større. (Oppsiden vil også være betydelig større, vel og merke hvis du velger "riktig" fond.)

4. Kjøp aksjer direkte fra individuelle selskaper. Høy risiko, ved konkurs er pengene tapt. Dvs. ikke bruk penger på aksjer dersom dette ikke er penger du har råd til å tape.

(Innlegget ble redigert 19.12.16 15:25)

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4292
19.12.16 15:32

Jeg ville satt penger i enkeltaksjer. Finnes mange sikre aksjer som har bra stigning feks Norwegian Bank, Marine Harvest, EA, Netflix, Nvidia osv. (med sikker så menger jeg svært liten sannsynlighet for konkurs og store svingninger).

Har selv rundt 50% avkastning, men jeg satser mer på høyrisikoaksjer, noe du fint kan gjøre om du liker litt spenning (men bruk penger du kan avse, og ikke få panikk om en aksje synker plutselig med 10%). 

Forøvrig er Nordnet bedre enn Nordea.

(Innlegget ble redigert 19.12.16 15:33)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg