Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tvangssalg av bolig

NYTT TEMA
deaddoll
deaddollInnlegg: 7
16.01.17 14:03

Hei, lurer på om det er noen her som har erfaring med tvangssalg av bolig? Hvordan virker denne prosessen?

Jeg eier en leilighet med samboer, det har vært brudd en stund, og jeg ønsker å gå videre. Han vil ikke selge, ei har han økonomi til å ta over leiligheten. Jeg har muligheten til å ta over leiligheten, men det unner han meg ikke. Så da føler jeg at jeg ikke har annet valg enn å få sameiet oppløst og få lagt ut leiligheten på tvangssalg.

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5063
16.01.17 16:09

Jeg har vært prosessfullmektig for oppløsende part i tvangssalg. Prosessen er i korte trekk at man først varsler medeierne skriftlig om at man vil kreve tvangsoppløsning, med "rimelig frist". Hva som er rimelig frist varierer, men vil være et sted mellom to uker og et halvt år avhengig av omstendighetene. For en felles bolig vil tre uker være nok tid. Så skriver man begjæring til tingretten om at man krever boligen tvangssolgt, og man betaler et gebyr (i farten mener jeg det er litt over 11 000 kr) som i praksis dekkes av salgssummen for boligen. Deretter får motparten mulighet til å komme med innvendinger mot tvangssalget med tre ukers frist. Når denne fristen er utløpt avgjør dommeren om det skal holdes rettsmøte eller om saken skal avgjøres på bakgrunn av saksdokumentene.

Tvangssalg er dyrt, for dere begge. Rettsgebyret koster penger, megleren koster penger, og tvangssalg er prisdempende (man får inn mange skambud). Du bør vurdere å kontakte profesjonell hjelp og for eksempel få satt opp et møte slik at du og din samboer får en realitetsorientering om hva som ligger foran dere.

Merk at dersom du har flyttet ut vil du ha krav på husleie for at han bruker din ideelle halvpart av leiligheten.

Jeg praktiserer i Østfold, så hvis du holder til i nærheten kan du kontakte meg for en vurdering av saken, på dette nicket (uten 2) @gmail.com.

deaddoll
16.01.17 17:53

Kan jeg bruke forkjøpsrett ved tvangssalg?  

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14017
17.01.17 12:22

Alle forhold rundt sameie (som samboerskap faktisk er) - bør nedtegnes skriftlig, der partene har en skriftlig avtalepart hver.  Der bør det også fremgå hvordan ting skal fordeles, hvordan ting skal avhendes osv..osv.  Forskjøpsrett ved avhending bør også inn her.

Da slipper man strid i etterkant av sameiet, i alle fall rundt fast eiendom.  

Var jeg deg/dere, engasjerte jeg en megler (advokat, konfliktsrådsmegler e.a.) som kan være en konstruktiv og konfliktdempende part.  Jeg tror også at dere må løse sakene på den måten, hvis dere ikke har spesifisert samboerkontrakt og punkt i denne om oppløsning av sameide objekter.

(Innlegget ble redigert 17.01.17 12:23)

qbah
qbahInnlegg: 43597
17.01.17 20:10

Ja, begge sameiere har forkjøpsrett. Men må delta i budrunde som resten av det åpne marked. Om pris er lik er første budgiver av sameierne avgjørende.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14017
18.01.17 20:14
qbah: Ja, begge sameiere har forkjøpsrett. Men må delta i budrunde som resten av det åpne marked. Om pris er lik er første budgiver av sameierne avgjørende.

Dette er sameiemodellen boligbyggelag og private sameier driver etter.

Det er bare det at dette kan bli en svært dyr bolig for den som skal kjøpe.  Man må jo matche alle bud, selv de som er vanvittige.

Jeg ville heller gått for forhandlingsmodellen jeg skisserte ovenfor, hvis det er mulig med dette. 

qbah
18.01.17 21:17

Selvsagt. Men ved tvangssalg som skyldes skilsmisser og andre uvennskap klarer man slett ikke forhandle på normalt vis, og man er så sta at man ikke unner den andre part noe som helst. Selv ikke når det fordeles rettferdig. Da må det gå som det går, the hard way. Dessverre.

Alekseve
AlekseveInnlegg: 1759
19.01.17 13:23
qbah: Selvsagt.

Vet ikke hvor jeg kan spør, men jeg prøver meg her.

I morgen skal jeg og dama på visning. Det var fellesvisning forrige torsdag og det er ny fellesvisning førstkommende tirsdag. Vi har fått privatvisning i morgen. Megler skal slik jeg ha forstått det ikke være til stede på privatvisningen. Kan vi da legge inn bud til selger som et "take it or leave it"-tilbud på visningen? Vi tenker da å legge inn prisantydningen som dette tilbudet.

Hvordan er reglene rundt dette? Kan selger godta budet der og da uten at megleren kontakter andre på interesselista? Vi er ny i gamet så dette er spennende for oss :-)

(Innlegget ble redigert 19.01.17 13:24)

krikkert2
krikkert2Innlegg: 5063
19.01.17 14:41
Alekseve: Vet ikke hvor jeg kan spør, men jeg prøver meg her.
I morgen skal jeg og dama på visning. Det var fellesvisning forrige torsdag og det er ny fellesvisning førstkommende tirsdag. Vi har fått privatvisning i morgen. Megler skal slik jeg ha forstått det ikke være til stede på privatvisningen. Kan vi da legge inn bud til selger som et "take it or leave it"-tilbud på visningen? Vi tenker da å legge inn prisantydningen som dette tilbudet.
Hvordan er reglene rundt dette? Kan selger godta budet der og da uten at megleren kontakter andre på interesselista? Vi er ny i gamet så dette er spennende for oss :-)

Det er ingen regler rundt dette. Hovedregelen i alminnelig avtalerett er at et tilbud som fremsettes muntlig må aksepteres straks.

Eiendomsmegler har plikt til å frarå selger å ta imot bud selv, men selger er ikke nødt til å respektere frarådningen.

Selger kan akseptere budet der og da. Det vil da være inngått bindende avtale.

qbah
19.01.17 17:04

Det er riktig som han sier. Jeg ville uansett anbefalt å utarbeidet et skriftlig bud og avtale til de mens dere er der, etter de har sagt muntlig ja. Så er man mer sikre. Altså de signerer skriftlig på et skissert bud fra dere, på et blankt A4-ark eller hva det måtte være.

Megler kan uansett ikke informere andre interessenter om det direkte budet til selger, men jeg ville gitt de en såpass kjapp frist, typ  de må svare på budet før dere går ut døra. Slik at selger ikke rekker å diskutere budet med megler i det hele tatt.

Lykke til.

(Innlegget ble redigert 19.01.17 17:04)

Alekseve
19.01.17 18:51

Tusen takk for to gode svar! 

Alekseve
19.01.17 22:48
qbah: Altså de signerer skriftlig på et skissert bud fra dere, på et blankt A4-ark eller hva det måtte være.

Hva burde stå på dette arket forresten?

"Bud pålydende 0.000.000 kr ble lagt frem av kjøper på visning og selger aksepterte dette budet."

Noe som dette med signaturer av selger og kjøper?

qbah
19.01.17 23:59

Det holder med noe slikt ja.

"XX og XX har avgitt bud kr. 000.000 på eiendommen XX med akseptfrist i dagens dato som selger XX herved har akseptert. Det bekreftes at bindende handel/avtale er kommet i stand."

Daro og underskrift fra alle parter. 

PS: bli enige om eksakt dato, hvert fall senest dato for overtakelse også. Skriv gjerne det ned samtidig. Så slipper man evt krangling og usikkerhet rundt dette i ettertid.

(Innlegget ble redigert 19.01.17 23:59)

lsklars
lsklarsInnlegg: 53479
20.01.17 09:29
krikkert2: Så skriver man begjæring til tingretten om at man krever boligen tvangssolgt, og man betaler et gebyr (i farten mener jeg det er litt over 11 000 kr)

Nåja. For selve skrivet om begjæringa påløper det et rettsgebyr kr 2125. Går det sålangt at det oppnevnes medhjelper så påløper det enorme gebyret på 11.000. 

qbah
23.01.17 19:56

Kan vi spørre hvordan dette gikk?

Alekseve
25.01.17 20:48

Vi fikk huset! Men vi måtte vente til dagen etter fellesvisning med å få akseptert bud. Det er forkjøpsrett på huset så vi må fremdeles vente 2 uker før vi får svar om det er vårt eller om noen snapper det... Nervepirrende!

qbah
25.01.17 20:56

Så bra. De godtok ikke prisantydning før visning? Håper dere ikke måtte blø alt for mye i en evt budrunde da.

Forkjøpsrett på et hus var spesielt da. Og at den ikke forhåndsprøves på forhånd om det et borettslag. Kjipt. Får krysse fingrene.

Alekseve
26.01.17 11:29
qbah: Så bra. De godtok ikke prisantydning før visning? Håper dere ikke måtte blø alt for mye i en evt budrunde da. Forkjøpsrett på et hus var spesielt da. Og at den ikke forhåndsprøves på forhånd om det et borettslag. Kjipt. Får krysse fingrene.

Vi fikk uansett huset til prisantydning så vi er utrolig fornøyde! Men nå blir det to grusomme uker takket være forkjøpsretten. Megler sa at ingen på visning var medlem i noen byggelag så sannsyneligheten var liten for at noen ville ta den fra oss, men man vet jo aldri.

Det er tomannsbolig i et ganske stort borettslag så derav forkjøpsrett.

Lob02mist1
Lob02mist1Innlegg: 2796
26.09.17 02:37
TomPadang: Det er bare det at dette kan bli en svært dyr bolig for den som skal kjøpe. Man må jo matche alle bud, selv de som er vanvittige.

Om det gis inn bud som er "vanvittige" så er det jo enkelt å bare akseptere dette budet, da en må anse denne kampen som en tapt sak, og rett og slett bare gå videre, med det overskuddet en har igjen etter salget.

Lob02mist1
26.09.17 02:41
deaddoll: Jeg eier en leilighet med samboer, det har vært brudd en stund, og jeg ønsker å gå videre.

HVem har betalt for husleien i denne perioden?

Du omtaler din eks-samboer som en uten penger, er det dermed slik at det er du som har betalt for boligen fra din konto?

...isåfall kan det være at du har rett til å bli kompansert for disse kostnadene, slik at dette skal måtte avvregnes opp mot eventuell verdi av bolig, eller opp mot eventuelt overskudd ved salg.

Siden dere ikke har vært gift, så er det slik at det som du personlig har betalt for fra dine penger, skal du ta med deg ut av forholdet.

deaddoll
26.09.17 10:06
Lob02mist1: HVem har betalt for husleien i denne perioden?
Du omtaler din eks-samboer som en uten penger, er det dermed slik at det er du som har betalt for boligen fra din konto?
...isåfall kan det være at du har rett til å bli kompansert for disse kostnadene, slik at dette skal måtte avvregnes opp mot eventuell verdi av bolig, eller opp mot eventuelt overskudd ved salg.
Siden dere ikke har vært gift, så er det slik at det som du personlig har betalt for fra dine penger, skal du ta med deg ut av forholdet.

Altså.. Uten om egenkapitalen (hvor jeg la inn litt, han ingenting), har vi begge betalt 50/50 ned på lånet.

Jeg har prøvd å få avtalt et salg av bolig med han i mange måneder, men han nekter. Han ser for seg at jeg skal fortsette å betale ned på lånet slik at han får fortsette med å bo der. Men nå har jeg, på tross av at jeg har denne leiligheten, fått ordnet meg slik at jeg har fått et nytt sted å bo. Han nekter meg å ta ut mine ting fra leiligheten, nekter å snakke om et salg,.. Så hvis jeg kan kreve leie av han for min halvpart av leiligheten, så vil det kanskje tvinge han til å se på salg.

Lob02mist1
26.09.17 15:07
deaddoll: Altså.. Uten om egenkapitalen (hvor jeg la inn litt, han ingenting), har vi begge betalt 50/50 ned på lånet. Jeg har prøvd å få avtalt et salg av bolig med han i mange måneder, men han nekter. Han ser for seg at jeg skal fortsette å betale ned på lånet slik at han får fortsette med å bo der. Men nå har jeg, på tross av at jeg har denne leiligheten, fått ordnet meg slik at jeg har fått et nytt sted å bo. Han nekter meg å ta ut mine ting fra leiligheten, nekter å snakke om et salg,.. Så hvis jeg kan kreve leie av han for min halvpart av leiligheten, så vil det kanskje tvinge han til å se på salg.

Det ser ut som at "krikkert2" i denne tråden har løsningen på dette dillemaet, men det er viktig at du også kan dokumentere at det er dine 400 000 kr. som var benyttet som innskudd.

P.S.

For fremtiden, så gjøre ikke noe slikt igjen, det må alltid foreligge en avtale om hvordan dette skal ordnes når bruddet kommer, avtale om bil, hus, lån, barn og så videre, det beste er å avtale dette før alt samme kommer ramlende ned i hodet på en...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg