Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Innskuddsrente

NYTT TEMA
Batorex
BatorexInnlegg: 1028
01.06.17 11:53

Hei.

Har en skoleoppgave der jeg skal fastsette en kalkulasjonsrente for en investering. Skal da legge sammen en innskuddsrente + et risikotillegg.

Hvordan er det gjennomsnittlige nivået for innskuddsrente i bank pdd? Har tatt utgangspunkt i 2 %, men det er kanskje litt høyt? 

Hvor finner jeg egentlig dette på bankenes sider? Trenger å ha med en kilde i besvarelsen. Men når jeg sjekker sidene til bankene, er jeg usikker på om det er snakk om innskuddsrente eller noe helt annet.....

setter stor pris på hjelp!

Batorex
01.06.17 11:56

Har forresten investeringens usikkerhet noe å si for hvilken innskuddsrente banken kan gi deg? 

(jada, er blank på dette...)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49154
01.06.17 11:56

..............

(Innlegget ble redigert 01.06.17 11:57)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6996
01.06.17 12:25
Batorex: Hvor finner jeg egentlig dette på bankenes sider?

Goola innskuddrente, og denne kom opp: https://www.norskfamilie.no/barometre/innskuddsrente/

Batorex
01.06.17 12:28
KingKongHalvor: ..............

?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49154
01.06.17 13:21

Trodde ikke det var så enkelt som en liste over bankenes innskuddsrente du var ute etter, så jeg slettet det. 

Mikey666
Mikey666Innlegg: 573
01.06.17 16:37

Står det presist at du skal bruke innskuddsrente? Når du skal regne ut diskonteringsrenten så skal du som regel bruke risikofri rente. Innskuddsrente i bank blir sjeldent regnet som risikofri rente da den er avhengig av at banken ikke konker.

Det nærmeste risikofri rente du kommer er renten på statsobligasjoner i de aller høyest rata landene. Så for eksempel i Norge bruker du renter på Norske statsobligasjoner. Om planlagt horisont på investeringen er 10 år bruker du renten på Norske statsobligasjoner med varighet på 10 år. Statsobligasjonsrenter finner du på hjemmesiden til Norges Bank.

le_professeur
le_professeurInnlegg: 3371
02.06.17 02:18
Mikey666: Innskuddsrente i bank blir sjeldent regnet som risikofri rente da den er avhengig av at banken ikke konker.

I skolesammenheng blir den det. 

TS: Innskuddsrenten styres av hva bankene får i renter på sitt innskudd i Norges Bank, sentralbanken. Det generelle rentenivået ligger langt nærmere der enn to prosent - det blir altfor høyt. Pr. nå er styringsrenten 0,5%.

Mikey666
02.06.17 06:40
le_professeur: I skolesammenheng blir den det.

På under høyskole/universitets-nivå så blir den det.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2249
02.06.17 07:05
Mikey666: Det nærmeste risikofri rente du kommer er renten på statsobligasjoner i de aller høyest rata landene. Så for eksempel i Norge bruker du renter på Norske statsobligasjoner. Om planlagt horisont på investeringen er 10 år bruker du renten på Norske statsobligasjoner med varighet på 10 år. Statsobligasjonsrenter finner du på hjemmesiden til Norges Bank.

Jeg tror nok bankrenta regnes som risikofri i denne sammenhengen. I Norge har vi Statens banksikringsfond som garanterer innskudd opp til 2 millioner, pr. bank du har pengene dine i. For folk eller institusjoner med mye penger så kan selvfølgelig problemstillingen være aktuell om det er godt nok, men heller ikke statsobligasjoner er 100% risikofrie investeringer da også land kan gå konkurs. Skal man først kverulere så kan svaret være at risikofri plassering av penger ikke finnes.

Ellers så er 2% innskuddsrente mulig å oppnå. Selv så har jeg 1,95% effektiv rente i Santander bank. Jeg har også sett noen reklamere med 2,05%, med visse vilkår knyttet til innskuddet.

Someone
SomeoneInnlegg: 24295
02.06.17 10:02
le_professeur: TS: Innskuddsrenten styres av hva bankene får i renter på sitt innskudd i Norges Bank, sentralbanken. Det generelle rentenivået ligger langt nærmere der enn to prosent - det blir altfor høyt. Pr. nå er styringsrenten 0,5%.

Spørsmålet er så om det er den, eller faktisk en av NIBOR-rentene som skal brukes. Da det er jo markedsrenten

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4576
02.06.17 10:40

For folk flest så er beste bankrente mer reelt enn NIBOR-renten fordi det er både et mer tilgjengelig alternativ og at renten er bedre. (Og i økonomifaget antar man jo dessuten at folk er rasjonelle og velger beste alternativ). Det er denne renteavkastning/alternativkostnad man må matche for at en annen type investering skal være tilsvarende lønnsom. 

Bruker man lavere rentekrav/kalkulasjonsrente (NIBOR i dette tilfelle) så blir investeringen tilsynelatende mer lønnsom. Det kan være litt "uforsiktig".

le_professeur
03.06.17 00:38
Mikey666: På under høyskole/universitets-nivå så blir den det.

Jeg gikk av bachelor i fjor og tar nå master, og vi regnet alltid risikofri rente som bankinnskudd - normalt satt til fire prosent, som selvsagt er altfor høyt. Ja, om banken går konkurs og ikke er medlem av sikringsfondet (hvilke seriøse banker er egentlig ikke det i det hele tatt??) så taper man innskuddet. Det blir jo bare en kveruleringssak. 

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 3762
03.06.17 17:02
le_professeur: Ja, om banken går konkurs og ikke er medlem av sikringsfondet

De er pliktige å være medlem om de skal drive ordinær bankvirksomhet i Norge. Må betales en viss sum.

Det eneste jeg stusser på er PP Finans (Postfolkenes personellservice), men de driver banktjeneste kun for medlemmer. Har solid kapital i ryggen. Jernbanefolk har noe tilsvarende.

(Innlegget ble redigert 03.06.17 17:05)

le_professeur
03.06.17 19:54
Fjellvaaken: De er pliktige å være medlem om de skal drive ordinær bankvirksomhet i Norge. Må betales en viss sum.

Akkurat - derav grunnen til at jeg skrev 'hvilke seriøse banker er egentlig ikke det i det hele tatt?'. 

Derfor blir det tåpelig å argumentere om at bankinnskudd ikke er risikofrir ente.

Mikey666
30.08.17 17:04
le_professeur: Jeg gikk av bachelor i fjor og tar nå master, og vi regnet alltid risikofri rente som bankinnskudd - normalt satt til fire prosent, som selvsagt er altfor høyt. Ja, om banken går konkurs og ikke er medlem av sikringsfondet (hvilke seriøse banker er egentlig ikke det i det hele tatt??) så taper man innskuddet. Det blir jo bare en kveruleringssak.

På min bachelor, og påfølgende master i finans så var det alltid snakk om renter på statsobligasjoner. Snakket også med en kompis som gikk bachelor på LSE. Også her brukte de statsobligasjoner. 

Poenget med bruk av risikofri rente er for å vise avkastning på en risikofri investering på samme størrelse og varighet.

Når man snakker om investeringer på noen som helst andre selskap enn der man er 3 ansatte, hvilke seriøse bedrifter er det som gjør seriøse analyser på investeringer på under 2 millioner?

Mikey666
30.08.17 17:07
le_professeur: Derfor blir det tåpelig å argumentere om at bankinnskudd ikke er risikofrir ente.

Beklager, jeg har aldri vært borti en seriøs utdanningsinstitusjon som har lært bort at bankinskudds-rente er risikofri rente. Årsaken til hvorfor de ikke ser på bankinnskudds-rente som risikofri rente er pga. mitt forrige svar. 

le_professeur
30.08.17 23:51
Mikey666: Beklager, jeg har aldri vært borti en seriøs utdanningsinstitusjon som har lært bort at bankinskudds-rente er risikofri rente. Årsaken til hvorfor de ikke ser på bankinnskudds-rente som risikofri rente er pga. mitt forrige svar.

Du skjønner vel det at TS går på videregående og at det ikke er så detaljert på det nivået? Det forventes ikke at man har lest seg opp på statsobligasjoner, sikringsfond. Når man prater om risikofritt i oppgavesammenheng på det nivået er det snakk om svingninger eller ikke i avkastningen. Renten på bankinnskudd kan gå opp eller ned, men det regnes som risikofritt.

Det her blir bare for dumt. jeg gir opp. Du slår meg som en bedreviter av de sjeldne. Ser for meg at om TS hadde spurt om pi var 3,14 hadde du sagt  at det var feil, og langet ut om alle de ekstra desimalene som skal være med.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg