Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan noen hjelpe meg? Lønnsbesvær

NYTT TEMA
-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 55
11.07.17 01:13

1190 Trekk ferie (Ant.dg.30) x Tab. -5 327,13

Jobber i posten. 12.5% stilling (3 ut av 4 søndager) + ekstra timer som vikar når jeg ønsker mer arbeid men det er ikke fast stilling. Snakket med sjefen, hun sier det er vanlig å bli trukket i lønn i Juni ettersom når man jobber i staten så får man betalt ferie.  

Men her er greien. Jeg har ca.5000 i fastlønn. Om jeg blir trukket 5000kr i lønn for å så få betalt vanlig lønn når jeg har fri, så får jeg jo ikke lønn for perioden jeg har fri. Jeg går jo i NULL.

Sjekker lønnslippen igjen fordi jeg syntes dette var merkelig. Der står det som skrevet øverst: Virkedager 30. Men jeg har jo ikke tatt 30 dager fri! Jeg har tatt TRE dager fri. 3 av søndagene jeg ellers skulle jobbet i Juli. 

Så at jeg får betalt ferie er feil (-5000) + (+5000) = 0

Jeg tar heller ikke 30 dager fri. Jeg har jo 12.5% stilling, jeg tar jo 3 dager fri!

Kan noen hjelpe meg å forstå dette bedre?

(Innlegget ble redigert 11.07.17 01:14)

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 2841
11.07.17 06:59

Hvor lenge har du vært ansatt?

Uten å vite høres det ut som en utregning i forbindelse med feriepenger. I så fall vil jo vanlig lønn komme som normalt i juli.

Sjekk med lønningskontoret om det er gjort en feil i ditt tilfelle.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 51951
11.07.17 10:04
-Cerberus-: Jobber i posten. 12.5% stilling (3 ut av 4 søndager) + ekstra timer som vikar når jeg ønsker mer arbeid men det er ikke fast stilling. Snakket med sjefen, hun sier det er vanlig å bli trukket i lønn i Juni ettersom når man jobber i staten så får man betalt ferie.     Men her er greien. Jeg har ca.5000 i fastlønn. Om jeg blir trukket 5000kr i lønn for å så få betalt vanlig lønn når jeg har fri, så får jeg jo ikke lønn for perioden jeg har fri. Jeg går jo i NULL.   Sjekker lønnslippen igjen fordi jeg syntes dette var merkelig. Der står det som skrevet øverst: Virkedager 30. Men jeg har jo ikke tatt 30 dager fri! Jeg har tatt TRE dager fri. 3 av søndagene jeg ellers skulle jobbet i Juli.    Så at jeg får betalt ferie er feil (-5000) + (+5000) = 0 Jeg tar heller ikke 30 dager fri. Jeg har jo 12.5% stilling, jeg tar jo 3 dager fri!   Kan noen hjelpe meg å forstå dette bedre?

Mange arbeidsplasser gjør slik at i juni juli, så trekkes all ferie samtidig som du får utbeltalt feriepengene.

"Betalt ferie" misforstås ofte. Du har ikke betalt for de dagene du har ferie, men du får utbetalt feriepengene, som skal dekke opp dette.

En typisk lønnslipp med fastlønn vil da se slik ut:

Vanlig lønn den månenden: månedslønn   

Trekk for feriedager: - lønn for antall feriedager 

Feriepenger: + feriepenger

For deg vil da dette bety:

Vanling lønn den månenden: Lønn for 3 søndager 

Trekk for feriedager: - lønn for 3 søndager

Feriepenger: Siden du ikke nevner dette antar jeg du ikke har opparbeidet deg feriepenger.

Lønnslippen din er korrekt.

-Cerberus-
-Cerberus-Innlegg: 55
11.07.17 16:49

Takker rainmaker, da stemmer det gjerne likevel. Fikk feriepenger (jobbet 3 år i posten) om det forandrer noe.   

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg