Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

collector faktura og inkasso

NYTT TEMA
Jac12
Jac12Innlegg: 6
05.01.17 09:09

Lurte på om noen har litt kjennskap til rettigheter ved inkasso, da jeg føler meg feil behandlet av Collector og deres eget eide inkasso firma Colligent. 

Har to faktura kreditt avtale hos dem gjennom kjøp i nettbutikk. Disse er blitt betalt til forfall hver måned siden første faktura i juni. I november og desember har vi hatt litt utfordringer i familien og sykdom slik at månedsfaktura for oktober ble betalt 17 dager over forfall. Dagen før hadde de sendt ut regning for november, slik at min innbetaling ikke var registrert på denne faktura. Den kom da som en betalingsoppfordring/inkassovarsel, med et litt høyere beløp (men lavere enn dobbelt beløp. Den ene faktura for oktober var på 456 kr, denne var på 657 kr og skulle ifølge Collector være betaling for oktober og november) 

Siden jeg hadde betalt månedsbeløp for oktober, trodde ikke jeg det lå noen grunn for inkasso sak lenger. Prøvde å få samlet ressurser til å betale regningen for november til tiden, men det gikk ut fra min bankkonto på samme dato som de sendte meg faktura fra deres inkassobyrå, 16 dager over forfall. Mottok faktura krav fra deres inkassobyrå Colligent 6 dager etter min innbetaling. Jeg hadde da betalt det høyere fakturert er beløpet siden jeg ikke hadde mottatt noen ny faktura med annet krav. Hadde egentlig ventet at de hadde sendt en ny faktura med informasjon om at betaling var mottatt for oktober og eventuelt opplyst om noe manglet eller bedt om betaling for purregebyr.

Så i inkasso faktura jeg har fått av Colligent henviser de til at det er vesentlig mislighold når man har 2 eller flere ubetalte faktura eller ligger vesentlig etter med betaling. Noe jeg ikke har.

De henviser til oktober faktura i saken, med faktura nummer kun på denne. Men denne faktura har jeg betalt 1 måned før denoe inkasso faktura er blitt opprettet. Slik at jeg kan ikke se holdepunkt for å ha denne i saken?

Jeg er ajour med alle betalinger jeg har fått faktura på. Den første kundebehandler jeg snakket med per telefon var enig med meg at dette ikke burde bli sendt til inkasso. Men på mail er de ikke like hyggelige. Jeg har beklaget forsinkelsen på betaling, opplyst om alt jeg har betalt og bedt om å få informasjon om det skulle være noe utestående å betale for å få tilbake nedbetalingsavtalen min, men får bare som svar at det ikke er mulig og at kravet vil bli sendt til inkasso om det ikke blir betalt i sin helhet innen 19. januar.

Jeg er så frustrert over denne saken som virkelig har ødlagt mye av julestemningen hjemme. Vi har ingen mulighet å dekke inn hele beløpet på 9000 kr på en måned, og inkasso medfører mye ekstra som jeg føler er grunnen til at de presser inkasso sak igjennom.

Jeg har mottatt så mange kryssende brev i posten fra dem nå, med forskjellige forfallsdatoer og doble krav, i den ene saken har jeg mottatt to brev om krav til finansieringsavtale/nedbetaling av inkasso med to forskjellige dato, og så klart høye gebyrer for å dele opp beløpet. Det føles så rotete og useriøst ut som det går ann... Blir helt oppgitt.

Mitt spørsmål er vel om dette er en inkassosak eller om jeg har krav til å få trukket den tilbake å beholde opprinnelig avtale. 

(Innlegget ble redigert 05.01.17 09:14)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5039
05.01.17 11:13

Jeg mistenker at Colligent er et inkassoforetak opprettet utelukkende for å drive inkasso i egenregi for Collector.

Justisdepartementet har i et brev fra 2010 skrevet at dersom et inkassoforetak i praksis kun inndriver krav fra søster- og morselskaper vil man i praksis stå overfor en egeninkassoordning. I slike tilfeller gjelder kun rett til gebyrmessig erstatning, ikke til salærerstatning.

Men det er ikke problemet ditt. Problemet ditt er at du har en nedbetalingsavtale som du har misligholdt. Hvis man har to ubetalte fakturaer vil det si at man må ha oversittet to forfallsdager (altså at når forfallsdagen for novemberfakturaen er kommet så har du hverken betalt oktober eller november).

Her vil du ikke få noe godt svar uten at noen som vet hva de driver med kan se på alle fakturaene du har fått fra Colligent og hva du har betalt inn når.

Jac12
Jac12Innlegg: 6
05.01.17 11:51

Takk for svar. 

Ville bare leggetil at oktober faktura var betalt 14 dager før forfall på november faktura. Så det har ikke på noe tidspunkt vært 2 ubetalte faktura samtidig. Har også passet på å betale desember faktura som skulle ha forfall 31.12.16 selvom denne ikke er blitt sendt til meg, for å forsikre at de ikke kan si at denne er utestående nå siden de trekker tiden sånn ut i denne saken.

krikkert2
05.01.17 15:23
Jac12: Ville bare leggetil at oktober faktura var betalt 14 dager før forfall på november faktura. Så det har ikke på noe tidspunkt vært 2 ubetalte faktura samtidig. Har også passet på å betale desember faktura som skulle ha forfall 31.12.16 selvom denne ikke er blitt sendt til meg, for å forsikre at de ikke kan si at denne er utestående nå siden de trekker tiden sånn ut i denne saken.

Slik du beskriver det har du ikke misligholdt etter de kriteriene de legger til grunn. Da bør du fortsette å betale etter opprinnelig avtale, slutt for all del ikke å betale som du skal, mens du bestrider adgangen til å si opp kredittavtalen.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13557
15.01.17 21:51

Hvis du har betalt alt til rett tid og har kvitteringer, så har du en knallgod sak.  Da kan du ta det rolig.  Selv om du har litt forsinket innbetaling, men kan vise til at du har betalt kan du også ta det rolig.

Det er ingen grunn til å stresse fordi et inkassoforetak kjører hardt på.  De har ikke mer rettigheter enn det en hver enkeltperson har.  Truer de med forliksråd, så ta det rolig.   Forliksrådet er ikke noe å være redd.  Møt opp der og bestrid det de påstår.  Ta med kvitteringer på de de påstår du ikke har betalt.

Da er det innkassofirmaet som må føre bevis for noe av det de hevder - at det er vesentlig mislighold fra din side.  Det skal mye til før de kan kjøre misligholdssak.

Husk å aldri ringe, men skriv alltid.  Det som er sagt i telefon, kan senere benektes, og bevis finnes ikke.  Det som er skrevet, har du kopi av (det må du ta kopi av om det er et brev).  Epost-kopi har du jo i utboksen.

krikkert2
16.01.17 10:45
TomPadang: Det er ingen grunn til å stresse fordi et inkassoforetak kjører hardt på. De har ikke mer rettigheter enn det en hver enkeltperson har.

De har rett til å kreve salær, noe en selvprosederende ikke har.

TomPadang
16.01.17 11:03
krikkert2: De har rett til å kreve salær, noe en selvprosederende ikke har.

Jo, det er greit at de skal ha betalt for tjenester de er leid til.  Hvis trådstarter har betalt det han skal, skal han da heller ikke betale salær eller endre utgifter. Sitat fra loven: "Fordringshaveren kan ikke kreve erstatning for vederlag til en inkassator dersom skyldneren har betalt innen betalingsfristen i et inkassovarsel etter § 9." Da er det de som har leid inkassofirmaet som evt. må betale salær.  Det blir samme sak som man leier ethvert firma til en jobb.

I selve saken har de ikke flere rettigheter enn hvem som helst.  Inkassoforetak forsøker gjerne skape illusjon om at de er "høye og mørke", men er altså bare vanlige firmaer.  De må dessuten følge inkassoloven .

(Innlegget ble redigert 16.01.17 11:07)

krikkert2
16.01.17 16:00
TomPadang: Jo, det er greit at de skal ha betalt for tjenester de er leid til. Hvis trådstarter har betalt det han skal, skal han da heller ikke betale salær eller endre utgifter. Sitat fra loven: "Fordringshaveren kan ikke kreve erstatning for vederlag til en inkassator dersom skyldneren har betalt innen betalingsfristen i et inkassovarsel etter § 9." Da er det de som har leid inkassofirmaet som evt. må betale salær. Det blir samme sak som man leier ethvert firma til en jobb.
I selve saken har de ikke flere rettigheter enn hvem som helst. Inkassoforetak forsøker gjerne skape illusjon om at de er "høye og mørke", men er altså bare vanlige firmaer. De må dessuten følge inkassoloven .

Vel nei, det er ikke samme sak. Hvis jeg innhenter en takst for å begrunne et krav mot deg, så er hovedregelen at jeg må betale den taksten selv. For inkassosaker er den regelen snudd, slik at hovedregelen er at du må betale.

Fritaket fra erstatning for vederlag der det er betalt innen betalingsfristen i et inkassovarsel er uten praktisk betydning, fordi de fleste inkassatorer ikke krever salær før dette tidspunktet uansett.

I selve saken har de også flere rettigheter enn hvem som helst - for eksempel har de rett til å være prosessfullmektig for namsmannen og i forliksrådet, noe som innebærer en betydelig fordel fordi det gir kreditor billig tilgang på kompetanse (i motsetning til debitor).

At de må følge inkassoloven gir dem ikke større byrder enn hvem som helst, store deler av inkassoloven gjelder også for den som driver egeninkasso. Men jeg er enig i at de ikke er "høye og mørke". Det de er er unødvendige.

TomPadang
16.01.17 16:59
krikkert2: Vel nei, det er ikke samme sak. Hvis jeg innhenter en takst for å begrunne et krav mot deg, så er hovedregelen at jeg må betale den taksten selv. For inkassosaker er den regelen snudd, slik at hovedregelen er at du må betale. Fritaket fra erstatning for vederlag der det er betalt innen betalingsfristen i et inkassovarsel er uten praktisk betydning, fordi de fleste inkassatorer ikke krever salær før dette tidspunktet uansett.

De kan kreve å få betalt hvis kravet er reelt - ja.  Dette gjelder også overskridelse av betalingstid, slik at omkostninger påløper.  Hvis kravet ikke er reelt, må oppdragsgiver betale.  Hvis jeg får en purring på en faktura jeg har betalt i tide, er det meg uvedkommende om det er påløpt kostnader etter betalingsfrist, pga feil.

Det er ikke en større rettighet å være prosessfullmektig.  Kravet fra denne blir ikke tyngre av den grunn.  Dersom man som innstevnet er en privatperson som kan dokumentere å ha betalt innen frist, nytter de lite om der har med seg all verdens titler.

Man kan møte som egen prosessfullmektig i alle lovlige instanser i norsk rettssystem.  Man kan feks. være sin egen prosessfullmektig i en rettssak.  Men det er ikke nødvendig/vanlig å være dette i forlikssaker.   

Forliksrådet skal ta særlige hensyn til innstevnedes rolle; dvs dersom innstevnet er privat person uten fagkompetanse, slik at dennes rettigheter blir ivaretatt.  

Tror kanskje ikke vi skal forvirre trådstarter mer med teknikaliteter.  jeg har ikke lest hele den lange innledning, og kan ikke ut fra det avgjøre hans fulle sak i den aktuelle situasjon.

(Innlegget ble redigert 16.01.17 17:00)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg