Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Økonomi - flexilån

NYTT TEMA
Katr
KatrInnlegg: 1
29.04.17 17:32

Hei, jeg flyttet lånet til annen bank, som tilbød flexilån på boet mitt. Samtidig ble det enighet om 200.000 ekstra, hvis jeg skulle trenge dette.

Jeg gjorde det fordi jeg ville forsterke min kompetanse ved enda en utdanning, og ha mulighet til kapital for å starte eget firma. jeg har klart meg hittil med jobb inntekt, og har ikke vært nødt til "å spise" av lånet, så langt. 

Spørsmålet er om jeg bør be om forandre til mindre "takhøyde" dvs. mindre lån. Jeg tror ikke at jeg trenger mer enn kanskje 50.000. Dette bør vel i så fall tinglyses? Lønner det seg?

Ser til selvangivelsen, at det står noen tusen i minus, og jeg har latt kontoen stå urørt hele tiden. 

Katr

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2698
29.04.17 17:50
Katr: Lønner det seg?

Normalt betaler man bare rente for den delen av lånet som er brukt, slik at selv om har muligheten til å disponere mer, koster det ikke noe ekstra.

I tillegg er det ofte et gebyr pr. måned for at lånet er aktivt.

Sjekk med banken om betingelsene.

frode57
frode57Innlegg: 963
29.04.17 22:05

Hvis du ikke bruker flexibiliteten så vil nok overskytende bli fjernet etter hvert. Bankene er noen gribber. 

Flexilån er noe svineri. 

KapteinMark
29.04.17 22:08
frode57: Hvis du ikke bruker flexibiliteten så vil nok overskytende bli fjernet etter hvert.

Hvorfor skulle det bli fjernet?

bucher
bucherInnlegg: 6536
30.04.17 02:07
frode57: Hvis du ikke bruker flexibiliteten så vil nok overskytende bli fjernet etter hvert. Bankene er noen gribber. Flexilån er noe svineri.

Ja bankene er noen gribber, gebyrene er hinsides all fornuft.

Og norges største bank leder an i galskapen. 40.- kroner for å ta ut noen kroner av egen lønn i 'min' bank=DNB sin atm maskin. Nei vi må få et opprør mot denne mafiavirksomheten. Ja jeg vet, må komme meg vekk fra denne banken.

Men akkurat hvorfor flexilån er noe svineri skjønner jeg ikke helt. Man betaler vel ikke noe rente eller gebyrer for kreditt som ikke er benyttet?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7039
30.04.17 09:09
frode57: Hvis du ikke bruker flexibiliteten så vil nok overskytende bli fjernet etter hvert. Bankene er noen gribber.  Flexilån er noe svineri.

I forbindelse med hyttekjøp tok vi opp fleksilån for noen år siden.

Det ville vera interessant å få vita korleis det er noe svineri, for det har vi ikkje merka noe til...

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
30.04.17 13:41
InnocentBystander: Det ville vera interessant å få vita korleis det er noe svineri

Brukt riktig så er fleksilån en billig form for forbrukslån.

Men så kan man jo diskutere om det i det hele tatt er smart å låne til forbruk. Det er sjelden en god ide å bruke mer penger enn man tjener. Og avdragsfrihet er også som oftest en svært dårlig ide.

Største problemet med fleksilån er imidlertid at bankene ofte har som betingelse at de kan kreve tilbakebetaling av lånet dersom eiendomsprisene skulle falle og du dermed plutselig ikke har samme sikkerheten lenger. Det kan ende med en dramatisk situasjon for mange hvor de blir tvunget til å selge eiendom for å betale ned lån...

(Innlegget ble redigert 30.04.17 13:42)

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 3603
30.04.17 13:55
franzsigel: Brukt riktig så er fleksilån en billig form for forbrukslån.

Det er ikke billig nei ! Jo i forhold til forbrukslån ja, men det å bygge opp en buffer selv for sparing er mye bedre, Flexilån har mye høyere rente for alt du låner uansett.

InnocentBystander
30.04.17 13:58
franzsigel: Brukt riktig så er fleksilån en billig form for forbrukslån. Men så kan man jo diskutere om det i det hele tatt er smart å låne til forbruk. Det er sjelden en god ide å bruke mer penger enn man tjener. Og avdragsfrihet er også som oftest en svært dårlig ide. Største problemet med fleksilån er imidlertid at bankene ofte har som betingelse at de kan kreve tilbakebetaling av lånet dersom eiendomsprisene skulle falle og du dermed plutselig ikke har samme sikkerheten lenger. Det kan ende med en dramatisk situasjon for mange hvor de blir tvunget til å selge eiendom for å betale ned lån.

Lån til forbruk er ikkje spesifikt for fleksilån (men er uansett lite smart).

Om ein låner med sikkerhet "langt over pipa", så er jo det ein problemstilling uansett lånetype. At bankane skulle tvangsinndriva lån så lenge låntakar oppfyller forplikteslane (betalar renter) har eg lita tru på, for det har ingen hensikt for bankane. Men igjen, det gjeld jo uansett lånetype.

Fleksilån passar ikkje for alle, men å kalla det "svineri" blir bare tøvete. For oss betyr det at vi ikkje treng å ha pengar ståande på nær null rente på sparekonto "i tilfelle" samtidig som vi betalar for å låna dei same pengane. 

InnocentBystander
30.04.17 14:00
F.R.O.G: Flexilån har mye høyere rente for alt du låner uansett.

Fleksilån med sikkerhet har omtrent den same renta som vanlig boliglån. Altså temmelig lav i disse tider.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
30.04.17 15:08
InnocentBystander: For oss betyr det at vi ikkje treng å ha pengar ståande på nær null rente på sparekonto

Problemet er at de aller færreste benytter fleksilån til å betale ned mer på boliglånet framfor å ha en buffer på sparekonto.

Det er nok langt vanligere å bruke fleksilånet til å finansiere økt forbruk.

F.R.O.G
30.04.17 15:36
InnocentBystander: Fleksilån med sikkerhet har omtrent den same renta som vanlig boliglån. Altså temmelig lav i disse tider.

Ikke hos de bankene jeg har sjekket, det er vel bortimot 0,5 prosent høyere rente, på millionlån over tid blir dette en god del penger. De vet å ta seg betalt for slike lån. Bruker du av kreditten, og bruker lang tid på nedbetalingen (lånets løpetid) Da blir dette dyrt.

F.R.O.G
30.04.17 15:39
InnocentBystander: For oss betyr det at vi ikkje treng å ha pengar ståande på nær null rente på sparekonto "i tilfelle" samtidig som vi betalar for å låna dei same pengane.

Om du har 3 ganger mnd inntekt stående på en høyrentekonto til uforutsette utgifter er vel dette det aller smarteste. Ikke uoppnålig for de fleste om man kutter litt i forbruk og ferie en par år.

F.R.O.G
30.04.17 15:40
franzsigel: Problemet er at de aller færreste benytter fleksilån til å betale ned mer på boliglånet framfor å ha en buffer på sparekonto. Det er nok langt vanligere å bruke fleksilånet til å finansiere økt forbruk.

Typisk som å finansiere en bil eller dyr oppussing over en del år, og da blir flexilån dyrt ! Penger på sparekonto er trygt, og det er lett å omsette om du trenger det raskt.

Nevi
NeviInnlegg: 5433
30.04.17 23:51
F.R.O.G: Flexilån har mye høyere rente for alt du låner uansett

Jeg har fått renta ned på 2,2 på flexilånet. Er ikke mye lavere rente med andre betingelser.

KapteinMark
01.05.17 07:03
F.R.O.G: Om du har 3 ganger mnd inntekt stående på en høyrentekonto til uforutsette utgifter er vel dette det aller smarteste.

Selvfølgelig er det smart.

Men hvis man har gjeld, er fordelen med et flexilån at man får redusert gjelda og tilsvarende renteutgifter ved å la en "3-måneders inntekts-buffer" være på flexilånkontoen".

Det beste er selvsagt og være gjeldfri!

Har selv hatt flexilån og syntes det fungerte helt bra, men passer nok ikke for alle.

Man skal ha økonomisk styring, ikke for høy belåning og selvsagt orden generelt.

Jompa
JompaInnlegg: 8439
01.05.17 07:11

Forstår ikke skepsisen mot flexilån så lenge man har økonomisk styring. Perfekt om man ønsker å pusse opp bad og/eller kjøkken for eksempel. 

Når jeg leser noen av innleggene over virker det som om flere ikke vet hva et fleksilån er...

fargerik
fargerikInnlegg: 45096
01.05.17 07:37
Jompa: Forstår ikke skepsisen mot flexilån så lenge man har økonomisk styring. Perfekt om man ønsker å pusse opp bad og/eller kjøkken for eksempel.

Flexilån...samme som rammelån, eller?

Det er perfekt dersom man trenger penger til noe kjapt og har planer om å nedbetale kjapt.

Jeg hentet 200 000 i rammelån for et par uker siden for å betale mye penger litt før planlagt, og skal bruke det som er nødvendig nå, og regner med at det skal innfris enten i sommer eller innen høsten.

Rente er 2,9%, på det jeg tar ut.

Det er som en kassakreditt.

(Innlegget ble redigert 01.05.17 07:41)

Jompa
JompaInnlegg: 8439
01.05.17 08:53
fargerik: Flexilån...samme som rammelån, eller?

Flexilån, rammelån og boligkreditt brukes mye om hverandre.

KapteinMark
01.05.17 09:49
fargerik: regner med at det skal innfris enten i sommer eller innen høsten.

Pass på å ikke avvikle det når det er innfridd.

Da vil du kunne ha samme kreditten stående ubrukt, uten at du må betale etableringsgebyr om du skulle trenge å låne igjen noen gang i fremtiden.

I min bank er det i alle fall slik at man ikke betaler omkostninger så lenge flexilånet ikke er i "minus".

F.R.O.G
01.05.17 14:00
Nevi: Jeg har fått renta ned på 2,2 på flexilånet. Er ikke mye lavere rente med andre betingelser.

Hvilken bank ?

Nevi
NeviInnlegg: 5433
01.05.17 20:36
F.R.O.G: Hvilken bank ?

Danske Bank

Men det skal sies at renta i utgangspunktet var 2,75

Men som YS-medlem kunne jeg få en rente ned mot 2 %.
Holdt meg til Danske Bank dersom de ville gi meg 2,2 i rente. Har vært i denne banken i mer enn ti år så det har en del å si.
Så dersom ditt / deres forbund gir rom for lavere rente er det ett godt forhandlingsrom til å kunne forhandle litt.

F.R.O.G
04.05.17 22:32
Nevi: Danske Bank   Men det skal sies at renta i utgangspunktet var 2,75

Det hørtes mer normalt ut ja, og uten de fordelene du har opparbeidet deg så vil det bli dyrt, langt ifra alle får disse fordelene. Men husk at du kanskje da får enda bedre betingelser på et vanlig lån, med de samme fordelene.,

galehest
galehestInnlegg: 356
05.05.17 11:27
franzsigel: Problemet er at de aller færreste benytter fleksilån til å betale ned mer på boliglånet framfor å ha en buffer på sparekonto. Det er nok langt vanligere å bruke fleksilånet til å finansiere økt forbruk.

Har man kontroll på pengebruken er flexilån et godt alternativ. Man trenger da ikke å ha en buffer sparekonto om alle pengene settes inn på flexi, og tas ut etter behov.

la oss si at buffer sparekonto er på kr 50.000,-. Dette får du i underkant 1% rente på. Setter du pengene på flexi istedet får du omtrent 3% rente (dvs sparer renteutgifter)

Has
HasInnlegg: 2
11.08.17 22:28

Lurt å sammenligne billige renter på lån

Has
HasInnlegg: 2
11.08.17 22:30

som feks Kapitalkassen og Lendo

KapteinMark
12.08.17 06:29
Has: billige renter på lån

Da snakker vi vel ikke om forbrukslån?

Hentet fra Lendo's side:

"Renten settes individuelt for hver låntaker. Effektiv rente fra 7,6% til 37,3%."

I mafiafilmer blir vel slikt kalt for ågerrenter og utlånerne omtalt som lånehaier.

Alle som skal låne bør ta det gjennom sin ordinære bankforbindelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen