Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har masse gjeld.. Hvordan bli kvitt? Hjelp !

NYTT TEMA
Norge97
Norge97Innlegg: 1
28.05.17 03:08

Hei alle der ute med masse livserfaring! Trenger DITT hjelp !

jeg er en gutt som er snart 21 år gammel, i en vanskelig situasjon nå.

- Da jeg var 18 år så flyttet jeg ut fra mine foreldre og sluttet med skolen. Leied et hybel og hadde jobb. Jeg var alltid ute med venner , brukte alle pengene på drikke, mat, klær og reise. Har aldri betalt noe faktura eller regning etter en god stund. Ja, det var dummeste tider men jeg kan ikke lenger leve med inkasso / gjeld. Idag har jeg gjeld på ca. 300.000 kroner , har stoppet rentene har ringt en og en.. Vil bli kvitt disse og ønsker å bli kredittverdi ... Når jeg legger hodet i puten om natten så får jeg ikke sove av å tenke på fortiden som jeg har brukt bare for å feste ... Har det ikke bra nå på grunn av å tenke på det.. Har sluttet å feste og har ikke kontakt med noen heller ..

- Noen med gode forslag ?

- Hvem kan jeg få hjelp fra ? 

- Kan jeg søke skatteetaten om skattefri lønn for å betale gjelden ?

- Vil ha hjelp for hvordan jeg kan gå over denne situasjonen? :/ 

(Innlegget ble redigert 28.05.17 03:11)

Alexxxx
AlexxxxInnlegg: 309
28.05.17 06:05

Er dette sant eller bare kødd?

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2847
28.05.17 06:49
Norge97: - Noen med gode forslag ?

Det står vel ikke om du fortsatt har jobb(?).

Men du bør påta deg alt arbeid du kommer over, jobbe overtid som bare gjøken!

300' er ikke den verste gjeldssummen jeg har hørt om, og kan ikke sies å være uoverkommelig.

goggen47
goggen47Innlegg: 372
28.05.17 08:09

Den summen er for lav å ta gjeldssanering på, så her er det bare brette opp armene.

Prøv å få oversikt, kontakt en og en kreditor, prøv å få til en ordning.

Hvis dette ikke funker ta kontakt med NAV prøv å avtale med en gjeldsrådgiver for deg der.

Det dummeste du gjør nå, er å bare la det skure å gå, da vil denne gjelden om noen år være på noe slikt som 1 million.

Stå på gutt, dette fikser du.

Lykke til.

ModernMan
ModernManInnlegg: 9006
28.05.17 10:24

2 år av ditt liv vil dette koste deg, gitt at du har jobb.

Fra nå og fram til denne datoen i 2019 er du avholds. Du skal ha betalt for totalt 0 enheter alkohol, 0 bokser snus/pakker røyk, 0 cover på utesteder, 0 utgifter til bil, absolutt billigste løsning for TV og internett. Du har garantert nok klær for de neste 2 årene. Tren i naturen, ikke i treningsstudio. Matbudsjettet ditt er nå på 1500kr per mnd, du kan handle for 750kr hver 14. dag.

Lykke til.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
28.05.17 11:53

0 i bil er jo litt tåpelig hvis man ikke kan ta kollektivt, sykle eller gå.

ModernMan
ModernManInnlegg: 9006
28.05.17 12:32

Forutsetningen er jo naturligvis at han kan ta kollektivt, sykle eller gå. Om han har festet bort 300k på Selbu Kro og Bar så er det ikke no håp.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 4408
28.05.17 13:37
ModernMan: Forutsetningen er jo naturligvis at han kan ta kollektivt, sykle eller gå. Om han har festet bort 300k på Selbu Kro og Bar så er det ikke no håp.

300.000 dyr moro men egentlig en liten sum om man har en grei jobb. Så da er det som de fleste her sier, brette opp armene og jobbe hardt over noen år, betale dette her fort som mulig, vi snakker om en sum omtrent så stor som en helt grei bil. Uten jobb, så er det å få seg jobb første pri, ta kontakt med alle kreditorer, og få en ordning, slik at det ikke bare vokser og vokser.

GimleSag
GimleSagInnlegg: 2028
28.05.17 15:17

Ta deg et år på en fiskebåt du. Det har alltid vært planen min om jeg skulle bli gjeldsslave. Der får du heller ikke drikke, pluss du kan stå flere turer på rad om du virkelig vil raska på og få nedbetalt faenskapet. Dessuten får du mat og drikke ombord, samt ekstremt mye tid til selvrealisering. Det beste jeg visste fra min tid på fiskebåt var å stå å gruble over livet mens jeg jobbet. Hadde noen djupe samtaler med meg selv der ass.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14918
28.05.17 15:24
Norge97: Vil bli kvitt disse og ønsker å bli kredittverdi

Mulig du bare ordlegger deg litt feil. Men ønsket ditt bør være å bli gjeldfri - og IKKE kredittverdig. Det er kreditt som har skapt problemet ditt i utgangspunktet...

Ellers kan du gratulere deg selv med å allerede ha gjort det viktigste - nemlig å tatt kontakt med de du skylder penger og fått stoppet rentene.

Punkt 2 er å betale ned gjelda så raskt som mulig. Som andre har sagt så vil det bli slitsomt, men så lenge du har jobb er det fullt mulig å fikse dette på et par år.

Ellers bør du lære deg litt basic personlig økonomi. Et par tips under:

1: Husk at gjeld er djevelens verk. Strengt tatt bør man aldri låne penger til noe som helst bortsett fra kjøp av bolig.

2: Få oversikt over hva du bruker penger på. Lag et enkelt budsjett. Skill mellom faste og variable kostnader. Husk at det er de faste kostnadene som dreper deg.

3: Faste kostnader er de som kommer jevnlig. Hver uke, måned eller år. Husleie, telefonregninger, mat, forsikringer, bilkostnader, renter, abonnementer etc.

Husk den enkle formelen: LAVE FASTE KOSTNADER = FRIHET

Prøv å reduser de faste kostnadene mest mulig. Flytt hjem til foreldrene dine om du har muligheten. Kvitt deg med bil om du har muligheten.

Og pass deg for de farlige B'ene som koster sykt mye penger: BOLIG, BIL, BARN og BEDRE HALVDEL. Det betyr ikke at du aldri skal få deg kone, barn, hus og Volvo. Bare at du må være klar over at det er her mesteparten av pengene dine kommer til å forsvinne...

4: Gi deg selv "ukelønn". Vurder å begynne å ta ut en fast sum i kontanter hver uke - da er det lettere å holde oversikten over eget forbruk. Har du brukt opp ukelønna før helgen, ja da må du leve av vann og knekkebrød resten av uka.

5: Betal ned på gjelda di så raskt som du klarer.

6: Klarer du å betale ned gjelda di i løpet av et par år, så har du sikkert lært deg et par gode vaner. Fortsett mest mulig med de når du er gjeldfri også.

Lykke til. Dette her fikser du hvis du vil...

GimleSag
28.05.17 17:01
franzsigel: Og pass deg for de farlige B'ene som koster sykt mye penger: BOLIG, BIL, BARN og BEDRE HALVDEL.

Ville kanskje byttet den siste B'en med "BITCHES". Ellers fin modell.

GimleSag
28.05.17 17:02
franzsigel: 6: Klarer du å betale ned gjelda di i løpet av et par år, så har du sikkert lært deg et par gode vaner. Fortsett mest mulig med de når du er gjeldfri også.

Og, hell i uhell, blir man med disse vanene rikere i fremtiden. På det viset at om gjeld-uhellet aldri hadde skjedd, så hadde han sikkert sløst penger resten av livet uansett.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3148
29.05.17 10:32
Norge97: - Kan jeg søke skatteetaten om skattefri lønn for å betale gjelden ?   - Vil ha hjelp for hvordan jeg kan gå over denne situasjonen? :/

Nei, du kan ikke feste for kreditors regning i 5 år og be skatteetaten ta regninga.

Jeg leser litt mellom linjene at det kanskje kan bli en utfordring å løse dette på egen hånd, du bør derfor snarest ta kontakt med din hjemkommune for å få gjeldsrådgivning. 300.000 i kredittgjeld nærmer seg smertegrensa (100.000 i årlige renter + sannsynligvis store beløp i purring, salærer, etc.)

For langsiktig løsning; les innlegget til Franzsiegel.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
30.05.17 15:18

Roger, hvis du leser innlegget virket det som han har gjort grep for å begrense rentene. Private Kreditorer er mer interessert i å få noe penger enn at man skal ende med gjeldssanering.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3172
31.05.17 01:11
goggen47: Det dummeste du gjør nå, er å bare la det skure å gå, da vil denne gjelden om noen år være på noe slikt som 1 million.

Njæi voffor det :)))))) ?

DA kan han jo få gjeldsordning    har hørt om folk nedsyltet i gjeld som betaler under 500/mnd til kreditorene.. 

kytec
kytecInnlegg: 28138
31.05.17 01:19
Norge97: har stoppet rentene

Det er en god start. Neste steg er å få en jobb. Problemet løst. 

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 5389
31.05.17 01:22
GimleSag: Ta deg et år på en fiskebåt du. Det har alltid vært planen min om jeg skulle bli gjeldsslave.

Ja, så enkelt er det.

Selv velger jeg å vinne i lotto om jeg skulle bli gjeldsslave.

(Innlegget ble redigert 31.05.17 01:23)

kytec
kytecInnlegg: 28138
31.05.17 01:25
GreySerpent: Ja, så enkelt er det.

Med mindre ts ikkje er interessert i å jobbe, men søker en vei der det offentlige ordner problemene. 

Virker å bli mer og mer vanlig. 

Kan egentlig ikkje klandre de når de ser at nye landsmenn får alt opp i nevene. 

RogerMaar
01.06.17 10:39
Trolljegern: Roger, hvis du leser innlegget virket det som han har gjort grep for å begrense rentene. Private Kreditorer er mer interessert i å få noe penger enn at man skal ende med gjeldssanering.

Joda, kjempebra at han har tatt grep. Men de som setter seg i en slik situasjon er gjerne ikke professorer i økonomi. Mitt råd er derfor å benytte seg av den hjelpen man kan få, spesielt hjelp som man kan få vederlagsfritt fra NAV.

RogerMaar
01.06.17 10:41
Herinacius: Njæi voffor det :)))))) ? DA kan han jo få gjeldsordning    har hørt om folk nedsyltet i gjeld som betaler under 500/mnd til kreditorene..

De som er totalt samvittighetsløse kan sikkert spekulere i dette. Men siden TS ikke får sove om natta tror jeg ikke "han har det i seg". :-)

Chris93
Chris93Innlegg: 2
11.07.17 15:55

Hvis du har gjeld fordelt på flere kreditorer ville jeg forsøkt å slå disse sammen (refinansiering). Dette vil gjøre det mye enklere og billigere for deg å bli kvitt gjelden din!

Du kan nå ut til flere banker å se om de er villig til å gi deg et refinansieringslån. Under er de beste bankene jeg fant!

FinansportalenTopp 3: Eika Kredittbank, Hjelmeland Sparebank og Indre Sogn Sparebank 

SamlinoTopp 3: Skandiabanken, BN Bank og Ekspress Bank Pluss

Nettavisen:  Topp 3: Lendo, Bank Norwegian og Instabank. 

Lykkte til med veien mot gjeldfrihet!

Aviantra
AviantraInnlegg: 14
17.07.17 21:38

Som trøst vil jeg først og fremst si at 300.000 kroner ikke er uoppnåelig å nedbetale ganske så raskt. I din alder har du kanskje muligheten til å flytte hjem å bo gratis over en periode? Med fast jobb vil du se at du kan nedbetale mange tusen hver måned.

Nå skriver ikke trådstarter om dette er kredittkortgjeld, forbrukslån, eller en kombinasjon av disse. Hvis vi antar at gjelden har en gjennomsnittrente på 20 %, og klarer å redusere renten til 13 %, så vil man i følge denne kalkulatoren kutte en drøy tusenlapp over en nedbetalingsperiode på 5 år (6700 per måned). Denne tusenlappen burde selvfølgelig gå til å nedbetale gjelden enda raskere.

Så trådstarter, det er ikke verdens ende med den gjelden du har. Det er bare å være disiplinert over 3-4 år, så er gjelden nedbetalt!

Phronesis
PhronesisInnlegg: 1789
29.07.17 09:27
Norge97: Vil bli kvitt disse og ønsker å bli kredittverdi ... Når jeg legger hodet i puten om natten så får jeg ikke sove av å tenke på fortiden som jeg har brukt bare for å feste ... Har det ikke bra nå på grunn av å tenke på det.. Har sluttet å feste og har ikke kontakt med noen heller ..   - Noen med gode forslag ? - Hvem kan jeg få hjelp fra ?  - Kan jeg søke skatteetaten om skattefri lønn for å betale gjelden ?   - Vil ha hjelp for hvordan jeg kan gå over denne situasjonen? :/

Gode forslag:

Jepp! Svelg stoltheten og flytt hjem hvis du kan! Utgifter til å bo samt mat/husholdningsutg. 0g strøm utgjør en betydelig andel i ethvert budsjett og vil gjøre situasjonen mye enklere. 

Beklager, der gikk jeg fort frem. Vet du forresten hva et budsjett er? 

Et budsjett er en plan for din månedlige økonomi. Dersom du klarer å holde deg til den vil det løse problemet ditt. Derfor: Sett opp et budsjett med oversikt over inntekter og faste utgifter hver mnd. I den har du en post for nedbetaling av gjeld og en post for sparing.  

Da får du kartlagt hvor lang tid det vil ta å få nedbetalt dette. Merkelig at ikke budsjett er nevnt av en kjeft over. Litt av en hjelp du har fått....

Utgiftene må kartlegges. Hvor mye betaler jeg i husleie, hvor mye går til mat, hvor mye til strøm, transport... etc etc. Do the math! Du skal få en positiv sum på slutten. Dersom du ikke får det må du øke inntektene eller kutte utgiftene. Såpass enkelt og vanskelig er det..

Hvem kan du få hjelp fra?

Noen som kan excel som er verktøyet som brukes for å sette opp budsjett.  Kanskje i slike forum som dette, skjønt man kan jo lure siden ingen har nevnt budsjett. Evt kan du google "gjeldsrådgivning".

Men: vær skeptisk til bankrådgivere og alle som kommer med mirakelløsninger (bankforbinary?;-) Her er det ingen quick fix!. Bankrådgivere er selgere av fond og aksjer som ikke alltid er like lønnsomme som man skal ha det til. De vil ha størst mulig andel av inntekten din, selv om du har gjeld fra før!!

Spørsmålet om skatteetaten: - Svaret er selvsagt nei. Tenk deg hvordan samfunnet hadde sett ut ellers. 

Lykke til!

(Innlegget ble redigert 29.07.17 09:41)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62146
29.07.17 09:35

Hmm. 

Borte var R8'ern, og greier. 

Fortsatt: 

Ta deg sammen, dropp festinga, jobb hardt, betal ned. 
Ta dørstokkmila, og kryp hjem til Mor og Far, om de kan la deg bo på gutterommet til gjelda er betalt. 

Du kan fort være i mål på tre-fire år, og enda raskere, alt etter hvor villig du er til å rydde opp i sakene dine. 

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 7806
29.07.17 09:39
RickiBK: til gjelda er betalt.

Det viktigste er vel uansett å ha mer gjeld enn pæng på bok når en legger hodet ned på puta for siste gang , så ikke de nærmeste får noe å gjøre seg til uvenner for som du har skylda for.

Phronesis
PhronesisInnlegg: 1789
29.07.17 09:44
RickiBK: Du kan fort være i mål på tre-fire år, og enda raskere, alt etter hvor villig du er til å rydde opp i sakene dine.

Og der sier du uten å vite en døyt om fyrens inntekter eller utgifter. Fascinerende! ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg