Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøp av sekundærbolig (?)

NYTT TEMA
Giggsy11
Giggsy11Innlegg: 2997
31.12.16 13:28

Hei!

Jeg er i den situasjonen at jeg per nå eier en bolig selv litt utenfor byen.
Samtidig tenker jeg og min samboer og kjøpe en leilighet inne i byen. Hvordan blir dette ift til egenkapitalkravet? Har lest at dersom man kjøper sekundærbolig må man nå i 2017 ha 40% egenkapital.. Vil dette også gjelde ettersom at det er min samboers første boligkjøp eller vil vi kunne dra nytte av at det er hennes første og slippe unna med det "vanlige" egenkapitalkravet på 10-15%?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6371
31.12.16 15:10
Giggsy11: Hvordan blir dette ift til egenkapitalkravet?

Det enklaste og beste er at du diskuterar dette med banken din. Uansett svar du fåt her, så er det banken din som må godkjenna lånet.

Giggsy11
01.01.17 20:22

Ok, tenkte kanskje noen hadde lignende erfaringer å dele før jeg gikk til verks :-)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 1943
01.01.17 20:27

Av nysgjerrighet. Hva er grunnen til at dere ønsker å kjøpe en leilighet i byen? Er det for å leie ut, eller er det ren spekulasjon på prisstigning?

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 2916
03.01.17 16:12
Giggsy11: Jeg er i den situasjonen at jeg per nå eier en bolig selv litt utenfor byen.
Samtidig tenker jeg og min samboer og kjøpe en leilighet inne i byen. Hvordan blir dette ift til egenkapitalkravet? Har lest at dersom man kjøper sekundærbolig må man nå i 2017 ha 40% egenkapital.. Vil dette også gjelde ettersom at det er min samboers første boligkjøp eller vil vi kunne dra nytte av at det er hennes første og slippe unna med det "vanlige" egenkapitalkravet på 10-15%?

Antar at minst en av dere må ha bostedsadresse der hvis dere skal unngå 40% EK. Hvis ikke vil det jo være en sekundærbolig.

Giggsy11
04.01.17 07:49
RazorBoy: Av nysgjerrighet. Hva er grunnen til at dere ønsker å kjøpe en leilighet i byen? Er det for å leie ut, eller er det ren spekulasjon på prisstigning?

Vi ønsker å flytte til byen for en periode, men har et relativt billig hus på hjemplassen som jeg også ønsker å beholde og kunne flytte til ved en senere anledning.

Hva mener du med at en av oss må ha bostedsadresse "der"? Vi kjøper jo leiligheten som primærbolig.. Men lurer på om at vi må ha 40% egenkapital siden dette blir min andre bolig. 

Myshkin
MyshkinInnlegg: 6153
06.01.17 17:56
Giggsy11: Vi ønsker å flytte til byen for en periode, men har et relativt billig hus på hjemplassen som jeg også ønsker å beholde og kunne flytte til ved en senere anledning. Hva mener du med at en av oss må ha bostedsadresse "der"? Vi kjøper jo leiligheten som primærbolig.. Men lurer på om at vi må ha 40% egenkapital siden dette blir min andre bolig.

Hvis (minst) en av dere har bostedsadresse i den nye boligen (altså har den folkeregistrerte adressen der), er egenkapitalkravet det samme som tidligere, altså 85 prosent.

Hvis derimot ingen av dere har fast bostedsadresse der, er egenkapitalkravet 40 prosent.

fargerik
fargerikInnlegg: 39319
07.01.17 06:03
Giggsy11: Vi ønsker å flytte til byen for en periode, men har et relativt billig hus på hjemplassen som jeg også ønsker å beholde og kunne flytte til ved en senere anledning. Hva mener du med at en av oss må ha bostedsadresse "der"? Vi kjøper jo leiligheten som primærbolig.. Men lurer på om at vi må ha 40% egenkapital siden dette blir min andre bolig.

Dere er ikke gift, så da kan dere vel eie hver deres bolig? Står du som eier av den boligen dere har, så kjøper sambo den andre og melder flytting dit.

(Innlegget ble redigert 07.01.17 06:04)

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 2916
09.01.17 11:35
Giggsy11: Hva mener du med at en av oss må ha bostedsadresse "der"? Vi kjøper jo leiligheten som primærbolig.. Men lurer på om at vi må ha 40% egenkapital siden dette blir min andre bolig.

Bolig på registrert bostedsadresse = Primærbolig.

Bolig på IKKE registrert bostedsadresse = Sekundærbolig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg